Digitalisering

af nb, 24/4 2016, 15:50 (2921 dage siden)

Monstro der i forummet er en - eller flere - der kan give lidt råd m.h.p. at lægge en dekoder i en Märklin BR 50, artikel 3084 (ombygget til N 206 med korrekt tender). Jeg vil helst anvende Märklins komponenter og har et sæt 60760 - og det kan sikkert ikke bruges. Men er andre løsninger bedre, så må det være så.:-)

Digitalisering

af Finn, 25/4 2016, 16:21 (2920 dage siden) @ nb

Jeg skrev i Spor&Baner nr. 23, hvordan jeg har løst opgaven med digitalisering af en Roco N 206, Måske kan du finde noget der, du kan bruge.

Digitalisering

af Niels Braunstein @, 25/4 2016, 18:46 (2920 dage siden) @ Finn

Hej. tak for svar. Jeg har læst dit indlæg. Absolut meget inspirerende, faktisk var det dette indlæg, der satte tankerne i gang. Men sagen er, at jeg kører Märklin, og min maskine er også - naturligvis? - en Märklin med motor i førerhus/kedel og perfekt-omskifteren i tenderen, hvor de der masser af plads. Det springende punkt er noget med motorankeret, antal tænder på tandhjul og motorskjold. Men du skal så absolut have tak for at have brugt tid på mig. Venlige hilsner Niels

Digitalisering

af peterw, 25/4 2016, 18:37 (2920 dage siden) @ nb

Hej nb,

Monstro der i forummet er en - eller flere - der kan give lidt råd m.h.p. at lægge en dekoder i en Märklin BR 50, artikel 3084 (ombygget til N 206 med korrekt tender). Jeg vil helst anvende Märklins komponenter og har et sæt 60760 - og det kan sikkert ikke bruges. Men er andre løsninger bedre, så må det være så.:-)

Jeg kiggede lige på digitaltog.dk - pejft har ombygget netop den maskine med "Hamo" magnet, 5-polet anker og en ESU dekoder - tag et kig på linket her.

Mvh,
Peter

Digitalisering

af Niels Braunstein @, 25/4 2016, 18:54 (2920 dage siden) @ peterw

Hej. Tak for svar med henvisning. Jeg vil ufortøvet kigge på sagen. Venlige hilsner
Niels

Digitalisering

af Thomas Jespersen @, 25/4 2016, 19:28 (2920 dage siden) @ Niels Braunstein

Motoren der bruges i den ombygning er en 60941. Det er en standardmotor til lokomotiver med tromlekommutator. Der findes kun en udgave med hensyn til antal tænder på tandhjulet og motorskjold. Det er den samme motor der ligger i sætte 60760. Decoderen der ligger i sættet 60760 er bare noget billigt skrammel. Brug en ZIMO MX63o eller ESU lokpilot istedet.

Thomas

Digitalisering

af nielsbraunstein @, 26/4 2016, 23:34 (2919 dage siden) @ Thomas Jespersen

Tak for respons. Det forklarer jo sammenhængen mellem indholdet i sættet 60670 og motorændringen 60941. Jeg er jo i besiddelse af sættet 60670 og dermed den fornødne motorændring og altså også en dekoder. Hvad er der i vejen med den? Märklin plejer jo at være solidt kram. Er det sådan, at denne dekoder ikke kan anvendes med det nyeste styresystem? eller virker den bare ikke, for mange fejl? Hilsner herfra.:-)

Digitalisering

af Thomas Jespersen @, 27/4 2016, 16:23 (2918 dage siden) @ nielsbraunstein

Dekoderen er simpelthen for billig og giver en dårlig regulering af motoren. Du kommer til at mærke de 14 køretrin når du regulerer op og ned.
Efter min mening er den for billig og ikke værd at bruge.

Thomas

Digitalisering

af Niels Braunstein, 27/4 2016, 22:51 (2918 dage siden) @ Thomas Jespersen

Det er jo klar tale. Hvilken Esu-decoder kan evt. anbefales, når der kun er frontlys og motor, der skal trækkes? Jeg kører aldrig med røg (har aldrig monteret aggregatet), efter min mening sviner det, og det synes heller ikke af noget - men smag og behag...
Venlig hilsen Niels

Digitalisering

af Thomas Jespersen @, 28/4 2016, 21:43 (2917 dage siden) @ Niels Braunstein

Hej Niels.
Hvis det skal være en ESU så er det en 54610 du skal have fat. Den regulerer motoren langt bedre end en 60760.

Thomas

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak