forspandskørsel

af shipmik, 21/5 2015, 09:00 (3235 dage siden)

Jeg har et spørgsmål som forholdsvis ny modeljernbane-ejer på digitale vilkår: Hvordan laver man et fornuftigt forspandskørsel med f.eks. to digitale Märklin MY'ere, der på ingen måde har samme "kørselsprofil" ?
Hvordan løser man det ?

Bent Mikkelsen

forspandskørsel

af cm, 21/5 2015, 12:41 (3235 dage siden) @ shipmik
redigeret af cm, 21/5 2015, 12:44

Jeg har et spørgsmål som forholdsvis ny modeljernbane-ejer på digitale vilkår: Hvordan laver man et fornuftigt forspandskørsel med f.eks. to digitale Märklin MY'ere, der på ingen måde har samme "kørselsprofil" ?
Hvordan løser man det ?

Bent Mikkelsen

Hej Bent!

1) check om dekoderversionen er den samme
2) check om indstillingerne for accelleration, decelleration, max fart, min fart mv. står ens. Evt sæt begge dekodere til factory-settings.(default)
3) hvis ikke: Vælg det ene lokomotiv til at sætte standarten for det andet.

4) banale årsager: Der kan mangle en hæftering på det ene lokomotiv...?

5) Nødløsningen: Skift begge dekodere (mfx?) til 2 ens indstillede ESU dekodere.

Er lokomotiverne af samme "årgang" fra Märklin?

Med et til tider temmelig omfattende arbejde / prøvekørsler - kan - det lykkes at få to lokomotiver - også af forskellig fabrikat - til at "opføre" sig ens under forspandskørsel.

PS: Testkørslerne efter indstilling foretages bedst når lokomotiverne står på hver sit spor (parallelle) - eller med kort indbyrdes afstand , uden at være koblede fysisk.

mvh
Chr

--
[image]

forspandskørsel

af shipmik, 21/5 2015, 12:47 (3235 dage siden) @ cm

Tak for svar. OK, der var ikke nogen gylden og nem løsning. Jeg har prøvet og det går jo når jeg starter den ene og efterfølgende den anden og justerer farten og det lykkedes da selvom den slæber noget i den anden ved start og den anden skubber i den første når der skal stoppes, men jeg havde måske håbet på at der var en "nem" løsning.
Men igen: Tak for svaret

Bent Mikkelsen

forspandskørsel

af bygger01, 21/5 2015, 18:22 (3235 dage siden) @ shipmik

Hvilken styringsenhed bruger Du ?

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak