Offentlige modelbaneanlæg

af K.B.Andreasen, Midtsjælland, 14/1 2016, 22:06 (3018 dage siden)

Hvor mange steder i landet kan man efterhånden finde modelbaneanlæg som offentligheden kan nyde synet af?
Jeg tænker her hovedsageligt på anlæg som vi bl.a. kender fra Hovedbanen, hvor man smider penge i anlægget og så kører et eller flere tog en tur rundt.:-)

Selvom jeg selv har ferroviale interesser, er det sjældent at jeg selv benytter toget, og kommer derfor ikke så meget rundt på stationerne, og dermed have muligheden for at se disse anlæg :-P

Håber nogle kan komme hjælpe mig lidt med denne research :-D

Bedste hilsner
Klaus :-)

Offentlige modelbaneanlæg

af Johnni, 15/1 2016, 06:22 (3018 dage siden) @ K.B.Andreasen

Foruden København er der et anlæg på banegården i Aarhus.
Sidst jeg var i Aalborg havde de også en i stationsbygningen, men det er nogle år siden så den kan være forsvundet i mellemtiden.

Mod betaling er der Modelbane Europa i Hadsten og Jernbanemuseet i Odense.

Johnni

Offentlige modelbaneanlæg

af cm, 15/1 2016, 07:41 (3017 dage siden) @ Johnni

Foruden København er der et anlæg på banegården i Aarhus.
Sidst jeg var i Aalborg havde de også en i stationsbygningen, men det er nogle år siden så den kan være forsvundet i mellemtiden.

Mod betaling er der Modelbane Europa i Hadsten og Jernbanemuseet i Odense.

Johnni

Det lokalhistoriske museum i Vamdrup har et flot anlæg på loftet, som gengiver Vamdrup Station i "Grænsestationstiden" - det frivillige personale er meget velvillige til at vise det frem, køre med togene og der er tilmed udstillet en del jernbanekuriosa fra tiden - i montrer omkring anlægget. Museet ligger overfor Vamdrup Station - så der er ingen undskyldning for ikke at tage toget dertil... ;-)

mvh
Chr

--
[image]

Offentlige modelbaneanlæg

af per @, 16/1 2016, 10:29 (3016 dage siden) @ Johnni

Bare rolig, Aalborg modeltoget findes stadigvæk, ihvertfald for 14 dage siden.
Aarhus H ?? der er jo kommet en støjende Joe the juice forretning i stedet, ikke sandt?

Offentlige modelbaneanlæg

af Johnni, 16/1 2016, 16:03 (3016 dage siden) @ per

Aarhus H ?? der er jo kommet en støjende Joe the juice forretning i stedet, ikke sandt?

Jo og nej ;-)
Der er kommet en juiceforretning, men modelbanen er der stadig og der skulle være fri entre uden købetvang.

Johnni

Offentlige modelbaneanlæg

af Lars Jensen @, 18/1 2016, 14:22 (3014 dage siden) @ Johnni

Sidst jeg var i Aalborg havde de også en i stationsbygningen, men det er nogle år siden så den kan være forsvundet i mellemtiden.

Den stod der stadig i midten af december 2015. Jeg tror at Ud og Se havde en kort oversigt i et af de sidste numre i 2015, måske der kun var de tre.. ?? .. ??

Hilsen Lars

Offentlige modelbaneanlæg

af jhcn, Lystrup/Århus, 18/1 2016, 18:29 (3014 dage siden) @ KenVøge

Hvornår forsvandt det anlæg der stod i Holstebro?
Røg det bare ud - eller er det gemt et sted?

Og hvor mange steder har der egentligt været sådanne anlæg?

Og så en tanke - i Aalborg er anlægget blevet fornyet (så vidt jeg kan forstå!). Det i København er temmelig nyt, så hvem skal man skubbe til for at få lavet noget nyt i Århus?!
Jeg giver gerne en hånd med :)

--
Henrik

Offentlige modelbaneanlæg

af Ole Juhl, Skovby, 200m fra hvor AHTJ sporet lå., 20/1 2016, 20:17 (3012 dage siden) @ jhcn

Hej
Svjh er det Jysk Modeljernbaneklub der har bygget anlægget og vedligeholder det.
Men hvem der ejer det og reelt beslutter ombygning, det ved jeg ikke.
Men ja, en fornyelse ville nok være kærkommen, det har set ligedan ud i mange år.

Offentlige modelbaneanlæg

af jhcn, Lystrup/Århus, 21/1 2016, 12:32 (3011 dage siden) @ Ole Juhl

Hej
Svjh er det Jysk Modeljernbaneklub der har bygget anlægget og vedligeholder det.
Men hvem der ejer det og reelt beslutter ombygning, det ved jeg ikke.
Men ja, en fornyelse ville nok være kærkommen, det har set ligedan ud i mange år.

Tak for feedback! Og ja - en fornyelse ville være rar, og jeg ville gerne hjælpe med til det.

--
Henrik

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak