Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne.

af f.ormstrup ⌂, 26/1 2017, 21:35 (2640 dage siden)

Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne er velkørende og flotte. se link.

[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne.

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2017, 17:01 (2639 dage siden) @ f.ormstrup

Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne er velkørende og flotte.

Jeg er ikke voldsomt imponeret over den alt for grove struktur i træet. Det må kunne gøres bedre i et mere moderne materiale som f.eks. plastic eller måske trykt på præget karton.
[image]
[image]

Men det er som altid en udmærket billedserie, du har lavet af vognene, Flemming. Tak!

Med vanlig venlig hilsen
M:-)rten

Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne.

af Svend B J, 27/1 2017, 17:56 (2639 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg er ikke voldsomt imponeret over den alt for grove struktur i træet.

For ikke at tale om dørene

[image]

--
Svend
[image]

Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne.

af Morten Flindt Larsen, København K, 27/1 2017, 19:17 (2639 dage siden) @ Svend B J

Jeg er ikke voldsomt imponeret over den alt for grove struktur i træet.


For ikke at tale om dørene

Ja, der er lidt Bubi Model over dem. :-|

Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne.

af Svend B J, 28/1 2017, 00:07 (2638 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 28/1 2017, 00:12

Jeg er ikke voldsomt imponeret over den alt for grove struktur i træet.


For ikke at tale om dørene


Ja, der er lidt Bubi Model over dem. :-|

.
[image]

.
Så lærte vi også det firma at kende; det er vist et besøg værd. Det må være Bubi i det pink/røde messeoutfit ;-) :-D

--
Svend
[image]

Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne.

af Steff, 28/1 2017, 11:34 (2638 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jeg synes det er en spændende tildens, at søge og afprøve ”nye” metoder i modelbyggebranchen og hilser det personligt velkommen. Når jeg skriver ”nye” i citationstegn er det fordi, at netop ”cigarkassetræ” jo var vore forældres foretrukne byggemateriale, da modeljernbanen havde sin fødsel efter den anden verdenskrig. Og mange husker måske stadig træ byggesættene fra EGC eller i det mindste, reklamerne i ”Modeljernbanen” eller ”Rom & Co´s.” kataloger. Men hvor de dog dengang SAVNEDE andre materialer for stålvognsmodellerne. De kom i og med plastikken og er nu perfektionerede til det næsten fuldkomme. Det næste led er så i gang nu med de fantastisk flotte støbte metalmodeller, fremstillet efter de nyeste metoder, der både giver detaljer som ikke set før, holdbarhed og ikke mindst vægt.

F1200 eller som det nu hedder Hobby-Trade, skulle jo efter en aldeles nødvendig nyopstart finde sig selv. Den første rigtige model, og hvor man tydeligt kunne se den nye ejers ønsker skinne igennem, var en meget smal model i salgsmæssigt henseende, nemlig motorlokomotivet litra MT i epoke II, samt motorbivognen litra FE. Og det nye var jo, at vogne med trævognkasser ikke alene skulle ligne træ, men være trævognkasser. Og det ser da ud til at være lykkedes. De sidste skud på stammen er så postvognene litra Do/Dq samt godsvognene litra IM og de private fra DDSF og Carlsberg.

På de modeller jeg har set, passer træbelægningen godt og giver modellen et dejligt anderledes udseende, som man ikke kan få frem med plastik/metal. Især når man taler om de teak-træs listebeklædte vogne i den lakerede udgave. MEN, som påpeget og specielt om IM vognen, synes træstrukturen alt, alt for grov og dette kommer specielt til syne, ved malede vogne som også vist i tråden. Og det er synd. Det ligner mere en vogn, der har stået og blevet udtørret og sprækket end en nymalet vognkasse. Sådan lidt ordspilsagtigt, ser trævognene ”lang fra godt ud”, men kommer man for tæt på, ses den grove træstruktur i fineren.

Så min anbefaling skal være, at man vælger en finer med en hårdere overflade, således at de uheldige ”sprækker” i træstrukturen undgås, det skæmmer en ellers flot model.

Og så er der jo masser af vogne trævognkasser at gå i gang med, jeg glæder mig til at se dem og forhåbentligt med en hårdere træfiner.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hobbytrades små IM, DDSF og Carlsberg vogne.

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2017, 12:55 (2638 dage siden) @ Steff

Jeg synes det er en spændende tildens, at søge og afprøve ”nye” metoder i modelbyggebranchen og hilser det personligt velkommen. Når jeg skriver ”nye” i citationstegn er det fordi, at netop ”cigarkassetræ” jo var vore forældres foretrukne byggemateriale, da modeljernbanen havde sin fødsel efter den anden verdenskrig. Og mange husker måske stadig træ byggesættene fra EGC eller i det mindste, reklamerne i ”Modeljernbanen” eller ”Rom & Co´s.” kataloger. Men hvor de dog dengang SAVNEDE andre materialer for stålvognsmodellerne. De kom i og med plastikken og er nu perfektionerede til det næsten fuldkomme. Det næste led er så i gang nu med de fantastisk flotte støbte metalmodeller, fremstillet efter de nyeste metoder, der både giver detaljer som ikke set før, holdbarhed og ikke mindst vægt.

Det er før min tid. Men SAVNEDE man så også de gamle materialer i trævognsmodellerne, dengang man begyndte at producere modeller i plastic og efterhånden perfektionerede dem til det næsten fuldkomme?

F1200 eller som det nu hedder Hobby-Trade, skulle jo efter en aldeles nødvendig nyopstart finde sig selv. Den første rigtige model, og hvor man tydeligt kunne se den nye ejers ønsker skinne igennem, var en meget smal model i salgsmæssigt henseende, nemlig motorlokomotivet litra MT i epoke II, samt motorbivognen litra FE. Og det nye var jo, at vogne med trævognkasser ikke alene skulle ligne træ, men være trævognkasser. Og det ser da ud til at være lykkedes. De sidste skud på stammen er så postvognene litra Do/Dq samt godsvognene litra IM og de private fra DDSF og Carlsberg.

Nej, det er ikke lykkedes: det er trævognkasser, men det ligner ikke 1:87-træ. Det er lidt ligesom dem, der laver 1:87 træer af dele fra 1:1 træer eller buske. Det ligner ikke. Det er kun materialet følger med over i nedskaleringen, ikke udseendet. Man forveksler materialet og målestoksforholdet. Det samme synes jeg er tilfældet med de nye H-T-godsvogne.

På de modeller jeg har set, passer træbelægningen godt og giver modellen et dejligt anderledes udseende, som man ikke kan få frem med plastik/metal.

Ja, det er anderledes, og jo, et anderledes udseende af træ kan man sagtens få frem med plastic. Her en Trix-model af en trævogn, en lidt ældre model, som dog stadig er i programmet. Den har også meget markante årer i brædderne:
[image]

Især når man taler om de teak-træs listebeklædte vogne i den lakerede udgave. MEN, som påpeget og specielt om IM vognen, synes træstrukturen alt, alt for grov og dette kommer specielt til syne, ved malede vogne som også vist i tråden. Og det er synd. Det ligner mere en vogn, der har stået og blevet udtørret og sprækket end en nymalet vognkasse. Sådan lidt ordspilsagtigt, ser trævognene ”lang fra godt ud”, men kommer man for tæt på, ses den grove træstruktur i fineren.

Det mener jeg er fordi, at man har brugt 1:1 finér og ikke 1:87-finér.

Så min anbefaling skal være, at man vælger en finer med en hårdere overflade, således at de uheldige ”sprækker” i træstrukturen undgås, det skæmmer en ellers flot model.

Jamen, findes der sådan noget hårdere finér? Så vidt jeg kan se, er "sprækkerne" træets årer, og de er der vel også i hårdere finér. Og det er vel været hensigten, at de rent faktisk skal være der? Eller kan køberen jo ikke fornemme, at vognkassen er lavet af træ? Men det er jo 1:1-træ, ikke 1:87-træ, som havde været bedre. Problemet er, så vidt jeg kan se, at malingen ikke kan trænge ned i årerne, hvorved de bliver synlige - 1:1. Det er lidt ligesom når påtrykket på en plasticvogn ikke trænger ned i brædderillerne, måske især på vogne med en grov gravering, men det problem er det dog for mange producenter lykkedes at løse. De meget grove træårer er ikke så markante på H-T's lakerede person- og postvogne, men på godsvognene her ses de, desværre.

Og så er der jo masser af vogne trævognkasser at gå i gang med, jeg glæder mig til at se dem og forhåbentligt med en hårdere træfiner.

Ja, ellers bliver der ikke meget ved dem. De skal fremstå mere realistiske, før jeg begynder at klappe i hænderne. Ellers foretrækker jeg godt nok realisme frem for salgsgas om "trævogne af træ". Jeg blander heller ikke DanScale huse med keramik- eller visse kartonhuse.


Med venlig hilsen
M:-)rten


Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak