Hjælp til identifikation af eksotisk lokomotiv

af Ole Holm @, 7/8 2017, 12:46 (2425 dage siden)

Hej Alle

Jeg er kommet over en mærkeligt damplokomotiv, hvor Cylinderne ligger over fodpladen og hjulene bliver drevet via en pivot arm igennem fodpladen.
Modellen er Spor-0
Er der nogen af jer der kan hjælpe med at stadfæste hvad det gear kaldes, hvilket lokomotiv det er, hvor det har kørt
og måske hvilket fabrikat modellen kunne være.
[image]
[image]
Jeg håber i er med på "legen" med at løse dette mysterium :-)

mvh.

Ole

Hjælp til identifikation af eksotisk lokomotiv

af Ole Holm, 7/8 2017, 13:03 (2425 dage siden) @ Ole Holm

Det kan tilføjes at det er en messingmodel

mvh.
Ole

Hjælp til identifikation af eksotisk lokomotiv

af Gert, 7/8 2017, 15:27 (2425 dage siden) @ Ole Holm

Det er en rigtig flot model!

Gert

Hjælp til identifikation af eksotisk lokomotiv

af Ole Holm, 7/8 2017, 19:04 (2425 dage siden) @ Ole Holm

Ups
Øverste billede er blevet spejlvendt
Håber i kan abstrahere fra det :-)

Mvh
Ole

Hjælp til identifikation af eksotisk lokomotiv

af Ole Holm, 7/8 2017, 19:50 (2425 dage siden) @ Gavin

Tusind tak Gavin

Nu blev jeg klogere, og imponeret over hvor meget viden der kan hentes i dette forum :-)

Mvh
Ole

Hjælp til identifikation af eksotisk lokomotiv

af re20000, 9/8 2017, 23:03 (2423 dage siden) @ Ole Holm

Der må være en fornuftig forklaring på formålet med det usædvanlige drivstangsarrangement. er der nogen herinde, der kender den?

Nold

Hjælp til identifikation af eksotisk lokomotiv

af Ole Holm, 10/8 2017, 14:03 (2422 dage siden) @ re20000

For det første så må jeg jo konstatere at jeg flere gange har stået i Luzern og set på lokomotivet, men kunne ikke genkende det da jeg stod med modellen i hånden (lidt pinligt når man er tognørd) :-)

Jeg har efterfølgende fundet ud af at det på tysk hedder et "Brownschen Doppel-Hebelantrieb" men jeg har heller ikke fundet ud af hvilket særligt formål det skulle dække.
Det eneste jeg kunne forestille mig er, at man kan bygge lokomotivet med en anden gearing ved et "off-center" omdrejningspunkt på vippearmen (vægtstang princip).

Mvh

Ole

PS. Da jeg selv kun kører Spor-1 er jeg kun interesseret i Spor-1 lokomotiverne i LOTet.
Derfor er der en række lækre Spor-0 lokomotiver til salg.
På salgslisten er foruden den omtalte GB E 2/2, også 2 lækre Dingler lokomotiver BR 18 133, og BR 58 1410, et lækkert Gerard BR 70 lokomotiv, en Tigerli (messing), en Rivarossi BR 80 og en Raimo BR89 med tender (plastik)
Desuden Martin and Finney GWR Rover class og Right Price Railway Company LNER Gresley A4 Pacific begge messing lokomotiver

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak