Slæbesko

af nb, 19/3 2017, 18:47 (2592 dage siden)

Hvad er forskellen på en Heljan-slæbesko og en Roco? Bredden?
VH
Niels

Slæbesko

af Søren Johannessen, Århus, 22/3 2017, 13:35 (2590 dage siden) @ nb

Hvad er forskellen på en Heljan-slæbesko og en Roco? Bredden?
VH
Niels


Ja, bredden er forskellig.
Bredde x længde for sammenlignelige typer er f eks ca:
Roco 8 mm x 46 mm
Heljan 6 mm x 49 mm

Men begge fabrikater har en udformning, som jeg har konstateret problemer med i flere sammenhænge, nemlig at de er opbygget med en ca 0,5-1,5 mm bred plasic-kant på begge sider af selve metal-slæden. Undersiden af denne kant ligger ca i plan med metal-slæden, men kan ligefrem rage nedenunder slæden. Det bevirker at det i visse situationer under kørslen, kun er plast-siderne af slæden, der får kontakt med punt-kontakterne (plast-kanterne løfter metal-slæden fri), oftest ved sporskifter, englændere eller drejeskiver. Og det medfører selvfølgelig afbrydelser i stømforsyningen.
Jeg har med held skåret/filet kanterne ned (i ca 45 grader, set på tværs) i hele slædens længde, men det er besværlig at gøre nøjagtigt, men forbedrer strømaftagningen væsentligt.
Märklins egne strømaftagere består som bekendt udelukkende af metal-slæden, uden plasic-kanter, og det er faktisk en langt bedre konstruktion.
Jeg forstår ikke hvorfor de to fabrikater ikke har lagt sig tættere op ad Märklins konstruktion, for det er ikke raketvidenskab at finde ud af at plast-kanterne giver strømoptag-problemer.

Mvh
Søren

Slæbesko

af nb, 27/3 2017, 14:29 (2585 dage siden) @ Søren Johannessen

Tak for orientering. Det giver god mening med mine iagttagelse ved Helljans Y-tog på mit spor. Jeg har med held skiftet slæbeskoen på Heljans lille triangel ud med en Märklin, Heljans slæbesko kortsluttede og lavede afsporinger i sporskifter. Og måske skifter jeg slæbeskoen på Heljans Y-tog, der er lille strømløst problem i trevejsskifter i afvigelsen.

Venlig hilsen
Niels

Avatar

Slæbesko

af Futfar, Kajerød, 30/3 2017, 17:40 (2582 dage siden) @ nb

Ud fra devisen om at lige børn leger bedst, har jeg erfaring med at udskifte til Märklin slæbesko, uanset hvilket fabrikat man kører med, men selvfølgelig kun hvis der opstår problemer. Og det gør der heldigvis sjældent, de fleste fabrikanter er efterhånden blevet gode til at levere brugbare slæbesko, men skulle der opstå problemer, så tøv ikke med at skifte sko ;-) ;-).
Og nej, jeg er ikke Märklinist, men tilfreds bruger af C-spor, med et hav af andre fabrikaters rullende materiel.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Slæbesko

af cm, 30/3 2017, 22:11 (2581 dage siden) @ Futfar

Ud fra devisen om at lige børn leger bedst, har jeg erfaring med at udskifte til Märklin slæbesko, uanset hvilket fabrikat man kører med, men selvfølgelig kun hvis der opstår problemer. Og det gør der heldigvis sjældent, de fleste fabrikanter er efterhånden blevet gode til at levere brugbare slæbesko, men skulle der opstå problemer, så tøv ikke med at skifte sko ;-) ;-).

Gælder det slæbesko - må man aldrig gå på kompromis.
Imelda Marcos havde reservesko til rigelighed - og gik hvad udgifter til udstyr aldrig i for små sko. I modsætning til for eksempel "Jens Vejmand" - der udviste en nærighed omkring udgifter til fodtøj og således gik i ganske nedslidte sko som levetidsforlængedes ved - hvis Jeppe Aakjær står til troende - at ombinde dem med bånd.

Du kan med sindsro skifte til Märklin sko. Men - som ved alt arbejde med el - må sikkerheden være i orden. Ifør dig et par professionelle kabelsko inden du påbegynder arbejdet. Herfra er det ren hygge. Sæt evt. en grammofonplade på med Sko og Torp. Rigtig god fornøjelse!

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Slæbesko

af Futfar, Kajerød, 31/3 2017, 16:04 (2581 dage siden) @ cm

Ud fra devisen om at lige børn leger bedst, har jeg erfaring med at udskifte til Märklin slæbesko, uanset hvilket fabrikat man kører med, men selvfølgelig kun hvis der opstår problemer. Og det gør der heldigvis sjældent, de fleste fabrikanter er efterhånden blevet gode til at levere brugbare slæbesko, men skulle der opstå problemer, så tøv ikke med at skifte sko ;-) ;-).


Gælder det slæbesko - må man aldrig gå på kompromis.
Imelda Marcos havde reservesko til rigelighed - og gik hvad udgifter til udstyr aldrig i for små sko. I modsætning til for eksempel "Jens Vejmand" - der udviste en nærighed omkring udgifter til fodtøj og således gik i ganske nedslidte sko som levetidsforlængedes ved - hvis Jeppe Aakjær står til troende - at ombinde dem med bånd.

Du kan med sindsro skifte til Märklin sko. Men - som ved alt arbejde med el - må sikkerheden være i orden. Ifør dig et par professionelle kabelsko inden du påbegynder arbejdet. Herfra er det ren hygge. Sæt evt. en grammofonplade på med Sko og Torp. Rigtig god fornøjelse!

mvh
Chr

Hæ, hæ, et skoleeksempel på god humor:-) :-). Men du glemte at det er klogt med sikkerhedssko, samt at varsko naboen om skomageriet:-D :-D. Og husk endelig, at løfte fødderne under udførelse af projektet, ellers bliver der tale om en helt anden type slæbesko:-(.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Slæbesko

af nb, 16/4 2017, 00:53 (2565 dage siden) @ Futfar

Nu skal det jo ikke ende i det rene pjat, for den véd bedst, hvor skoen trykker, der har den på!

Slæbesko

af Thomastog, 5/4 2017, 09:04 (2576 dage siden) @ nb

2 mm. :-D


Jernbanebøger

Der kommer altid en sporvogn

Der kommer altid en sporvogn
Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak