Hamburg - Miniaturland

af cm, 7/10 2011, 11:51 (4578 dage siden)

Så er billetterne booket og betalt hos DSB og indgangstidpunkt booket hos Miniaturland.de.Se Her Afg Sdbg kl 13:58. God weekend til Jer alle!
Chr

Hamburg - Miniaturland

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 7/10 2011, 16:27 (4578 dage siden) @ cm

Så er billetterne booket og betalt hos DSB og indgangstidpunkt booket hos Miniaturland.de.Se Her Afg Sdbg kl 13:58. God weekend til Jer alle!

Jeg var der i 2007. Det var svært at fotografere anlægget så det blev kun til et enkelt billede.

[image]

Det er nok mig, der er noget galt med men jeg synes, at et modelbaneanlæg skal ligne den virkelige verden. I "Wunderland" virker det som om man har forsøgt at få så mange kilometer skinner placeret på så lille et område som muligt. De steder, hvor det trods alt ikke var lykkedes at lægge skinner, har man så fyldt op med huse, veje, biler mm. På engelsk findes der et udtryk, der hedder "Less is more" - det udtryk findes nok ikke på tysk.
(Jeg ved godt, at attraktionen primært henvender sig til almindelige turister og ikke til modelbaneinteresserede).

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Hamburg - Miniaturland

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/10 2011, 18:24 (4578 dage siden) @ Tommy Nilsson
redigeret af Claus E. Hansen, 7/10 2011, 18:28

Har hørt betegnelsen "Legoland" nævnt :-)

Har været forbi et par gange også. Der er rigtig mange ting at se, men det er rigtigt at der er stuvet meget sammen på lidt plads. Det er ikke det man forstår ved et epoketypisk anlæg. Men det er absolut imponerende at studere det nærmere, hvis man ellers kan komme til for menneskemængderne. Jeg kan specielt godt lide Schweiz-delen, det er meget flot lavet at man kan gå oppe og se ned i dalene.

Lufthavnen er kommet til som noget af det seneste. Den var der vanskeligheder med at få til at fungere, men det skulle være lykkedes nu.

Man skal tage det som en oplevelse og ikke for mere end det er. Eksempelvis har DK-delen ikke meget med DK at gøre, det er der for meget "eventyrland" over det til.

Men de første tyske dele af anlægget er til gengæld godt lavet også.

Mvh
Claus

Hamburg - Miniaturland

af cm, 9/10 2011, 21:31 (4576 dage siden) @ Claus E. Hansen

Enig i at det Schweitziske anlæg er det mest imponerende - jeg gik først ind i den Amerikanske/ Hamburgske / Skandinaviske afdeling. Enig i at der ikke er tale om epoke hysteri - men man må her tage til efterretning, at "målgruppen" er ALLE ALDRE og at udstillingen ikke er direkte målrettet mod modeljernbanefolket - når det så er sagt, er der alligevel megen god inspiration at hente - specielt for mig, der er novice i denne dejlige hobby. Når man først har set US/HH/Skandinaviske afd - og kommer ind og oplever det Schweitziske landskab - overvældes man simpelthen. Alle scenario'er er anlagt med acuratesse, stærk sans for detail og ikke mindst - passende mål af humor. En banearbejder har hængt sig, en ældre dame i rullestol, er blevet tabt af sin oppasser (skubbet?) og på vej ned af en bakke, en fange er stukket af fra fængslet og politiet rykker ud, bygninger er i brand og brandvæsnet rykker ud, en dykker er "hapset" af en kæmpekrappe under et containerskib osv osv... Jeg brugte 3 timer derinde. Jeg nød det. Prisen for entre var 12 EUR. Jeg synes at prisen var okay - taget i betragtning af hvad man gir' ud andre steder. En kødrand af mennesker var omkring lufthavnen - som der tilsyneladende er mest interesse for hos "almindelige mennesker" - jeg kunne undvære lufthavnen, da min primære interesse var ved jernbanemodellerne. I underste etage var en "Kino" - biograf - og egentlig vil jeg anbefale at man ser et par af de korte film dernede først - idet man så "lærer" at betragte anlægget. Man lærer at finde de små sjove detailler - som man ellers risikerer at gå glip af når man kigger på de første par scenarier. Mine tip til de der ønsker og har mulighed for at besøge udstillingen er:

1) Bestil besøgstid i god tid! Booking af billetkøb/entre VIRKER! Man kommer ind til tiden.

2) Besøg den US/HH/Skandinaviske del først, og lad dig så overvælde af de øvrige anlæg.

3) Brug tid ved hvert sted til at finde de små pudsige detailler.

4) Hvis du er MJ'er (og det er vi vel her) og har børn med: Lad dem rende rundt selv.

5) Betal ekstra for rundvisning bag kulisserne - det betaler sig!

Planerne er at udvide anlægget med italienske scenarier. Jeg vil GIVET tage derned igen en anden gang. Min ledsager er ikke specielt modeljernbaneinteresseret, men havde alligevel glæde ved turen - hun gjorde mig endvidere opmærksom på mange detailler, jeg ikke selv ville have lagt mærke til.

Alt i alt - en dejlig tur til Hamburg...
PS: Fra Flensburg til Hamburg rejste vi med Schleswig-Holstein express - gamle "rigtige" vogne med kupé'er... :-)

mvh
Chr

Hamburg - Miniaturland

af Steff, 10/10 2011, 11:25 (4575 dage siden) @ cm

Godformiddag til alle (herligt at være statspensionist;-) )

Jeg følger jo med i diverse skriverier her på forum bl.a. også hér med at aflægge Miniatureland i Hamburg et besøg.
Tilsvarende SKAL man aflægge LOXX i ALEXA i Berlin et besøg, hvis man er i byen.

Smag og behag er forskellig og forskellen på de to anlæg er vel nok denne (smag og behag igen), at LOXX i Berlin nok mere søger modeljernbanekorrektheden i og med at vi har dele af det tidligere Østberlin med S-bahn, sporvogne mv. med. Og så prøves der at opdele i næsten epoker. Men det er OPLEVELSEN for hele familien der er i højsædet.
[image]
Udsnit fra LOXX med Berlins S-Bane. Bemærk den "tredje" skinne!

Men Hamburg søger nok mere bredden og har jo det hele for familien og hvis man finder noget ikke korrekt efter ens egen mening, ja, så tag det som en oplevelse og med den viden, at det nok ikke er korrekt. Men 10.000 almindelige besøgende får en oplevelse med "elektrisk tog" begge steder. Og det er vel det der er meningen. Det "korrekte" kan ses på Teknisk museum med modellen af bl.a. Anhalter Bfh i Berlin eller anlægget på Hamburgs bymuseum.
[image]
Udsnit fra det store anlæg på Hamburgs bymuseum.
Og som en rigtigt skrev, gå på opdagelse og få inspiration til sit eget hjemme, der er jo MASSER af detaljer og tekniske løsninger at låne.

Hamburg - Miniaturland

af thomash, 25/1 2013, 19:17 (4102 dage siden) @ Steff

Tilsvarende SKAL man aflægge LOXX i ALEXA i Berlin et besøg, hvis man er i byen.

Smag og behag er forskellig og forskellen på de to anlæg er vel nok denne (smag og behag igen), at LOXX i Berlin nok mere søger modeljernbanekorrektheden i og med at vi har dele af det tidligere Østberlin med S-bahn, sporvogne mv. med. Og så prøves der at opdele i næsten epoker. Men det er OPLEVELSEN for hele familien der er i højsædet.

Nu ved jeg godt det er en gammel tråd jeg svarer i, men jeg vil give dig 100% ret!! LOXX i Berlin er helt sikkert et besøg værd..

Hvis man har en forventning om at komme til MiWuLa nummer 2, skal man nok nedjustere sine forventninger en smule, for ved første øjekast, bliver man nok en smule skuffet, men hvis man går op i detaljer og fed toggang, vil jeg næsten påstå, at man kan bruge lige så lang tid i LOXX som man kan i MiWuLa.. Der er rigtigt mange detaljer, og også rig togtrafik.

Jeg var dernede i December 2012, og der havde de gang i en større udbygning af anlægget, som også så lovende ud!!

Det gode ved LOXX er også, at det ligger på toppen af ALEXA som er et stort indkøbscenter ala fields - bare større. Så der kan man nemt parkere konen (med eller uden dankort) og så selv gå op og nyde LOXX - så behøver man ikke skynde sig. :)

En ting jeg bemærkede dernede, var at togene kører utroligt lydløst. Jeg ved ikke hvilken type underlag de bruger, men det var i hvert fald ret effektivt! :)

Der er ingen tvivl om, at jeg skal derned igen på et tidspunkt. :)

--
Mvh
Thomas Hupfeldt.
www.togbilleder.dk

Hamburg - Miniaturland

af bygger01, 25/1 2013, 20:34 (4102 dage siden) @ thomash

Jeg synes, Du burde have "parkeret" hende med Dankortet og så kommet væk i en fart

Hamburg - Miniaturland

af cm, 25/1 2013, 21:35 (4102 dage siden) @ thomash

I april 2012, var jeg - bl.a. på foranledning af "indeværende" tråd i Berlin for - bl.a. at besé Loxx i Alexa (Berlin Alexanderplatz). Og bestemt var jeg imponeret over dette anlæg også. Det er lidt svært at sammenligne oplevelserne af disse to steder, idet der var MANGE i Miniatur Wunderland - da jeg var dér... og da jeg så var i LOXX, havde jeg næsten hele anlægget for mig selv, idet der (ud over mig selv og fruen) -kun gik et stilfærdigt ægtepar rundt den første times tid.
Om det ene er bedre end det andet, afhænger nok af fra hvilken vinkel man ser det... og da vi vel er MJ-folk her på forum, så er mit bud nok LOXX som værende det, der har mest interese.
[image]

mvh
Chr

--
[image]

Hamburg - Miniaturland

af thomash, 25/1 2013, 23:37 (4102 dage siden) @ cm

og da jeg så var i LOXX, havde jeg næsten hele anlægget for mig selv, idet der (ud over mig selv og fruen) -kun gik et stilfærdigt ægtepar rundt den første times tid.

Sådan var det faktisk også næsten da jeg var der. Jeg var afsted med en kammerat og hans bedre halvdel, og jeg tror der har været 4-5 ud over os.. Så der var dejligt med ro til at man kunne gå og iagttage..

--
Mvh
Thomas Hupfeldt.
www.togbilleder.dk

Miniatur Wunderland i Hamburg

af Erik, My 1 2 87 ⌂, Odense, 16/10 2011, 02:14 (4570 dage siden) @ cm

Jeg besøgte også Miniatur Wunderland i starten af denne måned.

Jeg har sammenfattet mine indtryk i denne artikel: På besøg i Miniatur Wunderland, som nu kan læses på My 1 2 87.dk.

--
Hilsen Erik
www.my1287.dk

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak