HELJAN MX 1013

af cm, 16/2 2015, 23:06 (3354 dage siden)

Test af HELJAN MX 1013.

[image]

Da jeg pakkede lokomotivet ud og satte det på sporet, afsporede det omgående i 1. sporskifte. Der var i den ene ende kun lys i 2 af de tre hvide lygter. Herefter prøvede jeg at endevende lokomotivet - og så kunne det da bumle og skramle sig gennem sporskifterne. Lyden er fin - synes jeg.
Efter lidt kørsel frem og tilbage - kørte lokomotivet fint.Også gennem sporskifterne - om end den giver en lille gnist fra sig af og til. Jeg ændrede adresse fra 03 til 1013 og indlagde symboler på kontrolenhedens F-taster. Nu virkede lyset også lige pludselig - og har gjort det siden.

Her er en lille testkørsel: TESTKØRSEL MX 1013 AC eller 3-skinne

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN MX 1013

af otl, 17/2 2015, 01:24 (3354 dage siden) @ cm

Hvorfor har man lagt MY-lyd i denne dejlige maskine???

Mvh otl

HELJAN MX 1013

af cm, 17/2 2015, 10:44 (3354 dage siden) @ otl

Hvorfor har man lagt MY-lyd i denne dejlige maskine???

Mvh otl

Hej otl!

Jeg ved det ikke - den lyder i alt fald anderledes end min MX 1015 som har DLS.

INFO om lyden er "ikke eksisterende" i det blad der fulgte med lokomotivet fra HELJAN. Samme som den "manual" der kan downloades på denne side: HELJAN MX 1013

Jeg kan ikke udelukke, at René fra DLS må levere en anden lyd.

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN MX 1013

af Lennart H, 17/2 2015, 18:06 (3353 dage siden) @ cm


Jeg kan ikke udelukke, at René fra DLS må levere en anden lyd.

mvh
Chr

Det kan jeg ihvertfald anbefale. Gætter på at din MX mangler gummihjul? Du kan sikkert ved samme lejlighed få Rene til at sætte en aksel på fra en MO, for gummi ringe kan man da ikke undvære på et trækkende lokomotiv. :-)


Mvh Lennart

Avatar

HELJAN MX 1013

af Futfar, Kajerød, 18/2 2015, 21:45 (3352 dage siden) @ otl

Jeg giver dig helt ret! cm's fine lille film fik mig straks til at undre mig! Det er da ikke MX-lyd!! Da Heljan jo er de eneste der har fremstillet MX, må man man vel kunne forvente at de udgiver deres seneste skud på stammen med korrekt lyd. De tidligere udgivne modeller, uden lyd, er vanen tro, nydelige og meget velkørende, bortset fra manglende hæfteringe, men hvis lyden er forkert, hvorfor så? DLS kan jo levere varen!!!
Jeg er spændt på at høre om erfaringer, også hvad MX-lyd angår, for, som i andre tråde i dette forum, er jeg - sagligt og fagligt - kritisk overfor Heljans manglende ønsker om/vilje til at gøre tingene teknisk så korrekt som muligt. Vitrinemodeller er vel nok et ønske for de færreste, så tag Jer dog sammen hos Heljan, ellers falder de trofaste kunder fra.
Count Me In!!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

HELJAN MX 1013

af Tonny Andersen ⌂, 17/2 2015, 14:32 (3354 dage siden) @ cm

Jeg var så heldig at købe en Heljan MX 1013 til halv pris. Den var godt nok AC, og jeg kører DC. Jeg fik den bygget om til DC, og jeg fik lagt MX lyden fra Fyns-Modeltog & Danske-Loksounds ind på maskinen. Den kører formidabelt som DC, lyden er fed og jeg har stadig en billig maskine.

Jeg køber helst lokomotiver uden dekoder, og alle får med tiden lyd fra Danske Loksounds.
Jeg har en Roco MY og MA som kun kunne købes med lyd og Zimo dekoder. Det var bare ud med dekoderen og ind med Esu, og god lyd :-)

HELJAN MX 1013

af cm, 17/2 2015, 15:49 (3354 dage siden) @ Tonny Andersen

Jeg var så heldig at købe en Heljan MX 1013 til halv pris. Den var godt nok AC, og jeg kører DC. Jeg fik den bygget om til DC, og jeg fik lagt MX lyden fra Fyns-Modeltog & Danske-Loksounds ind på maskinen. Den kører formidabelt som DC, lyden er fed og jeg har stadig en billig maskine.

Jeg køber helst lokomotiver uden dekoder, og alle får med tiden lyd fra Danske Loksounds.
Jeg har en Roco MY og MA som kun kunne købes med lyd og Zimo dekoder. Det var bare ud med dekoderen og ind med Esu, og god lyd :-)

Tillykke med din maskine. Og ja - langt den overvejende del af mine danske lokomotiver er da også forsynet med lyd fra Danske Loksounds. Men det er nu underligt at et dansk firma som Heljan ikke leverer MX-lyd i et MX-lokomotiv i og med at lyden er tilgængelig lokalt. Måske er det KUN danske loksounds der har MX-lyden. Jeg ved det ikke.

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af cm, 18/2 2015, 11:23 (3353 dage siden) @ cm

Indtil jeg får lyden ændret - kan jeg jo forestille mig at min MX har fået MZ-foringer og at den af samme årsag lyder som en MY?:-D :-P ;-)

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af otl, 18/2 2015, 19:17 (3352 dage siden) @ cm

Det, jeg faldt over med lyden, er Rootes-blæsernes meget karakteristiske lyd i MY - den nærmest hvæser. I MX kunne man ikke høre Rootes-blæserne i samme grad - måske fordi motoren er mindre (12 cyl). Iøvrigt var MX'eren endejlig maskine at opholde sig på, med den rolige motorgang o.s.v., slet ikke som MY, hvor alt omkring en rystede, når motoren kørte i stilling 2-3....
(Har kørt med maskinerne i over 35 år...)

Mvhotl

HELJAN MX 1013 - helt forkert lyd!

af cm, 18/2 2015, 21:27 (3352 dage siden) @ otl

Det, jeg faldt over med lyden, er Rootes-blæsernes meget karakteristiske lyd i MY - den nærmest hvæser. I MX kunne man ikke høre Rootes-blæserne i samme grad - måske fordi motoren er mindre (12 cyl). Iøvrigt var MX'eren endejlig maskine at opholde sig på, med den rolige motorgang o.s.v., slet ikke som MY, hvor alt omkring en rystede, når motoren kørte i stilling 2-3....
(Har kørt med maskinerne i over 35 år...)

Mvhotl

Ja - så er jeg ikke den der skal diskutere det med dig! :-)
Jeg var i dag hos René i "Danske Loksounds/Fyn's Modeltog" i Odense. Jeg medbragte MX 1013 som fik René's MX-lyd (med 2 "Københavnerudkald")- helt i tråd med hvor 1013 arbejdede (distrikt 1). Også havde jeg MX 1015 med - som godt nok havde MX-lyd - men forkert højtaler. Derfor solgte han mig en ny højtaler for 70,- og omprogrammerede lyden gratis (opdatering) (Nu med 2 sjællandske perronudkald også et distrikt 1 lok). Så anskaffede jeg lyd, dekoder og højtaler til min MX 1030 (med 1 jydsk udkald og 1 sjællandsk udkald) - ligeledes i tråd med at MX 1030 var såvel i distrikt 1 som 2.
Ved siden af fik jeg lyd til MO 585 (har ikke monteret den endnu)

Jeg er overordentlig tilfreds med en super service fra "Fyns Modeltog / Danske Loksounds"

Jeg er mindre tilfreds med HELJAN i denne sag. Lokomotivet lanceres som MX - med lyd. Herefter får man MY-lyd med i MX lokomotivet. Ja bevares - det var da et "lokomotiv med lyd" - men det ville det så også have været hvis HELJAN havde lagt lyden fra en SIMCA 1100 i!

HELJAN har "monopol" på MX modellen - i hvert fald er det kun HELJAN der lancerer den. Kun Danmark (DSB) anskaffede lokomotivet (skræddersyet til danske forhold) - fra ny af. En dansk producent (DLS) laver lyden til modellen (og Odense er ikke langt fra Søndersø). HVORFOR sælger HELJAN så lokomotivet med MY-lyd? Og HVIS det forholder sig således at evt HELJAN og DLS ikke har kunnet finde hinanden i en handel - BURDE HELJAN så ikke fortælle, at modellen er med lyd fra en MY? Når man nu vælger at køre med lyd i et modellokomotiv - så er det vel ligeså vigtigt, at lyden er korrekt - som at længden mellem pufferne er skala-korrekt?

Bevares - Märklin fik da solgt en masse korte MY'ere over lang tid - fordi der ikke var andet at få som færdigsyet DSB - MY til 3-skinnedrift. Måske skulle Märklin snitte lidt i deres gamle MY forme og lave dem om til MX forme - længden var da ikke helt ved siden af - for en MX. Måske kunne de lave en aftale med DLS?

Jeg købte lokomotivet hos FELDERBANEN - som jeg har et godt tillidsforhold til - og som jeg føler er gensidigt. Jeg fik hvad jeg bestilte - og jeg ved ikke hvorvidt FELDERBANEN er bekendt med MX's forkerte lyd. Men HELJAN burde enten gøre arbejdet bedre - eller fortælle om produktets faktuelle beskaffenhed hvad lyden angår.

Jeg er IKKE den der rakker HELJAN ned for at rakke HELJAN ned. HELJAN's MO 585 (AC) er fremragende og kører med gode køreegenskaber - well done!

Men min MX 1013 er mere thumbs Down! - hvad den leverede lyd angår.
Det er en ommer, HELJAN...

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

HELJAN MX 1013 - helt forkert lyd!

af Futfar, Kajerød, 18/2 2015, 22:03 (3352 dage siden) @ cm
redigeret af Futfar, 18/2 2015, 22:09

Godt brølt løve!!!
Desværre er jeg "bange" for at Heljan, igen, igen, vælger totalt at overhøre kundernes klager over flere og flere fejl ved deres produkter. Jeg kan så blot konstatere, at jeg er forhenværende kunde, uanset hvad de kommer med af modeller, med mindre de begynder at lytte til kunderne, hvilket ville være starten på en ny æra!!!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

HELJAN MX 1013 - helt forkert lyd!

af Tonny Andersen ⌂, 19/2 2015, 08:10 (3352 dage siden) @ cm

Heljan har prøvet noget nyt, lokomotiver der kun kan købes med lyd. Roco har gjort det samme et par gange. Det er irriterende at betale for noget der bare skal smides væk, hvad enten det er en lyd eller en dekoder.

Havde de givet os muligheden for, også at købe det som analog lokomotiv, så havde vi vel bare gjort det, sat en dekoder i og fået DLS lyd.

HELJAN MX 1013 - helt forkert lyd!

af otl, 19/2 2015, 13:03 (3352 dage siden) @ cm

MX'eren lyder mere korrekt nu. Hvad ska' det der højttalerudkald gøre godt for???

Mvh otl

HELJAN MX 1013 - helt forkert lyd!

af cm, 19/2 2015, 13:07 (3352 dage siden) @ otl

MX'eren lyder mere korrekt nu. Hvad ska' det der højttalerudkald gøre godt for???

Mvh otl

Højtalerudkaldene følger med ved anskaffelse af DLS-lydfilen. Man kan trykke på knappen eller undlade det. Jvnf. DLS hyrer de en skuespiller/sanger (kan ikke huske det) til at indtale disse udkald.

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af Muncken, 19/2 2015, 00:59 (3352 dage siden) @ otl

Sikke noget vås!

Nå ja, bare fordi man arbejder med det samme så længe behøver man jo ikke sætte sig ind i tingene...

Mvh Muncken

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af Per @, 19/2 2015, 08:36 (3352 dage siden) @ Muncken

Nåh, bare et Heljan halvfærdigt produkt

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af Svend B J, 19/2 2015, 12:23 (3352 dage siden) @ Muncken

Sikke noget vås!

Det kræver vist lidt uddybning .....

--
Svend
[image]

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af Muncken, 19/2 2015, 13:06 (3352 dage siden) @ Svend B J

Næh...

Men et stikord kunne være skyllelufttagventilatordrivanordning...

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af Lars Møller Jensen, Röbäck, Sverige, 20/2 2015, 07:31 (3351 dage siden) @ otl

Hej

MX havde også en avanceret lyddæmpning som var så god at SJ satte den på sin T43 som også lyder som en MX.
Jeg har boet ved den nordlige udkørsel fra Kokkedal og MX-lyden er et kært minde.
MY med 5 personvogne kunne sent på frostklare vinteraftner høres starte i Humlebæk, når jeg lå og var ved at falde i søvn, derefter lidt tydeligere i Nivå (returløbet fra nattoget til Oslo).
Øresundspilen med MY havde et meget højt skrald når den hastede forbi for at nå forbindelsen sydpå, SJ's 60'ervogne lød også helt specielt.

Med nostalgisk lydhilsen
Lars Møller Jensen.

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/2 2015, 12:53 (3351 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Sikke nogle ører du har, Lars! :-) Du må jo kunne høre, når dine sokker krymper i vask. :-P ;-)

duk og væk

M:-Drten

HELJAN MX 1013 måske MZ-foringer...

af Lars Møller Jensen, 20/2 2015, 13:34 (3351 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej

Dengang boede der ikke så mange mennesker som nu og der var meget mere stille, især ved 23-tiden, desuden giver frostklar luft bedre lydforplantning.
Men jeg har altid fundet det bemærkelsesværdigt at MY-en larmede så meget.

Så Morten duk dig.:-P
Nu for tiden rammes vi jo hele tiden af et støjtæppe og hvis ikke har vi selv noget i ørerne.

Med næsten hørbar hilsen;-)
Lars Møller Jensen.

HELJAN MX 1013

af cm, 19/2 2015, 11:02 (3352 dage siden) @ cm

Test af HELJAN MX 1013.

Her er en ny test af MX 1013 - nu med DLS-lyd.
Som man vil bemærke, er der opstået problemer ved sporskiftepassager, men retfærdigvis skal jeg lige nævne at lokomotivet endnu ikke er "tilkørt" efter HELJANS specifikationer.
Link til YOUTUBE: HER

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN MX 1013

af Erling Pedersen, 20/2 2015, 14:37 (3351 dage siden) @ cm

Hej Christian.

Kan den kun skifte mellem trelys og to røde sluttere ?

Den kan ikke vise "gammelt" rangerlys med to hvide i begge ender ?

De bedste hilsner

Erling Pedersen.

HELJAN MX 1013

af cm, 20/2 2015, 18:52 (3350 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej Christian.

Kan den kun skifte mellem trelys og to røde sluttere ?

Den kan ikke vise "gammelt" rangerlys med to hvide i begge ender ?

De bedste hilsner

Erling Pedersen.

Hej Erling!
Nej det er enten de 3 hvide eller de 2 røde... men tag en snak med René fra DSL - du kan få det som du vil have det! God Weekend!

mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak