Endelig U Hansa fra ACME

af h087 ⌂, bagsværd, 29/1 2015, 08:44 (3369 dage siden)
redigeret af h087, 29/1 2015, 09:24

:-) :-) :-) :-) :-)

yes, yes, yes

man kunne næsten fristes til at udbryde i højt skrig og skrål - også kaldet sang på X-factor - og måske også kunne komme med i hvordan man kan danse og hvordan man ikke skal - - meeen - skal vi ikke nøjes med at sige

"det var sgu da på tide" ( and stamp your feet, clap your hands and bang your heads together ) yeah, yeah, yeah :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D :-D

at der kom en korrekt udgave med harmonika - selvom der også kommer en med ombygget gavl og gummivulst - for de nyere epoker

men her billeder fra Nürnberg
Ferrovie info

ACME 50970
[image]

og

ACME 51000
[image]

ACME 51001
[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

Endelig U Hansa fra ACME

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 29/1 2015, 09:36 (3369 dage siden) @ h087

Det ser aldeles godt ud - så kan Italien-ekspressen (endelig!) udstyres med en korrekt U-Hansa vogn :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Endelig U Hansa fra ACME

af Jan Bøgedal Slundt @, 29/1 2015, 12:54 (3369 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej :-)

Hvornår så den sådan ud medharmonika'er og såd'..?

mvh.

Jan

Endelig U Hansa fra ACME

af h087 ⌂, bagsværd, 29/1 2015, 17:40 (3368 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

hej

i første indlæg

første og andet billede viser gavlen med harmonikaovergang

3ide billede med ombygget gavl og gummivulst

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Endelig U Hansa fra ACME

af peterw, 29/1 2015, 19:54 (3368 dage siden) @ h087

Hej Jan og Henning,

Jan skrev:
Hej :-)

Hvornår så den sådan ud medharmonika'er og såd'..?

mvh.

Jan

Henning skrev:
hej

i første indlæg

første og andet billede viser gavlen med harmonikaovergang

3ide billede med ombygget gavl og gummivulst

mvh
henning h087

Jeg fandt lige denne tråd hvor bla. h087, UTJ og Steff skriver lidt om det - som jeg forstår det var det første type fra 1957 og der havde harmonika og skørter og kørte sådan til omkring UIC-standardisering i 1969-70 stykker.

- Så Jan du og jeg skal vist begge have den med gummivulster - du kører lige som jeg epoke IV med DSB design i mix med lidt vinrødt så vidt jeg husker? :-)

Mvh,

Peter

Endelig U Hansa fra ACME

af Steff, 29/1 2015, 20:36 (3368 dage siden) @ peterw

Hej Jan og Peter

Sådan en "grov" tommelfingerregel med hvornår UH går fra harmonika og til gummivulst er - som også skrevet - UIC perioden. Altså hvornår nummeret fra vognenderne fjernedes og der blev sat UIC nummer midt på vognen under skjoldet.
Det vil sige ca. omkring 1969 for CIWL materiellet +/- et år eller to.

Jamen så passer jo den UH i blå CIWL bemaling fra Roco? Fy- nej, nix, bix. Disse vogne i de "gammeldags bemaling og med nr. i vognenderne" var en erstatning for nogle ældre Y vogne m. fl., der blev sendt til Japan for at gøre reklame for detn private NOE (Intraflug). Vognene manglede så i NOE der kørte i Europa og man lejede da 8 stk. HENSATTE UH, der fik den "gammeldags bemaling". Vognen blev anvendt i 1988 og året efter et par stykker i almindelig tur ind til de blev erstattede af M/MU.

Håber det gav lidt mening.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Trods "min" Y vogn i Odense, synes jeg faktisk at UH var den flotteste af alle CIWL vogne. Måske nok fordi det er DEN type jeg husker mest fra Kh.
[image]
Sidste udgave med åbne skørter, men man skal "rundt om gavlen" for at kunne afgøre om vulst eller harmonika.

Endelig U Hansa fra ACME

af Jan Bøgedal Slundt @, 30/1 2015, 02:09 (3368 dage siden) @ peterw

Hej Jan og Henning,

Jan skrev:
Hej :-)

Hvornår så den sådan ud medharmonika'er og såd'..?

mvh.

Jan

Henning skrev:
hej

i første indlæg

første og andet billede viser gavlen med harmonikaovergang

3ide billede med ombygget gavl og gummivulst

mvh
henning h087


Jeg fandt lige denne tråd hvor bla. h087, UTJ og Steff skriver lidt om det - som jeg forstår det var det første type fra 1957 og der havde harmonika og skørter og kørte sådan til omkring UIC-standardisering i 1969-70 stykker.

- Så Jan du og jeg skal vist begge have den med gummivulster - du kører lige som jeg epoke IV med DSB design i mix med lidt vinrødt så vidt jeg husker? :-)

Mvh,

Peter

Hej Peter :-)

Ja, det er rigtigt 1/1 -83 til 31/12 -90, jeg tænkte nok den var for gammel, men så sparer jeg de penge

Avatar

Endelig U Hansa fra ACME

af Futfar, Kajerød, 30/1 2015, 16:49 (3367 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

[image][image]
Märklins - noget primitive udgave - af U Hansa, som jeg fik i julegave, vistnok i 1960. Med årene er den blevet lidt skæv, så taget gaber lidt, men det ses ikke når stammen med de go'e gamle Märklin vogne fra '60'erne, kommer ud på en æresrunde;-). De nye fra ACME, ser attraktive ud, og det ser ud til at det italienske firma satser på det danske marked. Fint nok med lidt italiensk i 1:87:-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Endelig U Hansa fra ACME

af Søeborg, 1/2 2015, 13:03 (3366 dage siden) @ Futfar

Det er korrekt, at A.C.M.E. vil satse mere på det danske marked, og der er andet nyt på vej. Jeg skulle hilse fra hr. Buonopane og sige, at alle billeder af U Hansa-vognene fra 1960'erne (epoke III) er velkomne, da dokumentationen ikke er fuldstændig endnu.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Endelig U Hansa fra ACME

af Steff, 1/2 2015, 14:07 (3366 dage siden) @ Søeborg

Go´eftermiddag Hr. Søeborg!

Næste gang du taler med ACME, så prøv at finde ud af HVAD det er han mangler. For tilsyneladende MÅ ACME jo have fået fat på hovedtegningerne, ellers kunne ACME jo ikke fremstille de fotograferede prøvestøbninger.
Det er jo noget nemmere at finde ting, hvis ACME ville fortælle hvad og hvilket tidsrum.

Men til at begynde med KUNNE ACME jo kontakte "Waggon lits Diffusion", der jo varetager helt egne interesser og på bedste - undskyld udtrykket - ågerkarlemaner forsøger at malke penge ud af ALLE, der er interesserede i CIWL, private, MJ firmaer, museer, jernbaner mv. For de "beskyttelsespenge" de forlanger i.f.m. deres "licensbeskyttelse", BURDE de jo også kunne hjælpe med informationer?

Ellers er der jo MANGE muligheder, dels de "private fotografer" rundt om, især i Frankrig og Holland, samt ikke mindst "Compagnie des Wagons-Lits Patrimonie" i Paris, der jo reelt er CIWL nu eneste arkivbevarende kontor, resten ligger jo ved SNCF i LE MANS. Sidst er der jo FIAT og DONAUWÖRTH, der byggede vognene, der må jo ligge bemalingsforskrifter også.

Og hvis man finder ud af noget specifikt, kunne måske også BB i Danmark hjælpe?

Men spørg og måske kan vi hjælpes ad hen ad vejen.

med venlig hilsen

Steffen Dresler

Endelig U Hansa fra ACME

af UTJ, 1/2 2015, 14:28 (3366 dage siden) @ Steff

Men til at begynde med KUNNE ACME jo kontakte "Waggon lits Diffusion", der jo varetager helt egne interesser og på bedste - undskyld udtrykket - ågerkarlemaner forsøger at malke penge ud af ALLE, der er interesserede i CIWL, private, MJ firmaer, museer, jernbaner mv. For de "beskyttelsespenge" de forlanger i.f.m. deres "licensbeskyttelse", BURDE de jo også kunne hjælpe med informationer?

Dem skal man da ikke kontakte - alle skal vel blot holde sig laaaangt væk, da de jo tilsyneladende prøver at tjene på rettigheder som man ikke har.

Wagon Lits Diffusion

Endelig U Hansa fra ACME

af Søeborg, 1/2 2015, 14:36 (3366 dage siden) @ Steff

God eftermiddag, Steffen.

Tak for dine bemærkninger. Jeg beklager, hvis det ikke fremgik tydeligt nok, at A.C.M.E. mangler BILLEDER fra U Hansa-vognenes indsættelse i Danmark i epoke III - på billederne skal man kunne se ALLE påskrifter, også dem under taget og ved vognenderne, for der manglede nogle fra den ene side (firmaet har billeder af den franske tekst under vinduerne, men var den tysk på den anden side?*).

Jeg ved ikke, hvilke kontakter A.C.M.E. har rundt om i Europa, men de er sikkert fyldestgørende mht. formbygning. Hvad den videre dokumentation angår, skal jeg netop sende et eksemplar af jeres bog "De blå tog" til A.C.M.E., således at de får den bedst mulige basis for at fremstille vognene. Jeg skal selvfølgelig også sende dine øvrige anbefalinger videre til firmaet, der i øvrigt er meget stolte af den modtagelse, deres modeller har fået her i Danmark (men det var et sidespring).

Altså, hvis nogle ligger inde med billeder af U Hansa-vognene fra deres indsættelse her i landet, vil 'vi' (A.C.M.E.) meget gerne se dem! Og, i parentes bemærket, jeg har intet selv at gøre med projektet, jeg er bare budbringer.

Med venlig hilsen,

Flemming Søeborg

* I jeres bog side 183 viser tegningen den tyske tekst - er den korrekt? De tekniske påskrifter mangler, men de har vel været nogenlunde ens 'europaweit'?

Endelig U Hansa fra ACME

af Steff, 1/2 2015, 15:32 (3366 dage siden) @ Søeborg

Hej Flemming!

Jo, beskriftningen på "båndet" på siden er helt OK. Den stemmer jo OGSÅ overens med billedet på side 163 nederst. Det er kupesiden på tysk!!
MEN BEMÆRK, at den tyske måde at skrive på ITERNATIONALE EISENBAHN SCHALFWAGEN GESELLSCHAFT ÆNDRER sig omkring 1969 da vognen får UIC computornummer og til kun at være INTERNATIONALE SCHLAFWAGEN GESELLSCHAFT. Altså udelades EISENBAHN i epoke IV.

Også på www.tog-billeder.dk (Gunner W. Christensen), Danmark, vogne, er der et godt af U-hansa nr. 4591.

Men jeg synes ACME skulle prøve John Poulsen på Banebøger, da han helt sikkert kan hjælpe med lige den slags billeder.

Husk også på (masser at huske på:-) ) at UIC rasteren i princippet er ens uanset hvor vognene "teknisk" er hjemmehørende. "Kun" "hjemsteds angivelsen", skrives foran f. eks. DB og noget senere så DB RIC.

Hvis der er billeder i "biblen" fra La vie du Rail, La Compagnie des Wagons-Lits, kan jeg muligvis hjælpe med mailadresser!

Nedenunder her den officielle tegning fra DONAUWÖRTH og fremsendt via CIWL til DSB:
[image]

Den giver jo desværre IKKE de tekniske påskrifter, men det KUNNE jo være at fabrikken har dem?

Nå, spørg hvis jeg eventuel kan hjælpe, du kan jo give dem min mailadresse, ok?

Steffen

Endelig U Hansa fra ACME

af Søeborg, 1/2 2015, 20:30 (3365 dage siden) @ Steff
redigeret af Søeborg, 1/2 2015, 20:36

Hej Steffen.


Tak for yderligere oplysninger. Jeg forstod på A.C.M.E., at de kun vil lave epoke III-udgaven, så det er den, det drejer sig om - i hvert fald lige nu. Jeg vil dog naturligvis viderebringe dine oplysninger, og måske sender de senere en nyere version på sporene.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Endelig U Hansa fra ACME

af Steff, 1/2 2015, 21:11 (3365 dage siden) @ Søeborg

Go´aften Flemming!

Jamen det er jo også HELT FINT med en epoke III VL type UH. Det er jo lige netop DEN der mangler og var indsat i løb fra Stockholm(København) til bl.a. ROM.

Roco lavede jo netop epoke IV versionen med ændrede skørter og gummivulstovergangog også - som jeg husker - i TEN bemaling eller i hvert tilfælde blå?

Af interessante individ nr. KUNNE være (salg i bl.a. S, DK, D, NL, FS, F)

4581 (RIC ansvar DB), 4583 (RIC ansvar DB, har kørt DK indenlands), 4591 (RIC ansvar DB). Yderligere "danske vogne" 4582, 4587, 4589, 4590, 4593, 4594, 4595, 4596 og 4597.

Epoke IV med UIC nr. kan vi komme tilbage til, hvis det bliver aktuelt, men her er der jo flere DSB TEN-puljevogne!!

God aften, pas på med øllet (misundelig;-) )


Med venlig hilsen

Steff

Endelig U Hansa fra ACME

af Søeborg, 2/2 2015, 00:02 (3365 dage siden) @ Steff

Hej Steffen.

Det var fint med de konkrete numre - så slipper jeg for at sidde og rode med dem! Og jo, tak, jeg skal nyde hver enkelt, tysk pilsner - i øvrigt har såvel Netto som Lidl fremragende, tyske øller, så du behøver ikke at være (helt) så misundelig!

Med venlig hilsen og skumklang,

Søeborg

Endelig U Hansa fra ACME

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/2 2015, 21:16 (3365 dage siden) @ Søeborg

"Jeg forstod på A.C.M.E., at de kun vil lave epoke III-udgaven, så det er den, det drejer sig om - i hvert fald lige nu."

Roco har jo fsv. også udmærkede forme til epoke IV udgaven men tør bare ikke producere den. Men jeg glæder mig i hvert fald til at få min U Hansa-pakke fra A.C.M.E. :-D

/M:-Prten

[image]

Endelig U Hansa fra ACME

af Morten Flindt Larsen, København K, 1/2 2015, 17:17 (3365 dage siden) @ Søeborg

"Og, i parentes bemærket, jeg har intet selv at gøre med projektet, jeg er bare budbringer."

duk og væk....

M:-Drten

Endelig U Hansa fra ACME

af Denis Petersen, 3/2 2015, 10:19 (3364 dage siden) @ Søeborg

Hvis de vil satse på det danske marked så skal de da se og komme med den Ckm vogn og Dms vognen som de har haft i kataloget i 2 år nu..

Denis Petersen

Endelig U Hansa fra ACME

af h087 ⌂, bagsværd, 3/2 2015, 11:39 (3364 dage siden) @ Denis Petersen
redigeret af h087, 3/2 2015, 11:45

:-)

lidt sjovt at tænke over

Ckm = 3 stk; kører kun i DK og i begrænset periode

den specielle Dms ( mener der kun er 1 stk i den farve/udgave ) i DK/udland? tog ( også begrænset periode

Uhansa = 40 stk (mange udgaver/forvaltninger og bemalinger) ; kører over hele ( eller ihvertilfælde det meste ) Europa ( og her over en meget lang periode )

gad vide hvad der sælges mest af ?

så sælges der nok af Uhansa kan de være med til at finacerer Ckm og Dms - omvendt tror jeg det næppe

fx skal jeg ikke have Ckm og Dms - men 4 - 5 stk Uhansa og i vores indkøbsgruppe er der foreløbig forudbestilt/opskrevet 12 stk på 4 af medlemmerne (ud af pt 11) - og ingen Ckm og Dms

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Endelig U Hansa fra ACME

af Denis Petersen, 3/2 2015, 18:55 (3363 dage siden) @ h087

Jaaa 3 stk Ckm og 3 stk som WRm plus i deres flyver som der har været fremme ville de lave den i gul bemaling den kunne også komme i blå og i brun.

så selv om det "kun" er 3 stk så er det vel stadig ikke en hindring i forhold til bemaling. Mener at Ckm vognene var brugte tyske vogne så der ville der jo også være mulighed for at have et marked, så jeg syntes det måske er lidt snæversynet og sige det kun er 3 stk. men ellers er jeg da fuldstændig enig med dig Henning.

Dms vognen som jo var tyskindlejet og klasket DSB på kunne vel også sælge sydpå der har vel ikke kun kørt een.

Og U-hansa jeg kan da kun give dig ret den har jo været overalt i europa.

Denis Petersen

Endelig U Hansa fra ACME

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2015, 19:03 (3363 dage siden) @ Denis Petersen

"Mener at Ckm vognene var brugte tyske vogne"

Ckm-vognene var splinter-fabriksnye vogne leveret fra Tyskland og forsynet med aptering af Scandia.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Ckm eventuelt fra ACME.

af Steff, 3/2 2015, 20:23 (3363 dage siden) @ Denis Petersen

Go´aften Denis

Hvor vil jeg da håbe at dit ønske går i opfyldelse ved at ACME holder det fremførte i deres prospekt.

Men som jeg ser "opgaven" (vi har jo ingen problemer, men opgaver der skal løses, ik´:-) ) er der ofte langt fra at melde ud og til handling, bl.a. fordi en nærmere indhentning af informationer ofte viser, at man ikke "bare" kan lave en eventuel ommaling af en given vogn, så den passer til andre landes forvaltninger.

Ckm vognene er jo IKKE bare en DB Bpmz hvis skal gå i detaljer, men ændret vognkasse til danske ønsker. Bl.a. et vindue smalt vindue mere og glat tag, hvor Bpmz har sikker.

Jeg har IKKE forstand på støbninger af vognkasser, men jeg er ret sikker på, at der er mere salg i en eventuel Bpmz end en "smal 3 eksemplarers vogn til DSB". Endelig kommer så det som Henning så rigtigt skrev, at ACME jo er i den klassiske situation med, at vognen højst sandsynligt ikke sælger i det omfang, at den kan give overskud. Om ACME så er tilfreds med "break-even", at det lige løber rundt er så en anden sag.

Der HAR jo været masser af udmeldinger om DK modeller, der ikke er blevet til noget af mange årsager, men jeg håber da, en selv en "smal vogn" vil blive materialiseret, flot er den sku´!
Herunder et billede som ledsagevogn.

[image]

Så hav tålmodighed og glæd dig til den kommer, hvis ikke, ha´ forståelse for hvorfor, PENGE:-(


Med venlig hilsen og forhåbentlig en fortsat god aften

Steffen Dresler

Ckm eventuelt fra ACME.

af Denis Petersen, 4/2 2015, 13:16 (3363 dage siden) @ Steff

Jeg ved godt der er mange faktorer der spiller ind med hensyn til man helst også skulle tjene en klink på de vogne man udsender . Og der var måske også mulighed for genbrug af nogle stumper men ja Steffen håber da at de langer den over disken også i andre farver. Ved sidste udstilling i Køge havde jeg fat i alexandro fra ACME og han var meget opsat på at den kom fra ham af plus han så kunne lave nyt oplag af deres TEN sovevogn med målevogn literinger på som jo så ville passe til WRm vognen i gul.

Men nu må vi se hvad der sker :-)

Kunne ihvertfald sagtens bruge den ligesom dig Steffen :-)

Denis Petersen

Ckm eventuelt fra ACME.

af Michael Olsen, 4/2 2015, 13:58 (3363 dage siden) @ Denis Petersen

Hej!
Jeg tror bestemt at ACME kommer med Ckm-vognene. I det seneste nr (tror at det havde nr. 18) af spor og baner blev der vist billeder af prøvestøbninger.

Michael

Endelig U Hansa fra ACME

af Søeborg, 3/2 2015, 14:54 (3364 dage siden) @ Denis Petersen
redigeret af Søeborg, 3/2 2015, 15:01

Hvis jeg må have den fornøjelse at referere fra "Spor og baner" nr. 18, side 44-45, fremgår det, at cafévognen kommer i år (2015). Med lidt held kan den præsenteres på DMJU's udstilling i Køge sidst i april. Det må være klart for enhver, at da det danske marked er så lille, som det er, kaster virksomhederne sig ikke ud i risikable eventyr med nye specielle produktioner, førend de har en fornemmelse af, om markedet kan bære udviklingsomkstningerne.

A.C.M.E. har fået en fin modtagelse for deres seneste, danske produktioner, og det har selvfølgelig været befordrende for de kommende nyheder, så der er mere undervejs - og ikke kun variationer over cafévognen... Det kan vi altid vende tilbage til, når Tidens Fyldighed er inde (citat Thummelumsen).

Med venlig hilsen,

Søeborg

Den blå vogn bliver rød...

af Søeborg, 6/2 2015, 17:46 (3360 dage siden) @ Søeborg

... nemlig denne Ckm-støbning fra A.C.M.E. Den kan forhåbentlig præsenteres i færdigmalet og påtrykt form på DMJU-udstillingen i Køge i april. Dette er konferenceversionen - læg mærke til, at der er flasker på anretterbordene. Ved redaktionens slutning var det endnu ikke afklaret, om det var Tuborg- eller Carlsbergflasker, der stod på bordene... ;-)

Med venlig hilsen,

Søeborg

[image]

Foto: A.C.M.E.

Den blå vogn bliver rød...

af Denis Petersen, 6/2 2015, 22:28 (3360 dage siden) @ Søeborg

Ser fornuftigt ud og den kan sagtens bære den blå farve med et gult afstumpet vingehjul så er der allerede 2 versioner der ;-)

Denis Petersen

Den blå vogn bliver rød...

af bygger01, 7/2 2015, 20:18 (3359 dage siden) @ Denis Petersen

Jeg ved godt, at det er fuldstændig ved siden i denne tråd, men hver gang jeg ser den overskrift - Den blå vogn - tænker jeg på Aalborg ....

Da jeg var barn i 50'erne, var den blå vogn, en, der hentede folk til Vodskov, hvor der var en "tosseanstalt" oppe i Hammer Bakker

Mon der var andre steder i Danmark, hvor den blå vogn betød det samme ?

Den blå vogn bliver rød...

af Gert, 7/2 2015, 20:40 (3359 dage siden) @ bygger01

Det begreb kendte vi også i Køge for 60 år siden.........

Gert

Den blå vogn bliver rød...

af me1526, 7/2 2015, 23:10 (3359 dage siden) @ Søeborg

Hejsa
Vil det sige at A.C.M.E kommer på Køge udstillingen?:-P

Den blå vogn bliver rød...

af Søeborg, 9/2 2015, 16:42 (3358 dage siden) @ me1526

Hvis der er plads endnu i Køge, vil A.C.M.E. gerne komme - det var, hvad jeg fik at vide i Nürnberg.

For undertegnede er 'Den blå vogn' først og fremmest en desværre nu nedlagt (skinnebåren) forlystelse i Tivoli, der lå lige i nærheden af Radiobilerne.

I Tivolis udgave af 'Den blå vogn' kørte man bl.a. lige igennem en linie 8-motorvogn af hovedtypen under skrig og skrål. Så vidt jeg ved, anvendte Skt. Hans Hospital ved Roskilde også 'en blå vogn' til afhentning af patienter.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Den blå vogn bliver rød...

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 9/2 2015, 19:23 (3357 dage siden) @ Søeborg

For undertegnede er 'Den blå vogn' først og fremmest en desværre nu nedlagt (skinnebåren) forlystelse i Tivoli, der lå lige i nærheden af Radiobilerne.

I Tivolis udgave af 'Den blå vogn' kørte man bl.a. lige igennem en linie 8-motorvogn af hovedtypen under skrig og skrål. Så vidt jeg ved, anvendte Skt. Hans Hospital ved Roskilde også 'en blå vogn' til afhentning af patienter.

Et andet sted kørte man så vidt jeg husker lige imod to sammekoblede jernbanevogne, men drejede fra i sidste øjeblik.

Forlystelsen skiftede senere navn til "Dør nr. 13".

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak