Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Svend B J, 5/2 2017, 09:41 (2609 dage siden)
redigeret af Svend B J, 5/2 2017, 10:28

På "det store forum" er der en henvisning til kørsel med direkte Bg-vogne Varde - Hamburg-Altona - Varde over Tønder-Niebüll i 1971.

Dokumentation kan findes på disse link:

https://www.youtube.com/watch?v=hVZY6UNnhBM
[image]
Bemærk Bg-vognen i minut 5:14


Og endelig en hel film:
https://www.youtube.com/watch?v=QlW2sV3hWu0
[image]

00:59:25-01:00:32 Rangering med Bg-vogn og tysk ABn-vogn (Hamburg-Altona - Varde) i Niebüll

[image]


Oprangeringen - både nord og syd for Niebüll - er mulig i model!

[image]
Mck katalognr 701, 702 og 703
http://mck-h0.dk/kategori/personvogne/dsb-bg/

--
Svend
[image]

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/2 2017, 11:02 (2609 dage siden) @ Svend B J


Oprangeringen - både nord og syd for Niebüll - er mulig i model!

[image]
Mck katalognr 701, 702 og 703
http://mck-h0.dk/kategori/personvogne/dsb-bg/

Og så alligevel ikke helt. Vognen i filmen er synligt RIC-mærket, dvs. godkendt til kørsel i udlandet. Det er der af en eller anden grund ingen af McK-modellerne, der er.

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Svend B J, 5/2 2017, 11:44 (2609 dage siden) @ Morten Flindt Larsen


Og så alligevel ikke helt. Vognen i filmen er synligt RIC-mærket, dvs. godkendt til kørsel i udlandet. Det er der af en eller anden grund ingen af McK-modellerne, der er.

.
Du have bedre øjne end jeg. Hvor på filmen kan man udlede det.... og hvilket nummer har vognen....?

--
Svend
[image]

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af ئۇلغىك, 5/2 2017, 11:58 (2609 dage siden) @ Svend B J

Der er ingen dokumentation for RIC-mærkede Bg-vogne. DSB kan sagtens have bilateral overenskomst eller lignende, eller vognen kom blot med uden plidder-pladder ;-)

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Svend B J, 5/2 2017, 12:55 (2609 dage siden) @ ئۇلغىك
redigeret af Svend B J, 5/2 2017, 12:58

Der er ingen dokumentation for RIC-mærkede Bg-vogne. DSB kan sagtens have bilateral overenskomst eller lignende, eller vognen kom blot med uden plidder-pladder ;-)

.
Jeg erindrer (heller ikke) ombyggede Cc-vogne = Bg-vogne som blev RIC-mærket. Men man skal jo aldrig sige aldrig ;-)
For øvrigt var den tyske ABn-vogn (heller ikke) RIC-mærket (og kørte derfor på danske strækninger på bilateral aftale). Det er jo også set og sket i mange andre tilfælde ..... også sydpå, hvor der er observeret (og fotograferet) CL-vogne langt nede i Tyskland anvendt i forbindelse med militære transporter.

--
Svend
[image]

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/2 2017, 14:03 (2609 dage siden) @ ئۇلغىك

Der er ingen dokumentation for RIC-mærkede Bg-vogne. DSB kan sagtens have bilateral overenskomst eller lignende, eller vognen kom blot med uden plidder-pladder ;-)

Hvis du kigger på det øverste af Svends billeder, synes jeg nu ellers nok, at man kan ane et RIC-raster på vangens venstre ende, der hvor der normalt ikke er påskrifter at se.

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af ئۇلغىك, 5/2 2017, 16:42 (2609 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis filmen er fra 1971 ville Bg-vogne med RIC fremgå af de årlige oversigter over personvognene. I øvrigt skulle en RIC-markering være ved vognmidte og i RAL 1015 (elfenben) - ikke ved vognenden.

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/2 2017, 17:00 (2609 dage siden) @ ئۇلغىك

Hvis filmen er fra 1971 ville Bg-vogne med RIC fremgå af de årlige oversigter over personvognene. I øvrigt skulle en RIC-markering være ved vognmidte og i RAL 1015 (elfenben) - ikke ved vognenden.

Ja, det er nok bare noget bevoksning langs sporet.

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Svend B J, 5/2 2017, 19:51 (2609 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hvis filmen er fra 1971 ville Bg-vogne med RIC fremgå af de årlige oversigter over personvognene. I øvrigt skulle en RIC-markering være ved vognmidte og i RAL 1015 (elfenben) - ikke ved vognenden.


Ja, det er nok bare noget bevoksning langs sporet.

Ud over det er filmen formentlig fra 1972, da de gennemgående vogne i 1971 kørte til og fra Esbjerg og først fra 1972 til og fra Varde.

--
Svend
[image]

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Georg Schmidt, 5/2 2017, 23:03 (2609 dage siden) @ Svend B J
redigeret af Georg Schmidt, 5/2 2017, 23:19

De danske vogne vi ser i denne herlige video kunne måske også høre under begrebet " Befordring af enkeltvogne i plantog" i forbindelse med grupperejser (rejsebureau). Bg-vognens løb til Hamburg har man så aftalt telegrafisk DSB/DB. Kunne måske være en mulighed, jeg mener ikke DSB normalt leverede vogne i forbindelserne over Tønder udover Niebüll.

Kunne ikke finde noget fra 1972, men herunder uddrag fra sommer 1971.

[image]

[image]

[image]

Den 5/8 1972 noterede jeg i Bredebro tog 480:

MO 1852 - ABnb - Büm 2943 732

Mvh
Georg

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Svend B J, 5/2 2017, 23:53 (2609 dage siden) @ Georg Schmidt

Bg-vognens løb til Hamburg har man så aftalt telegrafisk DSB/DB. Kunne måske være en mulighed, jeg mener ikke DSB normalt leverede vogne i forbindelserne over Tønder udover Niebüll.

.
Måske ikke normalt, men ikke desto mindre ser vi flere steder i filmen - ikke kun i de nævnte filmsekvenser fra Niebüll - danske personvogne i togene. Men det kan jo være forstærkningsvogne på store rejsedage, hvor benyttelsen har været aftalt fra dag til dag.

--
Svend
[image]

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Morten Flindt Larsen, København K, 6/2 2017, 05:32 (2608 dage siden) @ Georg Schmidt

De danske vogne vi ser i denne herlige video kunne måske også høre under begrebet " Befordring af enkeltvogne i plantog" i forbindelse med grupperejser (rejsebureau). Bg-vognens løb til Hamburg har man så aftalt telegrafisk DSB/DB. Kunne måske være en mulighed, jeg mener ikke DSB normalt leverede vogne i forbindelserne over Tønder udover Niebüll.

Ja, det kan det. Så har en enkelt dispensation til vognens kørsel i udlandet været tilstrækkelig og ikke noget tilbagevendende bøvl, som hvis der var tale om et fast løb. Måske er forklaringen på, at filmen overhovedet er blevet optaget, at det er sket i forbindelse med en sådan rejsebureau-grupperejse.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af ئۇلغىك, 6/2 2017, 08:37 (2608 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så ville der ikke være skilt på vognen. Det er formentlig blot i en almindelig plan, fx kilometerudligning. Den eneste grund til at Bg-vognene ikke var RIC-mærkede var formentlig at det ville kræve flere eftersyn. Der er tale om et tog med dampvarme (UIC-varmekoblinger) og trinene var ikke ændret på mange Bg-vogne, dvs dem med to opstigningstrin (dvs ikke tysk profiloverskridelse).

Der ligger formentlig et eller andet papir et sted som viser hvordan man gjorde i praksis.

Det mangler jo også lige at blive godtgjort at alle de tyske vogne på den danske del af marskbanen var RIC-mærkede.

Fra fotos kan man se at mange DSB-vogne i begyndelsen af 1960'erne var RIC-mærkede til Tyskland, men at denne mærkning senere forsvandt - formentlig fordi den var inkompatibel med UIC-regime "51"-definitionen i de nye numre fra 1966/67 ff.

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Svend B J, 6/2 2017, 10:15 (2608 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja, det kan det. Så har en enkelt dispensation til vognens kørsel i udlandet været tilstrækkelig og ikke noget tilbagevendende bøvl, som hvis der var tale om et fast løb. Måske er forklaringen på, at filmen overhovedet er blevet optaget, at det er sket i forbindelse med en sådan rejsebureau-grupperejse.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Nej, de danske vogne er kun statister i filmen (filmene).

BR 012 blev indsat på Marskbanen mellem Hamburg-Altona og Westerland (Sylt) for at kunne fremføre større tog. De blev indsat i 1967/68 frem til 1972. Optagelserne skyldes alle, at de skulle tages ud af trafik på Marskbanen.

Historien er forøvrigt ganske interessant. Da de blev sat ind, afløste de også i nogle tog diesellokotiver BR 221. Ikke nok med det: køretiden blev samtidig sat ned (på filmen ser man en 012 med stort tog passerer fotografen med 135 km/t).

Flere informationer her:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,5963529,page=all
http://www.bundesbahnzeit.de/page.php?id=Mit%20der%20012%20nach%20Westerland

--
Svend
[image]

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Hans Peter Balle, 6/2 2017, 15:57 (2608 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Jeg forstår ikke helt betragtningen om at undgå "det tilbagevendende bøvl" med at benytte ikke-RIC mærkede vogne i faste løb. I de løbsplaner fra sommeren 1971 som Georg viste i et tidligere indlæg står der i fodnoterne "ikke RIC-mrk." med henvisning til både danske og tyske vogne. Det må vel betyde, at der var en forventning om at de benyttede vogne ikke var RIC mærkede. Derimod ser det ikke ud til at der har været danske vogne i fast løb syd for Niebull.

Som jeg ser det, er det bestemt muligt, at der har kørt tog som f.eks. Mo - Bg - ABnz på strækningen Esbjerg - Niebull. Hvorvidt den danske vogn faktisk var en Bg ved jeg ikke. Andre muligheder er vel Cl, B, Bgh m.v.

venlig hilsen
Hans Peter

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af ئۇلغىك, 6/2 2017, 16:29 (2608 dage siden) @ Hans Peter Balle

Hej

Jeg forstår ikke helt betragtningen om at undgå "det tilbagevendende bøvl" med at benytte ikke-RIC mærkede vogne i faste løb. I de løbsplaner fra sommeren 1971 som Georg viste i et tidligere indlæg står der i fodnoterne "ikke RIC-mrk." med henvisning til både danske og tyske vogne. Det må vel betyde, at der var en forventning om at de benyttede vogne ikke var RIC mærkede. Derimod ser det ikke ud til at der har været danske vogne i fast løb syd for Niebull.

Som jeg ser det, er det bestemt muligt, at der har kørt tog som f.eks. Mo - Bg - ABnz på strækningen Esbjerg - Niebull. Hvorvidt den danske vogn faktisk var en Bg ved jeg ikke. Andre muligheder er vel Cl, B, Bgh m.v.

Den danske vogn i filmen er en Bg og den er syd for Nibøl - men det er ganske korrekt at der ikke er noget underligt i det, da man jo bare har aftalt at det godt kan lade sig gøre. Mener at der i en anden sekvens er en B-vogn i et tog.

Bg-vogne, direkte vogne Varde-Hamburg-Altona-Varde 1971

af Lars Møller Jensen, 6/3 2017, 09:52 (2580 dage siden) @ Hans Peter Balle

Hej

Jeg forstår ikke helt betragtningen om at undgå "det tilbagevendende bøvl" med at benytte ikke-RIC mærkede vogne i faste løb. I de løbsplaner fra sommeren 1971 som Georg viste i et tidligere indlæg står der i fodnoterne "ikke RIC-mrk." med henvisning til både danske og tyske vogne. Det må vel betyde, at der var en forventning om at de benyttede vogne ikke var RIC mærkede. Derimod ser det ikke ud til at der har været danske vogne i fast løb syd for Niebull.

Som jeg ser det, er det bestemt muligt, at der har kørt tog som f.eks. Mo - Bg - ABnz på strækningen Esbjerg - Niebull. Hvorvidt den danske vogn faktisk var en Bg ved jeg ikke. Andre muligheder er vel Cl, B, Bgh m.v.

venlig hilsen
Hans Peter

Hej her et foto fra Esbjerg juli 1972 med Hamburg-Altona stammen. Det er taget ved 17-tiden så vidt huskes.

[image]

Nok ikke så meget RIC her.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak