Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Nordexpress, 25/8 2015, 19:58 (3138 dage siden)

Krokodillens rejse til Gävle diskuteres i hovedforumet.

Fra Schweiz meddeles, at Märklin udgiver et dobbeltsæt i anledning af 100 års eltogs jubilæet med 2 lokomotiver i 1950er stil: en SBB krokodille og et lok, der minder om et SJ Da.

Märklin 31100

Jeg har i skrivende stund ikke yderligere detaljer.

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Nordexpress, 25/8 2015, 20:32 (3138 dage siden) @ bygger01
redigeret af Nordexpress, 25/8 2015, 20:37

Det har du da vist ret i, lad os fejre det med et direkte link til produktbeskrivelsen

Märklin 31100 original

Skal man tro teksten i Märklins beskrivelse af jubilæet, drejer det sig om de to lokomotiver, der sammen skal køre museumstoget gennem Sverige og ture til/fra Gävle.

Omend det så er lidt ærgerligt, hvis sættet først er til salg et halvt år efter begivenheden, nemlig i løbet af andet kvartal 2016.

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af bygger01, 25/8 2015, 20:51 (3138 dage siden) @ Nordexpress

Forventningens glæde er det største .....

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Gæst, 26/8 2015, 11:11 (3137 dage siden) @ Nordexpress

Det har du da vist ret i, lad os fejre det med et direkte link til produktbeskrivelsen

Märklin 31100 original

Skal man tro teksten i Märklins beskrivelse af jubilæet, drejer det sig om de to lokomotiver, der sammen skal køre museumstoget gennem Sverige og ture til/fra Gävle.

Omend det så er lidt ærgerligt, hvis sættet først er til salg et halvt år efter begivenheden, nemlig i løbet af andet kvartal 2016.


Ren nostalgi. Det grønne svenske lok havde en af mine klassekammerater, da vi opbyggede fælles modelbane, dengang selvfølgelig som 3-skinneanlæg. Vi taler sidst i 50´erne - først i 60´erne .
Nu mangler vi blot at Märklin genudsender deres metalskinner, så modeljernbanemiljøet kan blive helt perfekt.

[image]

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Rolf Berg, 26/8 2015, 15:04 (3137 dage siden) @ Gæst

Bliver spännende at se om man bekoster en retroaktiv "historieforfalskning" og maler en fuldstörrelse (opr SJ) Da i grönt i dagens anledning .

mvh Rolf Berg

Avatar

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Futfar, Kajerød, 26/8 2015, 17:05 (3137 dage siden) @ Gæst

Jeg er helt med på det retroperspektive i dit indlæg:-D. M-skinner kan købes mange steder - i svingende kvaliteter - til en krones penge stykket, såhh de bliver næppe "genudgivet" :-).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Steff, 26/8 2015, 20:43 (3137 dage siden) @ Futfar

Go´ aften til alle

Med fare for hudfletning har jeg de sidste mange, mange år aldrig helt forstået Märklins salgspolitik eller mangel på samme (spørg bare forhandlerne for et par år siden). Jeg har dog altid været (næsten) sikker på, at Märklin VAR (og også nu er) andet end "elektrisk tog". Og i sin tid var Märklin nok det bedste indenfor innovation, holdbarhed, driftssikkerhed mv.
Jeg tror at vi er temmelig mange, der kan takke netop Märklin for vores MJ- og jernbaneinteresse, altså hvis vi er et sted mellem 50 til 80 år. Jeg kan, selvom kun 29½;-) . Mærket var næsten enerådende, selvfølgelig med Fleischmann som eksponenten for jævnstrøm 2-leder systemet. Sidstnævnte – dengang – lidt bagefter i udførelse modelmæssigt m.h.t. lokomotiverne, men BEGGE med 24 cm vognene (eller kortere i 1950´erne og 1960´erne ff.).

Så kan man jo altid diskutere om fastholdelsen af de meget små kurveradier med de alt for korte personvogne og motorvognssæt var stædighed eller noget andet (og hér kommer faren) samt at ”Märklinisterne” tilsyneladende fuldstændigt støttede op om disse kortere vogne og skinne radier og i mange henseender blev ”tøsefornærmede”, når andre firmaer fremstillede modelkorrekte vogne, som så gav problemer på Märklins små skinneradier. Men der var jo også dem, der vedholdt at købe KUN Märklin og så var den potte jo ude, ikke sandt?

De sidste mange, mange år har det jo gået ned ad bakke for MJ industrien og Märklin har også været helt ude med salg til investeringsbanker, udflytning af produktion væk fra Göppingen og til udlandet o.s.v. Mange tiltag er prøvet med mere eller mindre held og for øjeblikket er det bl.a. ”relancering” af tidligere tids modeller og i ”gamle æsker”.

Men for hvem ved jeg egentligt ikke helt sikkert. De normalt seriøse samlere vil ikke røre det med en finger (og dog, nogle køber alt, bare der står Märklin i bunden) og ”vi ældre” har det jo i original udførelse. På den anden side er det jo dårligt købmandsskab at fremstille noget, der ikke kan sælges.

Så min tro er, at Märklin ønsker at markere (udnytte) jubilæet (sælge noget) ved at relancere en Krokodille og en SJ litra Da i grøn bemaling. Mener at nr. 3019 sidst var i kataloget 1961/62. De allerfleste ved jo godt, at Da´en aldrig har været i den grønne farve.

Så skal man ikke bare sætte sig hen og konstatere, at Märklin relancere (lave penge på) noget i anledning af et jubilæum. Og det er der da ikke noget galt i, vel? Og ønsker man at købe disse ting er det OK, og ikke, er det jo også OK! På den anden side kan vi vel også blive enige om, at Da´en ikke er en MODEL med vores dages syn på modeller, vel?

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af henho, Ringkøbing, 27/8 2015, 00:04 (3137 dage siden) @ Steff

Så rigtigt, Steff :-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 27/8 2015, 00:15 (3137 dage siden) @ Steff

De sidste mange, mange år har det jo gået ned ad bakke for MJ industrien og Märklin har også været helt ude med salg til investeringsbanker, udflytning af produktion væk fra Göppingen og til udlandet o.s.v. Mange tiltag er prøvet med mere eller mindre held og for øjeblikket er det bl.a. ”relancering” af tidligere tids modeller og i ”gamle æsker”.

Men for hvem ved jeg egentligt ikke helt sikkert. De normalt seriøse samlere vil ikke røre det med en finger (og dog, nogle køber alt, bare der står Märklin i bunden) og ”vi ældre” har det jo i original udførelse. På den anden side er det jo dårligt købmandsskab at fremstille noget, der ikke kan sælges.


Enig - hovedmålgruppen for modeljernbanenostalgien, med hang til blik og bakelit, bliver nok ikke større med tiden. Det ville sikkkert tjene Märklin bedst, at indregne dettte i deres kalkuler og forretningsplaner.

Jeg har det dog selv sådan, at så længe Märklin også laver deres overlækre moderne godsvogne (og nu også en ligeså lækker MY), som også os 2-skinnekørere gladeligt labber i os med stor fornøjelse, så kan Märklin godt tilgives for at lægge navn til decideret "legetøj" også - som de eneste på modeljernbanemarkedet, i øvrigt.
Dog hvis det bliver sådan, at de ligefrem sætter penge til på den del af forretningen, sådan at der ikke bliver råd til at udvikle nye lækre modeljernbaneting&sager, eller som ligefrem kunne true deres eksistens, fordi der ikke længere er et marked for f.eks. blik-ting, så måtte de da for min skyld godt skrue lidt ned den del af forretningen - jeg ville ikke savne det.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Nordexpress, 27/8 2015, 13:01 (3136 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Markedsføringsmæssigt mener Märklin vel, at såkaldt begrænset styktal skal animere fans og samlere til at købe med det samme. Og nogle af dem findes vel fortsat.

Andre har vel anset Märklin for en værdisikker anbringelse af sparekronerne. Men da hele firmaet kom i vanskeligheder faldt også prisen på gammelt Märklin og samlermodeller. Da glorien pludselig falmede og virksomheden led af de samme svagheder som andre virksomheder faldt også fortidens glorie og værdien på gammelt Märklin.

Jeg antager, at det nuværende Märklin med f.eks. det sæt, vi drøfter her, ønsker/forsøger at holde arven i live - hedder det ikke legacy på udenlandsk? - ønsker at bidrage til det image, at Märklin har en stolt fortid med stolte produkter. Gør et forsøg på at pudse glorien.

Märklin fejrer 100 år Eltåg med SJ/SBB H0 dobbeltsæt

af Nordexpress, 7/9 2015, 10:34 (3125 dage siden) @ Steff

Hobbykæden annoncerer nu med, at togsættet med de to lokomotiver nu kan bestilles til den favorable pris af 5.995,- dkr. per sæt! (til senere levering).

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak