CIWL teak sove- og spisevogn fra Hobbytrain

af Steff, 20/7 2016, 18:05 (2835 dage siden)

Hobby train
Så er de annoncerede vognsæt fra Det Internationale Sove- og Spisevognsselskabs (CIWL) i størrelse H0 med for dansk vedkommende anvendelige sovevogne og en spisevogn i epoke II kommet på markedet, i hvert tilfælde i Tyskland.

Et sæt med 2 stk. teak bogie sovevogne CIWL type R nr. 1775 og 1781 + en 3-akslet teak CIWL Rejsegodsvogn
http://www.lemkecollection.de/de/Uebersicht/Spur-H0/3-tlg.-CIWL-Ostende-Wien-Express-2x...

og et suppleringssæt med 1. stk. teak bogie CIWL 7 fags spisevogn og 1 stk. teak bogie sovevogn type R + en 3 akslet kombineret Post- og Rejsegodsvogn.
http://www.lemkecollection.de/de/Uebersicht/Spur-H0/2-tlg.-CIWL-Ostende-Wien-Express-1x...

De 3. akslede rejsegodsvognene har ingen interesse for danske forhold, da de aldrig har kørt herhjemme. Men BÅDE sove- og spisevognene kan have interesse for den danske epoke II og lidt epoke III.

Godt nok passer individnumrene ikke lige helt på vognene, men type som bemaling og beskriftning passer så godt som det nu kan lade sig gøre, med de småændringer der nu er, men som i min optik ikke gør noget som helst.

Bemalingen er så korrekt som den nu kan være for epoke II fra før den 1. verdenskrig og frem, BORTSET fra, at der jo i båndet under taget skal være dansk beskriftning (messingbogstaver i H0 kan fås hos vor gode Epokemodeller, hvis man er absolut korrekt!!!). Vangerne har den korrekte grå farve og taget blyhvidt hvid. Muligvis skulle den teaktræsbrune farve have været ført lidt op af taget, men pyt.

Prisen er 299,99 Euro pr. sæt. Hvad det bliver herhjemme ”med slæv” ved jeg ikke.

Et par R WL med en K eller en C foran og man har ”Danmarks Ekspressen” og ellers indenlandske løb i de store eksprestog til de store byer i Jylland og København på Sjælland.

I øvrigt kan man læse om vognene i ”De Blå tog” fra Banebøer.

Herunder skitseeksempler på de to vognmodeller set fra begge sider, så man kan danne sig et indtryk over de kommende modeller, tegning © Steffen Dresler


Gangside CIWL WL type R.
[image]


Kupéside CIWL WL type R.
[image]


Gangside CIWL WR 7 fags teak.
[image]


Køkkenside CIWL WR fags teak.
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

CIWL teak sove- og spisevogn fra Hobbytrain

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2016, 06:32 (2834 dage siden) @ Steff

Hej Steff,

Forlyder der noget som helst om, hvorvidt Hobbytrain kunne finde på at producere en dansk variant på et senere tidspunkt, eller er forskellene på vognene for store?

Vh
Morten

CIWL teak sove- og spisevogn fra Hobbytrain

af Gæsten, 22/7 2016, 09:16 (2834 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Steff,

Forlyder der noget som helst om, hvorvidt Hobbytrain kunne finde på at producere en dansk variant på et senere tidspunkt, eller er forskellene på vognene for store?

Mon ikke vi bare skal være glade og tilfredse, hvis vi engang kan købe vognene enkeltvis?
På den anden side: Hvis en eller et par danske forhandlere går sammen om at bestille et antal vogne med danske påskrifter (500-1000?), kan det måske være at Lemke/Hobbytrain vil være lydhøre.

CIWL teak sove- og spisevogn fra Hobbytrain

af Steff, 22/7 2016, 13:19 (2833 dage siden) @ Gæsten

Go´eftermiddag (for varmt til at male skur!!!)

Jeg er desværre nok helt enig, da oplaget alt andet lige nok er svært at få afsat til de få epoke II kørere, der er herhjemme og det incl. de, der kører tidlige epoke III (altså fra lige efter krigen og til ca. 1949.
Jeg kan kun komme i tanker om to, der muligvis både har viljen og ikke mindst pengene, nemlig en forretning i det nordlige af hovedstadsområdet, samt en i midt Jylland, der hvor moms er et enten bande- eller en trussels ord.
Opgaven er jo, at få solgt nogle vogne, der næsten udelukkende har kørt i Danmark på indenlandske ruter (bortset fra Danmarks Ekspressen) og med danske påskrifter.

Det må så også være svar til Morten, nej jeg ved det ikke og jeg har aldrig haft nogen som helst kontakt til firmaet.

Men dette må jo så være et spørgsmål til de to forretninger, skal nok tage mig af den i "mit område", hvor vi jo har sikel stier:-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

CIWL teak sove- og spisevogn fra Hobbytrain

af Svend, 22/7 2016, 13:24 (2833 dage siden) @ Steff

Det vil nok være noget begrænset, hvor stor efterspørgslen og dermed afsætningen vil være. Dels kan vognene kun anvendes i nogle meget tidlige epoker (Steff skriver frem til 1949), dels er de voldsomt dyre: Et sted mellem 700 kr og 750 kr pr stk.

CIWL teak sove- og spisevogn fra Hobbytrain

af Thomas Jespersen @, 22/7 2016, 14:07 (2833 dage siden) @ Svend

Bevares sådanne vogne kunne da være interessante, men jeg håber nu mere på museets spisevogn 4247.

Thomas

CIWL teak sove- og spisevogn fra Hobbytrain

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/7 2016, 21:42 (2833 dage siden) @ Steff

Go´eftermiddag (for varmt til at male skur!!!)

Jeg er desværre nok helt enig, da oplaget alt andet lige nok er svært at få afsat til de få epoke II kørere, der er herhjemme og det incl. de, der kører tidlige epoke III (altså fra lige efter krigen og til ca. 1949.
Jeg kan kun komme i tanker om to, der muligvis både har viljen og ikke mindst pengene, nemlig en forretning i det nordlige af hovedstadsområdet, samt en i midt Jylland, der hvor moms er et enten bande- eller en trussels ord.
Opgaven er jo, at få solgt nogle vogne, der næsten udelukkende har kørt i Danmark på indenlandske ruter (bortset fra Danmarks Ekspressen) og med danske påskrifter.

Det må så også være svar til Morten, nej jeg ved det ikke og jeg har aldrig haft nogen som helst kontakt til firmaet.

Men dette må jo så være et spørgsmål til de to forretninger, skal nok tage mig af den i "mit område", hvor vi jo har sikel stier:-)

Tak for svaret, Steff m.fl.. Nu er der jo det særlige med CIWL-modeller, at de internationalt er et ret kraftigt begæret samleobjekt, og når der har kunnet produceres egyptiske CIWL-vogne, så.... Men okay, Danmark ER jo noget andet, så jeg slutter med et ...


"Danmark til Nilen!" (bring storken hjem) :-D

M:-)rten

Nogle andre interessante CIWL vogne

af langelandsbane, 22/7 2016, 21:04 (2833 dage siden) @ Steff

Personligt ville jeg med glæde stille mig i køen til en dansk udgave af vognen, men jeg gør heller ikke så meget i epoker :)

Uden at ville vende tråden, vil jeg dog nævne nogle andre CIWL vogne, som jeg har tænkt kunne være sjove i model. Det lugter trods alt lidt af fisk.

Jeg tænker på de 3 CIWL vogne der "overgik" til DSB og indgik i Diplomattoget, selvom driftsperioden på disse vogne er endnu mindre med blot 13 driftsdage...

Tilgengæld bar de DSB litrering.

Men ikke desto mindre har jeg tit tænkt på om der kunne være salg i et sådan sæt. Måske der også er samlere til det syd for grænsen?

Dog skal det nævnes at jeg ikke er helt 100% sikker på at vogntypen i forvejen findes i model, jeg mener at jeg på et tidspunkt fandt en jeg syntes passede hos lippe, men må indrømme at jeg lige i CIWL´s vogntyper ikke er helt "skarp" :P

Nogle andre interessante CIWL vogne

af Denis Petersen, 1/8 2016, 20:40 (2823 dage siden) @ langelandsbane

Til info for dem der nu skal have disse fine vogne så har KM text påskrifter med de danske numre til både R-sovevognene og træspisevognene.

Så kunne man jo lige give dem det ekstra pift :-)

Denis Petersen

Nogle andre interessante CIWL vogne

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/8 2016, 07:21 (2823 dage siden) @ Denis Petersen

Til info for dem der nu skal have disse fine vogne så har KM text påskrifter med de danske numre til både R-sovevognene og træspisevognene.

Så kunne man jo lige give dem det ekstra pift :-)

I og med at modellen er forsynet med reliefbogstaver, så må det "ekstra pift" bestå i at slibe de eksisterende bogstaver og tal væk fra vognkassen og erstatte dem med nye. Jeg tror ikke, at KM kan levere reliefbogstaver til et sådant projekt. Personligt synes jeg nok også, at det vil være en skam at foretage en sådan operation på så flot en grundmodel, men det står selvfølgelig enhver frit at forsøge sig. Måske findes tal og bogstaver i ætset messing.


Med venlig hilsen
M:-)rten

Nogle andre interessante CIWL vogne

af UTJ, 2/8 2016, 09:27 (2823 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Måske findes tal og bogstaver i ætset messing.

Som påsættes lidt skævt :-D

Nogle andre interessante CIWL vogne

af Søeborg, 3/8 2016, 19:52 (2821 dage siden) @ UTJ

Scale-Link har vist nogle messingbogstaver (missing letters?), men de er for fla'e, som man siger her på øen.

:-P Med venlig hilsen,
Søeborg

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak