IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/2 2015, 02:32 (3349 dage siden)

Hej i kloge tognørder :-)

Jeg skal lave 2 nattog i H0 - 1 stamme med IC-Nat med de engelske sovevogne WLABr & de tyske liggevogne Bcm/Bcm-o og en stamme med Natteravnen med liggevognene Bcm og ...?

Hvordan var de korrekt oprangeret og også meget gerne de sommetider lidt skæve oprangeringer med flere vogne.

På forhånd tak for hjælpen :-)

mvh.

Jan

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Steff, 23/2 2015, 11:27 (3349 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Kære Jan!

Jeg mener at emnet har været oppe hér eller hos "naboen" i og med problemet med en korrekt model af WLABr i størrelse 1:87. Den der findes (antikvarisk) er jo i engelsk størrelse 00 og altså "kæmpestor" i forhold til en Bcm.

Nå, under alle omstændigheder var de oprangeret som en "couplage" 2 og 2. Forstået på den måde, at en Bcm og en WLABr altid var koblet sammen a.h.t. automatkoblingen på den engelske vogn.
Flere "couplager" kørte så sammen, f. eks. Mask-Bcm=WLABr-WLABr=Bcm-Bcm=WLARr.

Men se bogen "De Blå tog" fra Banebøger, der er både teknisk forklaring samt eksempler op oprangeringer og ikke mindst billeder.

Held og lykke med at finde så mange WLABr du skal bruges. Søg på engelske auktioner!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Denis Petersen, 23/2 2015, 13:16 (3349 dage siden) @ Steff

Ja der skal jo bruge 4 stk til en stamme ud fra det som jeg kan huske da jeg kørte med dem til Frederikshavn.


Når jeg smider min stamme op laver jeg den

Mask. Bcm-WLABr-WLABr-Bcm-Bcm-WLABr-WLABr-Bcm-Bcm-o

jeg mener kan ikke huske det 100 % at der var 2 Bcm og WLABr i frederikshavn.

Bcm-o blev smidt bag på MR mener jeg til Struer

Denis Petersen

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Erik Olesen, 27/2 2015, 01:01 (3345 dage siden) @ Denis Petersen

Jeg kørte i Lyntogsholdet på København H, og vi havde IC 590 og 591 fast i holdet. først det med Bcm og Bcm-o det er kun tale om Bcm-o er med nødbremseoverstropning, til Storebælts forbindelsen. Ombygningen begyndte et par månder før færgerne stoppede. Det eneste der kan ses på vognen i den ombygning er literingen, alt andet er i teknikskabet. Det samme gælder for Bn og Bn-o så jeg sidder nogle gange lidt hovedrystende over at folk skal bare have o udgaven for det må være en mere " smart" udgave af typen, det er bare at sodavandsproppen i skabet har fået en elventil og føler, der melder i førebord hos lkf at nødbremse er taget, og man kvitere for mellem Korsør- Nyborg ..

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/2 2015, 07:51 (3345 dage siden) @ Erik Olesen

Jeg kørte i Lyntogsholdet på København H, og vi havde IC 590 og 591 fast i holdet. først det med Bcm og Bcm-o det er kun tale om Bcm-o er med nødbremseoverstropning, til Storebælts forbindelsen. Ombygningen begyndte et par månder før færgerne stoppede. Det eneste der kan ses på vognen i den ombygning er literingen, alt andet er i teknikskabet. Det samme gælder for Bn og Bn-o så jeg sidder nogle gange lidt hovedrystende over at folk skal bare have o udgaven for det må være en mere " smart" udgave af typen, det er bare at sodavandsproppen i skabet har fået en elventil og føler, der melder i førebord hos lkf at nødbremse er taget, og man kvitere for mellem Korsør- Nyborg ..

Hej Erik :-)

Bcm-o er de 4 vogne som DSB købte fra en tysk privatbane. De har egenvarme (oliefyr) derfor -o det er de 4 vogne som har skørt..! De kørte i Jylland efter MR/MRD når nattoget blev delt.

Jeg er helt enig med dig vedr. Bn & Bn-o

mvh.

Jan

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Jan Bøgedal Slundt @, 23/2 2015, 13:34 (3349 dage siden) @ Steff

Kære Jan!

Jeg mener at emnet har været oppe hér eller hos "naboen" i og med problemet med en korrekt model af WLABr i størrelse 1:87. Den der findes (antikvarisk) er jo i engelsk størrelse 00 og altså "kæmpestor" i forhold til en Bcm.

Nå, under alle omstændigheder var de oprangeret som en "couplage" 2 og 2. Forstået på den måde, at en Bcm og en WLABr altid var koblet sammen a.h.t. automatkoblingen på den engelske vogn.
Flere "couplager" kørte så sammen, f. eks. Mask-Bcm=WLABr-WLABr=Bcm-Bcm=WLARr.

Men se bogen "De Blå tog" fra Banebøger, der er både teknisk forklaring samt eksempler op oprangeringer og ikke mindst billeder.

Held og lykke med at finde så mange WLABr du skal bruges. Søg på engelske auktioner!!

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Hej Steffen :-)

Jeg er helt med på, at WLABr ikke findes i korrekt størrelse for tiden. Men med alle de nye modeller som er kommet på markedet de sidste år, så håber jeg at en eller anden vil ta' den op. Jeg har ikke p.t. nogen af Lima's 00 modeller, og vil heller ikke bruge tid og penge på at skaffe dem. I første omgang vil jeg bruge 4 danske WLABm, og så skifte dem ud når der forhåbentlig kommer en korrekt model af WLABr.

Jeg har kigget i "De blå tog" men de oprangeringer og billeder er mest efter 1990.
Min private epoke er 1. januar 1983 til 31. december 1990.
IC-Nat burde se sådan ud : ME / Bcm-o / WLABr / WLABr / Bcm / Bcm / Bcm / WLABr / WLABr / Bcm
Det er oprangeringen mellem København og Korsør jeg er ude efter.
Så er der jo Natteravnen, den er mere "flydende" syntes jeg :-)

mvh.

Jan

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Lars Møller Jensen, 26/2 2015, 09:47 (3346 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

I første omgang vil jeg bruge 4 danske WLABm, og så skifte dem ud når der forhåbentlig kommer en korrekt model af WLABr.

mvh.

Jan

Hej Jan

jeg tror ikke du behøver at købe 4 WLABm, der kørte vist kun sovevogn til Frederikshavn før man skaffede WLABr, yderste reserve var til tider DR WLAB som man lånte (lejede) fra Østersøexpress hvor de få rejsende så måtte rejse i en erstatende liggevogn.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af cm, 26/2 2015, 11:06 (3346 dage siden) @ Lars Møller Jensen

.... yderste reserve var til tider DR WLAB som man lånte (lejede) fra Østersøexpress hvor de få rejsende så måtte rejse i en erstatende liggevogn.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Var det denne vogn?
[image]

mvh
Chr

--
[image]

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Morten Flindt Larsen, København K, 26/2 2015, 13:33 (3346 dage siden) @ Lars Møller Jensen

..... og sporet, som den kørte på, var også en del længere. :-p

duk og væk

M:-Drten

Hva' med Natteravnen 1987-1990....?

af Jan Bøgedal Slundt @, 27/2 2015, 22:20 (3345 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hva' med natteravnen, den havde kun sidde og liggevogne med ...? Bcm.. Bf..?

mvh.

Jan

Hva' med Natteravnen 1987-1990....?

af Lars Møller Jensen, 28/2 2015, 16:07 (3344 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Jeg kan desværre kun hjælpe dig delvis.
Jeg har fundet en oversigts-kontaktkopi fra sommeren 1988 der viser "Natteravnen" som ankommer til Ålborg oprangeret: Mz-Pmh-2B-3Bf-Pm eller Dm som sidste vogn.
Der gik en Bcm i toget mandag morgen (med uge-pendlere til Frederikshavn).

Jeg formoder at de 2 B er sat ind efter Storebælt, muligvis først i Århus.
Navnet fik toget først ved nattogsændringen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hva' med Natteravnen 1987-1990....?

af Jan Bøgedal Slundt @, 1/3 2015, 01:32 (3343 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej Jan

Jeg kan desværre kun hjælpe dig delvis.
Jeg har fundet en oversigts-kontaktkopi fra sommeren 1988 der viser "Natteravnen" som ankommer til Ålborg oprangeret: Mz-Pmh-2B-3Bf-Pm eller Dm som sidste vogn.
Der gik en Bcm i toget mandag morgen (med uge-pendlere til Frederikshavn).

Jeg formoder at de 2 B er sat ind efter Storebælt, muligvis først i Århus.
Navnet fik toget først ved nattogsændringen.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

Hej Lars.

Øv, den var kort, og med ikke så mange Bcm'er
Jeg havde håbet på en oprangering fra Sjællandssiden på en 9-10 vogne med Bcm, Bf med flere...! findes det..? og var det normalt, at en Pm var med nattoget...?

mvh.

Jan

Hva' med Natteravnen 1987-1990....?

af Lars Møller, 1/3 2015, 12:00 (3343 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Du falder i her, mange modelbanefolk tror at alle tog var megalange, det var de ikke.
Prøv lige at tænke efter - der var 20 Bf, hvis du så trækker værkstedsreserve fra og regner med et 2 dages omløb så ville der aldrig kunne være så mange vogne bare af den grund.
Ja, Pm var almindeligt, Bcm fra Fh Fr og retur Mandag morgen, mange af søværnets personale var faste pendlere med den.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Hva' med Natteravnen 1987-1990....?

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/3 2015, 20:51 (3342 dage siden) @ Lars Møller

Hej Jan

Du falder i her, mange modelbanefolk tror at alle tog var megalange, det var de ikke.
Prøv lige at tænke efter - der var 20 Bf, hvis du så trækker værkstedsreserve fra og regner med et 2 dages omløb så ville der aldrig kunne være så mange vogne bare af den grund.
Ja, Pm var almindeligt, Bcm fra Fh Fr og retur Mandag morgen, mange af søværnets personale var faste pendlere med den.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Hej Lars...

I følge bogen, "De Blå Tog" så er der et billed af Natteravnen på Helgoland med 11 vogne, men det er også fra 90'erne :-)
Jeg er næsten sikker på, at der er en oprangering på 10 vogne af Natteravnen fra sidst i 80'erne :-)

mvh.

Jan

Hva' med Natteravnen 1987-1990....?

af Lars Møller Jensen, 2/3 2015, 21:54 (3342 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt


Hej Lars...

I følge bogen, "De Blå Tog" så er der et billed af Natteravnen på Helgoland med 11 vogne, men det er også fra 90'erne :-)
Jeg er næsten sikker på, at der er en oprangering på 10 vogne af Natteravnen fra sidst i 80'erne :-)

mvh.

Jan

Hej Jan
I 1988 udgik "Natteravnen" som tomt materiel (59520)fra Østerport, hvor den var opstillet i løbet af dagen, forøvrigt i spor 176. Den kom dertil som 59410 og der er en bemærkning om udlæsning af post på Københavns Hovedbanegård i deres arbejdsplan K88Sommer
"IC-nat" P591 udgik fra Helgoland og var et rent sove og liggevognstog, der ikke udvekslede passagerer i Korsør.
"Natteravnen" P595 havde nok ikke postvogne med over Sjælland, da den blev overhalet af et posttog i Slagelse.
I 1988 havde togene en ansat togvægt på MZ 360 tons,,
hvilket kan omregnes til 9 UIC-standardvogne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

Hva' med Natteravnen 1987-1990....komplettering

af Lars Møller Jensen, 3/3 2015, 21:40 (3341 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Det er virkelig interessant og inspirerende at lede efter for længe siden afgåede tog.

På vejen stødte jeg i min togdagbog fra sommeren 1988 på oprangeringen af P4040 som var bådtoget fra Kalundborg af 11.23:
ME - Af -BDk -4 Bf-Bn

I Jyderup krydsede det et modgående bådtog som vist var ret lig - selv om de kørte hver sit stammeløb. Dvs at bådtogene lagde beslag på 8 Bf,
Bf 326 var hensat i 1983 ifølge jernbanen.dk.
rest 11 stk, hvoraf 4 var omlitreret til Bfx til brug i nattog på Kalundborgbanen(????)

Natteravnen var som sagt et 2 dages omløb for den gennemgående del,
hvad der var af lokaldel til Korsør ved jeg ikke, men hvad har du for vogntyper på billedet fra Helgoland?

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Her afgår P590 fra Fredrikshavn 30.juni 1991

[image]

og her er bagtoget, der kørte kun 2 nattog fra Fredrikshavn Fr og S i 1991.

[image]

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Georg Schmidt, 22/3 2015, 17:27 (3322 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Fandt en OP med oprangering af nattogene i køreplanen af 01.06.1986.
Husker ikke lige hvornår toget fik navnet "Natteravnen", men det drejer sig om togene 594 Frederikshavn-København og 595 København-Frederikshavn en fredag og nat efter i sommeren 1986.

For at gøre det læseligt har jeg taget et par udsnit.

[image]

[image]

Bemærkningerne er flg:
21) Benyttes til m2-befordring Århus-Aalborg og togpost Aalborg-Frederikshavn.

P 1 op til lok fra Korsør i 594, en g-post bagpå 595 til Slagelse. En P-vogn forpå fra Århus i 595. To fragtstykgodsvogne til hhv Hjørring og Frederikshavn bagpå Dm fra Aalborg.

Mvh
Georg

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af Lars Møller Jensen, 23/3 2015, 10:32 (3321 dage siden) @ Georg Schmidt

Tak Georg

Sagligt og fyldestgørende som altid, tak for det.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

IC-Nat / Natteravnen 1987-1990

af John Poulsen, 25/3 2015, 17:40 (3319 dage siden) @ Georg Schmidt

Jf. overskriften handlede tråden om IC Nat og Natteravnen.

Disse navne dukker først op i 1987, hvor "det nye nattogssystem" med et "sovetog" med ligge og sovevogne (IC Nat) og et primært "siddetog" (der kun ved spidsbelastninger medfører liggevogne og i enkelte tilfælde sovevogne) med hvilestolsvogne (Bf) med navnet "Natteravnen".
- En natteravn holder sig jo som bekendt vågen om natten!

Indtil 1987 var der kun ét nattog, der siden 1960'erne førte hvilestolsvogne (BL, sen. Bf), liggevogne og i perioder sovevogne.

Det er godt nok lykkedes at få rodet de to navne grundigt sammen - også med det oprindelige, navnløse nattog! Må jeg anbefale bogen "de blå tog" som udkom sidst i 2014 og bl.a. handler om DSB's nattog.

Mvh
John Poulsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak