3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Arne Nielsen ⌂, 10/10 2011, 11:09 (4576 dage siden)

Hej modeltogs venner, og måske Spor1 venner i særdeleshed

Overskriften hentyder til den nye teknologi der er kommet frem de sidste år, og om hvorvidt 3D printning er kombinerbar med vores hobby?

Umiddelbart er svaret nej ikke direkte, forstået på den måde at de printtyper vi indtil nu har været i kontakt med enten har været for grove i overfladen, eller ikke formstabile nok til direkte at kunne bruges til modeller på anlæggene.

Men de bedste af dem kan med stor fordel bruges til mastere til at fremstille forme over, hvori der kan støbes med f.eks. resinplast eller hvidmetal.

[image]

Se lidt om vores erfaringer i linkene herunder:
Link til første del af beskrivelsen
Link til anden del af beskrivelsen

Mvh
Arne

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Arne Nielsen ⌂, 11/10 2011, 06:53 (4575 dage siden) @ D 826

Hej "D 826"

Vi har tidligere forsøgt os med 'nylon 3D print', men fandt at der var for meget 'appelsinhud' i overfladen, ligesom på den Köf overdel der er i den artikel som du henviser til.

Mvh
Arne

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af D 826, 11/10 2011, 13:07 (4575 dage siden) @ Arne Nielsen

Hej Arne

Vi er netop også gået væk fra nylon og over til akryl som er en smule dyrer. Men man få ikke "appelsinhud på hvis man bestiller det som poleret.. Har selv haft en prøve i hånden der var i poleret akryl.. fuldstændig glat og med gode detaljer på..Og det så rigtig godt ud.

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af f.ormstrup ⌂, 11/10 2011, 15:40 (4575 dage siden) @ D 826

Jeg rørte for første gang ved en 3D støbning i lørdags. Den var flot, med skarpe detaljer og uden fnul/fejl/huller på de forkerte steder. Men tilsyneladende lavet i et andet materiale end føromtalt
[image]

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Fiona, Sdr. Bjert, 11/10 2011, 17:12 (4575 dage siden) @ f.ormstrup

Hej

Jeg er den heldige ejer af ovennævnte Köf (tak for billederne Flemming). Da jeg fik den med posten for et par uger siden, var jeg meget positiv overrasket over kvaliteten. (I positiv retning). Det er korrekt at den er lavet i et andet materiale end den Köf, der er afbilledet i den ovennænte tråd på Sporskiftet. Men det er alligevel den samme model. På http://www.shapeways.com/shops/triangel hvor Köf'en er købt (kr 320,-) er der flere materialevalgmuligheder, denne er den dyreste.

Det er min hensigt at montere en Trix underdel under ovennævnte.

Konceptet på Shapeways virker rigtig interessant, men prisniveauet bliver efter min mening hurtigt for højt, hvis man vil have større modeller. Så vidt jeg forstår bliver 3D-printene prissat efter forbrug af materiale.

--
Venlig Hilsen

Jørgen

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af D 826, 11/10 2011, 18:44 (4575 dage siden) @ Fiona

Hejsa

Det er flotte billeder af den köf i akryl, jeg kender personligt ham der sidder og tegner det 3D modeller, og han fortæller at det godt kan betale sig at bruge de ekstre penge på at få det lavet i akryl + polering. Jeg har også fået indtryk af at det med prisen på modellerne er forskellig afhængig af hvor stor tegningerne er (i mega bite) og lat efter hvor mange detaljer der skal med..

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Fiona, Sdr. Bjert, 11/10 2011, 23:43 (4575 dage siden) @ D 826

Hejsa

Det er flotte billeder af den köf i akryl, jeg kender personligt ham der sidder og tegner det 3D modeller, og han fortæller at det godt kan betale sig at bruge de ekstre penge på at få det lavet i akryl + polering. Jeg har også fået indtryk af at det med prisen på modellerne er forskellig afhængig af hvor stor tegningerne er (i mega bite) og lat efter hvor mange detaljer der skal med..

Hej

Ja, men så hils og bed ham (hedder han ikke Peter) lave noget mere :-). Det er flot arbejde.

Ja, prisen for et prototypelyn med 4 enheder løber op i ca. kr 3500,-, så prisen er, i hvert fald endnu, noget høj. En EA-vogn til lidt over kr 600,-. er til gengæld rimeligt. Så der betales vist efter størrelse...
Men perspektivet i at man ved at kunne beherske et 3D-tegneprogram, kan skabe så flotte ting, synes jeg er spændende. Og når man ser dette: http://www.youtube.com/watch?v=ZboxMsSz5Aw , ja, så tænker man: hvornår køber vi en vogn og printer bare nogle kopier på vores hjemmme3Dscannerprinter??? ;-)

--
Venlig Hilsen

Jørgen

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af cm, 12/10 2011, 00:30 (4575 dage siden) @ Fiona

Har lige checket dit link til you-tube. UTROLIGT! Nu er det bare om at lokke naboens datter til at lægge sig lidt under den røde lampe - og så printe løs!:-D
mvh
Chr

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af D 826, 12/10 2011, 01:09 (4574 dage siden) @ cm

Hvor er det for vildt med det film klip, utroligt at den kunne bevæge kæberne..

Ja han hedder Peter, og jeg ved at der er flere spændende ting på vej fra hans hånd, men jeg har lovet at holde min mund.

Men en ting kan jeg nok godt sige, jeg ved at der er en AD/AY vogn i webshoppen..

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Fiona, Sdr. Bjert, 12/10 2011, 02:04 (4574 dage siden) @ D 826

Hvor er det for vildt med det film klip, utroligt at den kunne bevæge kæberne..

Ja han hedder Peter, og jeg ved at der er flere spændende ting på vej fra hans hånd, men jeg har lovet at holde min mund.

Men en ting kan jeg nok godt sige, jeg ved at der er en AD/AY vogn i webshoppen..

Har set den. Den og EA-vognen er også under overvejelse til et fremtidigt projekt.

Ku' være vi er nogen der burde se at komme i seng ;-)

--
Venlig Hilsen

Jørgen

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Fiona, Sdr. Bjert, 12/10 2011, 02:12 (4574 dage siden) @ Arne Nielsen

Hej modeltogs venner, og måske Spor1 venner i særdeleshed

Overskriften hentyder til den nye teknologi der er kommet frem de sidste år, og om hvorvidt 3D printning er kombinerbar med vores hobby?

Umiddelbart er svaret nej ikke direkte, forstået på den måde at de printtyper vi indtil nu har været i kontakt med enten har været for grove i overfladen, eller ikke formstabile nok til direkte at kunne bruges til modeller på anlæggene.

Men de bedste af dem kan med stor fordel bruges til mastere til at fremstille forme over, hvori der kan støbes med f.eks. resinplast eller hvidmetal.

[image]

Se lidt om vores erfaringer i linkene herunder:
Link til første del af beskrivelsen
Link til anden del af beskrivelsen

Mvh
Arne

Det er spændende at se hvordan udviklingen af en "småserie"-model forløber. Man kunne helt få lyst til at lege lidt med de store størrelser.....

Hvordan får man et overblik over hvad "Tikøb" tilbyder af overdele/byggesæt? Jeg er, trods alt, mest interesseret i H0. Hans gamle hjemmmeside er jo ikke opdateret, og den nye vel ikke klar endnu?

--
Venlig Hilsen

Jørgen

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Arne Nielsen ⌂, 12/10 2011, 12:30 (4574 dage siden) @ Fiona

Hej Jørgen

Pas på med Spor1, for de store modeller er vanedannende, men heldigvis på en positiv måde.
Vil du vide mere om hvad der rører sig på den front i øjeblikket, så tag et kig på spor1Fyn.dk samt Spor1 messen.

Hvad angår Kim Møller og Tikøb Støberi, har han et stort udvalg i egne H0 og N modeller, ligesom han hele tiden udvider med Spor1 modeller.
Tikøb Støberi er på vej med en ny hjemmeside/webshop, men det er en stor opgave samtidig med modelbyggeriet, så hav lidt tålmodighed lidt endnu!

Avatar

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/3 2015, 00:35 (3318 dage siden) @ Arne Nielsen

"Continuous liquid interface production of 3-D objects" ser aldeles lovende ud.
3D-print på en helt anden måde end hidtil - og straks melder spørgsmålet sig: hvilke spændende modeltogsting vil denne nye teknik kunne bruges til at frembringe ?. :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Gert, 21/3 2015, 01:22 (3318 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det ser spændende ud. Nu er det svært at se overfladekvaliteten, men den ser umiddelbart fornuftig ud. Så er der selvfølgelig altid spørgsmålet om, hvad det koster.

Du må købe en og vise os hvad den dur til:-D :-D

Gert

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af h087 ⌂, bagsværd, 21/3 2015, 02:06 (3318 dage siden) @ Gert
redigeret af h087, 21/3 2015, 02:52

:-)

Hej

jeg tror til gengæld ikke på 3D printet i modelbaneverden i stor stil foreløbig.

såvidt jeg er informeret tager det en h........ tid at bare lave et stk - hvor der i sprøjtestøbning kan skydes en h....... masse af på samme eller kortere tid. og i en langt bedre kvalitet

så hvis det var et økonomisk/tid alternativ til den normale fremgangsmåde - så havde modeljernbanefabrikanterne nok anskaffet sig den ( 3D printere) for længe siden - så ... ok til egne projekter - så er det et alternativ - men en vognkasse kommer nemt op i 300/400 kr for en ordentlig kvalivare

CQM 3509 - 3524

[image]
[image]
[image]

og så får man ikke en 3D printer til et par tusinde - men nok op i en hel del mere klassen ) og dertil skal så lægges diverse løsting, hjul, ventiler, håndgreb osv til ( så billigt bliver det ikke - men storproduktion - næppe foreløbig

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Gert, 21/3 2015, 09:20 (3318 dage siden) @ h087

Nu er det ikke lige masseproduktion jeg forventer, men muligheden for at kunne lave en ganske bestemt udgave af en vogn, et hus eller noget andet, der ikke lige laves af industrien. Det koster jo også i dag.

Gert

Avatar

3D print og modeltog, kan det kombineres?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/3 2015, 10:01 (3318 dage siden) @ h087

:-)

Hej

jeg tror til gengæld ikke på 3D printet i modelbaneverden i stor stil foreløbig.

såvidt jeg er informeret tager det en h........ tid at bare lave et stk - hvor der i sprøjtestøbning kan skydes en h....... masse af på samme eller kortere tid. og i en langt bedre kvalitet

Som det kan ses i videoerne, så går det rimeligt tjept med at "trække" de printede modeller op af væsken.

Firmaet hævder selv at, citat:
"The company claims that its CLIP technology is between 25 and 100 times faster than "traditional" 3-D printing, making complex objects in minutes rather than hours or days. (It's crazy that what was in the R&D lab not long ago is now called traditional)."

Konklusionen må være, at verden ændrer sig hurtigt, og at de "grynede" printmetoder, som endda endnu ikke er blevet hvermandseje, åbenbart allerede er blevet overhalet indenom.

Som Gert nævner, så bliver det spændende at se, om finishen (som forventet) overgår den "grynede" finish, der præger de aktuelle 3D-print.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak