Sprøjtehuse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 12/7 2015, 15:09 (3182 dage siden)
redigeret af Erik V. Pedersen, 12/7 2015, 16:06

På min hj.side: http://evp.dk/index.php?page=sprojtehuse har jeg vist nogle eksempler på fotos og tegninger af sprøjtehuse. Nu er sprøjtehuse ganske vist ret ens, ... og alligevel.

Selvom husenes dimensioner kan være meget ens, kan byggematerialer og beliggenheder være ret forskellige (se. f.eks. øen Omø´s dobbelte sprøjtehus).

Ved det seneste indlæg, har jeg fremsat ønske om, at nogle lokale interesserede evt fattede papir/blyant, målebånd og fotografiapparat og gjorde nogle optegnelser til brug for ren-tegning til fælles glæde/brug på modeljernbanen.

. . . og så lige nu -- i ferietiden.

Måske netop derfor, nu, hvor man er ude i den friske luft ! ! !

[image]
Sprøjtehuset i Maaløv.

Lige til modeljernbanen.

Send evt. skitse/fotos til evp (erikvpedersen[schnabela]mail.dk

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=sprojtehuse

Sprøjtehuse.

af 87-Gruppen, 14/7 2015, 12:38 (3180 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Fin lille tegning og opfordring du her bringer.

Forleden var jeg forbi Birkerød station, hvor der stadig står et lille pakhus nord for stationen, det ser ud til at være så til pas lille at det vil kunne bruges på mange Ho anlæg, jeg har ikke målt det op, men på perronsiden har jeg har jeg anbragt en 2 m tommestok op ad porten, for at have en referance. Flere billeder haves, også optaget vinkelret på bygningen.

Med venlig sommerhilsen Vagn

[image][image]

Sprøjtehuse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 15/7 2015, 00:17 (3180 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej Erik

Fin lille tegning og opfordring du her bringer.

Forleden var jeg forbi Birkerød station, hvor der stadig står et lille pakhus nord for stationen, det ser ud til at være så til pas lille at det vil kunne bruges på mange Ho anlæg, jeg har ikke målt det op, men på perronsiden har jeg har jeg anbragt en 2 m tommestok op ad porten, for at have en referance. Flere billeder haves, også optaget vinkelret på bygningen.

Med venlig sommerhilsen Vagn

(Se lige ovenfor -- evp-bem.)

----------------

Hej Vagn.

Tak for fine fotos og de smukke ord.

Dine fotos er jo "lige efter bogen" - det ene vinkelret på facaden og med tommestokken. Lige til --f. eks.-- at sætte ind i et word-ark og skalere op til tommestokken får det rigtige modelmål, f. eks. 23 mm i 1:87 (H0) eller 44,4 mm i 1:45 (0).

Hvis Du også har de øvrige facader med tommestok, ville de da fuldende fotoserien.

De diagonale optagelser giver fine indtryk af bygningens detail-udseende.

Fint arbejde.

Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=sprojtehuse

.

Birkerød pakhus

af 87-Gruppen, 15/7 2015, 00:37 (3180 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej igen Erik

Glad for at du deler min begejstring for dette lille hus, hermed følger resten af facadene, dog uden målestok, der må man ind og tælle mursten!

Fortsat god sommer,
Vagn

[image][image][image]

Birkerød pakhus

af Erik V. Pedersen ⌂, 15/7 2015, 01:10 (3180 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej igen Erik

Glad for at du deler min begejstring for dette lille hus, hermed følger resten af facadene, dog uden målestok, der må man ind og tælle mursten!

Fortsat god sommer,
Vagn

(Se foto lige ovenfor (evp-bem.))


------------------

Tak for flere fotos.

Ja, --der er --desværre-- sørget for, at træerne ikke vokser ind i Himlen. De to "vinkelrette fotos er -stadig- lige efter bogen, men det havde været fint med et vinkelret foto af en af gavlene - bare for nemheds skyld. Nu er murstenene til at tælle, (i højden, men det kan sikkert blive svært at tælle stenene i bredden (dybden) (Her kan de eksakte mål (Tommestokken - bredden) dog hjælpe meget).

Det er jo -trods alt- noget nemmere at få de nøjagtige længde/bredde-mål med tommestokkens hjælp (vindues- / dør-bredder / -højder) og støtte sig til dem, med billederne som "sikkerhed", --når nu bygningen er til at komme til.

Jeg håber, at Du en dag tegner bygningen. Lidt "frisk blod" ville sikkert glæde mange læsere.

Hilsen / tak,

Erik V.
www.evp.dk

.

Birkerød pakhus

af 87-Gruppen, 15/7 2015, 10:08 (3179 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

ja, du har så inderlig ret, og jeg burde da også have målt bredden på huset, men det kan nås endnu - næste gang jeg er forbi.

Desværre forhindrede træer og cykelstativer et ordentligt billedede af gavlene, men når det kommer til bygninger til modelbanen så er jeg ikke nær så fanatisk med de rette mål, som hvis det drejer sig om rullende materiel.

I øvrigt opstod reglen med at fotografere en (eller to) tommestokke med helt tilbage i 1964, da vi skulle til at forlade Århus for at flytte til Nordsjælland, så måtte data for (et aldrig genneført) byggeprojekt for byens karakteristiske tankvogne indsamles. Ak ja det er 51 årsiden. Men en tegning blev det da til.

Mvh Vagn
[image]

Birkerød pakhus

af Erik V. Pedersen ⌂, 15/7 2015, 16:48 (3179 dage siden) @ 87-Gruppen

Hej Erik

ja, du har så inderlig ret, og jeg burde da også have målt bredden på huset, men det kan nås endnu - næste gang jeg er forbi.

Desværre forhindrede træer og cykelstativer et ordentligt billedede af gavlene, men når det kommer til bygninger til modelbanen så er jeg ikke nær så fanatisk med de rette mål, som hvis det drejer sig om rullende materiel.

I øvrigt opstod reglen med at fotografere en (eller to) tommestokke med helt tilbage i 1964, da vi skulle til at forlade Århus for at flytte til Nordsjælland, så måtte data for (et aldrig genneført) byggeprojekt for byens karakteristiske tankvogne indsamles. Ak ja det er 51 årsiden. Men en tegning blev det da til.

Mvh Vagn
[image]

----------------

Hej igen.

Ja, --og det er jo "samme system", som vi også anvendte i DMJK / Signalposten-regi når vi var på "sukkerroeture" til f. eks. Lolland.

[image]
Nakskov Sukkerfabrik. nr. 2. Nakskov. november 1959.

blot med den lille forskel, at målebåndet er i størr. 1:45 (der er 45 cm mellem de store prikker). -- Når billedet derefter blev kopieret med kun 1 cm mellem de samme prikker, var det "automatisk i 1:45.

--------------------------------

Nå, --nu er her vist flere måder at klare en opmåling på.

Nu er spørgsmålet bare, om modelbyggerne er så interesserede, at de går ud og prøver det - gør noget ved det - eller sætter sig hjem i lænestolene og tænker --det kan de andre få lov at tage sig af (det er som bekendt langt det nemmeste).

Hilsen,
Erik V.
http://evp.dk/index.php?page=juni-2015

.

Birkerød pakhus

af AVZ, 22/7 2015, 18:06 (3172 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Birkerød pakhus er i dag under nedrivning.
Vinduer, døre og dele af taget er væk.

Vh
Allan

Birkerød pakhus

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/7 2015, 21:11 (3172 dage siden) @ AVZ

Birkerød pakhus er i dag under nedrivning.
Vinduer, døre og dele af taget er væk.

Vh
Allan

-------------------------------

Hej Allan.

Tak for orienteringen. Husker Du lige art tage fotografiapparatet med i morgen ???

Hvis ikke "Vagn" når at måle gavlbredden - vil Du så ikke nok lige gøre det.

Husk lige målebåndet ! ! !


Hilsen / tak,
Erik V,
www.evp.dk

Birkerød pakhus

af 87-Gruppen, 23/7 2015, 11:03 (3171 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Det var da i sidste øjeblik det blev dokumenteret, selv om der vel eksisterer en tegning i et eller andet arkiv?

Jeg kører lige forbi og måler bredden.

Mvh Vagn

Birkerød pakhus

af h087 ⌂, bagsværd, 23/7 2015, 12:16 (3171 dage siden) @ 87-Gruppen
redigeret af h087, 23/7 2015, 12:57

:-)

i en RBG mappe om Birkerød er der disse sider med Birkerød pakhus, men desværre ikke nogen tegning af gavlen

mappen med tegninger i jpeg, tiff og PDF filer bliver på et tidspunkt lagt ind på
http://rundremisen.dk/index.php når tid kommer,
der har været et server/backup nedbrud, så derfor skal alt lægget ind igen
pt er der vel lagt 700 - 800 filer ind igen af omkring 15000 - 16000 filer, så det vil tage lidt tid inden det hele er der igen
gæster kan gå ind og læse og se det hele i indlægsformat, også i arkivet, men kan ikke skrive, forstørre tegninger og foto samt downloade, der betinger det at man opretter sig som bruger
tidligere/gamle brugere skal desværre oprette sig igen da brugerdatabasen også gik til det evige interspace


[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Birkerød pakhus

af bygger01, 23/7 2015, 20:51 (3171 dage siden) @ h087

På en måde en gammel mands tanker, men i nutidens Danmark har vi travlt med at grave op i oldtiden / jernalderen, mens man lader det som kun er 100 år gammel forsvinde for altid.

Det kunne være gamle krigsskibe / færger / produktionsudstyr og alt den slags fra det 20. århundrede

Det gamle vareskur kunne være brugt til en modelbaneklub eller ......

Men i stedet bliver man ved at finde stenøkser og gamle fundamenter .

Man kunne have tanken om at holde djøfferne på museerne i gang !

Birkerød pakhus bredde

af 87-Gruppen, 29/7 2015, 15:09 (3165 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Så har jeg været forbi og har målt bredden (dybden) til 5,3m

mvh Vagn

Birkerød pakhus bredde

af Erik V. Pedersen ⌂, 3/8 2015, 00:39 (3161 dage siden) @ 87-Gruppen

Så har jeg været forbi og har målt bredden (dybden) til 5,3m

mvh Vagn

----------------------------------

Hej Vagn.

Tak, --så må jeg / vi se at få sammenstillet de forskellige oplysninger / tegninger til noget brugbart, --- sådan "Lige til modeljernbanen" :-) .

Til gengæld må det åbenbart konstateres, at sprøjtehuse side om side med kirken og gadekæret, ikke har den store interesse. :-( :-( :-(

Hilsen,
Erik V.
www.evp.dk

Birkerød pakhus bredde

af 87-Gruppen, 4/8 2015, 12:11 (3159 dage siden) @ Erik V. Pedersen

Hej Erik

Du må trøste dig med at du har sat gang i så mange andre gode tiltag!

Jeg har tænkt mig senere at bidrage med billeder og mål af Apoteket i Hornbæk, en smuk bygning fra 1908.

Det er et sommerferieprojekt.

Mvh Vagn

Sprøjtehuse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 19/7 2015, 11:27 (3175 dage siden) @ Erik V. Pedersen
redigeret af Erik V. Pedersen, 19/7 2015, 11:37

På min hj.side: http://evp.dk/index.php?page=sprojtehuse har jeg vist nogle eksempler på fotos og tegninger af sprøjtehuse. Nu er sprøjtehuse ganske vist ret ens, ... og alligevel.

Selvom husenes dimensioner kan være meget ens, kan byggematerialer og beliggenheder være ret forskellige (se. f.eks. øen Omø´s dobbelte sprøjtehus).

Ved det seneste indlæg, har jeg fremsat ønske om, at nogle lokale interesserede evt fattede papir/blyant, målebånd og fotografiapparat og gjorde nogle optegnelser til brug for ren-tegning til fælles glæde/brug på modeljernbanen.

. . . og så lige nu -- i ferietiden.

Måske netop derfor, nu, hvor man er ude i den friske luft ! ! !

[image]
Sprøjtehuset i Maaløv.

Lige til modeljernbanen.

Send evt. skitse/fotos til evp (erikvpedersen[schnabela]mail.dk

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=sprojtehuse

-----------------------------------------------------------


Tænk --- er interessen virkelig ikke større ! ! ! ? ? ?

Vinteren igennem spørges der: Har du ikke / du har vel ikke ?

At dømme efter besøgstallene på diverse hjemmesider (både egne og andres), må næsten alle være i sommerhuset. Næsten 400 har set det første indslag - een har reageret - TAK, og det var end ikke et sprøjtehus.

Der må da være -f. eks.- et sprøjtehus i nærheden (eller et af de få tilbageværende, gamle murede/støbte transformatortårne).

Fat målebåndet, papir og blyant og kom igang :-)

Næste år er det måske for sent.

Erik V. Pedersen.
http://evp.dk/index.php?page=sprojtehuse

Sprøjtehuse.

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/7 2015, 22:17 (3173 dage siden) @ Erik V. Pedersen

"Fat målebåndet, papir og blyant og kom igang" ....

Eller køb dig en model af Turup sprøjtehus.

(duk og væk!)

Den afsindige flugter

Sprøjtehuse.

af Erik V. Pedersen ⌂, 22/7 2015, 00:23 (3173 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"Fat målebåndet, papir og blyant og kom igang" ....

Eller køb dig en model af Turup sprøjtehus.

(duk og væk!)

Den afsindige flugter

--------------------------------

:-P

Erik V.
www.evp.dk

.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak