LS models CIWL spisevogn, 7 fags model.

af Steff, 28/2 2015, 17:12 (3316 dage siden)
redigeret af Steff, 28/2 2015, 17:23

God eftermiddag

Var må hobby-messe i Valbyhallen og fik den bestilte spisevogn fra LS-model. Flot, alle detaljer.

Der er ikke tvivl om, at selv nittetællerne kommer til at lede længe og især kunne argumentere negativt, bl.a. er selv dørhåndtag i gavlene med. Der medfølger yderligere ting der skal påsættes, bremseslanger og varmeslange i hver vognende.
Så helhedsindtrykket er flot og gennemført.

Nå, er jo lidt interesseret i ”hvilken fætter” jeg nummermæssigt og TIDSMÆSSIGT har med at gøre, da det er hu…. svært at læse noget som helst i kataloget og også på endeklappen af æsken modellen ligger i. Her stå; "livrée 1956, CIWL, monogramme bogies PP".

Altså hjem under luppen og lidt undren. Påskrifterne på vangen er mere ”moderne” end 1956, der er lidt flere (bl.a. REGLURE SAB) og markeringerne for vand typiske for 1960´erne. Og ser jeg på revisionsdatoen er den revideret på værkstedet Saint-Denis den 17.6.1963, se det passer jo også med de lidt ændrede påskrifter i forhold til 1956.
Kontrollerer man så skemaet på gavlen for gennemførelse af hhv. 6 måneders- og 3 måneders eftersyn mv. og hvor der er overensstemmelse med revisionsdatoen på vangen, er der anført en yderligere påskrift, nemlig den, at vognen er SNCF ejendom, altså IKKE en CIWL vogn, men franske statsbaners!!

Hvad er nu det? Jo, den er god nok, da CIWL i midten af 60´erne overdrog flere spisevogne (og senere sovevogne til TEN poolen) til de nationale selskaber, men at CIWL stadig stod for betjening, catering mv.

Efterhånden blev så skjoldet nedtaget og beskriftningen over vinduerne ”forkortet” og endelig blev nogle vogne malet om i statsbanernes (SNCF) daværende orange farve.
Så ”min” vogn er altså IKKE en CIWL vogn i den forstand, men ejet af SNCF, men drevet af CIWL.

Så bemærkningen på æsken stemmer jo ikke helt korrekt med indholdet.
Kan jeg så bruge den som en epoke III vogn på ”mit imaginære epoke III anlæg”? Alt afhænger jo af en selv. Men vognkassens beskriftning stemmer jo helt og aldeles overens med de vogne der kørte herhjemme fra Nyborg af nr. 3694 – 3696 i begyndelsen af 1950´erne som erstatninger for trævognene i Nord Express og Skandinavien Express.
Så hvis jeg havde et anlæg, måtte de såmen gerne køre i en 1950´er vognstamme.

Lige til slut, temmelig dyr – synes jeg - i forhold til andre modeller i størrelse 1:87. 798,- kr. Forhandleren skal give 600,- kr. hos LS-Models. Men det er jo enhver frit for at købe den eller lade være.

Altså MIT nummer en tidlig 60´er m.h.t. beskriftningen på vangen, mens resten helt OK, synes JEG.

Kender IKKE andre numre og beskriftninger der findes. Men som sådan kan vognen anbefales.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Glemte lige at katalog nr. er 49 192 og individ CIWL nr. er 3348.

LS models CIWL spisevogn, 7 fags model.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 1/3 2015, 22:11 (3315 dage siden) @ Steff

Prisen er vel helt ok, når man tager den høje detaljeringsgrad i betragtning. Kvalitet koster som bekendt.

Men hvilke forhandlere kunne mon tænkes at have nogen af dem på lager? Overvejer stærkt en her, til de par lidt kortere internationale tog jeg får plads til (maskine + 5 bogievogne).

Mvh
Claus

LS models CIWL spisevogn, 7 fags model.

af h087 ⌂, bagsværd, 1/3 2015, 22:18 (3315 dage siden) @ Claus E. Hansen

:-)

prøv Lekbo - hvis han har flere tilbage ;-) ! - der var en i valby der "stak" af med 5 stk

synes ikke rigtig at jeg så dem andre steder

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

LS models CIWL spisevogn, 7 fags model.

af Svend B J, 1/3 2015, 22:52 (3315 dage siden) @ h087

der var en i valby der "stak" af med 5 stk

Sikke en bandit ;-) :-D

--
Svend
[image]

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak