Motortrolje 37

af Flemming Søeborg, 13/2 2017, 18:34 (2628 dage siden)

(Fortsat fra jernbanehistorisk Forum). Jeg byggede en model af motortrolje 37 for 30-35 år siden. Udgangspunktet var nogle aksler fra et Kinder-Æg-byggesæt og et låg fra et sekundærprodukt (Kærgården)! Nu skal man tænke på, at pengene var små før i tiden, byggematerialerne var ofte "de forhåndenværende søm", og skaberglæden så meget desto større. Og så må jeg hellere vise "dyret":

[image]

Pufferne var fra en ophugget Piko Junior-vogn (gummipuffere) - der var ikke råd til kurvpuffere - og undervognssiderne blev opbygget af plasticprofiler. Førerhuset af føromtalte Kærgården-låg (i dag ville jeg nok bruge Lurpak...), og lanternerne - hvoraf den ene er bortkommet i tidens løb - er lavet af oversavede knappenåle. På ladet er der ballast, foran ligger der lidt ledning og nogle stumper træ, og litreringen er vistnok fra det hedengangne UK-Modeller. Det dyreste var Preiser-manden, der selvbevidst troner i ballastdyngen.

[image]

[image]

Nu så mange år efter, hvor jeg sammenligner med forbilledet, kan jeg godt se, at den var gal med øjemålet dengang - motoren/kølerhjælmen sidder forkert, men det får være så. Køleren stammede fra et eller andet køretøj.

[image]

Husker jeg ikke meget galt, lavede Tikøb et byggesæt til troljen, men det havde jeg heller ikke råd til, og så var der kun selvbyg tilbage.

Nuvel, det var historien om trolje 37.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Motortrolje 37

af modeljernbane, 13/2 2017, 18:47 (2628 dage siden) @ Flemming Søeborg

Med de forhånden værende midler syntes jeg du har opnået et godt resultat.:-)

Motortrolje 37

af Flemming Søeborg, 13/2 2017, 21:18 (2628 dage siden) @ modeljernbane

Tak, jeg er selv ganske tilfreds med resultatet, selvom troljen behøver lidt opfriskning efter 30 år.

Mvh Flemming Søeborg

Motortrolje 37

af Niels Munch, 13/2 2017, 22:41 (2627 dage siden) @ Flemming Søeborg
redigeret af Niels Munch, 13/2 2017, 22:51

Rigtig sød model, Flemming, som gør én helt nostalgisk.

I 1958 havde vi i f.m. ombygningen besøg af Trolje 16 på Buddinge Station, og den trolje byggede jeg en "skubbe-model" af i ca. 1:45. Det var mit første "værk" udført med løvsav og metalklinge, og førerhuset var udsavet i ét stykke i 3/4 mm aluminiums-reklameplade og bukket i facon. Bundplade og pufferplanker var krydsfinér. Pufferne var tilfilede papsøm med "fjedre" af borespåner. Motorpartiet en tilfilet træklods, og hjulene var fra Pionérexpressen! Det hele var sømmet sammen med isenkræmmerens mindste stifter, og lakeringen var udført med flot rød og grå Visie-lak.

Desværre overlevede troljen ikke flytningen til Køge i 1988; men min skitse, udført i en trist historietime i 1. mellem, findes stadig i arkivet (det var før, jeg begyndte at fotografere):

[image]DSB Trolje 16, skitse primo 1958 (nm).

Link til tråd med foto af Trolje 16 m.fl.: http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=34178 .

På Buddinge Station benyttedes troljen nu og da til rangering, og stationens vognmand, der udbragte og hentede stykgods og banepakker i sin lille, grønne Ford-ladbil, fungerede som portør.


Bedste hilsener
Niels

Motortrolje 37

af Muncken, 14/2 2017, 13:17 (2627 dage siden) @ Niels Munch

Hej Flemming.

Den er dælme fed den der ;) - man kunne da helt selv få lyst til at flække noget sammen af div mejeriprodukter og husholdningsartikler. Tak for inspiration

I øvrigt, hvis nogen render over/støder ind i/har lyst til at sælge deres/ved hjem der måtte have et Tikøb byggesæt - så kunne jeg være en ganske interesseret køber.

Mvh Muncken

Motortrolje 37

af Bent Larsen, 14/2 2017, 16:54 (2627 dage siden) @ Muncken

Hej
Så har prototypen jo været klar i mange år, lidt tilretninger så er den klar til Frisporet.
vh.
Bent Larsen

Motortrolje 37

af Flemming Søeborg, 17/2 2017, 22:13 (2623 dage siden) @ Bent Larsen

Tak for de gode ord om den lille trolje, som rent faktisk gennem mange år har haft hæderspladsen over mit skrivebord. Desværre fotograferede jeg ikke delene under bygningen dengang, så vidt jeg husker, ellers ville jeg have kunnet lave en byggevejledning med tilhørende tegninger af delene - men nu har jeg slet ikke tid til den slags længere, desværre! Man kunne nok ønske sig, at trolje-byggesættet blev relanceret, men det er nok for meget at håbe på.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

Motortrolje 37

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 17/2 2017, 23:12 (2623 dage siden) @ Flemming Søeborg
redigeret af Claus E. Hansen, 17/2 2017, 23:28

Melder mig også i koret, og siger at det er der kommet et rigtigt fint resultat ud af.

Og giver også lidt stof til eftertanke, hvor man i dag nærmest kan købe sig til det hele.

Men lige netop med denne her trolje, så bliver noget selvbyggerinspiration vist helt nødvendigt, for ingen har fundet anledning til at få den i programmet efter Tikøb i sin tid, selv om den må være ganske enkel at få produceret som ikke motoriseret, med de muligheder der er i dag.

Den har også stået på min ønskeseddel i lang tid, så tak for inspirationen, det kan også være ganske sundt at skulle i gang med at bygge selv ;-)

Mvh
Claus


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak