Modelhuse anno 1956

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/10 2017, 14:09 (2391 dage siden)

Hej forum,

Er nedenstående modelhuse seriefremstillede kommercielle produkter og i så fald hvilket fabrikat, eller er det almindeligt hjemmebyg?

[image]

Med venlig hilsen
M:-)rten

Modelhuse anno 1956

af Gert, 3/10 2017, 13:00 (2390 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Kan det være modeller fra dansk Model Flyve industri?

Gert

Modelhuse anno 1956

af Steff, 3/10 2017, 13:26 (2390 dage siden) @ Gert

Kære Morten og Gert

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på gamle danske modeljernbanehuse, det vil jeg lade Torben Ziegler om og henviser her til hans hjemmeside med "gammelt dansk".

http://www.danskmodel.dk/

Personligt tror jeg dog det er hjemmesløjd, da der tilsyneladende ikke er anvendt "professionelle" døre, vinduer, bunde eller tage.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Modelhuse anno 1956

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/10 2017, 00:04 (2390 dage siden) @ Steff

Kære Morten og Gert

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert på gamle danske modeljernbanehuse, det vil jeg lade Torben Ziegler om og henviser her til hans hjemmeside med "gammelt dansk".

http://www.danskmodel.dk/

Personligt tror jeg dog det er hjemmesløjd, da der tilsyneladende ikke er anvendt "professionelle" døre, vinduer, bunde eller tage.

Kære Steff og Gert,

Din teori om, at det er hjemmesløjd, lyder plausibel. Reklamemærkaterne på husene indikerer, at der er tale om et stort målestoksforhold. www.danskmodel.dk indeholder jo ikke særlig mange illustrationer, så den blev jeg ikke klogere af, men tak for input begge to.

Gode hilsner
M:-)rten

Modelhuse anno 1956

af Torben Z. ⌂, Vallensbæk, 4/10 2017, 01:13 (2390 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej.

Er nedenstående modelhuse seriefremstillede kommercielle produkter og i så fald hvilket fabrikat, eller er det almindeligt hjemmebyg?

Nu er du jo en mand af få ord, så hvor har du fundet de 2 fotografier ?

Der kunne såmænd godt være tale om en kommerciel produktion - det ene foto ligner et reklamefoto - da vinduer og tage er set på andre 'ukendte' modelhuse fra begyndelsen af 1950'erne.

Generelt er der ikke meget kildemateriale - billeder / tekst - når vi taler om produktioner før ca. 1956, så derfor findes der en del 'navnløse' modeller fra den tid.
Selv vil jeg hurtigt kunne hive flere af sådanne modeller frem fra arkivet ;-)

Plastikalderen for modelhuse blev vel først indført i Danmark ca. 1956/57 med døre og vinduer fra Heljan.

--
Mvh.
Torben Z.
www.danskmodel.dk

Modelhuse anno 1956

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/10 2017, 04:21 (2390 dage siden) @ Torben Z.

Hej.

Er nedenstående modelhuse seriefremstillede kommercielle produkter og i så fald hvilket fabrikat, eller er det almindeligt hjemmebyg?


Nu er du jo en mand af få ord, så hvor har du fundet de 2 fotografier ?

Der kunne såmænd godt være tale om en kommerciel produktion - det ene foto ligner et reklamefoto - da vinduer og tage er set på andre 'ukendte' modelhuse fra begyndelsen af 1950'erne.

Generelt er der ikke meget kildemateriale - billeder / tekst - når vi taler om produktioner før ca. 1956, så derfor findes der en del 'navnløse' modeller fra den tid.
Selv vil jeg hurtigt kunne hive flere af sådanne modeller frem fra arkivet ;-)

Plastikalderen for modelhuse blev vel først indført i Danmark ca. 1956/57 med døre og vinduer fra Heljan.

Hej Torben,

Billederne er fra et negativ i Danmarks Jernbanemuseums arkiv men er affotograferinger foretaget for DSB i 1956 af nogle "eksterne" fotos, så de kan teoretisk set godt være lidt ældre. DSB må dog have haft en grund til st spendere en affotografering.

Med venlig hilsen
M:o)rten

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak