Oprangering med MO

af Christian Møller, 24/9 2011, 16:04 (4570 dage siden)

Jeg kan oprangere MO+CLL+CLS, men er der andre vogne med ledninger a'la' CLL som jeg kan "klemme" ind mellem MO'eren og CLS ? Hvordan identificeres vogene med styreledning der kan overføre signal mellem MO og CLS? Jeg har tidligere lært, at jeg ikke kan lade min CLS styre mit MY, idet systemerne var forskellige.

mvh
Chr

Oprangering med MO

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 24/9 2011, 17:52 (4570 dage siden) @ Christian Møller

Heljan har tidl. lavet en CCL-vogn, men det er ved at være nogen år siden nu.

Så er der jo også en CPL´er, men om den har kørt sammen med en CLS, kan jeg godt tvivle på. Men man skal nok aldrig sige aldrig.

Der må kunne hentes noget inspiration i MO-bogen, udgivet af Banens forlag for nogle år siden.

Mvh
Claus

Oprangering med MO

af h087 ⌂, bagsværd, 24/9 2011, 19:09 (4570 dage siden) @ Claus E. Hansen
redigeret af h087, 24/9 2011, 19:22

HEJ

ja - man skal aldrig sige aldrig
vi har gjort det mange gange - og straks dukker et foto op:-D
angående MO + Styrevogn
Vogne med styreledning A+B+C kan bruges i forbindelse med MO og stryrevogn
vogne der har ABC styreledninger er efter 1964 betegnet med L således
AVL, CCL, CLL, CPL,CR(M)L - før 1964 har de ikke dette L i litraret - så hvis du en dag ser et litra CML har den således IKKE ABC ledninger - men her betyder L nemlig lille CMvogn -
endvidere findes vogne ( ikke i model endnu ) af litra ATM, ASM, ARM med ABC ledninger - ja det er noget af litreringsjunglen - af styrevogne findes litraerne CLS, CPS og CRS og modernicering af CLS til BHS - samme med CLL = BHL og så kan man sige at vogne med ABC ledninger kan man sætte sammen indbyrdes og det har man også gjort - sat foto ind her
MO = CP(L)= CLS, 1963 i Odense, Foto Arne Kirkeby/OMJK
grunden til parantesen omkring L er at i 1963 hed vognen kun CP, dobbelse bindestreg er for at vise at ABC ledninger er sat til
[image]
CLS vognens nummer er 1714 - har også foto med andre kombinationer fx MO=AVL=CRS, MO=AVL=CPS og flere emdnu
der findes en bog : Styrevognstog af John Poulsen - Banebøger - køb eller lån den - den giver et godt indblik i dette om styrevognstog -

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Oprangering med MO

af h087 ⌂, bagsværd, 1/10 2011, 20:03 (4563 dage siden) @ h087

Hej
kom til at læse indlægget igen - og fik så set at jeg havde skrevet modernicering af CLS til BHS
det er en fejl - der skal stå CL og så der nok stå således
ombygning/modernicering af CL til BHS - sorry -

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Oprangering med MO med styrevogn

af Svend B J, 24/9 2011, 17:56 (4570 dage siden) @ Christian Møller

Vognene skal have A+B+C styreledninger i MO-styrevognstog. I model kan du således - ud over Hobbytrades CLL-vogn - anvende Heljans CPL, CCL og AVL -vogne.

Ønsker du at køre med MO i hver ende, skal vognene have A+B styreledninger.

--
Svend
[image]

Oprangering med MO med styrevogn

af Chr Møller, 1/10 2011, 21:56 (4563 dage siden) @ Svend B J

-okay - takker for svarene - og det med MO i hver ende skulle nu også udvide mulighederne betydeligt, eftersom jeg tillige har anskaffet en MO-"dummy":-) - så det udvider jo mulighederne noget.
mvh
Chr

Oprangering med MO med styrevogn

af Jan Bøgedal Slundt @, 29/5 2012, 15:13 (4322 dage siden) @ Chr Møller

Hej Chr.

Du kan også bruge Heljan's Bno vogne, hvis de stadig kan fås. DSB tog 10 vogne fra Bn familien og gav dem 'elefant' styrekablet til MO og de kørte mellem Ballerup og Frederikssund. MO-Bno-Bno-MO du må ikke forveksle Bno med Bn-o det er noget andet. Du kan finde et videoklip på You-tube med den oprangering, senere kom MX med styrevognstog på strækningen.

mvh.

Jan

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak