En mirakkelkur

af Bent Larsen, 19/2 2017, 14:56 (2613 dage siden)

Hej
Det er min McK ME AC, efter at have nærlæst McKs hjemmeside hvor de anbefaler R 42 kan køre på R 36, på midt lille K anlæg R 36 skulle det ikke være meget over ranger hastighed over sporskifter og englænder hvis det skulle gå godt. Alle hjul er nu udskiftet med 12 mm hjul fra gamle blik vogne fra Märklin, det er de smalle 3,3 mm, i den ende med slæbeskoen filede jeg lidt for at være sikker på de kunne være der. McKs hjul måler 12,6 mm på kørefladen og 14,7 mm totalt Märklin 12 mm og 15 mm. Nu kan den køre i stilling 8 gennem det hele uden problemer, og selvom hjulene er blevet lidt mindre kører den stærkt på midt anlæg. McK hjulaksler med messing bøsninger det er rigtigt professionelt lavet.
vh
Bent Larsen

Avatar

En mirakkelkur

af Futfar, Kajerød, 19/2 2017, 17:22 (2613 dage siden) @ Bent Larsen
redigeret af Futfar, 19/2 2017, 17:27

Ja, det er jo i sandhed en mirakelkur:-). Har du selv lavet alt det du beskriver?
Jeg er selv den tilfredse ejer af en McK ME maskine, 3-leder, og det eneste der ikke var helt som det skulle være, var dens trækevne. Og visse problemer med - især ved ranger hastighed - at passere de nævnte sporskifter/-dobbelte kryds(englændere). Det blev så løst ved, for det første at skifte til en Märklin slæbesko, og dernæst at montere hæfteringe på alle trækaksler, på den ene endda 2 stk., for jeg var så heldig, at der på den ene - af McK's udleverede trækaksler - var monteret 2 hæfteringe, angiveligt ved en fejl. Den trækker/skubber nu fint 6 stk. DD-vogne, med hver deres slæbesko. På 4% + stigninger.
At skifte til anden hjulstørrelse har jeg så ikke haft behov for, men det glæder mig da at du - med det store arbejde du har udført - har fået skik på problemerne:-P. Tillykke med det, og det er der måske andre der kan få glæde af at vide;-).
Hvad angår hastigheden på dit lok, er det jo fint nok at den er som du ønsker det, men ellers er en hastighedsændring en simpel ting at ændre på :-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

En mirakkelkur

af Bent Larsen, 19/2 2017, 19:57 (2613 dage siden) @ Futfar

hej
Jeg var nød til at gå ned i størrelse på hjulene ellers kunne de ikke være der, trækkraften fejler ikke noget 10 bogivogne af forskellig herkomst i R 36 kurver på flad bane, fik stoppet i et kurveskift der måtte den have hjælp. Efterfølgende har jeg også prøvekørt på M skinner, et sporskifte og en englænder indgik, i englænderen var der lidt problemer med slæbeskoen, en 5120 kurve er der også problemer, men det blev prøvet. Med gamle Märklin hjul kan den nok køre rimeligt godt på M skinner.
vh
Bent Larsen

Avatar

En mirakkelkur

af Futfar, Kajerød, 20/2 2017, 18:25 (2612 dage siden) @ Bent Larsen

Jamen det bevæger sig jo hen i mod en "happy ending". At du ikke kan befare den helt skarpe kurve fra Märklin, ville da også grænse til det utopiske:-P. Nu er jeg for længst gået langt væk fra M- skinner, og kører på C- skinner; og så alligevel, forklaring følger;-).
På de få loks, som har givet anledning til problemer, f.eks. ved passage af slanke sporskifter/-kryds, har jeg skiftet til en Märklin slæbesko, ud fra den betragtning om, "at lige børn leger bedst". Det er helt utroligt så mange problemer der bliver løst ved dette enkle tiltag. MEN, det kræver jo så, at loket ikke blot er et 2 -leder lok der blot har fået klasket en slæbesko under bugen; der skal være plads til slæbeskoens bevægelse op og ned. Et meget kedeligt eksempel på denne "løsning", var da en af mine lidelsesfæller ud i modelbane verdenen, forkøbte sig på en Norsk Modeljernbane MY, angiveligt til 3- leder brug, men det gik helt galt. Enhver passage af C- skinner med forhøjede punktkontakter - ved sporskifter o.l. - løftede loket sig, og gik på gulvet! Årsag: Der var ikke plads til at slæbeskoen kunne hæves tilstrækkelig højt. Det kostede så en masse tid, og frekventeren af en specialist i lige netop det problem. Og det var jo ikke gratis.
Og så tilbage til det med M-skinner, samt anvendelse af disse. Jeg har bygget et maskindepot, bestående af 2 skydebroer i forlængelse af hinanden.[image]
Det der så kan undre mig er, at Märklin i 2016, stadig ikke har digitaliseret deres skydebroer, men ikke blot det, forbindelsessporene er stadig kun til M-Skinner! Så man skal stadig bruge de ret dyre overgangsspor M-C for at det skal kunne fungere. For at spare lidt, har jeg anvendt M-skinner på de 4 indbyrdes spor, men var nødt til at bruge overgangs skinner M-C til tilkørselssporene, samt opstillingssporene.
Skydebroernes drift, har jeg så selv digitaliseret, og det fungerer nu helt perfekt.
For dårligt Märklin.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

En mirakkelkur

af Bent Larsen, 20/2 2017, 19:31 (2612 dage siden) @ Futfar

Hej
Opstillingen med M skinner var bare et forsøg for sjov, jeg kører ikke på M skinner mere. Ja Mærklins slæbesko er de bedste og det er ikke lige meget hvordan en slæbesko er sat på. Flere af mine hjemmebyggede undervogne funger bedre end nogle industrimodeller, selv om de er lidt primitive.
vh
Bent Larsen

Avatar

En mirakkelkur

af Futfar, Kajerød, 22/2 2017, 21:18 (2610 dage siden) @ Bent Larsen

Selvom jeg er 3-leder kører, er jeg dog langt fra enig med dig i, at Märklins slæbesko er den bedste, for det gælder nemlig ikke i alle tilfælde! Som jeg nævner i et andet indlæg, kan ganske mange problemer løses med udskiftning til en Märklin slæbesko, men det løser så ikke alle problemer, for der skal jo lige være plads til den! Det vil sige, at den skal kunne bevæge sig op og ned i en tilstrækkelig grad, til at alle typer Märklin spor kan befares uden problemer. Her er det så vigtigt, at man vælger den rette størrelse slæbesko, henset til hvad loket også kan kapere i slæbeskoens lodrette bevægelser. Men det kan jo mange andre typer slæbesko; men igen... lige børn leger bedst....
Og så skal man jo ikke forklejne, at modeljernbane - som så mange andre ting i samfundet - tendenserer, noget som man i andre sammenhænge, ville kalde religion:-D :-D :-D.

Av, av.:-D ....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

En mirakkelkur

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 22/2 2017, 21:28 (2610 dage siden) @ Futfar

Årsag: Der var ikke plads til at slæbeskoen kunne hæves tilstrækkelig højt. Det kostede så en masse tid, og frekventeren af en specialist i lige netop det problem. Og det var jo ikke gratis.

Jeg har et helt andet lokomotiv der har dette problem, og kunne godt være meget interesseret i at vide hvorhenne man mon kan få fat i denne specialist, vel vidende at det koster ;-)

Skriv evt. pb.

Mvh
Claus

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak