Lim til akryl og styren

af cslundsten, 13/9 2017, 19:00 (2415 dage siden)

Jeg har fået laserskåret nogle akryl-dele som skal limes sammen og også limes sammen med polystyren. Jeg har også anskaffet en lim der kan lime begge dele, "Plastic Magic", men akrylen kan åbenbart ikke læse... Hvad kan man så bruge?

Jeg ved fra USA at Micro-Mark "Same Stuff" er godt men kan det skaffes her? Eller findes der er tilsvarende produkt?

Mvh
Carsten Lundsten

Lim til akryl og styren

af Jan-Eddie, 13/9 2017, 19:18 (2415 dage siden) @ cslundsten

Hej Carsten.
Jeg har limet en hel del ackryl med Kloroform. Jeg har ikke prøvet det på styren, men det burde det også kunne opløse.
Det kræver lige en tur på politigården at få en tilladelse til at købe det. Men husk rigtig god udluftning.

Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Lim til akryl og styren

af cslundsten, 14/9 2017, 18:23 (2414 dage siden) @ Jan-Eddie

Hej Carsten.
Jeg har limet en hel del ackryl med Kloroform. Jeg har ikke prøvet det på styren, men det burde det også kunne opløse.
Det kræver lige en tur på politigården at få en tilladelse til at købe det. Men husk rigtig god udluftning.

Tak. Men jeg tror lige jeg prøver at undersøge konventionelle muligheder til bunds først :-)

Mvh
Carsten Lundsten

Avatar

Lim til akryl og styren

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/9 2017, 00:56 (2415 dage siden) @ cslundsten

Jeg har fået laserskåret nogle akryl-dele som skal limes sammen og også limes sammen med polystyren. Jeg har også anskaffet en lim der kan lime begge dele, "Plastic Magic", men akrylen kan åbenbart ikke læse... Hvad kan man så bruge?

Jeg ved fra USA at Micro-Mark "Same Stuff" er godt men kan det skaffes her? Eller findes der er tilsvarende produkt?

Mvh
Carsten Lundsten

Hej Carsten (fantastisk navn!)

Har du eventuelt prøvet at slibe overfladen let, der hvor der skal limes ?. F.eks. med en sletfil eller fint sandpapir/smergellærred ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Lim til akryl og styren

af Ove B @, 14/9 2017, 11:09 (2414 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten, prøv at kontakte en af de danske RC-modelflyveklubber, jeg er sikker på at de ved hvad er kan bruges til hvad.

Plastruct Plastic Weld?

af cslundsten, 14/9 2017, 18:25 (2414 dage siden) @ Ove B

Hej Carsten, prøv at kontakte en af de danske RC-modelflyveklubber, jeg er sikker på at de ved hvad er kan bruges til hvad.

Udmærket idé.

Jeg ved at Plastruct "Plastic Weld" fungerer, men kan den købes her i DK, eller i en webshop der sender til Danmark? Den er vist ikke populær at sende med luftpost ;-)

Mvh
Carsten Lundsten

Plastruct Plastic Weld?

af bl, 14/9 2017, 20:34 (2414 dage siden) @ cslundsten

Jeg har ingen erfaringer med limning af akryl, men ætylacetat (eddikeæter) limer de fleste kunststoffer og i hvert fald styren. Det er giftigt og kræver god udluftning, men skulle være til at finde på nettet.

Bjarne

Lim til akryl og styren

af Steff, 16/9 2017, 08:11 (2412 dage siden) @ cslundsten

Go´morgen Carsten m. fl.

Jeg var for et par år siden på MJ messe og mødte der Poul-Erik Witzel fra http://witzelhobby.dk/

Han solgte MASSER af amerikanske limprodukter og jeg fik et prospekt med hjem, men kan ikke helt gennemskue de masser af forskellige limprodukter. Men et produkt "er god til at lime metal og akryl på med andre materialer". Det hedder RC Modellers Craft Glue, har katalog nr. 1412, 112g koster 62,50 kr.
Prospektet er et par år gammelt, men hjemmesiden er stadig åben.

Det kunne være du skulle prøve der, hvis ikke allerede dit problem er løst. Om ikke andet kontakte Witzel og høre ad.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Lim til akryl og styren

af cslundsten, 20/9 2017, 13:22 (2408 dage siden) @ Steff

Hej Steffen,

Jeg var for et par år siden på MJ messe og mødte der Poul-Erik Witzel fra http://witzelhobby.dk/

Han solgte MASSER af amerikanske limprodukter og jeg fik et prospekt med hjem, men kan ikke helt gennemskue de masser af forskellige limprodukter. Men et produkt "er god til at lime metal og akryl på med andre materialer". Det hedder RC Modellers Craft Glue, har katalog nr. 1412, 112g koster 62,50 kr.
Prospektet er et par år gammelt, men hjemmesiden er stadig åben.

Det kunne være du skulle prøve der, hvis ikke allerede dit problem er løst. Om ikke andet kontakte Witzel og høre ad.

Tak for dit forslag. Det lykkes at lokalisere en engelsk webshop som sælger noget der angiveligt er Plastruct Plastic Weld, om end i en anden flaske (og desværre uden Plastruct's pensel i låget). Nu, et par dage senere, ankom flaskerne og et hurtigt forsøg siger at problemet er løst. :-)

Mvh
Carsten Lundsten

Jernbanebøger

Postautomobilet Gennem 100 År

Postautomobilet Gennem 100 År
Pris 360 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak