Hjemmefusk

af langelandsbane, 23/10 2011, 01:17 (4563 dage siden)

Hejsa

Tænkte på at lave en tråd, hvor man kunne vise billeder, af noget af det materiel, man selv har lavet, eller ombygget.

Personligt syntes jeg det er sjovt at se, og til god inspiration :-)

Selv har jeg dog ikke den store bygge erfaring, men roder lidt med SB B 11, på basis af en Roco vogn, fra et start sæt.

Husk på jeg er nybegynder ;-)

[image]

[image]
Et slags før og efter foto.

Siden har jeg så skrottet den "ende" der er vist på billederne, var simpelthen ikke tilfreds med vinduerne.

Idag er begge ender lavet, hvis der er interresse, må jeg tage nogle nye billeder:-)

Hjemmefusk

af Søren Villumsen, 23/10 2011, 09:25 (4562 dage siden) @ langelandsbane

Hej

Spændende projekt du har gang i. Har selv ombygget mange af disse roco vogne.

Vis endelig flere billeder efterhånden som du kommer videre med vognen.

Fortsat god weekend,

Søren Villumsen, Odder

Hjemmefusk

af Søren Villumsen, 24/11 2011, 20:10 (4530 dage siden) @ Søren Villumsen

Hej

Så har jeg endelig fået taget et billede af nogle af de vogne som jeg har ombygget på basis af Roco 44223 m.fl.

[image]

Vognene er HHJ C25, C26, C27, C29 og Ce30

Venlig hilsen

Søren Villumsen, Odder

Personvogne fra Odderbanen

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 25/11 2011, 00:18 (4530 dage siden) @ Søren Villumsen

Så har jeg endelig fået taget et billede af nogle af de vogne som jeg har ombygget på basis af Roco 44223 m.fl.
Vognene er HHJ C25, C26, C27, C29 og Ce30

Nydeligt - men du må se at få gjort noget ved det spor. ;-)
Kan du evt. beskrive en af ombygningerne lidt mere detaljeret?

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Personvogne fra Odderbanen

af Torben Villumsen, 27/11 2011, 20:59 (4527 dage siden) @ Tommy Nilsson

Rigtige mænd kører på Märklin m-skinner ;-) ;-)

Personvogne fra Odderbanen

af Svend B J, 27/11 2011, 21:46 (4527 dage siden) @ Torben Villumsen

Rigtige mænd kører på Märklin m-skinner ;-) ;-)

Så var jeg en rigtig mand allerede i 9-års alderen :-D

--
Svend
[image]

Personvogne fra Odderbanen

af Magnumenforce, 28/11 2011, 15:51 (4526 dage siden) @ Torben Villumsen

Mænd = M skinner. Jeg er teenager og kører med C skinne. Så der er lang vej til at være en mand for mig.

MVH Torbjørn

--
[image][image]

Personvogne fra Odderbanen - Byggevejledning

af Søren Villumsen, 2/12 2011, 21:39 (4522 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej igen

Jeg har forsøgt at skrive ned hvordan jeg har bygget vognene (undtagen Ce30). Håber det vil være forståeligt, og måske give inspiration til andre. Desværre har jeg ingen billeder af byggeprocessen.

* Vognen adskilles helt.
* Først pudses hele vognkassen glat.
* Derefter har jeg lavet toiletvinduet større, så det har samme størrelse som de andre vinduer. Vinduer i gavlen skæres også ud.
* Som "træ" har jeg købt noget pap med riller(A4) som jeg spray maler gult. Litreringen laves i skriveprogram på computeren og printes derefter ud på pappet (alm. laserprinter).
Straks efter at der er printet på pappet, males det med en gang lak, for at "låse" teksten. Hvis dette ikke gøres forsvinder teksten efter kort tid!
* Derefter skæres pappet til så det passer til vognsiderne og gavlene.
* Vognkassen males med grå primer indvendigt og i vinduesrammerne, inden pappet limes fast
* Så limer jeg pappet fast på vognsiden med sekund lim, hvorefter jeg sætter klemmer på til at holde pappet mens limen tørre. Husk lim rundt om alle vinduer.
* Så kommer det trælse arbejde med at skære vinduer ud i pappet. Det kræver lidt tålmodighed for at få et helt vinkelret vindue.
* Når alle vinduer er skåret ud maler jeg med en pensel vinduesrammen, så den får samme gule farve som pappet.
* For at lave ”teaktræ” har jeg købt noget mat lak hvori jeg har blandet lidt rød pulverfarve. Prøv at male med lakken ovenpå et stykke gult pap indtil lakken har den rigtige røde farve. Når lakken først er blandet er der til mange modeller.
* Lakken påføres modellen med lodrette penselstrøg i et tyndt lag.
* Når lakken er tør males vognen indvendigt.
* Vinduer sættes derefter i. I gavlen tages et stykke tyndt klart plast. Der mangler så et vindue, til det vindue som er lavet større. Da jeg har lavet flere vogne, har jeg indkøbt en ekstra vogn som bruges til reservedele, senere som hensat vogn eller bare som vognkasse. Denne er endnu ikke lavet………
Derved har jeg så et ekstra vindue. Vinduet ved toilettet maler jeg lysegrå indvendigt.
* Til dørhåndtag i gavlen har jeg bukket et stykke ø0,5 messing tråd i vinkel. Et ø0,5 hul bores under vinduet, og håndtaget limes fast.

Og så er vognkassen færdig. Tilbage er så resten ;-)

* På undervognen fjernes endeperronen i begge ender. Den store batterikasse fjernes også.
* Derefter males undervognen mat sort.
* For at lave taget skråt i enderne har jeg lavet et mærke i alle 4 hjørnerne hvor tag og vognkasse mødes. Der har jeg så savet et spor ca. 10 mm ind i taget. Så bukker jeg enderne ned, så sporet lukkes sammen igen. Samlingerne limes sammen, og spartles efterfølgende. Det af taget som nu går under tagkanten, fjernes så taget er helt glat så undersiden.
* For at lave tagpap har jeg smurt hvid trælim på taget, straks derefter drysset akvariesand ud over taget. Når det er tørt males taget i den ønskede farve (grå eller sort). Huller til tagventiler bores og limes efterfølgende fast.
* Indmaden til vognen (sæder og toilet) saves over ved siden af toilettet, vendes 90grader og sættes sammen igen, så toilettet kommer til at være i det ene hjørne. Sæder, gulv og toiletvæg males i de ønskede farver.
* Så sættes vognkasse og undervogn sammen inkl. indmad (sæder). Da vognen oprindelig holdes sammen via endeperronerne (som jo er fjernet) limes undervogn og vognkasse sammen. Hvis det ønskes kan de også samles med en skrue i bunden.
* De nye (rigtige) endeperroner limes fast på vognkassen på den indvendige side, så evt. lim ikke kan ses. Inden da har jeg også i hvert hjørne af endeperronen limet en ø0,5 messing tråd. Længden af tråden skal passe med at de går op til taget. Nu males endeperronen mat sort.
* så lines taget sammen med resten af vognen, og når det hele er tørt, er vognen færdig :-)

[image]
[image]
Lyset driller lidt i forhold til virkeligheden.

M.h.t. sporet (Märklin M), så er banen ikke min, og jeg er heller ikke ejer af vognene. Ejeren er min far, som mener at det spor bare er "så godt", men det har han vist også skrevet længere nede ;-)
Personligt bygger og kører jeg ikke danske modeltog, men ungarsk, hvilket vist falder lidt udenfor dette forum :-)

Hilsen Søren

Personvogne fra Odderbanen - Byggevejledning

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/12 2011, 05:21 (4518 dage siden) @ Søren Villumsen

Tak for byggevejledningen - der er en del mere arbejde i sådan en ombygning, end man lige skulle tro.

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Hjemmefusk

af jacob rout, Holstebro, 23/10 2011, 14:45 (4562 dage siden) @ langelandsbane

Hej
Vis endelig alle de billeder du har. Det gælder også hvis andre har et projekt igang.
Det er altid spændende at se, hvad andre laver.

HHJ M 2

af Jens, 23/10 2011, 18:01 (4562 dage siden) @ jacob rout

Jeg er nok ikke den eneste der ligger og roder med dette projekt:
[image]

Med venlig hilsen
Jens

HHJ M 2

af Søren Villumsen, 24/11 2011, 20:36 (4530 dage siden) @ Jens

Hej

Her er så mit bidrag til en model af HHJ M 2.

[image]

Bundrammen er lavet i messing, vognkassen i plastcard og taget er fra en Roco motorvogn.

Mvh.

Søren Villumsen, Odder

HHJ M 2 - status april 2012

af Søren Villumsen, 20/4 2012, 15:07 (4382 dage siden) @ Søren Villumsen

Lidt nyt fra mit projekt.

Alle lister er sat fast på vognkassen. Diverse detaljer er også monteret og overdelen er malet. Endnu mangler kun FRICHS byggeplade og HHJ M 2 litrering. Og så er overdelen færdig.

[image]

[image]

Mvh. Søren Villumsen

Avatar

HHJ M 2 - status april 2012

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 6/5 2012, 12:59 (4366 dage siden) @ Søren Villumsen

Hej Søren

Det ser rigtig godt ud.
Hvilket drivværk er modellen udstyret med ?.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

HHJ M 2 - status april 2012

af Søren Villumsen, 6/5 2012, 20:20 (4366 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej

Tak for roserne.

Drivværket skal vi ikke snakke om, for det er langtfra optimalt/rigtigt. Men det er fra Märklin, med ens akselafstand. Har forsøgt mange læsninger men det er denne som det endte med. Der kommer en bogieside på så det ikke ses så tydeligt. Akselkassen placeres rigtigt. Langtfra rigtigt, men det virker.

Søren

Hjemmefusk (SB B11 & LB M1)

af langelandsbane, 25/10 2011, 21:24 (4560 dage siden) @ jacob rout

Som lovet, kommer lige en spand duk friske billeder :)

[image]

[image]

[image]
Nej det er ikke grafitti, men et forsøg på at lave den hvde stribe, der gik helt galt :-D

[image]

[image]

Ved godt at modellen ikke bliver helt korrekt, men den kommer da til at ligne forbilledet meget odt, nu mangler jeg bare taget, detajler, og den vide stribe.

arbejder også lidt på LB M 1

[image]

Den mærkelige ætsning i plastikken skyldes, at jeg prøvet at lave taget ved at, spænde en planst plade over og holde den bøjet med klar tape. tapen blev smeltet af limen, og ætsede/ lavede grimme mærker i plastikken. Plastik patting og sandpapir må være løsningen :-P

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak