Slut signal

af Henrik B, 28/3 2015, 21:28 (3315 dage siden)

Hej modelbane forum
Kører der model godstog eller persontog,
med små løse slut skiver?.
Som flyttes rundt når der er behov for det.
Mvh. Henrik

Slut signal

af Steff, 28/3 2015, 21:40 (3315 dage siden) @ Henrik B

Hej igen, fik ikke læst ordentligt, at det drejede sig om MODELtog, har INGEN aning, ikke set det herhjemme, men mon ikke, specielt i UK?

Slutsignal

af Søeborg, 29/3 2015, 13:41 (3314 dage siden) @ Steff

Jo, naturligvis findes de i model - der er vel snart intet fra virkelighedens verden, der ikke også findes i model i en eller anden form.

[image]

Til gengæld vil de nok være svære - meget svære - at opdrive i dag. Det var GREMO Handel & Hobby, der på et tidspunkt for mange år siden fremstillede dem. Mit ark - se billedet nedenfor - har artikelnummer 02.027 og er købt engang i 1990'erne. Slutsignalskiverne er så små, at jeg ikke har turdet montere dem på en vogn eller et lokomotiv - og så skal de jo flyttes hver gang, man ændrer på togets sammenstilling eller kørselsretning. De måler godt 3 mm i diameter og er lavet af ætset metal (og bemalet af mig).

[image]

Mit tip til at lokalisere et sæt er Hejlesen eller Bjørn Schultz - jeg tror ikke, at der er ret mange andre, der kunne tænkes at ligge inde med tilbehør fra Gremo og andre, i dag glemte producenter.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Slutsignal

af Jens V, 29/3 2015, 14:11 (3314 dage siden) @ Søeborg

Jo, naturligvis findes de i model - der er vel snart intet fra virkelighedens verden, der ikke også findes i model i en eller anden form.

Til gengæld vil de nok være svære - meget svære - at opdrive i dag.

...og dog:

http://epokemodeller-online.dk/index.php? - søg efter slutsignaler.

--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa

Slutsignal

af otl, 29/3 2015, 16:36 (3314 dage siden) @ Jens V

Freja i Silkeborg sælger da også nogle i sit fine nysølv-æts

Mvh otl

Slutsignal

af Henrik B, 29/3 2015, 17:33 (3314 dage siden) @ otl

Hej model bane forum.
Tak for svar.
Hvis man er lidt fix på fingerne så kan de vel laves selv.
Har ikke prøvet.
De kan vel flyttes rundt med en pincet.:-)

Slutsignal

af Henrik B, 29/3 2015, 17:38 (3314 dage siden) @ Henrik B

Har set i 1:1 en bom til at hænge over pufferne.
Så er det lidt større flytte hvis den kunne laves i model 1:87

Slutsignal

af plind, 4300, 6/4 2015, 11:08 (3306 dage siden) @ otl

Frejas slutsignaler er fine og billige.Jeg har selv benyttet dem - bl.a. hér:

[image]

Hvad jeg derimod ikke har været i stand til at finde, er de gule slutlanterner - evt. med blink ;-)
Jeg mener at have set en gammel henvisning til en ætse-model, som skulle foldes!!??

plind

Slutsignal

af jaer, 6/4 2015, 15:30 (3306 dage siden) @ plind

Hvad jeg derimod ikke har været i stand til at finde, er de gule slutlanterner - evt. med blink ;-)
Jeg mener at have set en gammel henvisning til en ætse-model, som skulle foldes!!??

plind

Kig hos Banetjenesten.dk; et stykke nede på forsiden.

/Jan

Slutsignal

af plind, 4300, 6/4 2015, 16:44 (3306 dage siden) @ jaer

Det var lige, hvad jeg var ude efter :-)
Jeg kunne godt tænke mig et par fotos i forb.m. vejledningen; men det giver måske sig selv, når man sidder med "dimsen"?

--
vh. plind

Slut signal

af jhcn, Lystrup/Århus, 8/4 2015, 15:32 (3304 dage siden) @ Henrik B

Kan man finde denne variant i 1:87?
[image]

Mvh

--
Henrik

Slut signal

af cm, 8/4 2015, 19:30 (3304 dage siden) @ jhcn

Kan man finde denne variant i 1:87?
[image]

Mvh

Märklin har lavet et tre-vognssæt med slutsignaler. Der er slæbesko under den ene boogie og den lyser med 2 røde i den ene ende så snart der er strøm på sporene. Slutsignalerne er fast monterede. Se til venstre på nedenstående foto...
[image]
mvh
Chr

--
[image]

Slut signal

af jhcn, Lystrup/Århus, 9/4 2015, 10:31 (3303 dage siden) @ cm

Märklin har lavet et tre-vognssæt med slutsignaler. Der er slæbesko under den ene boogie og den lyser med 2 røde i den ene ende så snart der er strøm på sporene. Slutsignalerne er fast monterede.

mvh
Chr

Tak for input, men jeg mener at dem jeg ser i den virkelige verden (på sidste vogn i godstog) bare er metalplader uden noget lys.
Måske en opgave for Skilteskoven?

--
Henrik

Slut signal

af Søeborg, 9/4 2015, 12:42 (3303 dage siden) @ cm

De tyske slutsignaler har man nu og da kunnet få fra Brawa og Fleischmann, hvor de var monteret eller vedlagt i løs vægt ved visse, ældre vogne (jeg kan dog ikke lokalisere dem på nuværende tidspunkt). Der er ikke andet for end at gå på jagt på brugttogshylderne eller kigge i ældre kataloger - eller håbe på, at andre kan huske hvilke vogne, der er tale om.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Slut signal

af jhcn, Lystrup/Århus, 10/4 2015, 08:48 (3302 dage siden) @ Søeborg

De tyske slutsignaler har man nu og da kunnet få fra Brawa og Fleischmann, hvor de var monteret eller vedlagt i løs vægt ved visse, ældre vogne (jeg kan dog ikke lokalisere dem på nuværende tidspunkt). Der er ikke andet for end at gå på jagt på brugttogshylderne eller kigge i ældre kataloger - eller håbe på, at andre kan huske hvilke vogne, der er tale om.

Det var jo en mulighed, men jeg ville nok helst have den danske variant. Mon ikke man kunne printe sig til den? Jeg kender bare ikke længde- og breddemål på pladen.

--
Henrik

Slutsignal

af Jens V, 10/4 2015, 09:36 (3302 dage siden) @ jhcn
redigeret af Jens V, 10/4 2015, 09:53

De tyske slutsignaler har man nu og da kunnet få fra Brawa og Fleischmann, hvor de var monteret eller vedlagt i løs vægt ved visse, ældre vogne (jeg kan dog ikke lokalisere dem på nuværende tidspunkt). Der er ikke andet for end at gå på jagt på brugttogshylderne eller kigge i ældre kataloger - eller håbe på, at andre kan huske hvilke vogne, der er tale om.


Det var jo en mulighed, men jeg ville nok helst have den danske variant. Mon ikke man kunne printe sig til den? Jeg kender bare ikke længde- og breddemål på pladen.

Der er vel knap en "dansk" variant. Da pladerne blev optaget i SR, var det jo netop for, at svenske og tyske transitgodstog kunne køre igennem uden at skulle skifte slutsignal til "dansk".

--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa

Slutsignal

af jhcn, Lystrup/Århus, 10/4 2015, 10:09 (3302 dage siden) @ Jens V

Der er vel knap en "dansk" variant. Da pladerne blev optaget i SR, var det jo netop for, at svenske og tyske transitgodstog kunne køre igennem uden at skulle skifte slutsignal til "dansk".

OK, det havde jeg ikke lige tænkt på.
Sidst jeg så dem "live" var på øl-toget

--
Henrik

Slutsignal

af cm, 24/5 2015, 17:08 (3258 dage siden) @ jhcn

Brawa laver slutsignaler. Best. Nr 2231

mvh
Chr

--
[image]

Slutsignal

af cm, 10/4 2015, 10:24 (3302 dage siden) @ Jens V

Når vi nu er ved det - og indrømmet - måske burde følgende spørgsmål blive rejst i "Jernbanehistorisk Forum" - men da de fleste honoratiores fra herreværelset også udlever sporten i nærværende forum så alligevel:

Fulgte slutsignaler/lanternerne togmaskinen/lokomotivet ? Ellers kan man jo forestille sig at de fleste slutsignaler havnede på København's godsbanegård og senere skulle fordeles ud i landet igen?

Hvem ved nu det? ;-)

mvh
Chr

--
[image]

Slutsignal

af Andreas M., 10/4 2015, 15:33 (3302 dage siden) @ cm

Fulgte slutsignaler/lanternerne togmaskinen/lokomotivet ? Ellers kan man jo forestille sig at de fleste slutsignaler havnede på København's godsbanegård og senere skulle fordeles ud i landet igen?

Der kørte vel (dengang som nu) nogenlunde lige mange tog i hver retning? :)

Slutsignal

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 10/4 2015, 15:53 (3302 dage siden) @ cm

Fulgte slutsignaler/lanternerne togmaskinen/lokomotivet ?

Det mener jeg ikke de gjorde. Jeg kan huske en flok slutsignallygter stående på perronen i Helsingør for mange år siden. Jeg oplevede at det var et af stationens mellemlagre for slutsignallygter hvor man hensatte lygter som ikke længere var i brug, og hvorfra man tog et par når man skulle bruge dem til et nyt tog.

Det var så vidt jeg husker efter at DSB var begyndt at køre styrevognstog med An/Bn/Bns, men der var stadig mange tog som brugte slutsignallygter.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Slutsignal

af Jens V, 10/4 2015, 16:01 (3302 dage siden) @ cm

Fulgte slutsignaler/lanternerne togmaskinen/lokomotivet ? Ellers kan man jo forestille sig at de fleste slutsignaler havnede på København's godsbanegård og senere skulle fordeles ud i landet igen?

Det normale var vel, at den station, hvor toget/vognen endte, opbevarede slutsignalerne, indtil der var anledning til at sætte dem på et nyt tog - eventuelt efter en tur omkring lampisteriet ... dengang det var aktuelt. :-)

Jeg husker det som om, der var ret stor forskel på "disciplinen" omkring opbevaring - nogle steder lå de mere eller mindre og flød, mens de andre steder (de fleste) blev opbevaret pænt og nydeligt.

Også i dag kan man - desværre - se slutsignalplader ligge og flyde rundt omkring...

--
Mvh
Jens V, Esbjerg.
H0, DC, DCC, epo IIIc-IVa

Slut signal

af Skott, 3/6 2015, 21:04 (3248 dage siden) @ jhcn

Jamen, der er ikke altid lang tid fra tankevtil handling :-)

Slut signal

af Skilteskoven, 4/6 2015, 11:36 (3247 dage siden) @ Skott

Jamen, der er ikke altid lang tid fra tankevtil handling :-)

Det sker, at jeg rider samme dag som jeg sadler hesten :-)

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak