Lange Tog hos SVJMJK

af f.ormstrup ⌂, 5/8 2016, 23:31 (2818 dage siden)

Så kom vi endelig igang med Lange Tog 2016 (3. gang er som bekendt "lykkens gang") mere se link
[image] Et par Polske tog var blandt det første der kørte på banen.

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Lange Tog hos SVJMJK

af f.ormstrup ⌂, 6/8 2016, 15:13 (2817 dage siden) @ f.ormstrup

Formiddag Lørdag se: link
Eftermiddag se: link
[image]
MK - FK farer forbi !

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Lange Tog hos SVJMJK

af f.ormstrup ⌂, 6/8 2016, 22:01 (2817 dage siden) @ f.ormstrup

Resten af dagen. se link
[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Lange Tog hos SVJMJK

af Søren Johannessen, Århus, 7/8 2016, 14:45 (2816 dage siden) @ f.ormstrup

Tak for gode billeder fra et nydeligt anlæg, med mange fine detaljer.

Men undskyld, lidt malurt. Når jeg kigger på billedet af Mk-Fk'en, der "farer" over overkørslen, er der noget der skærer i mine øjne:
Overkørslen er forsynet med led, som normalt benyttes (hvis man endnu kan finde dem i den gamle træudførelse) ved ubevogtede overkørsler, hvor f eks markveje krydser banen. De er normalt lukkede, også når der ikke ventes tog, og aflåst med hængelås.

Men det er jo tilsyneladende en ret befærdet vej, asfalteret, og med busser og biler.
Her vil der normalt være enten:
- et gammeldags manuelt betjent bomanlæg, med de gamle trelys på bommene (når der nu netop er bygget et vogterhus til ledvogteren), eller
- et advarselsanlæg, med 4 vejsignaler, to af dem med krydsmærker (højresignalerne), eller evt
- et halvbomanlæg, bestykket med signaler som advarselsanlægget.
Skal det i øvrigt passe til epoken for Mk-Fk'en, vil det nok være mest realistisk med en af de to sidstnævnte muligheder.
Husk også her de to banevendte kontrolsignaler, samt det lille grå eternitskab med overkørselsanlæggets relæudstyr, tæt ved vejen.

Mvh Bessermacher ;-)
Søren

PS I øvrigt giver link'et til Eftm. Fejl 404 på serveren ?

Lange Tog hos SVJMJK

af f.ormstrup ⌂, 7/8 2016, 19:02 (2816 dage siden) @ Søren Johannessen
redigeret af f.ormstrup, 7/8 2016, 19:10

Men undskyld, lidt malurt. Når jeg kigger på billedet af Mk-Fk'en, der "farer" over overkørslen, er der noget der skærer i mine øjne:
Overkørslen er forsynet med led, som normalt benyttes (hvis man endnu kan finde dem i den gamle træudførelse) ved ubevogtede overkørsler, hvor f eks markveje krydser banen. De er normalt lukkede, også når der ikke ventes tog, og aflåst med hængelås.
Men det er jo tilsyneladende en ret befærdet vej, asfalteret, og med busser og biler.

Så var du vist ikke i Vestjylland i 1960erne. Gamle fru xxx - har desværre glemt navnet, men findes sammen med billede i Herning Folkeblad da hun havde 40 års jubilæum, en gang sidst i årtiet. Vejen var asfalteret og/eller med chaussesten, da det var den gamle hovedvej mellem Varde og Herning. Ved overkørslen var der dog asfalt.

p.s. link til lørdag eftermiddag: http://svjsam.blogspot.dk

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Vedr. led

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 11/8 2016, 10:14 (2813 dage siden) @ Søren Johannessen
redigeret af Claus E. Hansen, 11/8 2016, 10:22

Jeg har set en filmstrimmel fra Langåbanen fra første del af 1960´erne, hvor der er led i en overkørsel over en ret trafikeret landevej, men stadigvæk grusbelagt. Der er ingen tvivl om at så snart asfalten kom ind i billedet på vejen, så var det ikke led, men nok snarere halvbomme der ville stå i overkørslen. Der vil jo også kunne køres meget stærkere i bilerne nu.

Overkørslen ved Herning kan lige være blevet asfalteret måske, på det foto fra Midtjyllands Avis. Det passer meget godt med at man i 1960´erne gjorde mere og mere kål på de grusbelagte mere trafikerede landeveje.

Kan heller ikke huske at have set fotos af led over asfalterede landeveje, der har altid været tale om de gamle grusveje/landeveje, med de få fotos jeg har set af det.

Mvh
Claus

Vedr. led

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 11/8 2016, 13:10 (2813 dage siden) @ Claus E. Hansen

Her på vores kanter hedder det Midtjyllands Avis, men det var naturligvis på foto fra Herning Folkeblad jeg mente.

Mvh
Claus

Vedr. led

af Svend, 12/8 2016, 11:24 (2812 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg har set en filmstrimmel fra Langåbanen fra første del af 1960´erne, hvor der er led i en overkørsel over en ret trafikeret landevej, men stadigvæk grusbelagt. Der er ingen tvivl om at så snart asfalten kom ind i billedet på vejen, så var det ikke led, men nok snarere halvbomme der ville stå i overkørslen. Der vil jo også kunne køres meget stærkere i bilerne nu.

Overkørslen ved Herning kan lige være blevet asfalteret måske, på det foto fra Midtjyllands Avis. Det passer meget godt med at man i 1960´erne gjorde mere og mere kål på de grusbelagte mere trafikerede landeveje.

Kan heller ikke huske at have set fotos af led over asfalterede landeveje, der har altid været tale om de gamle grusveje/landeveje, med de få fotos jeg har set af det.

.
Fotos eller ej: Der har været flere af den slags overkørsler for år tilbage. Tilbage i 50´erne var overkørslen i Kraghave lige nord for Nykøbing F sikret på den måde. Kraghave Møllevej var/er en almindelig asfalteret landevej. I dag går vejen under banen lidt sydligere og med et helt andet vejforløb.

Lange Tog hos SVJMJK

af f.ormstrup ⌂, 7/8 2016, 19:13 (2816 dage siden) @ f.ormstrup
redigeret af f.ormstrup, 7/8 2016, 19:16

Søndag formiddag link og til sidst Søndag eftermiddag. link.
[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak