opvejning af vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 29/12 2015, 11:54 (3013 dage siden)

Hej igen :-)

Jeg skal til at kigge på opvejning af vogne, specielt 2 akslede lukkede godsvogne, der næsten altid er alt for lette. De fleste vogne kan ikke skilles ad, uden at vognen går til :-( så hvordan gør man..?
kunne man bore et lille hul i bunden og lægge ovntørret sand ind, eller hva'..?

mvh.

Jan

opvejning af vogne

af 87-Gruppen, 31/12 2015, 02:09 (3011 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

En mulighed er at vikle loddetin om akslerne.

Mvh og Godt Nytår fra Vagn

Avatar

opvejning af vogne

af Futfar, Kajerød, 4/1 2016, 19:28 (3006 dage siden) @ 87-Gruppen

Øhh, lyder spændende! Er der mulighed for en nærmere beskrivelse af, hvordan og hvorledes?
En løsning jeg ikke tidligere har hørt om, men der kan da ikke være tale om ret mange "vindinger", og dermed en begrænset vægtforøgelse, eller hur? Og hvorfor anbringelse på akslerne?
Hvis datoen var 1. april, så OK, men et svar fra VH, har jeg respekt for.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

opvejning af vogne

af 87-Gruppen, 4/1 2016, 20:32 (3006 dage siden) @ Futfar

Jeg indrømmer gerne at jeg ikke selv har prøvet, men det er faktisk et tip, som blev bragt af hedengangne Modelbane Nyt september 1957, og Bent Palsdorf havde det tilsyneladende fra Model Railroader.
[image]
Det er rigtigt at det giver en beskeden vægtforøgelse, men har den fordel at det giver et lavere tyngdepunkt, prøv med tykt tin med højt blyindhold.

Mvh og Godt Nytår Vagn

opvejning af vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 5/1 2016, 01:40 (3006 dage siden) @ 87-Gruppen

Ja, jeg er også bange for, at det i de fleste tilfælde er det ikke nok, men det skulle måske prøves alligevel :-) det er da i hvert fald nemt og simpelt, og man ødelægger jo ikke vognen :-)

mvh.

Jan

opvejning af vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 7/5 2017, 00:28 (2518 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Nu er jeg endelig kommet så langt, at jeg skal til at veje vogne op, men hvor meget skal f.eks. en Hios-v veje..? pt. vejer den 62 gram
mvh.
Jan

opvejning af vogne

af AndreasM, 7/5 2017, 08:52 (2518 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Nu er jeg endelig kommet så langt, at jeg skal til at veje vogne op, men hvor meget skal f.eks. en Hios-v veje..? pt. vejer den 62 gram

Vognens længde i mm gange 0,4 er minimum, og så kan man lægge op til 30% ekstra i. Går ud fra det er en MCK Hios-V, så er den formentlig allerede "opvejet" til NEM standard :-)

opvejning af vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 7/5 2017, 11:09 (2518 dage siden) @ AndreasM

d.v.s f.eks en vogn på 10 cm er 100 * 0,4 = 40 gram..? + 30 % = 52 gram er det rigtigt..?

opvejning af vogne

af AndreasM, 7/5 2017, 12:58 (2518 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

d.v.s f.eks en vogn på 10 cm er 100 * 0,4 = 40 gram..? + 30 % = 52 gram er det rigtigt..?

Ja, lige præcis, en vogn på 10 cm vil være korrekt opvejet i forhold til NEM hvis den vejer mellem 40 og 52 gram. Standarden hedder NEM 302, hvis du vil have dokumentationen :-)

opvejning af vogne

af Jan Bøgedal Slundt @, 7/5 2017, 20:45 (2517 dage siden) @ AndreasM

Hej igen Andreas :-) tak for info... mit problem er bare at Hios-v fra A.C.M.E som vejer 64 gram, altså 12 gram for meget, alligevel kører dårligt i sporet.
Den har et okay tyngdepunkt, da der ligger en metalplade i bunden, så den burde kører som en drøm :-(
mvh.
Jan

p.s. er der en maks vægt for en stamme, for hvis man laver en Dan-Link stamme på 30 vogne ca. så vejer stammen ca. 4 kilo, og så med en stigning på 2 % :-( men så er det vel mere et problem at koblingerne bliver revet ud af kulissen p.g.a. vægten

Opvejning af vogne

af bygger01, Herning, 7/5 2017, 20:47 (2517 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Jamen så må du i gang med en fil ................

--
Jørgen Steffensen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak