Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Helge, 21/3 2017, 21:21 (2564 dage siden)

Der skal kunne køres på det i 8 timer hver dag.

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Helge, 21/3 2017, 21:41 (2564 dage siden) @ Helge

Tak.

Nu ved jeg, hvad jeg skal bruge.

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Magnus, 22/3 2017, 09:03 (2563 dage siden) @ Helge

Vil du røbe hvad du har fundet ud af?

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Helge, 22/3 2017, 12:13 (2563 dage siden) @ Magnus

Det bliver Tillig Elite i Code 83, i hvert fald hvis skinnerne skal leveres uden ballast.

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Johnni, 22/3 2017, 15:34 (2563 dage siden) @ Helge

Det bliver Tillig Elite i Code 83, i hvert fald hvis skinnerne skal leveres uden ballast.

Det er ganske pæne spor, jeg bruger dem selv.
Der er dog en del arbejde i sporskifterne med de fjedrende tunger. Peco eller Roco laver også pænt spor som er væsentligt lettere at arbejde med under de forhold du ønsker.

Johnni

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Denis Petersen, 22/3 2017, 15:41 (2563 dage siden) @ Johnni

weinert er nu heller ikke og gå af vejen af det er lækkert spor og sporskifter

Denis Petersen

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Svend B J, 22/3 2017, 16:13 (2563 dage siden) @ Denis Petersen

weinert er nu heller ikke og gå af vejen af det er lækkert spor og sporskifter

.
.....men der skal nu ikke mange af den slags på anlægget, før økonomien er slået i stykker
[image]
Pris: I omegnen af 1700 kr (pr stk)

--
Svend
[image]

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/3 2017, 16:39 (2563 dage siden) @ Svend B J

weinert er nu heller ikke og gå af vejen af det er lækkert spor og sporskifter

.
.....men der skal nu ikke mange af den slags på anlægget, før økonomien er slået i stykker
[image]
Pris: I omegnen af 1700 kr (pr stk)

Weinerts sporskifter har så den fordel, at de kan bruges sammen med Peco code 75, så man kan nøjes med de dyre sporskifter de steder, hvor de "gør sig", dvs. i de primære hovedspor. Det kan Tillig Elite (code 83) i praksis også, men i så fald ser det bedst ud, hvis man selv brunerer nysølvskinnestrengene (med våbenblånelse i vædskeform, husk afskylning bagefter), så de kommer til at matche Tilligs. Så har man et ensartet spor at gå ud fra, når man sidenhen påfører skinnerne "rust" på siderne og maler svellerne inden ballasteringen.

Vh
Morten

Off topic

af Løgposen, 22/3 2017, 18:47 (2563 dage siden) @ Svend B J

Ja, og så er det ikke engang med danske trækstænger...

Det er da irriterende, kunne de ikke have lagt dem i æsken...

"Men det er da ærlig talt noget irriterende, at man skal til at forbedre sådanne helt nyindkøbte vogne"

Nogen der vil starte en tråd med at tude over Weinert?

Off topic - nu tilbage på sporet .....

af Svend B J, 22/3 2017, 20:02 (2563 dage siden) @ Løgposen
redigeret af Svend B J, 22/3 2017, 20:06

Ja, og så er det ikke engang med danske trækstænger...

Det er da irriterende, kunne de ikke have lagt dem i æsken...

"Men det er da ærlig talt noget irriterende, at man skal til at forbedre sådanne helt nyindkøbte vogne"

Nogen der vil starte en tråd med at tude over Weinert?

.
Dril bare ;-) :-D

Forskellen er at Weinert fremstiller et helt korrekt - modelrigtigt - tysk spor. Jeg har selv anskaffet et af de helt lange sporskifter, og det er bare flot, flot, flot. Men især det dobbelte krydsningssporskifte (håndbygget) er oppe i den høje prisklasse og det er måske skudt lidt over målet, at opbygge et så stort anlæg - som skal ses på afstand - med et så kostbart spor. Tillig (eller andet af samme kvalitet og prisklasse) egner sig bedre.

--
Svend
[image]

Off topic - nu tilbage på sporet .....

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/3 2017, 19:21 (2561 dage siden) @ Svend B J

Ja, og så er det ikke engang med danske trækstænger...

Det er da irriterende, kunne de ikke have lagt dem i æsken...

"Men det er da ærlig talt noget irriterende, at man skal til at forbedre sådanne helt nyindkøbte vogne"

Nogen der vil starte en tråd med at tude over Weinert?

.
Dril bare ;-) :-D

Forskellen er at Weinert fremstiller et helt korrekt - modelrigtigt - tysk spor. Jeg har selv anskaffet et af de helt lange sporskifter, og det er bare flot, flot, flot. Men især det dobbelte krydsningssporskifte (håndbygget) er oppe i den høje prisklasse og det er måske skudt lidt over målet, at opbygge et så stort anlæg - som skal ses på afstand - med et så kostbart spor. Tillig (eller andet af samme kvalitet og prisklasse) egner sig bedre.

Hvilken producent fremstiller et korrekt - modelrigtigt - dansk træsvellespor, dvs. med den korrekte svelleafstand? Det er der vist endnu ingen der gør, men hvem kommer tættest på? Når man ser på den akkuratesse, der lægges for dagen i kritikken af puffer m.m. på brøkdele af millimetre, så undrer det mig, at sporet slet ikke vurderes ud fra samme nøjagtighedskriterier.

Her er et foto 8DJM/KF-S) fra klargøringen til lægningen af betonsvellespor ved Hedehusene i 1952. Den type betonsveller (altså epoke IIIb) findes vist heller ikke på markedet:
[image]

Vh
M:-)rten

Off topic - nu tilbage på sporet .....

af Muncken, 24/3 2017, 20:34 (2561 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Svellen på dit billede blev heller ikke indført, det er et projekt for at vurdere holdbarheden af hele betonsveller. De blev ikke indført, selvom det er en tysk standardsvelle. Istedet kørte man videre med en forbedret udgave af 2-blok svellen fra 56. Det der kom til at hedde monoblok-svelle kom først i 89... Men ellers er normen 62,5cm i svelleafstand i dk, mindre i spsk og skæringer, større i bagspor. Med tilligs flexspor kan man gøre det ret nøjagtigt, selvom det er med tysk bespænding. De laver både Dt (træ) og Dm (monoblok), 2-blok spor må man se efter ved franske producenter, det var også derfra DSB fik ideen...
Mvh Muncken

Off topic - nu tilbage på sporet .....

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/3 2017, 20:50 (2561 dage siden) @ Muncken

Tak for fyldig redegørelse. :-) Jo, jeg var godt klar over, at strækningen ved Hedehusene var et forsøg.

Og svaret på Helges spørgsmål om, hvad der er det bedste spor (til en dansk modeljernbane må man formode), fik vi også.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Off topic - nu tilbage på sporet .....

af Svend B J, 24/3 2017, 21:45 (2561 dage siden) @ Muncken
redigeret af Svend B J, 24/3 2017, 22:20

Svellen på dit billede blev heller ikke indført, det er et projekt for at vurdere holdbarheden af hele betonsveller. De blev ikke indført, selvom det er en tysk standardsvelle. Istedet kørte man videre med en forbedret udgave af 2-blok svellen fra 56. Det der kom til at hedde monoblok-svelle kom først i 89... Men ellers er normen 62,5cm i svelleafstand i dk, mindre i spsk og skæringer, større i bagspor. Med tilligs flexspor kan man gøre det ret nøjagtigt, selvom det er med tysk bespænding. De laver både Dt (træ) og Dm (monoblok), 2-blok spor må man se efter ved franske producenter, det var også derfra DSB fik ideen...
Mvh Muncken

.
Duoblok-spor i model
[image] SL-106F PECO Streamline OO/HO Code 75 Flexible track Bibloc

Se også (om Mein Gleis fra Weinert):
http://www.h0-modellbahnforum.de/t321561f54854-Weinert-Modellbau-mein-Gleis.html
http://blog.weinert-modellbau.de/2011/12/flexgleis-mein-gleis-ist-ausgeliefert/
http://www.mein-gleis.de/

--
Svend
[image]

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Denis Petersen, 22/3 2017, 19:42 (2563 dage siden) @ Svend B J

Jeps .En de er bare lækre skal jeg hilse og sige med de 4 jeg havde i hånden

Denis Petersen

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af kka-dk, 24/3 2017, 17:27 (2561 dage siden) @ Denis Petersen

Jeps .En de er bare lækre skal jeg hilse og sige med de 4 jeg havde i hånden

Denis Petersen

Nu skal du ikke prale. Du havde kun tre :-D

/Klaus

Hvilket 2 spors skinnefabrikat er bedst i H0?

af Denis Petersen, 25/3 2017, 20:34 (2560 dage siden) @ kka-dk

Rettelse 3 ja undskyld hehe

Denis Petersen


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Jernbanebøger

Danske privatbaners motormateriel 1921-2001

Danske privatbaners motormateriel 1921-2001
Pris 445 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak