McK Gs vogne

af ME 1536, 13/4 2015, 13:06 (3295 dage siden)

I den tyske Forum "Drehscheibe online" er en stor debat vedr. McK´s GS vogne.
Kan det være muligt at der er en forskel mellem de tysk og den dansk bygget Gs vodne?
Det drejer især om plankeværk. Kan det være at de danske vogne har brædder de er breder?
venlig hilsen
Dieter

McK Gs vogne

af UTJ, 13/4 2015, 22:36 (3294 dage siden) @ ME 1536

I skydedøren er brædderne (17 stk i højden) 117 mm brede.

I vognsiderne er der også 117 mm brede brædder. 18 stk i højden. Det øverste lidt smallere.

I gavlene er de nederste 9 brædder 150 mm brede og de øverste 117 mm brede.

Tagrundingen har radius 1900 mm.

Så kan man selv omregne og tælle efter.

McK Gs vogne

af bygger01, 16/4 2015, 21:24 (3291 dage siden) @ UTJ

Nu er vi hos J&B Rail ikke nittetæller ( eller i dette tilfælde bræddertæller ), men Du skriver, at der f. eks. skal være 17 brædder i skydedør

I vores lille klub i Herborg har vi 3 af dem ude for døren, men er der ikke 17 på modellerne fra McK ?

McK Gs vogne

af h087 ⌂, bagsværd, 16/4 2015, 22:12 (3291 dage siden) @ bygger01
redigeret af h087, 16/4 2015, 22:38

:-)

så kan der tælles og sammenlignes

[image]

Mck Gs 42000
[image]

DSB GS 42714
[image]

og så lidt om nittertælleri.

at påpege og fortælle om hvordan en virkelig vogn ser ud og sammenligne den med en model - skulle være nittetælleri i negativ forstand - er noget forbandet bøvl !

det er efterhånden ved at blive brugt som et skældsord.

men ok så er 2 + 2 ikke 4 , men noget andet for hvis man siger at det er 4 - så er man nittetæller.

og håber at når I køber en rolls - og får en lloyd - at I så er tilfredse - for ellers er I jo nittetællere :-D ;-)

mvh
henning h087

ps

enten er det/den rigtigt eller forkert.

så kan man gradbøje i negativ forstand - ved at se på hvor ukorrekt det/den er

eller

så kan man gradbøje i positiv forstand - ved at se på hvor korrekt det/den er.

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

McK Gs vogne

af UTJ, 16/4 2015, 22:37 (3291 dage siden) @ h087

at påpege og fortælle om hvordan en virkelig vogn ser ud og sammenligne den med en model - skulle være nittetælleri i negativ forstand - er noget forbandet bøvl !

det er efterhånden ved at blive brugt som et skældsord.

Ja, suk. Det er blot fordi nogle tyske gerne ville have klarhed over brædder på Gs-vogne og så kiggede jeg lidt på tegninger af en Gs. Men man kan da godt kigge ud af vinduet i Herborg hvis man lyster og brokke sig over nogle faktuelle oplysninger.

Hej McK Gs vogne

af ME 1536, 17/4 2015, 12:43 (3291 dage siden) @ UTJ

Hej,
det drejer sig ikke kun om brædderne men også om de to profiler
ved siden at dør. de "elite" mener at de er for bred. nemlig mere end 2 gange.
De rigtege mål er kun 1,5 gange.
For mig er det hele ligegyldig, jeg køber ihvertfald to af de GS.
Jeg tror de er rigtig flot.
Dieter

Hej McK Gs vogne

af UTJ, 17/4 2015, 13:10 (3291 dage siden) @ ME 1536

Hej,
det drejer sig ikke kun om brædderne men også om de to profiler
ved siden at dør. de "elite" mener at de er for bred. nemlig mere end 2 gange.
De rigtege mål er kun 1,5 gange.
For mig er det hele ligegyldig, jeg køber ihvertfald to af de GS.
Jeg tror de er rigtig flot.
Dieter

Jeg skal se om jeg kan finde målene og så må andre måle efter. Umiddelbart har han jo nok ret, for der er et eller andet visuelt galt med profilerne ved skydedørene og radius på tagrundingen. Måske er det fordi de forskellige versioner af Gs-vognene er blandet sammen, men er ikke noget jeg har kigget nærmere på.

Isoleret betragtet ser modellen ganske god ud, men jeg synes det er ærgerligt med proportionerne på vognkassen, når man nu har gjort så meget ud af detaljeringen og da der jo tidligere er udkommet et væld af gode og mindre gode forsøg med netop denne vogntype fra snart sagt alle fabrikanter. Og jo, næsten alle modeller har en eller anden "fejl" som man kan vælge at gå op i eller ignorere.

Jeg tager i øvrigt fat i Gs-vognene mere grundigt hvis og såfremt jeg får tid til en godsvognsbog. Men det er 1:1 og har intet med modeller at gøre ;-)

McK Gs vogne

af bygger01, 22/4 2015, 22:12 (3285 dage siden) @ UTJ

Fik talt de 3 vogne og alle var ens

Alle var med 15 synlige brædder + en delvis i top og i bund ( begge er dækket af vinkeljernet i top & bund ) ....

McK Gs vogne

af bygger01, 16/4 2015, 22:43 (3291 dage siden) @ h087

Det er lettere at regne ud, at 2 + 2 = 4.

Medens hvis Du opvokset med en regnestok, så er 2 x 2 = ca. 4 og hvis man ganger 3 x 3 er det lidt mere usikkert, for så er usikkerheden lidt større, da man arbejder i den anden ende af regnestokken ..

Hvorfor nu den "fabel"

Fordi jeg synes, at modeljernbane skal betragtes med et "regnestok look".

UTJ skriver, at der skal være 17 brædder i døren, og hvis man tæller, så er der 17 brædderstykker i både i McK og i H087 1:1 billede !

Så nittetælleri er i mine øjne, om der er 16 hele + 1 stykke eller 15 + 2 stykker.

Hvis man kender lidt til håndværk fra den tid, er der sket meget tilretning, men jeg må nok erkende, at man ville starte op med et helt bræt i bunden af .....

McK Gs vogne

af h087 ⌂, bagsværd, 16/4 2015, 22:58 (3291 dage siden) @ bygger01

:-)

hej Stef

der er et helt brædt i bunden af døren, der er bare lagt en fladjernsramme (røde streger) omkring døren

[image]

mvh
henning h087

og nu bruger jeg hovedregning - og der er 2 + 2 = 4

og 3 x 3 er 9

sådan er det nu engang vedtaget - og det har virket indtil videre

dog er det lidt sjovere med fortegn

plus gange plus giver plus

minus gange plus giver minus

plus gange minus giver minus

disse kan bevises matematisk

men

minus gange minus giver plus

den kan ikke bevises matematisk

så den er en vedtaget regel - og det har så åbenbart virket indtil videre - ellers er der noget rivende ruskende galt !!! -

den kan man så spekulere over - :-D ;-) :-P

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

McK Gs vogne

af bygger01, 16/4 2015, 23:32 (3291 dage siden) @ h087

Hvis vi indregner fladjernet i bund & top, er der så ikke 16 hele + øverst det syttende bræt ?

McK Gs vogne

af h087 ⌂, bagsværd, 16/4 2015, 23:56 (3291 dage siden) @ bygger01
redigeret af h087, 17/4 2015, 00:03

:-)

jo Stef

det giver 17 hele brædder i døren, som UTJ skriver.

fladjernet, der nok mere er en vinkeljernsramme omslutter hele døren, med nogle små skrå fladjern i de 2 + 2 = 4 hjørner :-D

på McK modellen er det øverste af rammen måske lidt stor og dækker for det meste af øverste brædt - og så kan det nok være at snakke nittetælleri på dette sted, men ikke desto mindre er det jo korrekt (nittetælleri) at det gør det på modellen i forhold til den virkelige vogn/dør - om det så er nok til at fravælge vognen eller begå opsprætning eller smide skydelære langt langt væk, eller stikke hovedet i jordhullet som strudsen - må så være op til den enkelte :-D ;-)

jeg købte 4 stk og er gået af med dem igen - men har bestilt resten også - men det er der en naturlig forklaring ( tak til Thomsen ) for mig på - såfremt nogle er nysgerige ! :-D

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

McK Gs vogne

af Georg Schmidt, 17/4 2015, 01:41 (3291 dage siden) @ h087

Gs 42576 Århus 1965.

[image]

[image]

[image]

Foto Fredslund.

Mvh
Georg

McK Gs vogne

af Tonny Brandt Andersen, 17/4 2015, 10:49 (3291 dage siden) @ h087

En yderst morsom og underholdende diskussion.

Nu er jeg ikke lige den der sidder og tæller halve og hele brædder. Jeg nyder, når der kommer nye og vellignende modeller til min modeltogbane. Jeg køber ikke modeller for at være utilfreds med dem, men for at køre med dem, og nyde dem køre gennem det landskab jeg også efterhånden får bygget op i vellignende plastik og pap.

På billederne fra Henning h087 kan man se et håndtag på originalen, som er vandret, mens det på modellen ikke er vandret. Er det en låsemekanisme? For hvis der er, så må det vel betyde at vognen ikke er lukket korrekt, og dermed ikke må køre. Hvis altså man i Danmark ikke måtte køre med ulåste vogne.
Nu ved jeg ikke et dyt om lukkemekanisme på godsvogne, og jeg ved tilsvarende lidt om reglerne for at køre med dem, men er selvfølgelig født nysgerrig.

Jeg har købt alle McK Hbis vogne, og det er en voldsom flot model. Jeg glæder mig specielt over dens vægt og de mange fine detaljer. Nu er Gs kommet, og jeg bliver da nød til at købe alle dem som cirka hører til den epoke jeg kører.

Om døren er lukket korrekt eller der mangler et halvt bræt, er mig ligegyldig. I sidste ende mangler der vel slogans og graffiti på alle vogne. Alt efter epoke skal der vel stå "USA ud af Vietnam" eller "USA uf af Afghanistan" på siden af vognen :-D

McK har i mine øjne lavet et ualmindeligt flot arbejde, og det eneste der ærgre mig med den kommende ME er, at jeg allerede har 6 stk. fra Hobby Trade ;-)

McK Gs vogne

af cm, 18/4 2015, 10:08 (3290 dage siden) @ Tonny Brandt Andersen

På Georg Schmidt's billede er håndtaget fuldstændigt vandret (parallelt) med de (cirka) 17 brædder. På min model (McK 409 = Gs 42000) er der en lille vinkel på håndtaget.
[image]

Måske er det en landstryger der forsøger at åbne døren indefra? Det ved jeg ikke engang om man kan? (kunne)
Men hvis han har forsøgt at få en lur under tag i en tom godsvogn f.eks i Frederikshavn - og sovet over sig da døren lukkedes og godsvognen blev rangeret ind i en stamme - kan McK-eksemplaret måske gengive situationen ved passage af Tolne?

:-D

mvh
Chr

--
[image]

McK Gs vogne

af f.ormstrup ⌂, 18/4 2015, 23:36 (3289 dage siden) @ h087

Gs'eren er en rigtig flot vogn der er med til at dække et hul i "godsvognsparken".
[image]
Desværre bliverr der nok tale om en standmodel, da pinolerne er ru og sylespidse - som set før hos en anden dansk fabrikant - så plastlejerne bliver slidt skæve når vognen har kørt et stykke tid.
[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Avatar

McK Gs vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 19/4 2015, 09:34 (3289 dage siden) @ f.ormstrup

Desværre bliverr der nok tale om en standmodel, da pinolerne er ru og sylespidse - som set før hos en anden dansk fabrikant - så plastlejerne bliver slidt skæve når vognen har kørt et stykke tid.

En simpel løsning ligger lige for: Udskift hjulene ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

McK Gs vogne

af jaer, 19/4 2015, 11:19 (3289 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 20/4 2015, 19:09

Desværre bliverr der nok tale om en standmodel, da pinolerne er ru og sylespidse - som set før hos en anden dansk fabrikant - så plastlejerne bliver slidt skæve når vognen har kørt et stykke tid.


En simpel løsning ligger lige for: Udskift hjulene ;-)

Så man skal altså købe en helt ny vogn, for at skifte dele ???

/Jan

Avatar

McK Gs vogne

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 20/4 2015, 19:09 (3288 dage siden) @ jaer

Desværre bliverr der nok tale om en standmodel, da pinolerne er ru og sylespidse - som set før hos en anden dansk fabrikant - så plastlejerne bliver slidt skæve når vognen har kørt et stykke tid.


En simpel løsning ligger lige for: Udskift hjulene ;-)


Så man skal altså købe en helt ny vogn, for at skifte dele ???

/Jan

Det kan da være bedre end at lade være (nu hvor man ved at det er et problem), bare for efter et stykke tid at kunne konstatere, at lejerne i akselgaflerne sørme er ødelagt - de er jo alt i alt knapt så nemme at skifte.
Naturligvis burde man nok ikke forvente, at så simpel en ting ikke er i orden - men nu er det heldigvis også relativt simpelt at gøre noget ved det ;-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

McK Gs vogne

af ptmadsen, 20/4 2015, 20:29 (3288 dage siden) @ jaer

Desværre bliverr der nok tale om en standmodel, da pinolerne er ru og sylespidse - som set før hos en anden dansk fabrikant - så plastlejerne bliver slidt skæve når vognen har kørt et stykke tid.


En simpel løsning ligger lige for: Udskift hjulene ;-)


Så man skal altså købe en helt ny vogn, for at skifte dele ???

/Jan

Hej!

En anden mulighed er at udskifte undervognen med en passende fra ROCO.

Venlig hilsen!
Peter Madsen

McK Gs vogne

af peterw, 21/4 2015, 08:44 (3287 dage siden) @ ptmadsen

En anden mulighed er at udskifte undervognen med en passende fra ROCO.

Det ville jeg godt nok være ked af at gøre - netop undervognen med alle dens detaljer og aptering er en af mine grunde til at købe den i det hele taget... :-)

Jeg ser problemet an - men lader måske en bemærkning om hjul og lejer falde hos McK på DMJU-messen i weekenden...

Peter

McK Gs vogne

af peterw, 21/4 2015, 08:49 (3287 dage siden) @ f.ormstrup

Desværre bliverr der nok tale om en standmodel, da pinolerne er ru og sylespidse - som set før hos en anden dansk fabrikant - så plastlejerne bliver slidt skæve når vognen har kørt et stykke tid.

Er det sådan at der allerede eksisterer en vogn hvor det er sket - eller opstiller du bare sandsynlige scenarier ud fra erfaringer fra andet dansk materiel? (Her kunne det være fair at angive hvad vi sammenligner med - hvilket produkt fra hvilken producent?)

Og er der nogen der har sammenlignet hjulene på Gs'eren med dem fra Hbis - ser de ligesådan ud?

Det med sylespids burde man vel kunne slibe sig fra? - Men det gør selvfølgelig ikke ruheden mindre...

Peter

McK Gs vogne

af Gert, 21/4 2015, 11:11 (3287 dage siden) @ peterw

Jeg fik en ROCO vogn med samme fænomen. Pludselig kørte vognen mærkeligt. Hullerne til pinolerne var slidt opad og pinolerne var fyldt med slibemærker, så de virkede som små fræsere.
Det var en vogn uddelt som reklame på Nürnbergmessen, så den skulle måske ikke holde så længe.............

Gert

McK Gs vogne

af Muncken, 22/4 2015, 21:32 (3285 dage siden) @ Gert

Så skift da hjulene ud, de koster kun 1,5 øvro pr stk. Og det er endda Rp25...

Muncken - Antirundbaneentusiast nr 1!

McK Gs vogne

af ptmadsen, Haderslev, 25/4 2015, 22:16 (3282 dage siden) @ Muncken

Hej!

Udskift aksler?. Med hvilket fabrikat?. Mig bekent findes der ikke andre fabrikanter der bruger en aksellængde på 22,7mm. til H0.

Venlig hilsen.

Peter Madsen

McK Gs vogne

af Finn @, 16/6 2015, 11:40 (3231 dage siden) @ ptmadsen

Mon ikke disse hjul fra Weinert kan bruges?
McK: 22.7 / Ø11.4
Weinert 9706: 23.0 / Ø11.5 (RP25)
Weinert 97060: 23.0 / Ø11.5 (RP25 fine)

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak