DSB's enlige svale SAD

af cm, 8/2 2015, 13:19 (3336 dage siden)

ROCO udgiver nu DSB litra SAD med en MAN B&W Diesel kasse på ladet. Hjemmesiden angiver at der er tale om epIV og det er vel også i tråd med Trækassens angivelse af "kunden" for den transport.

SAD blev udgivet for et par år siden af ROCO med tilhørende Frich's kasse på ladet. Altså epIII - idet den er litreret SAD 69 400. (1962-1965)

Af billedet fra ROCO kan jeg ikke umiddelbart gennemskue hvorvidt ROCO har ændret litrering/nummer til 65-73: Uai 89 0 000 eller til 73-81: Uaai 31 86 989 0 000 - 4 eller evt 81-85: Uaai 31 86 993 0 000 - 6

-men fint nok, at ROCO gør sig den ulejlighed, at "epokegøre" vognen's cargo i tråd med deres egen angivelse af vognen som værende epIV.

MAN B&W kom til at hedde således i 1979. Så når den kører med den tilhørende trækasse må den nok forventes at være litreret og nummereret som en af de sidste to muligheder. (Uaai 31 86 989 0 000 - 4 eller Uaai 31 86 993 0 000 - 6)

mvh
Chr

--
[image]

DSB's enlige svale SAD

af Svend B J, 8/2 2015, 14:44 (3336 dage siden) @ cm
redigeret af Svend B J, 8/2 2015, 14:50

Man kan jo altid tage trækassen af (og anvende den til noget andet, f eks transport på en lastbil hvis man synes at transportkassen ikke helt passer til tidsperioden). Vognen har været anvendt flittigt til det sidste, så transport af MAN/B&W-produkter fra Holeby, er ikke helt ved siden af:

http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/drm/tn9992.htm
http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/drm/uaai85.htm

[image]

--
Svend
[image]

Avatar

DSB's enlige svale SAD

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 8/2 2015, 17:44 (3336 dage siden) @ Svend B J

Epoke IV-udgaven af vognen skal være yderst velkommen.

Det forekommer indimellem som om, at fabrikanter ofte laver epoke III-versionerne først - og hvis "hovedretten" bliver spist pænt op. så kan vi måske få lov til at få "desserten" bagefter, i form epoke IV-udgaven.
Velbekomme - jeg er i hvert fald klar til desserten :-)

Denne vogn ville jo være oplagt at lade trafikere Frederikshavn Gl. Station med en lysegrøn MAN B&W dieselmotor på - måske et "Genset" fra Holeby på vej til indbygning i en nybygning på Frederikshavn Værft.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

DSB's enlige svale SAD

af cm, 8/2 2015, 18:27 (3336 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Epoke IV-udgaven af vognen skal være yderst velkommen.

Det forekommer indimellem som om, at fabrikanter ofte laver epoke III-versionerne først - og hvis "hovedretten" bliver spist pænt op. så kan vi måske få lov til at få "desserten" bagefter, i form epoke IV-udgaven.
Velbekomme - jeg er i hvert fald klar til desserten :-)

Denne vogn ville jo være oplagt at lade trafikere Frederikshavn Gl. Station med en lysegrøn MAN B&W dieselmotor på - måske et "Genset" fra Holeby på vej til indbygning i en nybygning på Frederikshavn Værft.

Hvis vi kigger på perioden 1979 (Da B&W motorer komt til at hedde MAN B&W) og indtil 1985 da SAD blev udrangeret - så bliver det lidt svært at finde en nybygning fra Ørskov's Staalskibsværft eller Frederikshavn Værft - der har fået indbygget MAN B&W motor. Der er derimod adskillige nybygninger ud af Frederikshavn med MaK motorer.
Jeg har kigget på disse lister:

Frederikshavn Værft

Ørskov Staaskibsværft

En enkelt nybygning fra 1985 har dog B&W Alpha... men det er jo ikke MAN B&W :-(

mvh
Chr

--
[image]

DSB's enlige svale SAD

af Søeborg, 9/2 2015, 17:08 (3335 dage siden) @ cm

Belært af erfaringen må jeg sige, at man skal aldrig - ALDRIG - tage katalogbilleder eller nyhedsprospekter for 'gode varer'. Det er - eller kan være - 'hensigtserklæringer', og meget kan ændre sig i et projekts tilblivelsestid. Man kan først være 100 % sikker på en models udseende, autencitet og andet, når den er udkommet - spekulationer kan være underholdende, men sjældent særligt oplysende.

Jeg kan henvise til Rocos nyhedsprospekt 2014, hvor artikel nr. 67571 blev vist som en Interfrigo-vogn. Jeg bestilte modellen, men da den kom, var den muteret til en ordinær DB epoke IV-kølevogn med samme katalognummer. Nogle hjemmesider viser stadig katalogbilledet, mens andre viser den reelt eksisterende model.

Rocos forklaring var, at med over 1.000 modelnyheder/variationer kunne der ske en smutter. Vist så, den, der ikke laver noget, laver heller ingen fejl. ;-)

Med venlig hilsen,

Søeborg

DSB's enlige svale SAD

af Svend B J, 9/2 2015, 19:43 (3335 dage siden) @ Søeborg
redigeret af Svend B J, 9/2 2015, 20:19

Vær du glad for at vognen ikke blev udsendt som INTERFRIGO-vogn, for så havde den været forkert.

Jeg har søgt oplysninger på vogntypen, da den virker noget fremmed på mig. Ganske rigtig: Der fandtes kun denne ene vogn (ifølge indlægget på Drehscheibe) som blev anvendt til transport af varer til de franske styrker i Berlin (militærtog Strasbourg - Berlin-Tegel - Strasbourg). Læs mere her :

http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,381518
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,4895080

[image]

http://www.modellbahnshop-lippe.com/article_data/images/1/207372_c.jpg

DB havde dog nogle kølevogne af nogenlunde samme udseende Ibbhs 398.

--
Svend
[image]



Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak