S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (2 fotos)

af Niels Munch, 21/5 2015, 20:17 (3261 dage siden)

God aften i forum,

Min gode ven Jørgen Østergaard fra Historisk Samfund for Viborgegnen (som i parentes bemærket stadig søger fotos af vogndrejeskiven til slagterisporet på Skelhøje Station), bygger p.t. en model af kultskibet S/S MARTHA (tidl. S/S ASLAUG) i 1967-udgaven i skala 1:160.

Det var et af de sidste skibe, A/S Kjøbenhavns Flydedok & Skibsværft nåede at aflevere i 1927 inden salget af virksomheden til B&W.

[image]
Modellens stade den 10.04.2015 (foto: J.Ø.).

[image]
Besætningens brusebad er installeret, 15.04.2015 (foto: J.Ø.).

Jørgen, der i øvrigt ikke bygger modeltog i skala N og dermed ikke er særlig bekendt med "befolkningsunderlaget" i denne målestok, søger som besætning m.v. figurer, der med lidt snilde kan illudere f.eks. en kvinde i bikini, en græsk luder, den trinde kaptajn Nielsen, maskinchef Brovst samt hans assistenter, en kok, en hovmester, en skibsreder, en "gnist" og evt. et par stykker til.

De sortimentsæsker, der hidtil er fundet på nettet, har ikke været overbevisende, og derfor henvendelsen til dette forums samlede spor N ekspertise:

Har I gode tips og/eller overbefolkede spor N anlæg (eller en rodekasse), hvor nogle af "indbyggerne" kunne ønske at påmønstre/borde S/S MARTHA, så der kan komme liv under bruseren samt på broen og i messen o.s.v.?

Alle gode forslag modtages med glæde, gerne ved henvendelse til mig via kuverten øverst.


Bedste hilsener & god pinse
[image]
Niels

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 2 nye fotos)

af Niels Munch, 28/5 2015, 17:09 (3254 dage siden) @ Johnni

Hej Johnni,

Mange tak for tippet, som er værd at forfølge!

Så er Martha for så vidt færdig. Nu mangler "kun" al skramlet - og en besætning. Som det sikkert ses, er hun udført med den rust og patina etc., som vi kender fra filmen:

[image]

[image]
S/S MARTHA i skala 1:160, 28.05.2015 (fotos: J.Ø.).

I denne skala er hun blot 48 cm lang.


Bedste hilsener
[image]
Niels

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Niels Munch, 12/3 2016, 11:04 (2965 dage siden) @ Niels Munch

Det er nu lykkedes via JK Model i Aarhus at få den 48 cm lange model i skala N 1:160 af kultskibet S/S MARTHA bemandet med en "nøglebesætning":

[image]

[image]

[image]

[image]S/S MARTHA i skala 1:160, 11.03.2016 (fotos: J.Ø.).

Den opmærksomme læser vil se, at der f.eks. stadig mangler "en kvinde i bikini og en græsk luder", og skulle I tilfældigvis have sådanne skala N personer liggende i rodekassen, hører vi gerne fra jer :-P !

Og noget helt andet: Jørgen mangler til sit bogprojekt stadig fotos af vogndrejeskiven på Skelhøje Station, som betjente slagterisporet.


Bedste hilsener
[image]Niels

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Nikki, 12/3 2016, 11:39 (2965 dage siden) @ Niels Munch

Rigtig flot, men hvordan kult? Er det et skib man bør kende og hvor sejlede det?

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Bent Larsen, 12/3 2016, 11:55 (2965 dage siden) @ Nikki

Hej
Det er en film, som nok har været vist 25 gange på div. tv kanaler.
vh
Bent Larsen

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Niels Munch, 12/3 2016, 11:58 (2965 dage siden) @ Nikki

Rigtig flot, men hvordan kult? Er det et skib man bør kende og hvor sejlede det?


Hej Nikki,

S/S MARTHA (tidl. S/S ASLAUG) spillede titelrollen i en dansk film fra 1967, som er blevet en "kultfilm" - i det mindste for danske søfolk m.fl., se: http://www.danskefilm.dk/film/26.html .

På Gastropub "Børsen" i Svendborg findes skibets messe "Marthastuen" rekonstrueret, se: http://www.borsenbar.dk/11-ss-martha.html .

Her mødes f.eks. Martha-Logen fra Helsingør, se: http://www.s-smartha.dk/ .

Skib og loge var desuden genstand for omtale videre i denne tråd: http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=40443 .


M.v.h.
Niels

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Nikki, 12/3 2016, 12:52 (2965 dage siden) @ Niels Munch

Hej Niels

Tak for info. Da jeg er fra '85 er "gamle danske film" ikke det jeg har set mest af. Men det burde jeg måske...

Umiddelbart før dette indlæg googlede jeg lidt og kan se, at der ikke bare er tale om et hvilket som helst skib.

Koblingen mellem "gamle danske film" og modeljernbane understreges jo bare endnu en gang. Jeg har ofte læst om folks interesse for Olsen Banden (som også jeg har set ;-)) eller Huset på Christianshavn.

Endnu en gang tak.

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Jørgen Østergaard, 12/3 2016, 15:14 (2965 dage siden) @ Nikki

Tak til Niels og øvrige for interessen for s/s Martha. Og, ja skulle der i gemmerne befinde sig et par af kvindekøn - meget lidt påklædt - er jeg absolut liebhaver. Til de, der ikke har set filmen. Den kan stadig købes for en 50,er. Spørg en hvilken som helst med tilknytning til søen. De fleste har set den igen og igen. Derfor skulle modellen laves på et tidspunkt...

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Georg Schmidt, 13/3 2016, 16:33 (2964 dage siden) @ Niels Munch

Den model er bare flot, man måtte selvfølgelig se filmen igen.:-)

En mulig afløser for Martha kunne måske have været ARTA.:-D

[image]

[image]
Århus Havn 1979.
Fotos: Georg Schmidt

Mvh
Georg

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Niels Munch, 13/3 2016, 21:08 (2964 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak for M/S ARTA, Georg!

Det må være hende her: https://www.sjohistorie.no/no/skip/23711/ (levnedsløb og fotos).

I 1979 sejlede hun for Markappa Inc. (Titramar Inc.), Piraeus, Hellas.

M.v.h.
Niels

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af Kim lassen @, 6/2 2022, 14:35 (808 dage siden) @ Niels Munch

Hej skulle den evt være tilsalg ville være meget interesseret I at købe den
Mvh
Kim

S/S MARTHA i 1:160 - besætning søges (+ 4 nye fotos)

af re20000, 7/2 2022, 19:51 (807 dage siden) @ Kim lassen

Hej skulle den evt være tilsalg ville være meget interesseret I at købe den
Mvh
Kim

Mon ikke den er hugget op nu?
Iflg linket skulle den hugges op i 1985....

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak