Køgehallerne DMJU modeljernbaneudstilling 2015

af Henrik PS @, 25/4 2015, 07:48 (3282 dage siden) @ Tobran

Herligt med disse billeder.
Jeg glæder mig til at komme ud og køre i morgen samt se de andre klubber.
Venligst
Henrik, Foreningen Toget

Køgehallerne DMJU modeljernbaneudstilling 2015

af Per Andersen, 27/4 2015, 20:59 (3279 dage siden) @ John Hansen

Rart at se at den alsidighed som modeltog er i besiddelse af.
Os der glødende tilhænger af spor N sukker dybt hver gang der kommer noget materiale i H0! Det ville da være rart fabrikanterne også tilgodeser spor N.
For en del år tilbage blev jeg opfordret til at lave en forespørgelse hos en modeltogsfabrikant om ikke denne ville tilgodese spor N . Måden der blev svaret på fik mig til at føle at jeg skulle indlægges på den psykriatiske afdeling. Og nej jeg spurgte ganske høflig!

Avatar

Køgehallerne DMJU modeljernbaneudstilling 2015

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 1/5 2015, 15:53 (3275 dage siden) @ Per Andersen

Rart at se at den alsidighed som modeltog er i besiddelse af.
Os der glødende tilhænger af spor N sukker dybt hver gang der kommer noget materiale i H0! Det ville da være rart fabrikanterne også tilgodeser spor N.
For en del år tilbage blev jeg opfordret til at lave en forespørgelse hos en modeltogsfabrikant om ikke denne ville tilgodese spor N . Måden der blev svaret på fik mig til at føle at jeg skulle indlægges på den psykriatiske afdeling. Og nej jeg spurgte ganske høflig!

Ethvert valg medfører jo altid også et fravalg.
Men fortvivl ej - forhåbentlig vil vi indenfor en overskuelig årrække kunne printe vores modeltog selv - i en langt bedre kvalitet end de nuværende grynede 3D-print, og forhåbentlig til en pris, der er til at betale.
Jeg tror at skala N folket vil kunne håbe på mere hjælp fra den kant end derfra, hvor du fik dit afslag.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

DMJU modeljernbaneudstilling, ACME CIWL UH sovevogn ep III.

af Steff, 26/4 2015, 10:37 (3281 dage siden) @ Tobran

Meget spændende udstilling i Køge og ros til det ”ny” DMJU.

Jeg var jo nok mest interesseret i status for det Italienske firma ACME annoncerede epoke III udgave af CIWL (den blå med gule stafferinger) type U-Hansa sovevogn. Den kørte jo til og fra og igennem Danmark fra 1957 og frem til - i ændret udseende og forvaltning - 1990.

ACME havde en lille udstilling med faktisk rigtigt mange vogne, herunder godsvogne, der er anvendt i Danmark, sidstnævnte mest epoke IV.

Jeg fik en ”snak” med den danske repræsentant og senere med en af de Italienske chefer. Og jo, der var den nydelige prøvevogn i hvid plastic, til kritikerne, ja, selvfølgelig med grove detaljer, for det ER jo en prøvevogn.

Den i første gang annoncerede vogn på Nürnberg-messen i år er dokumenteret anvendt og har kørt i Danmark i en lang årrække, ihvert tilfælde fra 1958 og frem til ca. midten af 1960´erne i netop det udseende modellen har. Altså en rigtig typisk moderne epoke III sovevogn, der ikke – synes jeg - kan undværes i internationale tog, hvad enten vognene udgik fra Stockholm, Oslo eller København til Paris, Ostende, Basel, Rom m.fl. Altså alle de store internationale forbindelser Nord-, Skandinavien-Holland- og Skandinavien-Italien ekspresserne.

Selve konstruktionen af vognen er så langt, at det kun er detaljerne der skal på plads nu, de talrige slutsignalholdere, dynamo på bogierne og ”noget indre runding” af noget loftsprofil. Udseendemæssigt udvendigt bliver vognen efter forbillede i bl.a. et billede optaget af jernbanefotografen Gunnar W. Christensen i Tog-billeder http://www.tog-billeder.dk/ > Danmark>DSB personvogne>Wagon-Lits>CIWL sovevogn DB 4591 København H maj 1967.

Vognen forventes i handlen, jf. samtale med den Italienske direktør, i 2. halvdel af 2015. Altså klar til efterårets MJ oplevelser eller som en julegave.
Selvfølgelig er der tænkt på varianter, med afkortet skørt, anden beskriftning passende for den sene epoke III, den tidlige epoke IV og muligvis sluttende med en DSB udgave af en af TEN Pool vognen. Men, lad os nu se og afvente i spænding.

Kvalitetsmæssigt som vognene fra LS models, ACME og DEKAS fra Danmark (litra Bg m. fl.). Prismæssigt sikkert som disse vogne.

Gangside
[image]

Kupéside
[image]

CIWL U-Hansa 4586, Amsterdam, maj 1957, Foto: J.A. Bronthuis, arkiv Otto Daikstra.
[image]

Hvis vognen bliver som lovet er det igen en præcisering ny den MJ standard, kvalitets- som prismæssigt, der gør gamle optryk utidssvarende.

med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Hverken ansat eller har interesse i ACME, men nok sove- og spisevogns interesseret:-)

Køgehallerne DMJU modeljernbaneudstilling 2015

af f.ormstrup ⌂, 26/4 2015, 15:10 (3280 dage siden) @ Tobran

Billeder fra standene i Hal 1., Hal 2. samt Teltet

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Køgehallerne DMJU modeljernbaneudstilling 2015

af Tonny Brandt Andersen, 26/4 2015, 22:38 (3280 dage siden) @ Tobran

Jeg har også en del billeder fra Køge. Jeg har lidt andre opgaver lige nu, så jeg kan først lægge dem op i løbet af ugen, men her er et par stykker.

Indgangen søndag formiddag:
[image]

En personvogn på vej fra McK:
[image]

Et af de mange flotte anlæg:
[image]

[image]

[image]

En smut ned omkring Værftsvej:
[image]

Køgehallerne DMJU modeljernbaneudstilling 2015

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 26/4 2015, 22:55 (3280 dage siden) @ Tobran
redigeret af Claus E. Hansen, 26/4 2015, 23:08

Tak for henvisningerne til årets udstilling.

Sammenlagt godt 9 timers transporttid (hvis det skulle gøres indenfor den samme dag), afholdte mig fra at tage til Køge her inde fra den jyske højderyg.

Rigtigt godt at se på fotos at der var mange der kom, og at der er ved at komme gang i nyhederne igen, specielt fra en nyere aktør.

Nu har vi jo været beriget med en hel del i epoke III her i de senere år, så godt at se at der også bliver lavet ting fra epoke IV og frem.

Men mon ikke også der efterhånden fortsat falder lidt af til os epoke III freaks?? Synes selv det er mere tidløst og romantisk med blomster i potter under perronhalvtaget, rød/hvide emaljeskilte, vingehjul, vinrøde vogne og lokomotiver, damp og færger i massevis, i en tid hvor den kolde krig ganske vist toppede, men alligevel fra før verden gik af lave, inden det rent praktisk simpelthen blev nødvendigt at gøre det hele mere ens og stadig mere og mere standardiseret ;-)

Mvh
Claus

Køgehallerne DMJU modeljernbaneudstilling 2015

af Tonny Brandt Andersen, 26/4 2015, 23:09 (3280 dage siden) @ Claus E. Hansen

Ja, det er en ordentlig tur. Jeg benytter offentlig transport, og kørte hjemmefra (Vorbasse) kl. 9.32 lørdag og var fremme ved udstillingen 14.15. Jeg hentede lige en nøgle til hotellet på vejen. Jeg kørte fra Køge søndag lidt over 15, og var hjemme på heden (hvor det i øvrigt var solskin) kl. 18. Overnatningen klarede jeg på Centralhotellet, som jeg har boet på før. Det er et udmærket hotel ved Køge torv.

Ventetiden fordrives med at tage billeder, så går tiden hurtigere.
[image]

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (Fotos ACME stand)

af Tonny Brandt Andersen, 27/4 2015, 09:42 (3280 dage siden) @ Tobran

Her er lidt billeder fra ACME's stand:

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (Fotos ACME stand)

af nktog, 27/4 2015, 17:22 (3279 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

De to liggevogne som blev vist sammen med den nye Dms, der er på vej, er de gamle modeller fra Heljan/Hobbykæden, som blot blev brugt til at vise Dms'en i den rette sammenhæng

mvh
Niels Kristiansen

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (Fotos McK / Dekas stand)

af Tonny Brandt Andersen, 27/4 2015, 09:53 (3280 dage siden) @ Tobran

[image]

ME:
[image]

MR/MRD (forår 2016):
[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Jeg syntes det er vildt flot med detaljer, men jeg har selvfølgelig ikke forstand på sådan noget. De vogne jeg hidtil har købt fra McK (Hbis og Gs) er jeg meget meget tilfreds med, men der er selvfølgelig nok nogle der vil mene, at der mangler toiletpapir på wc'et, måske også en vandhane og et spejl, dem om det - jeg glæder mig vildt.

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (Hal 3 - teltet)

af Tonny Brandt Andersen, 27/4 2015, 12:19 (3279 dage siden) @ Tobran

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (Diorama konkurrence)

af Tonny Brandt Andersen, 27/4 2015, 12:25 (3279 dage siden) @ Tobran

Deltager nr. 1:
[image]

Deltager nr. 2:
[image]

Deltager nr. 3:
[image]

Deltager nr. 4:
[image]

Deltager nr. 5:
[image]

Deltager nr. 6:
[image]

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (Diorama konkurrence)

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 27/4 2015, 21:24 (3279 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

Deltager nr. 6:
[image]

Var der nogen, der turde trykke på knappen?

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (Diorama konkurrence)

af K.B.Andreasen, 28/4 2015, 20:38 (3278 dage siden) @ Tommy Nilsson

Var der nogen, der turde trykke på knappen?

Ork ja :-D :-D
Så begyndte det at gnistre lige så lystigt fra elskabet midt i terrænet :-D ;-) :-) :-D

Med gnistrene hilsner

Klaus :-)

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (fotos Golde Spike)

af Tonny Brandt Andersen, 27/4 2015, 13:49 (3279 dage siden) @ Tobran

I hal 2 kunne man se Golde Spike's anlæg efter amerikansk forbillede.
Da jeg hørte, at det var sidste gang de kom med det anlæg, og at de skal i gang med at bygge nyt, fik jeg nok taget lidt ekstra billeder :-)
Jeg glæder mig til at se hvad de finder på, for jeg har altid nydt, at det deres anlæg, med de lange træk af for eksempel kulvogne.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]


Link til klubben:
Golden Spike (www.goldenspike.dk)

Endnu et link:
Prøv også lige at se hvor professionelt de arbejder med opsætning og nedtagning at udstillingsanlægget.

DMJU modeljernbaneudstilling 2015 (fotos Golde Spike)

af Andreas M., 29/4 2015, 11:12 (3278 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

I hal 2 kunne man se Golde Spike's anlæg efter amerikansk forbillede.
Da jeg hørte, at det var sidste gang de kom med det anlæg, og at de skal i gang med at bygge nyt, fik jeg nok taget lidt ekstra billeder :-)
Jeg glæder mig til at se hvad de finder på, for jeg har altid nydt, at det deres anlæg, med de lange træk af for eksempel kulvogne.

Så vidt jeg kunne forstå kommer du til at kunne nyde maskindepotet på deres nye modulanlæg også, det er "kun" selve rundbanen de har solgt :)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak