Avatar

Hjælp søges....

af Futfar, Kajerød, 11/4 2015, 19:41 (3274 dage siden)

Overskriften kunne måske indikere en søgen efter en husalf, men det er nu ikke mit ærinde, og da slet ikke i dette forum:-). Selvom en sådan vel ikke er at foragte:-D.
Næhh, det jeg søger, er såmænd blot hjælp til bygning af slutlys/frontlys/indv. belysning i Bns - og alle de mange afarter der findes. Eller kort sagt, viden om strømoptag til 3-lederdrift, af ovennævnte vogntyper.
Egentlig er det jo kun en bagatel jeg efterspørger, men den er ikke uvæsentlig. Jeg har slæbesko, ledninger, funktionsdekodere, div. lysledere, samt en - formoder jeg- viden om hvordan tingene skal hægtes sammen. Jeg har styrevogne fra Togmodelle/Heris samt Heljan, og de forskelle der er på deres bogier, kan fint tilpasses til noget der kan anvendes til begge typer, evt. med lidt assistance fra Dremel.
Mit store problem er: Den "klods", det "afstandsstykke", der skal være i mellem slæbeskoens "bund"/"top", og bogien, hvor får jeg fat i sådan en?(Flere).
Togdillen, som har fremstillet masser af nævnte vogne med lys, havde kun lyst til at sælge mig, de få der var tilbage, som færdige vogne, men da jeg er den lykkelige ejer hele 12 vogne af typen Bns, og alle de farvevarianter og fabrikater de er udgivet i, var det ikke just det, der udgjorde mit behov.
Eftersom der kører mange vogne af typerne rundt på mange anlæg, må der vel være mange der har løst problemet, og til dem retter jeg denne forespørgsel.

På forhånd tak, og med venlig hilsen....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hjælp søges....

af bygger01, 11/4 2015, 23:09 (3274 dage siden) @ Futfar

Strømførende koblinger reducerer problemet til en slæbesko ....

Avatar

Hjælp søges....

af Futfar, Kajerød, 12/4 2015, 09:49 (3274 dage siden) @ bygger01

Korrekt. Men der skal altså bruges mindst een pr. styrevognstamme, så vi kommer altså op på et dusin i alt:-P.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hjælp søges....

af cm, 12/4 2015, 09:07 (3274 dage siden) @ Futfar

Overskriften kunne måske indikere en søgen efter en husalf, men det er nu ikke mit ærinde, og da slet ikke i dette forum:-). Selvom en sådan vel ikke er at foragte:-D.
Næhh, det jeg søger, er såmænd blot hjælp til bygning af slutlys/frontlys/indv. belysning i Bns - og alle de mange afarter der findes. Eller kort sagt, viden om strømoptag til 3-lederdrift, af ovennævnte vogntyper.
Egentlig er det jo kun en bagatel jeg efterspørger, men den er ikke uvæsentlig. Jeg har slæbesko, ledninger, funktionsdekodere, div. lysledere, samt en - formoder jeg- viden om hvordan tingene skal hægtes sammen. Jeg har styrevogne fra Togmodelle/Heris samt Heljan, og de forskelle der er på deres bogier, kan fint tilpasses til noget der kan anvendes til begge typer, evt. med lidt assistance fra Dremel.
Mit store problem er: Den "klods", det "afstandsstykke", der skal være i mellem slæbeskoens "bund"/"top", og bogien, hvor får jeg fat i sådan en?(Flere).
Togdillen, som har fremstillet masser af nævnte vogne med lys, havde kun lyst til at sælge mig, de få der var tilbage, som færdige vogne, men da jeg er den lykkelige ejer hele 12 vogne af typen Bns, og alle de farvevarianter og fabrikater de er udgivet i, var det ikke just det, der udgjorde mit behov.
Eftersom der kører mange vogne af typerne rundt på mange anlæg, må der vel være mange der har løst problemet, og til dem retter jeg denne forespørgsel.

På forhånd tak, og med venlig hilsen....

Har kun erfaringer med slæbesko "Märklin" på boogien af CRS fra Hobbytrade. Her kunne skoen skrues direkte i uden afstandsstykke.

Jeg forestiller mig at der kan laves et afstandsstykke af evergreenplade - evt en "sandwich" af plader hvorigennem der evt bores et hul til skruen [?]

Har du en idé om hvor fed afstandspladen skal være?

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Hjælp søges....

af Futfar, Kajerød, 12/4 2015, 09:57 (3274 dage siden) @ cm

Til styrevogne af fabrikat Heljan og Heris er den korte slæbesko fra Roco, den der følger med de sæt jeg har anskaffet mig. Det udelukker naturligvis ikke at en Märklin type kan bruges, men der mangler så stadig den "klods" der skal monteres mellem bogie og slæbesko. Jeg har ikke mulighed for at angive målene for klodsen lige nu, det får jeg senere på dagen.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Hjælp søges....

af Futfar, Kajerød, 13/4 2015, 12:14 (3272 dage siden) @ cm

Klodsens størrelse skal tilsyneladende være 18 x 9,5 x 5 mm. De 5 mm er målet på den del af klodsen hvorpå slæbeskoen fastgøres; selve klodsen skal skal være 6 mm, således at slæbeskoen monteres i en fordybning, hvorved drejning af den i forhold til bogien, ikke kan ske.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Hjælp søges....

af Futfar, Kajerød, 6/5 2015, 17:04 (3249 dage siden) @ Futfar

Det synes som om, at jeg nu får løst mit problem, idet jeg i Køge mødte troldmanden, som tidligere var tilknyttet "Spor 23" i Høje Taastrup, han hedder René, men som nu er gået sine egne veje, med den enorme viden han besidder indenfor, især lysteknik af enhver art. TogTeknik.dk.
Han har jo lavet stort set alt hvad hjertet kan begære af ting og sager omkring lys i tog og andre tilbehørsting til model bygning, og jeg kan varmt anbefale hans produkter, og viden om samme. Hos ham, er det ikke fantasien, men pengepungen, der sætter grænser for hvad han kan levere.
Indvendig belysning til personvogne, klarmeldeblink, styrevognslys, ja nævn det, og han leverer det!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak