Dekoder spørgsmål

af Bent Larsen, 17/3 2017, 15:02 (2591 dage siden)

Hej
Et spørgsmål jeg har tænkt lidt over, hvis der bliver ændret på cv værdien i topfarten f.eks. 2 v ned, bliver det så også 2 v ned i starteffekten ? Er der en programmerings expert der kan svare på det her i dette forum.
vh
Bent Larsen

Dekoder spørgsmål

af Søren Johannessen, Århus, 21/3 2017, 19:57 (2587 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent
Nu er jeg ikke helt sikker på at jeg forstår dit spørgsmål rigtigt (du nævner "starteffekt"?), men normerne foreskriver at CV5 bestemmer din højeste fart (spænding til motoren ved højeste køretrin), mens CV2 bestemmer din startspænding (spænding til motor ved køretrin 1).
Disse to indstillinger er i princippet uafhængige. Hvilket vel er hvad du spørger om ?
Sammenhængen mellem køretrinene og tilhørende motorspændinger imellem laveste og højeste køretrin, kan så via andre CV'er indstilles til forskellige værdier ("kurver"). Den simpleste og normale er blot en ret linje, eller simpel proportionalitet, og mulighederne for indstilling varierer med fabrikat og udgave af dekoderen, da normerne ikke foreskriver at disse muligheder skal foreligge.
Håber at det giver svar, ellers er du velkommen til at spørge igen.
Mvh
Søren

Dekoder spørgsmål

af Bent Larsen, 21/3 2017, 22:10 (2587 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej
Tak for dit svar, jeg har fået svar det jeg har tænkt over. Der nogle af de ombyggede DC lok. til AC der får lidt høj udgangseffekt ved analog Märklin, så var min tanke hvis de kørte digital så kan der skrues lidt ned for start effekten. Jeg har et mini sporanlæg hvor der kan køres DC/AC analog og digital.
vh
Bent Larsen

Dekoder spørgsmål

af Søren Johannessen, Århus, 22/3 2017, 13:53 (2586 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Bent
Hvis du, på en del af din bane, kører med analog AC-spænding på sporet ("gammeldags" Märklin-system), men alligevel med dekoder i lokomotivet, er det for visse dekoder-fabrikater faktisk muligt, i særskilte CV'er, at definere start- og slut-spændinger, kun gældende for analog drift (i modsætning til dem jeg tidligere skrev om, der udnyttes ved digital drift).
Det gælder f eks for visse af ESU's V4.0-dekodere, men muligvis også andre jeg ikke kender til.
Oven i købet findes der endda separate CV'er for både analog AC- og DC-drift, dvs i alt 3 sæt af start- og slut-spændinger i samme dekoder, afhængig af driftformen.
Mvh
Søren


Jernbanebøger

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus

DSB Rutebiler - Fra Statsbanerne til Combus
Pris 380 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak