McK konkurrence

af Bent Larsen, 27/10 2016, 23:22 (2737 dage siden)

Hej
Det er så i morgen hos Kystbanen at Mck præsenter nyheder, til de der kommer er midt tip de skal stemme på en MX.
http://mck-h0.dk/nyheder/
vh
Bent Larsen

McK konkurrence

af Tonny Brandt Andersen, 27/10 2016, 23:58 (2737 dage siden) @ Bent Larsen

Nu kommer jeg ikke til Kystbanen, men har planer om at køre til Hobbykæden eller Fyns-Modeltog & Danske-Loksounds de dage hvor McK kommer hos dem, så jeg får ikke mulighed for at gætte med, men havde jeg muligheden ville jeg ikke være et øjeblik i tvivl om, at jeg ville skrive IC3 på seddelen.

Når jeg har fået fat i Y toget fra Nordjyske Jernbaner mangler jeg kun 2 stk. MK rangerlokomotiver.
Jeg kunne også lokkes til at købe IC3 og IR4, men jeg er kommet dertil, hvor jeg sælger gammelt når jeg køber nyt, så mine Heljan IC3 og IR4 ville blive solgt, ligesom jeg solgte to Hobby Trade ME til fordel for to McK ME.

McK konkurrence

af Nomisdk ⌂, Randers, 28/10 2016, 13:50 (2736 dage siden) @ Bent Larsen

Hvis nogen her fra forumet kommer forbi, så må de da godt lige høre en status på Frichs/Ardelt hvornår den kan forventes i handlen.

--
Mvh
Simon Mosbjerg Mørch
http://www.simontog.dk
[image]

McK konkurrence

af Bent Larsen, 28/10 2016, 14:39 (2736 dage siden) @ Tommy Nilsson

Hej
ja, det tror jeg, hvis der er nogle personvogne er mit gæt Ac eller AL/Af, godsvogne ?
vh
Bent Larsen

McK konkurrence

af Bent Larsen, 28/10 2016, 16:22 (2736 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hej
Hvad med en Q maskine i stedet for, det er sådan en McK kommer med, en Ea vogn og en lang Tuborg med hat.
vh
Bent Larsen

McK nyheder + et par billeder.

af Steff, 28/10 2016, 16:48 (2736 dage siden) @ Bent Larsen

Der var 3 nyheder fra Mck:

- DSB rangerlokomotiv litra Q I og Q II

- Tuborg lang godsvogn samt

- DSB litra Ea pakvogn.

Herunder et par billeder af de to førstnævnte.

[image]

[image]

Især det eneste ægte danske (konstrueret og bygget) damplokomotiv, rangerlokomotivet litra Q så godt ud og vil blive udsendt i begge udgaver, det vil sige med forskellige vandkasser.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

McK nyheder + flere billeder.

af h087 ⌂, bagsværd, 28/10 2016, 17:04 (2736 dage siden) @ Steff
redigeret af h087, 28/10 2016, 17:19

;-)

yeps

fine sager og for mit vedkommende længe savnede modeller

flere fotos her

http://www.rundremisen.dk/showthread.php?tid=1529

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

McK nyheder + et par tegninger af litra Q I og Q II

af Steff, 28/10 2016, 17:14 (2736 dage siden) @ Steff

Lige for at anskueliggøre forskellen på Q I og Q II

DSB litra Q I, tegning Frichs
[image]

DSB litra Q II, tegning DSB
[image]


Historien kan læses på "jernbanen" og i bogen "DSB Damprangerlokomotiver".

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

McK nyheder + et par tegninger af litra Q I og Q II

af Jimmyoldtimer, Viby J., 29/10 2016, 22:00 (2735 dage siden) @ Steff

Jeg glæder mig til Q maskinen ,den har jeg ventet længe på tak for initiativet

McK nyheder + et par tegninger af litra Q I og Q II

af OHJ20, 29/10 2016, 23:23 (2735 dage siden) @ Steff

Kære Steff

Man kunne jo også bare, læse Peter Christensen's fine indlæg, i Jernbane Historisk Årbog '05, side 17 - 28 , fra BaneBøger, hvor Peter gennemgår historikken angående disse maskiner, på fremragende måde .

Mvh
OHJ20

McK nyheder + et par tegninger af litra Q I og Q II

af Steff, 29/10 2016, 23:47 (2735 dage siden) @ OHJ20

Kære OHJ20

Kender faktisk ikke til denne sikkert udmærkede artikel, har ikke hørt om den før nu, hvorfor jeg holder mig til det jeg ved. Og især referencen til damprangerbogen er god, synes den er velskrevet og dækkende;-)

Under alle omstændigheder er de nu tre nævnte henvisninger, her på siderne under Damplokomotiver, BB udgivelsen og endelig Damprangerbogen (Biblioteket, udsolgt fra forlaget) vel et "must, hvis man vil vide noget om dette litra.

Men det er nok kun de færreste der ved, at der faktisk var 3 forskellige typer Q, nemlig Q I, Q 1a og Q II og hvori forskellene ligger (lå):-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Tak for et godt initiativ

af Nordexpress, 28/10 2016, 19:03 (2736 dage siden) @ Steff

Jamen, hvis I andre ikke vil, så vil jeg da skrive tak for en rigtig god idé, tak for et hyggeligt arrangement i Kystbanen, og tak for at producenten og chefarkitekten har lyst til og mod på at møde de dedikerede modelbanenørder personligt.

Fraværet af en hel sportshal fuld af tam-tam var en lise for sjælen, så at alle kunne få glæde af afsløringen af de ny produkter og alle kommentarer - som endte på specifikke tognumre for døgnets materielkørsler med ME.

Gardinet, der skjulte nyhederne var så ikke rødt, men sort. Det må være noget jysk.

For nu ikke blot at sige tak for en elegant photo opportunity, en tak, som de ivrige fotografer måske også burde få over deres læber.

Nå ja, så var der selvfølgelig en håndfuld Nord-Københavnere, der faldt i svime over de fire herlige Tuborg-vogne, der er på vej.

Et fint branchesamarbejde til gavn for glade nittetællere.

PS. Det blev understreget, at serierne, 'produkt runs' ikke bliver større. Så vil man være sikker er det nok klogt at bestille/reservere det ene og det andet.

Tak for et godt initiativ

af Denis Petersen, 29/10 2016, 09:04 (2736 dage siden) @ Nordexpress

Hvis vi andre ikke vil........

Vil da også sige tak for et godt event hos Kystbanen
Sjovt og se en afsløring hvor der var en del der tabte kæben over afsløringen

Nu skriver du sort klæde må være noget jysk..... hvad farve er McK´s æsker ? ;-)

Sådan et event må gerne gentages igen.
Hyggeligt og en god atmosfære igår.

Mvh
Denis Petersen

Tak for et godt initiativ

af UTJ, 29/10 2016, 14:02 (2735 dage siden) @ Denis Petersen

Hvis vi andre ikke vil........

Vil da også sige tak for et godt event hos Kystbanen
Sjovt og se en afsløring hvor der var en del der tabte kæben over afsløringen

Nu skriver du sort klæde må være noget jysk..... hvad farve er McK´s æsker ? ;-)

Sådan et event må gerne gentages igen.
Hyggeligt og en god atmosfære igår.

Det er da nogle gode og gedigne forbilleder der er valgt dennegang. Jeg er meget glad for EA-vognen, som i den grad har manglet til diverse oprangeringer. Lidt nørdet, men mon ikke der er forberedt for begge varianter af EA/Dh og begge typer med og uden harmonika? Kig evt her

Tak for et godt initiativ

af Muncken, 30/10 2016, 17:20 (2734 dage siden) @ UTJ

Halløj i forum i til McK der lurer med her...

Fantastiske nyheder - tak for dem!

En forespørgsel:

Når nu rundbaneentusiasterne bliver begavet både med hæfteringe og slæbesko, kunne det være at Mck ville være venlige mod de få af os der har allergi imod den slags - og udstyre Q-mask med Rp-25 hjul? Det ville glæde os og det vil se kanon ud på modellen! Samt at sænke kulbeholdningen en lille smule til under kanten så det ikke ser ud som om den er kullet i Rd i nyere tid ;)

Mvh Duncken

Tak for et godt initiativ

af Bent Larsen, 30/10 2016, 19:55 (2734 dage siden) @ Muncken

Hej
Jeg har også en forespørgsel, dog uden at vil starte en tastatur krig, er der ingen 2 skinne DC kører der kører på rundbane ?
vh
Bent Larsen

Tak for et godt initiativ

af Andreas M., 31/10 2016, 07:36 (2734 dage siden) @ Bent Larsen

Jeg har også en forespørgsel, dog uden at vil starte en tastatur krig, er der ingen 2 skinne DC kører der kører på rundbane ?

Tror skam ikke der lå noget specifikt mod 3-skinnekørere i det fra Muncken, men mere generelt "legeanlæg" (hvad enten det er to- eller treskinne). Det er vel egentligt også et rimeligt spørgsmål, når nu man kan lave en model til både to- og treskinnekørere, hvorfor så ikke en RP25 variant?

Tak for et godt initiativ

af UTJ, 31/10 2016, 01:17 (2734 dage siden) @ Muncken

Halløj i forum i til McK der lurer med her...

Fantastiske nyheder - tak for dem!

En forespørgsel:

Når nu rundbaneentusiasterne bliver begavet både med hæfteringe og slæbesko, kunne det være at Mck ville være venlige mod de få af os der har allergi imod den slags - og udstyre Q-mask med Rp-25 hjul? Det ville glæde os og det vil se kanon ud på modellen! Samt at sænke kulbeholdningen en lille smule til under kanten så det ikke ser ud som om den er kullet i Rd i nyere tid ;)

Mvh Duncken

Nemlig:-)

Tak for et godt initiativ

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/10 2016, 09:11 (2734 dage siden) @ Muncken

Halløj i forum i til McK der lurer med her...

Fantastiske nyheder - tak for dem!

En forespørgsel:

Når nu rundbaneentusiasterne bliver begavet både med hæfteringe og slæbesko, kunne det være at Mck ville være venlige mod de få af os der har allergi imod den slags - og udstyre Q-mask med Rp-25 hjul? Det ville glæde os og det vil se kanon ud på modellen! Samt at sænke kulbeholdningen en lille smule til under kanten så det ikke ser ud som om den er kullet i Rd i nyere tid ;)

Mvh Duncken

HØRT! (selv om jeg i mangel på plads til en station med rangerbjerg a la Århus og Fredericia eller et losseanlæg for brunkul personligt ikke har noget videre at bruge en outsidermaskine som litra Q til).

Vh
Morten

Tak for et godt initiativ

af UTJ, 31/10 2016, 11:14 (2733 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Halløj i forum i til McK der lurer med her...

Fantastiske nyheder - tak for dem!

En forespørgsel:

Når nu rundbaneentusiasterne bliver begavet både med hæfteringe og slæbesko, kunne det være at Mck ville være venlige mod de få af os der har allergi imod den slags - og udstyre Q-mask med Rp-25 hjul? Det ville glæde os og det vil se kanon ud på modellen! Samt at sænke kulbeholdningen en lille smule til under kanten så det ikke ser ud som om den er kullet i Rd i nyere tid ;)

Mvh Duncken


HØRT! (selv om jeg i mangel på plads til en station med rangerbjerg a la Århus og Fredericia eller et losseanlæg for brunkul personligt ikke har noget videre at bruge en outsidermaskine som litra Q til).

Vh
Morten

Jo, da. KLK udflugtstog i det sønderjyske i 1970'erne.......eller veterantog ved Hamborg;-)
[image]

[image]

Tak for et godt initiativ

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/10 2016, 16:20 (2733 dage siden) @ UTJ
redigeret af Morten Flindt Larsen, 31/10 2016, 16:26

Nåh ja, eller stående inde i en model af museumsremisen i Odense. Epoke IV, V, VI, VII osv. havde jeg helt glemt. ;-)

M:-D

Tak for Q

af Nordexpress, 1/11 2016, 11:01 (2732 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Argumenterne for at producere et Q lokomotiv er 1) et rent dansk produceret lokomotiv (altså originalen), og 2) et af de damplokomotiver, der senest var i drift ved DSB - altså i drift i vor tid - de fleste af os, altså.

Tak for Q

af UTJ, 1/11 2016, 17:43 (2732 dage siden) @ Nordexpress

Argumenterne for at producere et Q lokomotiv er 1) et rent dansk produceret lokomotiv (altså originalen), og 2) et af de damplokomotiver, der senest var i drift ved DSB - altså i drift i vor tid - de fleste af os, altså.

Modellen bliver nok ikke produceret i Danmark.....men nok til dels konstrueret i DK blot det at finde kvalificeret personale til samling og maling ville være en udfordring, for slet ikke at tale om omkostningerne. Og som Steff rigtig nok bemærkede har Frichs nok skulle importere ganske vitale lokomotivdele fra udlandet til produktion af bl.a. Q.

Men det skal nok blive en fin model.

Vi er nogle stykker som aldrig har set en Q bevæge sig for egen kraft!
;-)

Tak for Q

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/11 2016, 19:06 (2732 dage siden) @ Nordexpress
redigeret af Morten Flindt Larsen, 1/11 2016, 19:11

Argumenterne for at producere et Q lokomotiv er 1) et rent dansk produceret lokomotiv (altså originalen), og 2) et af de damplokomotiver, der senest var i drift ved DSB - altså i drift i vor tid - de fleste af os, altså.

Ja, det anede mig jo nok, at der er argumenter for at producere modellen. Det havde været dybt underligt, hvis der ikke havde været det. Men tak for oplysningen.

Vh
M:-)rten

McK nyheder + et par billeder.

af UTJ, 31/10 2016, 11:40 (2733 dage siden) @ Steff

Især det eneste ægte danske (konstrueret og bygget) damplokomotiv, rangerlokomotivet litra Q så godt ud og vil blive udsendt i begge udgaver, det vil sige med forskellige vandkasser.

Steff

Det er da noget forbandet sludder nogle (ikke dig) har fundet på at Q-maskinen er det eneste DSB-lok, der er ægte dansk. F-maskiner, bygget på Frichs er da også dansk konstruerede og dansk byggede. Det gælder også nogle Hs, D, samt selvfølgelig de fire privatbanemaskiner Frichs byggede i 1920'erne. Medmindre man altså ikke regnede Busse for "dansk".
;-)

Bitre kommentarer ;)

af Muncken, 31/10 2016, 11:57 (2733 dage siden) @ UTJ

Det er vist OFF-topic Ulrik ;)

Men ja, du har ret... Og de fleste std komponenter litra Q var bygget af, stammer fra udlandet ;) - Det var jo nok derfor den overhovedet virkede tænker jeg...

Mvh

Bitre kommentarer ;)

af UTJ, 31/10 2016, 14:58 (2733 dage siden) @ Muncken

Det er vist OFF-topic Ulrik ;)

Men ja, du har ret... Og de fleste std komponenter litra Q var bygget af, stammer fra udlandet ;) - Det var jo nok derfor den overhovedet virkede tænker jeg...

Nej, ikke bitre. Jeg mener blot at D og F er mindst lige så meget "fuld-dansk" som "Q", dvs. bygget og konstrueret i DK (for nogles vedkommende). Jeg er ganske vild med Q-modellen som sådan og håber den holder mål, for det kan virkelig blive en dejlig model, selv om den ikke passer ind i mit "set-up".

Men det er korrekt. Jeg ville, hvis tiden var til det, gerne kigge nærmere på hvormeget importindhold der var i dansk jernbanebyggeri. Det kan nemlig sige meget om hvorfor der er sparet på visse konstruktionselementer.

McK nyheder + et par billeder.

af Steff, 31/10 2016, 12:18 (2733 dage siden) @ UTJ

Skal vi ikke skrive det sådan, at DSB Maskinafdeling før i tiden af Direktøren (Busse junior) havde fået nogle retningslinjer og krav (og noget designmæssigt), der så blev givet til den fabrik, der havde vundet (blandt de valgte) entreprisen, der så igen ud fra ud fra disse, fremstillede KONSTRUKTIONSTEGNINGERNE.
Derved sikrede DSB sig de nyeste og bedste ting indenfor lokomotivkonstruktion. Konstruktionstegningerne blev så antaget, eller bedt om tilrettet og så endeligt godkendte. Men desværre, ofte når junior havde fået en ting korrekt, vedblev han at fastholde denne "dims" (det sikre), også selvom, den måske var blevet forbedret i mellemtiden, indvendig styring istedet for udvendig, ekscentrik i stedet for vingetab, Allan (Trick) styring contra Heusingerstyring, lige rist contra skrå/indstillelig/vipperist, skiftestang i stedet for spindel, og endelig overheder etc.
Men det var fabrikken der udviklede og tegnede p.b.a. kravspecifikationer fra Maskinafdelingen.
Forskellen på junior og hans afløser var den (efter 1911), at DSB Maskinafdeling nu kun gav kravspecifikationer og lod så fabrikken konstruere. F. eks. er alle de store dampere efter 1919 stor set tyske enhedslokomotiver, dog med nogle danske designønsker og så en DSB type III tender.

Med Q var en (politisk) ide fra Frichs og med accept i både fagforeninger og DI og med 1926 eneretskontkten i hånden og ikke mindst med et "det synes vi er rigtig og godt om" fra Departementet. Og så slap Frichs faktisk rigtigt godt fra det og leverede nogle gode og brugbare lokomotiver.

Det korte af det lange. Konstruktionerne af de enkelte dele blev foretaget på den valgte fabrik.

有好日子

McK nyheder + et par billeder.

af UTJ, 31/10 2016, 15:07 (2733 dage siden) @ Steff

Det er ikke helt korrekt. Konstruktionen af Busses lokomotiver skete i Kiöbenhavn. P, K, G, Hs2, F2, D, C osv er danske konstruktioner helt og holdent. Det var først med Floor (R1 og F3 at arbejdet blev udliciteret.

McK nyheder + et par billeder.

af Steff, 31/10 2016, 16:35 (2733 dage siden) @ UTJ

Nej, jeg vil nu ikke sådan umiddelbart give dig ret. Det kommer jo an på, hvad der lægges i ”at konstruere”. Byggetegninger mv. blev udført af den pågældende fabrik, men korrekt, at ide og hovedtegninger i Busse tiden (1892 til 1909) til de nævnte loko, indledningsvis blev foretaget af Maskinafdelingens konstruktions- og tegningskontor i København. Man kan se, at DSB selv udformede grovskitserne, hovedmål og andre specifikationer samt evt. ønsker om materialevalg m.v. Men bygningstegninger og andet, var et samarbejde mellem fabrikken og DSB og hvor DSB godkendte de fremsendte tegninger. Og dette var "en krig" der kostede tid og penge. Der er jo en stor forskel på ”at konstruere” og ”at bygge”. Og det viser korrespondancen jo også. Og masser af konstruktionsdetaljer kunne byggemæssigt måske ikke lade sig gøre, eller man havde andre og måske bedre og billigere ideer.
Litra GI var en litra E (Stephenson) uden dog iøvrigt at fremstille en direkte kopi og litra HsII var en videreudvikling/ændring af et lokomotiv til "Ermstahl-bahn" etc.
Men som en fordel og god tilgang til nye lokomotivlitra var "en genbrug" af detaljer. Litra (A) K, C, F, G II/III, O og lidt D, havde jo en meget stor del tilfælles m.h.t. armaturer, hjulstørrelser, cylindre, slag, gangtøj, sanding m.v., hvilket jo gjorde dem til en slags standard (normal) lokomotiver.

[image]

Generaldirektør Ambt ville ikke efter Busses afgang - og i overensstemmelse med den nye Maskindirektør A. Floor - bruge unødige midler til konstruktion, der bedre og billigere kunne gøres i udlandet og samtidig dermed, få andel i de nyheder og andet, man ikke ellers havde tilgang til i og med man fastholdt egne principper over for leverandørerne.
Når dette så er skrevet, fik FRICHS overhovedet ikke frit løb, da man konstruerede litra Q. De tegnede godt nok, men DSB godkendte og fik ændret en mængde detaljer under konstruktionsarbejdet. Bl.a. at lokomotiverne SKULLE have dampmaskiner med Ø 460 mm og ikke de af FRICHS tegnede på Ø 430 mm. Groft sagt blev litra Q jo en litra D (IV) uden overheder og firekoblet.

McK nyheder + et par billeder.

af Thomas Jespersen @, 31/10 2016, 15:31 (2733 dage siden) @ Steff

Det er fint de blev en succes, men hvad kunne de lave forkert? Mig bekendt er en Q-maskine en D-maskine der har fået amputeret overheder tender og forløber og til gengæld fået et ekstra drivhjul.

Thomas

McK nyheder + et par billeder.

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/10 2016, 16:25 (2733 dage siden) @ UTJ

Medmindre man altså ikke regnede Busse for "dansk".

O.F.A. Busse jun. var 2.g'er, men han klarede sig jo meget godt alligevel - og helt uden integrationsprogram.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak