D-maskine mystik

af henho, Ringkøbing, 6/2 2017, 12:03 (2607 dage siden)

Hej

Jeg har et par D-maskiner fra Hobbytrade udstyret med LokPilot V3 .

Den ene af dem opfører sig imidlertid underligt. Nå man vil sætte i gang er alt helt normalt; men når farten er ca. 40 km/t (omregnet) nægter lok'et at køre hurtigere, uanset hvor meget, jeg skruer op for hastigheden.
I Z-21 App'en svarer det til, at hastigheden ikke stiger, når regulatoren når det gule felt. I App'en er max. hastigheden sat til 80 km/t (omregnet)

Jeg har sikret mig, at værdierne for middelhastighed og højeste hastighed er 'normale'.
Så hvad kan der være galt ?

På forhånd tak

--
Med venlig hilsen

Henrik

D-maskine mystik

af Søren Johannessen, Århus, 6/2 2017, 16:07 (2607 dage siden) @ henho

Hej
Visse dekodere er programmeret til at F3 ind- og udkobler "rangerhastighed", d v s at tophastigheden ca halveres ved indkoblet F3.
Blot et vildt gæt... :-)
Mvh
Søren

D-maskine mystik

af henho, Ringkøbing, 6/2 2017, 19:42 (2607 dage siden) @ Søren Johannessen

Det plejer vist, at være F4 men bruger til det ? Men tak for tippet. Jeg undersøger lige nærmere :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

D-maskine mystik

af ptmadsen, Haderslev, 6/2 2017, 21:56 (2607 dage siden) @ henho

Det plejer vist, at være F4 men bruger til det ? Men tak for tippet. Jeg undersøger lige nærmere :-)

Hej.
Nej. Plejer han er død, og Fabriks indstillingen for både Lenz og ESU er = F3 Rangiergang og F4 Udkobling af eventuel indstillet forsinkelse af indstillet op og ned reguleringstid.

Venlig hilsen
Peter Madsen

D-maskine mystik

af henho, Ringkøbing, 7/2 2017, 01:16 (2607 dage siden) @ ptmadsen

Tak for svaret :-)

Jeg vil lige igen se på den vejledning, der er med fra ESU/Hobbytrade. Hvis det ikke fører til noget, er der vel kun en reset af dekoderen tilbage ? :-|

Til gengæld, så har jeg fundet ud af, hvordan man kan løse mystisk opførsel ;-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

D-maskine mystik

af Søren Johannessen, Århus, 23/5 2018, 09:49 (2137 dage siden) @ henho

Hej Henrik

Fik du nogensinde løst problemet ?

Lader til at jeg har et tilsvarende, nu.

Mvh
Søren

Avatar

D-maskine mystik

af Futfar, Kajerød, 23/5 2018, 15:50 (2136 dage siden) @ Søren Johannessen

Jeg er den glade ejer af en enkelt D-maskine, med en ESU 3,5 lokpilot. Jeg bruger en Intillibox II, Uhlenbroch.

Rangerhastighed ind/-udkobles med f-4. f-3 er uden funktion. Laveste, mellemste og højeste hastighed kan jeg justere nøjagtig som det passer mig. Via ESU målevogn har jeg sat højeste hastighed til 80 km/t. da alt andet vil være synd for den pæne lille maskine. Den kan sagtens køre langt hurtigere, men den skal jo ikke køre racerløb.
Accellerations-/decelerationshastighed kan jeg ligeledes indstille til det ønskede, uden at skulle bruge CV-index.
Jeg kan således ikke genkende Jeres problemer....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

D-maskine mystik

af Søren Johannessen, Århus, 23/5 2018, 17:08 (2136 dage siden) @ Futfar

Hej Futfar

Mange tak for svaret.
Nej, racerløb har jeg sandelig ingen forventning om ;-)
Men det er da dejligt at høre, at det ikke er noget generelt problem med maskinen (konstruktionsfejl).

Kunne jeg bare drive den op på 60 (model) km/t, ville jeg være glad.
Det absolut hurtigste jeg kan få den til at køre er ca 46 (model) km/t.
(1,45 m på 9,8 sek, - håber at jeg har regnet rigtigt!).

Men jeg ville være glad, hvis du havde mulighed for og tid til at udlæse værdien af nogle vigtige CV'er fra din dekoder.
Jeg kører nemlig også med en Lokpilot V3.0/V3.5, og har 16 V AC (DCC) på sporet, med Lenz LZV100.
Det drejer sig om CV05, 06 (maks og midthast.), samt CV07 (versionsnr), dernæst CV29 og 49 (Configuration og Extended configuration), samt endelig motorstyringen, CV53, 54, 55 og 56.

Jeg siger på forhånd tak for hjælpen !

Mvh
Søren

Avatar

D-maskine mystik

af Futfar, Kajerød, 23/5 2018, 18:01 (2136 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Futfar

Mange tak for svaret.
Nej, racerløb har jeg sandelig ingen forventning om ;-)
Men det er da dejligt at høre, at det ikke er noget generelt problem med maskinen (konstruktionsfejl).

Kunne jeg bare drive den op på 60 (model) km/t, ville jeg være glad.
Det absolut hurtigste jeg kan få den til at køre er ca 46 (model) km/t.
(1,45 m på 9,8 sek, - håber at jeg har regnet rigtigt!).

Men jeg ville være glad, hvis du havde mulighed for og tid til at udlæse værdien af nogle vigtige CV'er fra din dekoder.
Jeg kører nemlig også med en Lokpilot V3.0/V3.5, og har 16 V AC (DCC) på sporet, med Lenz LZV100.
Det drejer sig om CV05, 06 (maks og midthast.), samt CV07 (versionsnr), dernæst CV29 og 49 (Configuration og Extended configuration), samt endelig motorstyringen, CV53, 54, 55 og 56.

Jeg siger på forhånd tak for hjælpen !

Mvh
Søren

Nu er jeg langt fra at være en ørn - for at sige det mildt - til det med CV-udlæsning, så det eneste jeg kan give dig, er følgende udlæsninger fra min Intillibox:

Min hastighed = 5
Mellem hastighed = 22
Max hastighed = 64
Acc. hastighed = 8
Dec. hastighed = 6
DCC konfiguration = 38

Det er måske ikke lige det du skal bruge, men jeg kan ikke tilbyde andet...
Jeg ved godt hvad CV-værdier betyder, men med mine 80 digitale loks - med forskellige dekoder-fabrikater - har jeg aldrig haft brug for andet !!! Intilliboxen sparer mig for mange genvordigheder!

Ellers er der vel ikke andet gøre end at nulstille dekoderen, og så følge brugsforvirringen til den enkelte dekoder..
Godt held med projektet...

--
Med venlig hilsen
Futfar.

D-maskine mystik

af Søren Johannessen, Århus, 23/5 2018, 22:07 (2136 dage siden) @ Futfar

Mange tak for ulejligheden og værdierne.
Jeg har til gengæld ingen erfaring med Intellibox, men tallene ligner simpelthen CV-værdierne, og de indeholder ikke rigtig nogle overraskelser, i f t det jeg har forventet og indstillet.
Reset af dekoderen har jeg prøvet flere gange, og standard-værdierne bliver indlæst (i h t manual) som de skal, men det hjælper ikke.
Måske dekoderen er defekt i udgangstrinet, men jeg har desværre ingen anden i 21-benet udgave (NEM660) jeg kan teste med.
Eller motoren er en forkert type, selv om den ser plausibel ud (mærket "Mashima DC 12V").
Har aldrig oplevet at en sådan skulle kunne "brænde delvis af", således at dens omdrejningstal skulle falde til det halve, men man kan jo blive klogere?
Den har en DC-modstand på 55-60 ohm.
Mvh
Søren

D-maskine mystik

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/5 2018, 12:39 (2135 dage siden) @ Søren Johannessen

Hej Søren,

Det skal nok gå. Det er en særdeles udbredt dekoder, der bl.a. benyttes overalt i Banedanmarks signalprogram, så fortvivl ikke. :-P

(duk og meget hurtigt væk)

M:-Drten

D-maskine mystik

af Søren Johannessen, Århus, 24/5 2018, 21:22 (2135 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Neeej, Morten, - nu ved jeg tilfældigvis lidt om hvad de bruger i Signalprogrammet...
Havde de da bare brugt den fra D-maskinen, var det aldrig gået så galt... ;-)
Mvh
Søren

Avatar

D-maskine mystik

af Futfar, Kajerød, 25/5 2018, 15:34 (2134 dage siden) @ Søren Johannessen

Jeg har til gengæld ingen erfaring med Intellibox, men tallene ligner simpelthen CV-værdierne, og de indeholder ikke rigtig nogle overraskelser, i f t det jeg har forventet og indstillet.

Det er muligt at tallene ligner CV-værdier, men det tvivler jeg stærkt på at det er. Efter min opfattelse er de opgivne aflæste tal, blot en række analoge tal som vil svare til en numerisk talskala på en analog transformator, som så her afsættes i dekoderen som stigende/faldende værdier. Men jeg er langt fra sikker på at det forholder sig som jeg tror :-P.

Reset af dekoderen har jeg prøvet flere gange, og standard-værdierne bliver indlæst (i h t manual) som de skal, men det hjælper ikke.

Jeg går ud fra at dit reset af dekoderen er sket ved at du har brugt CV 8 og værdien 8.

Måske dekoderen er defekt i udgangstrinet, men jeg har desværre ingen anden i 21-benet udgave (NEM660) jeg kan teste med.

Det er min helt klare opfattelse, at en dekoder der har et afbrændt udgangstrin, slet ikke virker..

Eller motoren er en forkert type, selv om den ser plausibel ud (mærket "Mashima DC 12V").
Har aldrig oplevet at en sådan skulle kunne "brænde delvis af", således at dens omdrejningstal skulle falde til det halve, men man kan jo blive klogere?

Det er næppe heller her der fejl på dit system, for jeg tror ikke at en motor af nævnte type, vil kunne opføre sig som det du beskriver...

Den har en DC-modstand på 55-60 ohm.

Hvilket så heller ikke siger mig noget. Jeg tror du må gå den tunge gang til lommerne og anskaffe dig en ny dekoder, som du nok gør klogt i at få afprøvet/indstillet hos din togpusher:-(, men så dyr er en ny Lokpilot jo heller ikke ;-) ;-). Held og lykke med "projektet"...

Mvh
Søren

--
Med venlig hilsen
Futfar.

D-maskine mystik

af Brian Ottens @, 2/10 2019, 00:48 (1640 dage siden) @ Futfar

Min opfører sig præcis på samme måde, jeg har prøvet med 2 andre dekodere uden held. Mon det er moteren ?

D-maskine mystik

af Brian Ottens @, 2/11 2019, 11:05 (1608 dage siden) @ Brian Ottens

Nå jeg har kigget på min maskine. Motoren er åben ved kullene og var helt sort på konnektor . Det rensede jeg med en glasbørste så nu kører motoren fint. Så er der kun det elendige gangtøj der trænger til reparation, ellers er det endnu et dansk fabrikeret lokomotiv i brok kassen

D-maskine mystik

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 29/1 2020, 21:11 (1520 dage siden) @ Brian Ottens

Mine 2 D-maskiner er ramt af fuldstændig samme sygdom efter at have været pakket ned i nogle år, så jeg har fulgt denne tråd med stor interesse.

Jeg har i første omgang valgt, kun at fejlsøge på den ene maskine.

Dekoder er skiftet - ingen virkning

Fandt samme sorte belægning på konnektoren ved kullene, som Brian, så den blev børstet af. Derudover var det ene kul slidt så meget ned at længden var mindre end diameteren, så det var umuligt at få til at sidde korrekt i holderen. Nye kul blev indkøbt og sat i - ingen effekt.

Hvis jeg fjerner kardanforbindelsen mellem tender og drivhjul og aksellererer motoren, spinder den som en kat og reagerer umiddelbart på alle 28 hastighedstrin, så jeg vil jo tro problemet skal findes i transmissionen eller i gangtøjet.
Er ikke helt tryg ved at begynde at skille gangtøjet ad men, der er nok ingen vej uden om...

D-maskine mystik

af Josax1978, 30/1 2020, 00:14 (1520 dage siden) @ Knarbjerg

Det lyder som om smøringen er størknet.

D-maskine mystik

af Knarbjerg ⌂, Nordsjælland, 30/1 2020, 08:38 (1520 dage siden) @ Josax1978

Ja det virker umiddelbart logisk men, som trådstarter skriver, ser alt helt normalt ud i starten. Maskinen begynder at trille ganske langsomt allerede i hastighedstrin 1 og kører fint og roligt op i hastighed til omkring trin 14-16 (for mit vedkommende), herefter sker der ikke ret meget mere.

Hvis det var størknet smøring, ville maskinen så ikke køre trægt allerede fra starten og kræve mere power for overhovedet at sætte sig i bevægelse?

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak