ESU Einheitsgerätewagen 388

af cm, 9/2 2015, 00:46 (3358 dage siden)

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

God aften (nat)!
Jeg har anskaffet denne ESU Målevogn - der kan angive fart, gennemsnitsfart, køretid, kørt distance, maximal hastighed, kørespænding og aktuel hastighed.

Derudover er vognen udstyret med "Arbejdslys venstre", "Arbejdslys højre", Røde Slutlygter, 2 hvide frontlygter (med dertilhørende retningsskift), Kabine belysning samt en funktion "Kørelys styreende" (tænd/sluk).

Lidt om 1:1 vognen har jeg fundet her: LINK- samt selvfølgelig i den medfølgende brugsanvisning fra ESU.

Mit spørgsmål er: Var denne EHG 388 indrettet som styrevogn? Eller skal styreende bare forstås den retning med vognen forrest - som evt er "bemandet" med en "orange mand med walkie-talkie" - og hvor man af praktiske årsager kan tænde to (ikke 3) hvide lanterner i køreretningen... (?)
Håber at én eller anden kan besvare dette...

mvh
Chr

--
[image]

ESU Einheitsgerätewagen 388

af Erling Pedersen, 9/2 2015, 08:04 (3357 dage siden) @ cm

Hej Christian.

Er nok som i Danmark tidligere lygteføring ved rangering, to hvide frontlanterner i begge ender af maskinen.

Så du kan Rangere med vognen i front.

Mvh. Erling

ESU Einheitsgerätewagen 388

af cm, 9/2 2015, 09:15 (3357 dage siden) @ Erling Pedersen

Hej Christian.

Er nok som i Danmark tidligere lygteføring ved rangering, to hvide frontlanterner i begge ender af maskinen.

Så du kan Rangere med vognen i front.

Mvh. Erling

Hej Erling!

Tak for svaret. Jeg havde også mistanke om, at det blot er hvis EHG 388 skal nærme sig et ulykkessted med EHG forrest - af praktiske årsager (?) Altså at EHG ikke er styrevogn - men en vogn der kan forventes forrest under "einsatz" - således at lokofører passer sit lokomotiv længere "nede i stammen" og at "en orange mand" med walkie-talkie dirigerer...

mvh
Chr

--
[image]

Jernbanebøger

Med jernbane gennem hverdag og arbejde

Med jernbane gennem hverdag og arbejde
Pris 250 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak