Ardelt fra McK

af f.ormstrup ⌂, 9/1 2017, 22:47 (2663 dage siden)

Så nåede den endelig Vestjylland. McKs flotte Ardelt. se link
[image]
jfr. andre tråde om McK materiel i dette fora ! Farven er OK! lidt lysere end MH fra John og MT fra Hobbytrade. Men ikke meget. Mht. køreegenskaber på AC baner kan jeg ikke udtale mig.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Ardelt fra McK

af langelandsbane, 10/1 2017, 00:00 (2662 dage siden) @ f.ormstrup

Jeg havde ikke troet at jeg nogensinde skulle spørge om det, men passer byggenummeret på fabrikspladen til lokomotivets nr. :P

Ardelt fra McK fabriknr til 110

af langelandsbane, 10/1 2017, 09:49 (2662 dage siden) @ Rolf Berg

Ja jeg slog den også op :) men desværre skrives der ikke noget om hvilken en af maskinerne billedet er fra, så det kunne være en tilfældighed, eller en rigtig fed detalje :P

Ardelt fra McK fabriknr til 110

af f.ormstrup ⌂, 10/1 2017, 13:13 (2662 dage siden) @ langelandsbane

Ja jeg slog den også op :) men desværre skrives der ikke noget om hvilken en af maskinerne billedet er fra, så det kunne være en tilfældighed, eller en rigtig fed detalje :P

Selvfølgelig nr. 110

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Ardelt fra McK fabriknr til 110

af Martin, 29/1 2017, 16:11 (2643 dage siden) @ f.ormstrup

Hvis det passer til nr 110 er modellen (hvis den har lyd) forkert.
Lyden er efter min bedste overbevisning en 4 cylindret Frichs motor og tysker Ardelt kørte med 5 cylindret M.A.N motor med noget mere kultiveret motor gang.
Den eneste Tysker ardelt der havde Frichs motor var og er stadig 115 som lever i bedste velgående hos Øsjk og derfor kan modellerne "kun" være 115 ;-)

Ardelt fra McK fabriknr til 110

af Bent Larsen, 10/1 2017, 09:56 (2662 dage siden) @ Rolf Berg

Hej
Et lok. med powerpack der ikke kan køre igennem et DC sporskifte uden stop, det forestår jeg ikke med alle de roser der blev delt ud til DC spor i tråden om ME. Ja undskyld det er ikke for at starte en ny tastatur krig, men der er så ingen roser uden torne på DC spor.
vh
Bent Larsen

Ardelt fra McK fabriknr til 110

af Togsøn, 10/1 2017, 11:36 (2662 dage siden) @ Bent Larsen

Hej Bent.

Har læst det andre steder må da være en fejl i powerpacken.

Den skal da nemt kunne køre over et sporskifte med powerpack.

Det er vel fordi det er en af McK selv produceret powerpacks med et par elektrolytter og ikke en supercapacitor !

Mit gæt

Erling.

Ardelt fra McK fabriknr til 110

af Bent Larsen, 10/1 2017, 12:04 (2662 dage siden) @ Togsøn

Hej
Nu er det ikke lige McKs lok. jeg hentyder til, for det er da nok ok, det er DC sporet.
vh
Bent Larsen

Ardelt fra McK - kørsel gennem skifter.

af f.ormstrup ⌂, 10/1 2017, 13:12 (2662 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Nu er det ikke lige McKs lok. jeg hentyder til, for det er da nok ok, det er DC sporet.
vh
Bent Larsen

Nu er det altså gamle sporkonstruktioner det er galt med ved rangerhastighed - den klarer en gennemkørsel med normal hastighed (ikke topfart). Der er ingen problemer med Tillig Elite, Rocoline, Peco Electrofrog der alle har polariserede hjertestykker.
I AC vil den nok også få problemer på Märklin 24711, 24712 og 24740 når der køres langsomt.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Ardelt fra McK - kørsel gennem skifter.

af Morten Flindt Larsen, København K, 10/1 2017, 13:31 (2662 dage siden) @ f.ormstrup

I AC vil den nok også få problemer på Märklin 24711, 24712 og 24740 når der køres langsomt.

I så fald findes der da vel nogle bedre "tornefri" AC-skinner, som kan løse problemet, ligesom der er i DC?

Med venlig hilsen
M:-)rten

Ardelt fra McK - kørsel gennem skifter.

af Bent Larsen, 10/1 2017, 13:58 (2662 dage siden) @ f.ormstrup

Hej
Der kan godt være problemer med 2 akslede lok. på AC spor alt efter hvordan akselafstanden er, og om flangerne kan nå bunden i englænderne.
vh
Bent Larsen

Ardelt fra McK - kørsel gennem skifter.

af modeljernbane, 10/1 2017, 19:30 (2662 dage siden) @ Bent Larsen

Ardelt køre udemærket på Märklin C-skinner, dog lidt problemer på krydsskift ved langsom hastighed, jeg har derfor for længesiden da F loket kom fra Hobbytrade besluttet at kryds og tre vejsskift og r1 ikke skal findes på min bane,ud med dem.

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af f.ormstrup ⌂, 14/1 2017, 22:56 (2658 dage siden) @ f.ormstrup
redigeret af f.ormstrup, 14/1 2017, 23:44

Video af AC modellen se. https://youtu.be/TyBl8VA-I18 kan også ses på den oprindelige side

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af Bent Larsen, 15/1 2017, 12:13 (2657 dage siden) @ f.ormstrup

Hej
Det jeg kunne se som et problem var på strømsiden, ved en uheldig placering af hjul og en for kort slæbesko, men ikke her . Hvis den har lidt mere fart på, slår den så et lille slag til sideværts eller kører den ovenover skinnerne og afspore ?
vh
Bent Larsen

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af f.ormstrup ⌂, 15/1 2017, 15:51 (2657 dage siden) @ Bent Larsen

Som det ses i videoen https://www.youtube.com/watch?v=AKjTFvjeHJQ bakker den gennem skiftet ved højere hastighed. Når den kører fremad hænger den oftere fast. Den afsporer ikke!

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af Bent Larsen, 15/1 2017, 16:10 (2657 dage siden) @ f.ormstrup

Hej
Det er ikke til at se om hjulafstanden skal være lidt mindre, så tvangsskinnen trækker lidt mere sideværts. Noget helt andet du har set både DC og AC lok. er der synlig forskel på DC og AC hjul, forskellige mål ?
vh.
Bent Larsen

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af henho, Ringkøbing, 15/1 2017, 22:45 (2657 dage siden) @ Bent Larsen

Undskyld mig; men det kan da ikke være meningen, at en model ikke må have korrekt akselafstand blot fordi, at lok'et ikke kan køre på Märklin skifter ?

--
Med venlig hilsen

Henrik

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af Morten Flindt Larsen, København K, 15/1 2017, 23:35 (2656 dage siden) @ henho

Undskyld mig; men det kan da ikke være meningen, at en model ikke må have korrekt akselafstand blot fordi, at lok'et ikke kan køre på Märklin skifter ?

Here we go again.....!

[image]

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af re20000, 15/1 2017, 23:02 (2657 dage siden) @ Bent Larsen

Kunne problemet måske løses ved at indmure en lille powerpack (dejligt dansk ord...) i form af en lille kondensator hvis der er plads inden i?

Nold

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af f.ormstrup ⌂, 16/1 2017, 00:24 (2656 dage siden) @ re20000

Kunne problemet måske løses ved at indmure en lille powerpack (dejligt dansk ord...) i form af en lille kondensator hvis der er plads inden i?

Nold

Der er en powerpack - hvis den skal virke skal værdien af cv 113 hæves og cv 122 ændres - redder problemed med hjertestykker (DC).
Fejlen - maskinen hænger fast ved lav/medium hastighed - skyldes sandsynligvis formen på slæbeskoen, der samtidig er for kort.

Undskyld mig; men det kan da ikke være meningen, at en model ikke må have korrekt akselafstand blot fordi, at lok'et ikke kan køre på Märklin skifter ?

Med venlig hilsen

Henrik

Nu er det ikke akselafstanden men afstanden mellem hjulene der er tale om jfr. NEM 340

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Ardelt fra McK (AC) - problem! hjulafstand? eller ???

af Bent Larsen, 16/1 2017, 10:33 (2656 dage siden) @ f.ormstrup

Hej
Det er helt rigtigt hvad M F L skriver, men hvorfor ? Det kan godt være McK overholder alle minimumskrag på NEM normer, det er så ikke nok til problemfri kørsel. Märklins små loks ( 3000, 3029 o. s. v. ) med ca. samme akselafstand som Ardelt, har kørt på gamle M skinner siden ruder konge han var knægt uden problemer, så der må være noget der går galt i processen. Er der nogen i dette forum der ved hvordan Hobbytrades lille gule 2 akslede " Opel" loks. kører i AC udgave, den har næsten samme undervogn som Ardelt.
ch
Bent Larsen

Jernbanebøger

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980

Uniformer ved danske jernbaneselskaber fra 1847 til 1980
Pris 280 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak