Avatar

Mirakelkur ønskes

af Futfar, Kajerød, 19/2 2017, 18:41 (2616 dage siden)

Ikke for at plagiere Bent Larsens udmærkede indlæg, ang. mirakelkur, men jeg har så brug for hjælp.

Da Heljan i sin tid udgav Litra E, købte jeg et af de første eksemplarer, E 978, 3-leder.

Lidt historie om dens skæbne:
- Den har aldrig kørt som den skulle....
- Den har flere gange været hos Heljan - Ole Vedel - uden tilfredsstillende resultat.
- Den har fået skiftet tenderens to forreste trækhjul ud, med nogle med hæfteringe.
- En lang række meget vidende personer (sagt helt uden ironi), har haft den i deres kyndige hænder, og den kan nu - på en god dag - køre rimeligt, idet den er blevet kalibreret i alle ender kanter; men stadig langt fra tilfredsstillende. Den har stadigvæk en påfaldende tendens til, ofte, at ryge af sporet med de tre store trækhjul på selve loket. Når den - undtagelsesvis - kører rimelig pænt, uden tilkoblede vogne, bliver motoren efter ca. en halv times kørsel, ekstrem varm, ved kørsel i mellemste hastighed.
- Det skal tilføjes at sporlægningen er i orden.
- Dekoderen er, selvfølgelig, forsøgt udskiftet til en ESU-lokpilot, 4.0, men det har så været resultatløst.
- Jeg vil nødigt - med så flot et lok, og til den pris, skulle hensætte den til vitrine model, så derfor, er nogen som kan/vil hjælpe/komme med råd/vejledning?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mirakelkur ønskes

af jhcn, Lystrup/Århus, 19/2 2017, 21:38 (2616 dage siden) @ Futfar

Og jeg har lige i dag - for første gang i meeeget lang tid - haft min såkaldte guld-model af E994 til AC ude at køre.
Det er stadig stort set ikke muligt, så jeg læser gerne alle jeres gode råd!

Specielt forløberen (hedder det vist) hopper af. Men det gælder nu også mange af de andre hjulpar

--
Henrik

Mirakelkur ønskes

af Togsøn, 19/2 2017, 22:07 (2616 dage siden) @ jhcn

Hejsa.

Jeg har en i DC, kører rigmeligt efter at have fulgt svenske Rutger Fribergs vejledning til ombygning: Flokskolan

Det er en rigtig dårlig model som Heljan udgav, de skulle have rettet fejlene inden udgivelse, lad os se om de nye ytog ikke er af samme dårlige kvalitet.

Heljan plejer ikke at tænke i kvalitet men kun ussel mamon !

Har endnu ikke fundet et heljan lok eller vogn med ordentligt strømoptag !

Men efter skift af løbere og tender hjul på E Maskinen samt forsigtigt rettet på drivhjulene går det nogenlunde !

Har et par Triangler med sprængte tandhjul og en Pr som har fået skiftet tandhjul en gang.

Ja kvalitet kender de ikke til i Søndersø.

Hilsen Erling.

Mirakelkur ønskes

af jhcn, Lystrup/Århus, 20/2 2017, 12:58 (2615 dage siden) @ Togsøn

Jeg vil nu alligevel rose Heljan, for den første EG'er jeg købte - endda meget billigt hos Mads/Trinbrættet - kører rigtig godt. Jeg har alligevel skiftet til en ESU-dekoder, men det kom maskinen bare til at kører endnu bedre af.
Jeg har senere også købt den nye version, denne gang i den røde variant, men den kører ikke nær så godt som den "gamle" blå

--
Henrik

Avatar

Mirakelkur ønskes

af Futfar, Kajerød, 20/2 2017, 19:52 (2615 dage siden) @ jhcn

Jeg har også en EG 3110 i den oprindelige "kagedåsebemaling", men som jeg plejer; hvis ikke et nyindkøbt lok er udstyret med en ESU dekoder, så er der øjeblikkelig udskiftning til en sådan. Listen over primitive dekodere er lang, men blandt dem, er ANDI vel nok den mest primitive, og dem har jeg så kasseret. Min EG kører helt perfekt , og den trækker uden problemer 30 4-akslede tankvogne.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mirakelkur ønskes

af Josax1978, 23/2 2017, 11:38 (2612 dage siden) @ Togsøn

Er enig i, at Heljans P,Pr,E, Ms gammel, IC3 gammel, og IC3 ny, ikke har været færdigudviklede, da de blev sendt i handlen. Desværre meget dyre modeller, for os der støttede projekterne, ved at købe så der blev en produktion. Noget der har ødelagt muligheden, for løft i flok projekter i fremtiden.

Men Deres My og Mx har jeg "kun" måttet skifte hjul på, og ellers fungere de ganske glimrende. Men hjulene occidere for hurtigt.

Mirakelkur ønskes

af Bent Larsen, 19/2 2017, 23:01 (2616 dage siden) @ jhcn

Hej
jeg kender ikke noget til E maskinen, men hvis forløberen lider af samme problemer som på P maskinen minskede jeg den lodrette bevægelse ved at lægge 2 stk. Evergreen 4+4 i bunden akselgaflerne, og filede lidt af midtervangernes bagende øverst så den kan vippemere forover. Det er beskrevet i et indlæg i BANEN nr. 51 s. 106
vh
Bent Larsen

Mirakelkur ønskes

af Per volstrup @, Vendsyssel, 20/2 2017, 08:27 (2615 dage siden) @ Bent Larsen

Hør lige her drenge!.... hvornår har I lige sidst måtte file, modificere, sende til reperation
, ændre sporlægningen etc etc, efter I har købt materiel fra Maerklin, Roco, Fleischman? Nej vel. Heljan laver smukke vitrine modeller, ikke andet. Køre kan de ikke uden modifikationer. Meget dårlig brugsanvisninger, koblinger elendige osv.

mvh, utilfreds Heljan kunde

Mirakelkur ønskes

af keld, 20/2 2017, 14:26 (2615 dage siden) @ Per volstrup

Jeg er enig med de ting som er nævnt, Klog beslutning af Heljan at de ikke vil lave mere modeltog til DK. tak for det Heljan. Jeg hører ikke til dem som mener vi skal være taknemmelige for deres produkter.
Jeg har 2 E-maskiner som også kører varm i motoren og jeg fik at vide af Heljan at det problem kendte de ikke noget til, men der er åbenbart andre som har samme problem. Reservedele kan jeg heller ikke få til dem, det samme gælder for mine Hobbytrade MZ og LItra S.

Keld

Avatar

Mirakelkur ønskes

af Futfar, Kajerød, 20/2 2017, 16:24 (2615 dage siden) @ keld

Til Keld og alle Jer andre....
Inden vi nu falder over egne og andres ben, i vores iver for at skælde - velfortjent - ud på Heljan, så synes jeg jo nok at de har lavet nogle rigtig gode loks. Her tænker jeg på MX, MY 1100 og MY 1200. Jeg har sammenlagt 24 stk af de nævnte litra, og bortset sidstnævnte, der jo havde et par småfejl og en helt vanvittig markedsføringsstrategi, har jeg kun stor ros til overs for deres "Rundsnuder". De kører bare på alt hvad man byder dem, selvom de jo kører på 2-leder hjul.:-P. OK, jeg har så justeret hjulafstanden på de trækkende aksler til 14,0 mm. Og de ikke trækkende aksler blev udskiftet til Märklin aksler. Så er vi da lidt tættere på 3-leder standarden:-P.
Jeg vil ikke påstå at det er "rart" at høre, at jeg ikke er den eneste der har problemer der ligner mine, men netop derfor har jeg rundsendt ovenstående ønske om hjælp, for der må da være nogen ude i modelbane samfundet, der har fået skidtet til at køre:-|.
Hvad angår litra MO i 1800 serien, er sagen dog en ganske anden. Den er utrolig flot, men det tog mig flere år at få de 3 stk jeg har, til at køre ordentligt. Hjulskift på ikke trækkende aksler, hjulafstands justering på de trækkende do. Det der til sidst gjorde at de nu kører pænt, var skift til Märklin slæbesko. Jeg har hørt, at den senere udgave i 500 serien skulle være velkørende, men da den udkom, havde jeg fået nok af Heljans MO. Efter sigende, havde de ganske svært ved at få dem alle solgt, men det tror da pokker:-(.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Mirakelkur ønskes

af Bent Larsen, 20/2 2017, 16:56 (2615 dage siden) @ Futfar

Hej
MO 1800 serien fik jeg til at køre på Märklin M skinner ved at skifte trækhjul ud med ROCO og de andre med LIMA, der er et indlæg i BANEN nr.69 s.94 om det
vh
Bent Larsen

Mirakelkur ønskes

af modeljernbane, 20/2 2017, 18:45 (2615 dage siden) @ keld

Det gør min PR-maskine også bliver meget varmt, til trods for jeg har ofret mange penge på at få den til at køre bare så nogenlunde fornuftigt, hvad der ikke er lykkes endnu.

Mirakelkur ønskes

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 22/2 2017, 21:35 (2613 dage siden) @ modeljernbane

Valgte at skifte decoderen ud på min PR, og det ser ud til at have løst noget af problemet med at køre for varm. Det er en forholdsvis simpel operation, decoderen sidder i tenderen.

Mvh
Claus

Mirakelkur ønskes

af Tognørden, 21/2 2017, 12:46 (2614 dage siden) @ Futfar

Det problem der kan være hvis den afspore er at de ledninger der ligger fra tender og over i lokomotivet.
De går ind under efterløberen under førerhuset.
Hvis de ikke ligger helt fint kan efterløberen ikke køre frit fra side til side og derved afspore.

Løsning.....

fjern efterløberen og pres ledninger ned så de ligger glat og montere derefter efter løberen igen.

Avatar

Mirakelkur ønskes

af Futfar, Kajerød, 22/2 2017, 19:25 (2613 dage siden) @ Tognørden

Tak for dit svar/forslag.
Men det problem har jeg nu ikke været ude for. De kabler du omtaler, var noget af det første jeg sørgede for var i orden, og bagløberen har aldrig givet anledning til problemer.

Men det har - snart sagt - alt det andet.....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak