DB BR 103 i H0 2 skinne...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 11/1 2016, 02:53 (3027 dage siden)

Hej :-)

Selvom DB BR 103 slet ikke passer i min danske epoke IV samling, så har jeg altid haft et svagt punkt for denne maskine :-) måske fordi jeg som barn havde en kammerat som havde dette lokomotiv. Mega flot med tilhørende vogne.

Hvem har lavet den mest korrekte model i 2 skinne, målestok o.s.v. og hvem har lavet de flotteste vogne til den...?

mvh.

Jan

P.S. har i nogle billeder af modellen :-)

DB BR 103 i H0 2 skinne...!!!

af Steff, 11/1 2016, 10:35 (3027 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Steff, 11/1 2016, 10:39

Kære Jan
Jeg kan kun være enig med dig i, at DB BR E103 (E03) er et flot og kraftigt lokomotiv. Og da jeg havde fornøjelsen at være med på 200 km/t prøveturene på IVA 64 i München (med min morfar som den officielle besøgende!!!), 13.000 Hk og 220 km/t, har dette lokomotiv været min favorit siden. Ingen tvivl om det. Men jeg hælder jo nok mere til forserielokomotiverne BR E03 001 – E03 004. Syntes ikke at serielokomotiverne blev så flotte at se på med den dobbelte række gitre på siden af vognkassen.
Men til dit spørgsmål, jamen epoke IV giver jo masser af muligheder at se på, kort eller langt førerhus, skørter på front, men eller uden pufferbeklædning og så endelig farver, creme/rød/sortgrå, creme/rød/rød, Verkehrsrot og, og, og.
Men for mig ingen tvivl at forserielokomotiverne har TRIX den flotteste og MEST korrekte og af serielokomotiverne kom ROCO med E 103-173-1 for MANGE år siden, der var en kort ombygget til en lang. Begge creme/rød/sortgrå.

Hvis du med vogne mener TEE, så er der ingen tvivl i mit sind om, at ”LIMA 1:87 collection” serien har fremstillet de bedste og mest korrekte af både 62-, 64- som 65 serierne (tag detaljer). Selvfølgelig var ADE de meste detaljerede, men prisen!!!! Den var sku ikke for en teenager
Men mit hjerte tilhører nu alligevel TRIX fra 1965/66, hvor de udkom med de første 1:100 vogne (det var jo en sensation dengang) baseret på bl.a. RÖVA mv. Selvom 1:100 var proportionerne iorden.

Nedenfor lige et antal billeder:
Forserielokomotiv BR E03 002 (der egentligt var det først fremstillede) fotograferet foran kuludleveringsanlægget i München 25. juli 1965. Foto: Deutsche Bundesbahn.

[image]

BR E103 207-7 på Köln Hbf 17. april 1998 med nattoget fra København. Jeg skulle afhente jernbanemuseets spisevogn i Ostende i Belgien. Foto: Undertegnede

[image]

BR 103 113-7 på venstre Rhinbred mod Koblenz i AUG 2013, hvor BR 103 igen blev indsat i ordinær drift med her, EC tog. Foto: Undertegnede.

[image]

Sidst, smag og behag, det er svært, men mine favoritter i 1:87 har du fået. I størrelse 1, ingen tvivl, WUNDERs udgave af BR E03 002, der kan plasticudgaven fra Göppingen slet ikke være med.

Med venlig hilsen
Steffen Dresler

DB BR 103 i H0 2 skinne...!!!

af Jan Bøgedal Slundt @, 11/1 2016, 12:55 (3027 dage siden) @ Steff

Hej Steffen.

Jeg hælder nok mest til serielokomotivet med langt førerhus, er det det som Roco har lavet..? i korrekt 1:87 længde..? også vognene skal være i korrekt længde 30,3 cm. jeg tænker 8 TEE vogne og 3 vogne i blå/beige som jeg tit har set dem på YouTube, hvor de blå/beige er sidst i stammen, men hvornår begynder de vogne at være med i stammen...?

mvh.

Jan

DB BR 103 i H0 2 skinne...!!!

af Steff, 11/1 2016, 15:24 (3027 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Kære Jan!
Her et link til ROCO gældende katalog, hvor der er flere epoke IV og hvor de foreslåede vogne passer til ca. det tidspunkt/horisont du ønsker.

http://www.roco.cc/en/productsearch/0-0-0-3-1-0-0-002002/products.html

1971/72 indførtes det nye IC system med 2. klasses vogne. Omkring 1979 besluttedes det, at TEE togene med kun 1. klasse, nu skulle medføre 2. klasses vogne og man begyndte derfor at neddrosle TEE begrebet . Paradoksalt nok og indførte DB alligevel et antal nye TEE i 1979, men allerede omkring ca. 1981/82 begyndte man at nedlægge disse tog, til fordel for IC nettet. Sidste TEE tog, var TEE RHEINGOLD, der havde fået reviderede ”Club-wagen” og kørte som eneste frem til 1987 og en epoke var forbi.

Jeg er ikke stærk i TEE vognmateriel EFTER 1970, da jeg holdt op med at køre med disse tog i Tyskland og interessen derfor faldt. Jeg kan derfor ikke lige hjælpe dig med, hvilken bemaling de skal have, samt ikke mindst type.
Hvis du selv vil forske lidt i emnet er der jo ”TEE-Züge in Deutschland” af Peter Goette på EK-verlag, ISBN 978-388255-698-8 at hente viden og inspiration fra.

Men du kan da lige få bagtoget af TEE RHEINGOLD fotograferet i BINGERBRÜCK/BINGEN ved Rhinen en dag i juli 1967. Vognen er alle 62 typer, men fra dette år med UIC nummer. Jeg skal love for at det gik stærkt gennem baneområdet dengang. Indednfor ca. ¾ time kom der 5 TEE tog med FULD knald på, så det lille Kodak Instamatic kom på overarbejde. Området er TOTALT ændret og kedeligt i dag.

[image]

Herunder lidt om oprangeringer for TEE tog, hvvs det skulle have interesse.

Oprangeringer 1962 – 1972.

TEE Rheingold og TEE Rheinpfeil kørte kun med det originale materiel anskaffet i 1962/63 næsten helt frem til slutningen af 1960´erne. Dog hændte det efter 1965, at spisevognen WR4üm-62 blev udskiftet med en WR4üm-64 eller tilsvarende i DSG rød. Men man har også måttet indsætte den ældre WR4üm-39. Kun en af disse var ommalet i TEE farverne, de resterende havde den originale DSG røde. Da de nye forbindelser TEE Blauer Enzian og TEE Helvetica skulle indsættes i 1965, måtte man derfor til at købe nyt materiel specielt herfor. Ved start vinterkøreplanen 1965/66 var forbruget dagligt på 10 kupévogne Av4üm-64/65, 8 storrumsvogne Ap4üm-65, fire barvogne ARD4üm-65 og 4 spisevogne WR4üm-64, hvorfor der kun var en reserve på fire kupévogne, 6 storrumsvogne, en barvogn og en spisevogn til de i alt fire tog dagligt (to syd, to nord). Det ville i praksis sige, at hvert tog kun kunne opformeres med en højst en kupé- og en storrumsvogn. Var behovet større, måtte man anvende de nybyggede 1. klasses blå personvogne A4üm-61/62.
Alle nedenstående oprangeringer er udfærdiget på grundlag af DB egne oprangeringsplaner samt fotodokumentation.

Vognmateriel:
Barvogn ARD4üm-65 = ARD
Kupevogn Av4üm-62/65 = Av
Spisevogn WR4üm-62 = WR62
Spisevogn WR4üm-64 = WR64
Spisevogn WRümz 135 (Strømaftager på taget) = WR135
Spisevogn WR4üm-39 (Førkrigs spisevogn med ”skørter”) = WR39
Storrumsvogn Ap4üm-62/63/65 = Ap
Udsigtsvogn AD4üm-62 = AD

Lokomotivmateriel:
BR E03 (Forserie lokomotiver Nr. 001 – 004) = E03
BR 103 (Serielokomotiver af E03) = BR 103
BR E10.12 (1) (Omgearet almindelig E 10 til Rheingold/Rheinpfeil i 1962) = E10
BR E 10.12 (Serielokomotiver specielt til TEE) = BR 10.12
Re 4/4 I (Svejtsisk standardlokomotiv for passagertog) = Re I
Re 4/4 II (Svejtsisk standardlokomotiv i TEE farver) = Re II
Litra Mx (I TKP opført med MY, men oftest kørt med Mx) = Mx

F-tog Rheingold/1965 TEE Rheingold
1962: (Sommer) E10-Av-Ap-Ap-WR62-AD-Av (Retning syd)
1962: (Vinter) BR 10.12-Ap-Av-WR62-AD-Av-Av-Av
1963: BR 10.12-Av-Av-WR62-AD-Ap-Ap-Av-Av
1967: BR 10.12-Av-Av-Av-Av-Ap-AD-WR62-Ap (Retning syd)
SBB-CFF Svejtsisk delstrækning:
1965: Re I-Av-AD-WR62-Ap
1965: Re I-AD-WR39 (DSG rød)-Ap-Ap (blå) (i forbindelse med ommaling af materiel til TEE farverne)
1972: Re I-Av-Av-WR135-AD, Re II-Ap-Ap-WR64-Av, Re I-Ap-Ap-WR135-AD

F-tog Rheinpfeil/1965 TEE Rheinpfeil
1965: BR 10.12-Av-Av-WR62-AD-Ap-Ap-Av-Av
1972: BR 103-AD-WR62-Av-Av-Ap

TEE Blauer Enzian
1966: (Vinterkøreplan 1965/66) E03-Ap-ARD-WR64-Av-Ap-Av
1969: E03-Av-Av-Av-ARD-WR64-Ap

TEE Helvetica
1966 BR 10.12-Av-Ap-Av-WR64 (DSG rød)-ARD-Ap-Av
SBB-CFF Svejtsisk delstrækning:
1972: Re II-WR65-ARD-Av-Ap-Av-Av

TEE Rembrandt
1967: BR 10.12-Av-Av-WR64-Av-Ap (kørtes også med E03)

TEE Roland (SBB-CFF Svejtsisk delstrækning)
1969: Re II-Av-Ap-ARD-WR65-Av
1970: Re II-Ap-Av-Av-Av-Av-ARD-WR64

TEE Merkur (DSB delstrækning)
1974: Mx-Av-Ap

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

DB BR 103 i H0 2 skinne...!!!

af Per Andersen, 12/1 2016, 06:30 (3026 dage siden) @ Steff

Når nu Steff remser op omkring TEE`erne så er der her lidt læsestof:
Maurice Mertens
Jean - Pierre Malaspina
Trans Europ Express
2009 Alba Publikation Alf Teloeken GmbH Co.KG Düsseldorf
ISBN 978-3-87094-199-4

DB BR 103 i H0 2 skinne...!!!

af Nordexpress, 11/1 2016, 15:50 (3027 dage siden) @ Steff
redigeret af Nordexpress, 11/1 2016, 16:22

Som dit skønne billede viser kørte den første serie E03 ved den internationale trafikudstilling IVA i München i 1965. Den dag, jeg kørte med, var det med blå Aüm vogne.
Og tak for de lange svar, også undertegnede finder TEE-togs oversigten spændende.

Til det meget åbne indgangsspørgsmål fra Jan må man jo sige, at hvis du blot ønsker en hyggelig diskussion om E03 er det jo helt fint. Men modeller af lokomotivet har været produceret i et utal af udgaver og varianter, og både modellerne og TEE-togenes drift er genstand for talrige bøger og så mange diskussioner og hjemmesider på nettet, at det vel tager mindst en weekend at komme i lag med, og "sandheden" når du alligevel aldrig.

Du kan som nævnte begynde med bøgerne fra Eisenbahn-Kurier Verlag eller hos EJ

EJ Extra BR 103

Rheingold

En af modeloversigterne findes her

E 03

Så det er meget et spørgsmål om hvilket detaljeringsniveau, du forestiller dig, eller om der er et helt specifikt spørgsmål, der rumler i dit baghovede.

På det seneste bevæger LS Models sig jo også ind på TEE togene.

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak