Avatar

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af Lebæk, 10/2 2017, 18:18 (2625 dage siden)
redigeret af Lebæk, 10/2 2017, 18:27

Hej :)

Er der nogen her, som har bygget R maskinen fra Tikøb ?
Der følger ikke meget vejledning med, og selv om man kan se sig ud af meget ville det være rart med lidt gode råd ;)
Den Lilliput maskine jeg kunne få fat på, er DC så den skal jeg også have bygget om ;) !?

Mener at have læst noget om emnet før her, men kan ikke finde det igen, så hvis nogen kan finde linket ...... ;)

Bedste hilsner, Brian Lebæk

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af nb, 12/2 2017, 00:38 (2623 dage siden) @ Lebæk

Hej.

Jeg har bygget en Tikøb R-maskine på en Lilliput-underdel, AC. Men det gør næppe den store forskel. Den indledende øvelse bestod i, at få Lilliput-maskinen til at køre fejlfrit som den var. så jeg undgik, at skulle rode med den, når den var ombygget. Forløberen var problemet. Dernæst en aksel i gearkassen, der arbejdede sig lidt ud, så et tandhjul gik ud af indgreb. Løsningen var her, at akslen blev lirket på plads og sikret med en smule ti-sekunderlim på spidsen at en lille skruetrækker - det holder endnu. Forløberen skulle løsnes lidt, sad for tæt/stramt til chassiset til mit spor.

Hilsner
Niels

Avatar

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af Lebæk, 12/2 2017, 12:50 (2623 dage siden) @ nb

Ja, det er også min plan, - at få grundmodellen til at fungere allerførst ;)
Hvordan passer Tikøb overdelen på Lilliput, er der meget arbejde eller ..... ?
Tænkte at det var rart at være lidt forberedt inden jeg splitter den fine model ad ;) !

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af Steff, 12/2 2017, 14:46 (2623 dage siden) @ Lebæk

Det foresvæver mig, at den gode papirudgave af "Banen" havde, om end ikke andet en beskrivelse af sættet, kan dog ikke komme til mine blade, desværre. Men andre kan måske huske.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af henho, Ringkøbing, 12/2 2017, 22:23 (2623 dage siden) @ Steff

Jeg troede egentlig, at den eneste korrekte undervogn er en ældre Roco BR 17 ?

R-maskinerne havde den første kobbelaksel som drivaksel, og det har en BR 38 ikke.

--
Med venlig hilsen

Henrik

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af Steff, 12/2 2017, 23:09 (2623 dage siden) @ henho

Go´aften.

Nok den bedste tegning jeg umiddelbart kan komme til, tegnet af W. Bay 1947 for størrelse 0, sikkert for anvendelse af DMJK.
Sidetegningen kan bruges med de få senere ændringer der kom til. Tegningen set oppefra har barrierepladen en fuldstændig forkert udformning. Den snævre først ind omkring drivhjulet.
Tender kulkasseopbygning forkert. Se billeder her på siderne eller udgivelsen litra R, H og S
[image]
Håber trods alt at tegningen kan give et fingerpeg. Og ja, BR 38 er en nødløsning, men der er ikke nogen anden model sådan umiddelbart. Drivstangen skal forkortes og monteres forreste hjul, drivhjulet, som skrevet tidligere.

Med venlig hilsen og godnat og sov godt

Steffen Dresler

Avatar

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af Lebæk, 13/2 2017, 17:07 (2622 dage siden) @ Muncken

Jep, det er præcis den rigtige model :)
Tikøb havde nogle DC for 5-6 måneder siden, men jeg fandt en fin brugt til halv pris, ca 1100 kr i Holland :)
Er lidt spændt på hvordan den kommer til at køre på AC, om hjulene kan bruges ;) !?

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af henho, Ringkøbing, 13/2 2017, 23:50 (2622 dage siden) @ Muncken

Hej Torben

Se det var et ganske godt bud; men er drivhjulstørrelsen ikke lige klein nok ? :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af Lebæk, 14/2 2017, 04:11 (2621 dage siden) @ henho

Det er den der sælges og anvendes af Tikøb.
Hjuldiameter på flangen er 20 mm. og korrekt R i HO er 21.4 mm.
Optisk ser det rigtigt ud ;)

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af nb, 13/2 2017, 01:30 (2622 dage siden) @ henho

Hej. Lilliputs maskine er ikke en BR 38, men en A3/5. Den har en korrekt hjulstilling og gangtøj med træk på forreste drivaksel. Desværre er den ikke længere i produktion. Kim Møller (Tikøb) har nævnt, at BR 17 kan bruges, men er lidt for stor fortil og derfor skal tilpasses en hel del. Lilliputs passer uden saven.
https://de.wikipedia.org/wiki/SBB_A_3/5_601%E2%80%93649#/media/File:601A35SBBCFFFFSi.jpg

VH NIels

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af nb, 13/2 2017, 02:00 (2622 dage siden) @ Lebæk

Hej. Så vidt jeg husker er der ikke meget arbejde på selve maskinen. Overdelen skal lige skrabes og files lidt indvendig - det viser sig, når den skal anbringes. Der sidder en slags holder, der ligesom bærer gangtøjet over/bag cylindrene. Denne holder forhindrer overdelen i at komme på plads, den støder mod fodpladerne og skal fjernes, hvilket ser svært ud, men er det ikke - jeg husker ikke lige, hvordan jeg gjorde, men det viste sig at være nemt. Bagkedlen er løs med fast førerhusbund. Når den originale overdel afskaffes, taber modelle meget i vægt, og hos mig, AC-kører, betød det megen mistet trækkraft. Jeg har så foret førerhuset under vinduer og i tag med tynd blyplade, for at få lidt bagvægt, det hjælper, men mere ville være fint, men ikke muligt nu, maskinen er færdig (det var først, da den var samlet, at vægten afslørede problemet med at stå fast på stigninger). Hvis du kan, så lav bagkedel (og gulv) i metal/bly, eller fjern noget af bagkedlen og erstat med metal/bly inden samling, sav for eksempel noget af toppen og byg den op i bly, der nemt kan tildannes, lav en skabelon, før du saver itu. Et af de drilske punkter er at montere bagkedel og gulv i førerhuset - i korrekt højde. Nedefra skrues en tynd, selvskærende skrue op gennem modellens originale montagehul til overdelen. Skruen rammer i bagkedlen, ingen sag når den er af kunstharpiks, men får du den erstattet af noget metal - bly er blødt - så er der en opgave at løse her. Men metal giver vægt, og det er godt her, for trækket sker på bagakslen. Tenderen er det største arbejde, for den er fireakslet. Der skal på en eller anden måde laves en undervogn. Jeg husker, at der var medleveret nogle vinkler med kobberbelægning, men dem kunne jeg ikke bruge. Jeg lavede aksellejer direkte i tendervangerne, ikke slidstærkt, men holder forhåbentligt mange år med god smøring. Strømoptag sker i tender, hvor dekoderen (AC) sidder. Strømoptag på alle fire hjul i hver side, og kan du affjedre de to midterste, så er det en god ting, af hensyn til kørsel og strømoptag.

VH Niels

Liliput SBB A3/5

af Nordexpress, 13/2 2017, 15:41 (2622 dage siden) @ nb

synes tilgængelig her - det er i hvert fald et flot fotografi:

Modellbahnshop Lippe

Liliput SBB A3/5

af nb, 13/2 2017, 17:54 (2622 dage siden) @ Nordexpress

Hej. Det er en "søstermaskine", den der. Cylindrene sidder bag forløberbogien. ;-) De skal sidde som på R-maskinen.

Avatar

Hjælp til Tikøb R maskine ?

af Lebæk, 12/10 2017, 21:38 (2381 dage siden) @ nb

Hej Niels

Tak for god hjælp !
NU er jeg godt igang, og kan genkende mange af de ting du skrev !
Den del af kedlen, der er i førerhuset er af hvidtmetal, så det hjælper på vægten.
Derudover vil jeg udbore den massive støbning i forkedlen, og fylde ud med bly
Jeg havde en Heljan tender liggende, så jeg har brugt undervognen til tenderen, med Tikøb overdelen.
Det passer næsten sammen og løser alle problemer med strømoptag og montering af slæbesko.
Jeg har kortet 2-3 mm af koblingen mellem loko og tender, så de kører tættere sammen.
Ellers har du ret i at sættet er rimelig let at lave !

Bedste hilsner

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak