Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 26/1 2015, 15:41 (3375 dage siden)

[image]
Foto: L. Frydendall/C.F. Møller.

Flot ser den jo ud, og jeg tvivler på at det kan gøres flottere. Heljan bliver bedre og bedre til at lave særdeles flotte ting. Men kan den køre?
Mit spørgsmål går på om den som 3-leder, kan køre perfekt, for som 2-leder er der sikkert intet i vejen. Jeg spørger om der er nogen som har erfaring - omend kortvarig - med den, for de problemer jeg har haft med 1800- modellerne, skal jeg ikke ha' gentaget.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den, MO 5xx

af Søeborg, 26/1 2015, 22:24 (3375 dage siden) @ Futfar

Jeg kan ikke udtale mig om treleder-versionen, men jeg er ikke imponeret over toleder-modellens køreegenskaber (strømoptaget). Der er for mange udfald, trods meget lang akselafstand - her kører en prisbillig Piko-maskine med blot fire aksler og kortere akselafstand suverænt bedre. Jeg kender ikke årsagen - skyldes det de brunerede hjul - og vil det blive bedre med en vis tilkøring? Bortset fra det er såvel den stafferede udgave som den mere neutrale meget flotte, og lykkeligvis er dekoderen monteret på forhånd - det forlyder, at ledningerne stadigvæk knækker meget let, hvis man demonterer overdelen.

Med venlig hilsen,

Søeborg

Så kom den, MO 5xx

af h087 ⌂, bagsværd, 27/1 2015, 12:41 (3374 dage siden) @ Søeborg

:-)

Hej

en af mine klubkammerater har fået sig en MO 500 ( 2 skinne ) - og siger ar den skal køres til i ca 1 time - og så kører den også perfect - og hvis posten når at komme i dag - så får vi prøvet 3 stk MO 500 ( 2 skinne ) af - frisk fra fabrikken - og så får vi at se !!

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Så kom den, MO 5xx

af Bent Larsen, 27/1 2015, 14:56 (3374 dage siden) @ h087

Hej
Angående 3-leder fik jeg i 2002 Heljans MO til at køre uden problemer på M skinner, ved at sætte Roco 11 mm hjul på trækhjulene, og Lima 10,3 mm på den 3-akslede. Det er beskrevet i et læserbrev i Banen nr. 69 side 94.
vh
Bent Larsen

Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 28/1 2015, 17:09 (3373 dage siden) @ Bent Larsen

Tak for dit svar, som jo omhandler mit spørgsmål om 3-leder erfaringer. Heldigvis har jeg langt de fleste udgaver af det udmærkede trykte organ banen, så det var nemt lige at slå dit indlæg der, op. Nu kører jeg på C-spor, og dine erfaringer går på M-og K-spor (nej ikke M/K-spor, jeg ved at Henning læser med her), og der er jo så forskelle. Jeg kan så konstatere at du har brugt en del ressourcer på at få din MO 18xx til at køre fint på M-spor, og det er, for mig at se, noget af en bedrift.
Jeg bemærker at redaktionen har henvendt sig til Heljan omkring de mangeartede problemer, og at Heljan i januar 2003 lovede at rette alle fejl. Det er så 11 år siden!!! Og hvad er der sket siden?
Jeg har ved flere lejligheder kritiseret Heljan for at rullende materiel konsekvent laves til 2-lederdrift, og det du beskriver, bekræfter at man skal udføre eksperimenter, bruge tid og penge, for at få en velkørende model.
Det er ubestridt at Heljan laver meget fint udseende modeller, og de koster da også derefter, men så skal modellen også, både i 2-leder og 3-leder, fungere upåklageligt i enhver henseende!!! Et krav som Heljan længe ikke har kunnet/villet leve op til. Men lad os nu se, jeg venter spændt på tilbagemeldinger om den nye 3-leder udgave! Jeg skal ikke have en vitrinemodel til 2.300,- eller ofre bunker af tid/ærgrelser/penge på noget som burde være en selvfølge!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den, MO 5xx

af Lustrup, 29/1 2015, 11:07 (3372 dage siden) @ Bent Larsen

Du skriver om Roco 11 mm hjul med hæfteringe. Fik du dem færdige eller har du selv filet rillerne til hæfteringene ?. Hvis de var færdige, så gerne et reservedelsnummer.

På en af mine 1800 Mo har jeg monteret Roco standard 11 mm hjul på den 3-akslede boggie. Pinolspidserne er filet væk. Desuden er der loddet en bronzestrip på strømoptaget, så også det midterste hjulsæt deltager. Resultat: Den kører pænt og hjulstøjen er markant mindre.
Lustrup

Så kom den, MO 5xx

af Bent Larsen, 29/1 2015, 15:31 (3372 dage siden) @ Lustrup

Hej Lustrup
De Roco hjul jeg brugte den gang var nogle Trinbrættet Århus havde som løsdele, men Fælderbanen og Tikøb har selv fået fremstiller hjul med rille til gummiring.
vh
Bent Larsen

Så kom den, MO 5xx

af h087 ⌂, bagsværd, 28/1 2015, 02:05 (3374 dage siden) @ h087

:-)

har så prøvekørt 4 stk MO - 581, 585, 597 og 597 ( ja - der kom 4 stk ) og jeg har så prøvekørt dem direkte fra æsken - på klubanlægget ingen problemmer - kører perfekt - og også langsomt uden problemer.
prøvede også på opstillingsbanegården hjemme - uden at rense spor/og der ryges også i dette rum !!!!!! - og heller ikke her nogen problemer - og på de få sporskifter der ikke har strøm i hjertestykket - heller ikke nogen problemer - selv ved ultra langsom kørsel.

så konklusitionen - ud af æsken og på sporet - og der køres - perfekt - det er sådan det skal være :-) :-) :-) - og det skal så lige nævnes at det er 2 skinne modellerne vi taler om.

mvh
henning h087

og så mener jeg at Heljan skal udgive AC modellen snarest - således at der kan laves en Sønderjyde :-) ;-)

ok - af en eller mærkelig grund - tror jeg at den kommer i år - men vi får at se !;-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Så kom den, MO 5xx

af Svend B J, 28/1 2015, 09:36 (3373 dage siden) @ h087
redigeret af Svend B J, 28/1 2015, 09:42

og så mener jeg at Heljan skal udgive AC modellen snarest - således at der kan laves en Sønderjyde :-) ;-)

Da den gode Henning h087 ikke kører AC men DC/DCC, er det nok AC-vognen han hentyder til :-D

[image]

--
Svend
[image]

Så kom den, MO 5xx

af jhcn, Lystrup/Århus, 28/1 2015, 10:24 (3373 dage siden) @ Svend B J

og så mener jeg at Heljan skal udgive AC modellen snarest - således at der kan laves en Sønderjyde :-) ;-)


Da den gode Henning h087 ikke kører AC men DC/DCC, er det nok AC-vognen han hentyder til :-D

[image]

Eller også ser vi snart en konvertering af de helt store :-)

--
Henrik

Så kom den, MO 5xx

af h087 ⌂, bagsværd, 28/1 2015, 11:16 (3373 dage siden) @ Svend B J
redigeret af h087, 28/1 2015, 11:28

:-)

ja det er AC vognen der hentydes til ( en pose ballast er afsendt :-) )

og for dem der har bevæget sig i den store historiske verden
vil staks kunne at det er en lettere ( alt efter temperament :-) ) omskrivning af en vis romersk Hr Cato "den Ældre"

"Ceterum censeo Carthaginem esse delendam"

på dansk ( for dem der ikke er så kyndige udi det latinske ) altså "I øvrigt mener jeg, Karthago bør ødelægges"

dog i min omskrivning; en mere opbyggelig hensigt/mening og til glæde for mange

og så lige huske at vores sporvidde 1435 nok stammer fra hjulafstanden på romerske stridsvogne !! ;-)

mvh
henning h087 ( nu også citatnittetællerfusker :-) ;-) :-D

iøvrigt undrer det mig at der åbenbart ikke er 3 skinne kørere ( altså AC - men ikke en vogn, - men strømsystem ) - der har anskaffet sig en MO 5xx endnu - og kan give svaret videre til futfar :-) ;-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Så kom den, MO 5xx

af jhcn, Lystrup/Århus, 28/1 2015, 11:45 (3373 dage siden) @ h087

iøvrigt undrer det mig at der åbenbart ikke er 3 skinne kørere ( altså AC - men ikke en vogn, - men strømsystem ) - der har anskaffet sig en MO 5xx endnu - og kan give svaret videre til futfar :-) ;-)

Beklager - jeg venter på en MR/MRD fra Heljan.... :-)

--
Henrik

Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 28/1 2015, 17:22 (3373 dage siden) @ jhcn

Ja, den er jeg også lidt spændt på. Jeg har den - i 3 eksemplarer fra Lima - som MR/MR, ombygget til 3-leder med DLS, meget velkørende!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den, MO 5xx

af cm, 28/1 2015, 12:24 (3373 dage siden) @ h087


iøvrigt undrer det mig at der åbenbart ikke er 3 skinne kørere ( altså AC - men ikke en vogn, - men strømsystem ) - der har anskaffet sig en MO 5xx endnu - og kan give svaret videre til futfar :-) ;-)


Jeg (3-skinne kører)har købt vognen, men dels har jeg adskilt hele min bane m.h.p. udvidelse med skyggebanegård - dels ligger vognen (MO 585)i sin æske og hygger sig derhjemme, eftersom jeg er på arbejde i udlandet. Hvis ikke andre AC-kørere kommer "på banen" i denne tråd - skal jeg da nok melde mig med mine vurderinger / observationer

Har 2 stk MO-1800. Den ene har været til ombygning hos HOBBYKÆLDEREN - den anden kørte fint - direkte ud af æsken.

Jeg håber at HELJAN lancerer MO 500 modellen som MO 1900 på et senere tidspunkt.

mvh
Chr

--
[image]

Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 28/1 2015, 18:07 (3373 dage siden) @ cm

Tak for, også, dit indlæg. Selvom du mener at dit eksemplar "ligger og hygger sig derhjemme", er det jo din model, der er foto af i min trådstart:-D , er der noget du ikke ved:-P ?

Men vi må jo konstatere, at 50% af dine MO'ere ikke har været i orden fra indkøbet, og det er vel ikke tilfredsstillende. Som nævnt tidligere i tråden, skal det være "ready to run". Du er dog, hidtil, ikke så dårligt stillet som jeg, hos mig var uduelighedsprocenten 100. På 3 stk.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 28/1 2015, 17:46 (3373 dage siden) @ h087

Jamen Henning dog. Du kan også citatfusk på latin:-) Godt gået af en gammel smed:-D . Det med sporvidden er jo helt korret:-P. Hvor får du det dog fra;-)?
Bemærk venligst hvor behændigt jeg undgår at bruge betegnelserne AC/DC - det er vist noget med en australsk rockgruppe - da det jo åbenbart kan bringe forvirring i modeljernbanesammenhænge.

Da al styrestrøm/-spænding i den digitale modelverden er jævnspænding/pulserende jævnspænding, finder jeg det nemmere at anvende begreberne 2-leder eller 3-leder. Og så var det måske endda mere korrekt, blot at sige med eller uden midterleder. men det er jo en smagssag:-D.

Men så fik du jo så også lejlighed til at ride din kæphest hvad angår litra AC, men glem nu ikke AD/AY, den mangler vi da også!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den, MO 5xx

af Svend B J, 28/1 2015, 20:12 (3373 dage siden) @ Futfar

Hvis/når vi får en AC-vogn fra Heljan, kan vi nok give Henning 50% af skylden/æren/ansvaret, for han har været mere vedholdende end de fleste :-)
... og Heljan lytter åbenbart til, hvad der bliver sagt ;-)

--
Svend
[image]

Så kom den, MO 5xx

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/1 2015, 20:22 (3373 dage siden) @ Svend B J

Jamen jamen, den HAR vi da fået for længst. Heljan er bare kommet til at bytte om på bogstaverne.....

duk og meget hurtigt væk...

M

Så kom den, MO 5xx

af UTJ, 28/1 2015, 20:46 (3373 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Jamen jamen, den HAR vi da fået for længst. Heljan er bare kommet til at bytte om på bogstaverne.....

duk og meget hurtigt væk...

M

AC til DC eller er det nu DC til AC. Det må da være tilstrækkeligt med CD til DC og CA til .....

Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 28/1 2015, 16:10 (3373 dage siden) @ Søeborg

Tak for dit svar. Nu var det erfaringer med 3-leder jeg efterspurgte, men det er bestemt ikke uinteressant med dine erfaringer med 2-lederdriften, som er markant anderledes, end beskrevet af Henning i et senere indlæg.
Hvad angår Piko's billige loks, har jeg lignende erfaring. Jeg har lige købt Piko's BR 245 med lyd, og med dens 23 f-tast funktioner, og meget flotte udseende til knapt 1.600,- , er det mit første, men bestemt ikke sidste Piko-lok. Og så kører den perfekt! Jeg har dog måttet skrue lidt ned for lydstyrken, den overdøvede næsten alle de andre loks.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den, MO 5xx

af Søeborg, 28/1 2015, 22:28 (3373 dage siden) @ Futfar

Jeg kan desværre ikke deltage med iagttagelser vedrørende treledermodellen, men jeg har i dag spurgt Kim Nannestad direkte om kontaktproblemerne med den nye Mo - jeg har selv to toledermodeller, og problemet er det samme med dem: Udfald, hakkende kørsel, stop - ikke kun over sporskifter, men også på ret spor.

Svaret var: En halv times kørsel hver vej, så er olien på hjulene slidt af og fedtet 'hvirvlet rundt'. Jeg kan ikke afprøve rådet i disse dage, da jeg er bortrejst, men det var, hvad rådet gik på. Andre fortæller, at bruneringen - som er meget kraftig - skal slibes af med en glasfiberpen på hjulenes bagsider og køreflader, og så kan den køre!

Det hjælper jo godt nok ikke på spørgsmålet om treledermodellen, og fra anden side hører jeg, at ledningerne stadig er lige stive (og knækker let), samt at overdelen skulle være lige så svær at få af som på 1800-modellerne. Det er ikke godt, selvom vi nu slipper for at montere dekoderen - for der skal jo stadig passagerer i. Jeg har flere gange bedt Heljan om at ændre på konstruktionen på netop dette punkt, men øjensynligt forgæves. Så jeg vil ikke helt medgive, at Heljan lytter - i hvert fald ikke til alt.

Og tillykke til Futfar med Piko BR 245 - det er et supergodt lokomotiv, også til trelederdrift. Prøv også Pikos 'Ludmilla' med digitallyd - du bliver blæst ned af stolen!

Med venlig hilsen,

Søeborg

Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 30/1 2015, 15:42 (3371 dage siden) @ Søeborg

Jeg kan desværre ikke deltage med iagttagelser vedrørende treledermodellen, men jeg har i dag spurgt Kim Nannestad direkte om kontaktproblemerne med den nye Mo - jeg har selv to toledermodeller, og problemet er det samme med dem: Udfald, hakkende kørsel, stop - ikke kun over sporskifter, men også på ret spor.

Svaret var: En halv times kørsel hver vej, så er olien på hjulene slidt af og fedtet 'hvirvlet rundt'. Jeg kan ikke afprøve rådet i disse dage, da jeg er bortrejst, men det var, hvad rådet gik på. Andre fortæller, at bruneringen - som er meget kraftig - skal slibes af med en glasfiberpen på hjulenes bagsider og køreflader, og så kan den køre!

Det hjælper jo godt nok ikke på spørgsmålet om treledermodellen, og fra anden side hører jeg, at ledningerne stadig er lige stive (og knækker let), samt at overdelen skulle være lige så svær at få af som på 1800-modellerne. Det er ikke godt, selvom vi nu slipper for at montere dekoderen - for der skal jo stadig passagerer i. Jeg har flere gange bedt Heljan om at ændre på konstruktionen på netop dette punkt, men øjensynligt forgæves. Så jeg vil ikke helt medgive, at Heljan lytter - i hvert fald ikke til alt.

Og tillykke til Futfar med Piko BR 245 - det er et supergodt lokomotiv, også til trelederdrift. Prøv også Pikos 'Ludmilla' med digitallyd - du bliver blæst ned af stolen!

Med venlig hilsen,

Søeborg

Tak Søeborg (Måske Flemming)? Samt I andres indlæg.
Ved henvendelse til Heljan, er det helt normalt med et "orakelsvar". En gang i mellem er svaret brugbart, men ofte ikke. Lige som Bent Larsen, har jeg brugt en del ressourcer på at få mine 3 stk. 1800 modeller til at køre, bare nogenlunde, og udskiftning af hjul, er et af tiltagene. Ved kørsel over slanke sporskifter/-kryds, går det stadig helt galt, slæbeskoen kan ikke bevæge sig højt nok op til at de lidt højere punktkontakter kan passeres, med det resultat, at maskinerne lægger sig ned ved siden af sporet. For mig at se, skyldes dette mishap, at det er en to-leder med monteret slæbesko, og ikke en "ægte" 3-leder. Og tilsyneladende er der ikke ændret noget på dette forhold.
Af- og på montering af overdelen, har jeg ikke haft problemer med (Vi kipper med flaget:-D.)
Det med at dekoderen er forud monteret er da fint nok, men hvad nu hvis man ønsker en DLS ESU med en 4-8 ohms højtaler? Kan det lade sig gøre?
Ja 245'eren er en sand fryd for øje og øre, og min gode ven og ligesindede cm, har demonstreret Ludmilla for mig, det er faneme guf:-P.
Min foreløbige konklusion må således være, at modellen ikke er "ready to run", men at der skal foretages, et endnu ukendt antal indgreb, før den kan køre tilfredsstillende. Og det vil jeg altså ikke betale 2.300,- for, Heljan!!!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den, MO 5xx

af K 564, 30/1 2015, 17:37 (3371 dage siden) @ Futfar

Hej

Undervognen på DC 500 vognen er et genbrug af 1800 vognen. Der bare fræset plads til de nye døre. Ledningerne er ændret til nogle meget tynde. Om de holder bedre end dem på 1800 vognene (for de er ikke gode) må tiden vise.

Hilsner Keld

Så kom den, MO 5xx

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/1 2015, 00:19 (3373 dage siden) @ Futfar

Det er lidt sjovt at se hvordan en tråd kan udvikle sig i en helt anden retning, end det første indlæg (men er bestemt også meget interesseret i en AC-vogn).

Men var kort forbi Fyns Modeltog (Loksound) inde i Overgade i Odense i dag. Her fik jeg demonstreret en 500-MO i AC på prøvebanen, som var med R1-kurver i C-skinner. Det kan den godt klare. Og udgaven har også fået monteret andre indvendige ledninger, der ikke skulle knække.

Og det er virkelig en flot model, lad det være sagt med det samme.

Mine overvejelser går nu i retning af om det skal være lydversionen, jeg skal have. Den fås nemlig også i lydudgaven derinde.

Min Heljan 1800-MO med senere monteret lyd, kører fint på det lagte af min K-skinnebane med R 4 og slanke skifter. Og trækkraften er rigtig fin, også mere end hvad den rigtige kunne klare.

Mvh
Claus

Så kom den, MO 5xx

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2015, 02:42 (3373 dage siden) @ Claus E. Hansen

"Og trækkraften er rigtig fin, også mere end hvad den rigtige kunne klare."

Okay så....! ;-) :-P :-D

duk og væk!

M:-)rten

Så kom den, MO 5xx (først OT - derefter )

af h087 ⌂, bagsværd, 29/1 2015, 02:53 (3373 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af h087, 29/1 2015, 03:22

:-)

ja - ded må en jo sige

en Heljan MO 5xx med med over 185 tons trækkraft - ded alså sgu gådt gået - Heljan.

og så er der bestilt flugtflybilletter samt en stak spader - og så er ded bare med at grave, grave, grave, grave ...ect...ect :-D :-D :-D :-D ;-)

nå men ot overstået - så fik vi da lidt melding om 3 leder udgaven

kommer så til at tænke på ( og ded gjorde slet ikke ondt - sådan da da ) at en sådan prøvebane jo egentlig ikke bare burde bestå af en oval, men også sporskifter, store som små, krappe som mindre krappe, rette som kurve samt krydsningssporskifter + selvfølgelig S-kurver - og både til 2 leder som 3 leder !

det vil jo give et mere all-round tjek - på hvad en model kan klare og opfører sig på de forskellige mærker
for man burde jo prøve modellen af på :

3-leder
M skinne
K skinne
C skinne

2 leder
de forskellige spormærker samt coder
det vil være en større opgave - men er vel det - som skal til for at afprøve

mine 2-leder MO 5xx blev afprøvet på (med og uden ledende hjertestykker)
Peco code 75 og 100
Piko code 100
Roco code 83

og klarede dem alle som beskrevet

og min prøve/opstillings/lege/station 2500 x 800 : kan jo godt lide at rangere og opstille stammer erfter forbillede
[image]

og den har ikke alle de mulige kombinationer og er lagt i Peco code 75 og 100 - og nogle sporskifter er af Piko og Roco - og mindste radius er 500

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

Blind høne kan også finde (guld)korn...

af Futfar, Kajerød, 31/1 2015, 16:49 (3370 dage siden) @ h087

kommer så til at tænke på ( og ded gjorde slet ikke ondt - sådan da da ) at en sådan prøvebane jo egentlig ikke bare burde bestå af en oval, men også sporskifter, store som små, krappe som mindre krappe, rette som kurve samt krydsningssporskifter + selvfølgelig S-kurver - og både til 2 leder som 3 leder !

det vil jo give et mere all-round tjek - på hvad en model kan klare og opfører sig på de forskellige mærker
for man burde jo prøve modellen af på :

3-leder
M skinne
K skinne
C skinne.

Se, der har du fat i den helt rigtige ende Henning!!! Som du beskriver det, er min "prøvebane" indrettet. Men - ud fra fotos - er Heljans "prøvebane", langt fra sådan indrettet. Hvis den var, og den ellers blev brugt rigtigt, ville vi 3-leder kunder, nok se nogle betydeligt bedre resultater. Uden på nogen måde at kunne dokumentere det, er det min fornemmelse,,at Heljan satser mere på det britiske marked i scala 00, 2-leder drift, end det europæiske H0, 3-leder. Hvorfor skulle man ellers ikke kunne få leveret "AC-hjul", men udelukkende "DC-hjul"? De VIL ikke levere dem, velvidende, at der er stor forskel på dem?
Jeg har en anden "kæphest" at ride: De første "harmonikavogne", leveredes med 2 monterede udslåede harmonikaer, og en vedlagt indslået do. Senere blev disse vogne leveret med to indslåede, og ingen udslåede??? På en Valbymesse spurgte jeg Kim Nannested om denne leveranceforskel, og svaret var: "Det er for at få et mersalg"!!! Hvis Heljans økonomi baseres på salg af 2 harmonikaer til 40,- ,må det minsandten stå dårligt til!!!
Jeg har i samtlige mine indlæg, rost Heljan for deres evne til at fremstille modeller, der er utroligt fine, flotte og fornemme, men der mangler altså lige de sidste, ikke uvæsentlige, detaljer, så også vi 3-leder kørere, kan få glæde af deres produkter;-). Så dette indlæg skal ikke opfattes som en hetz mod Heljan, tvært imod, det er ment som et forsøg på at få fremstillet modeller, som vi 3-leder kørere også kan få den fulde glæde af!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Blind høne kan også finde (guld)korn...

af ME 1536, 31/1 2015, 19:31 (3370 dage siden) @ Futfar

Jeg forstår ikke det hele . Jeg har Mo1825 siden ca. 2000 og jeg kør 3-leder. Jeg har aldrig haft problemer med strømoptag. Skinnere er Maerklin K.
Dieter

Så kom den, MO 5xx

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 29/1 2015, 10:59 (3372 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Claus E. Hansen, 29/1 2015, 11:04

"Og trækkraften er rigtig fin, også mere end hvad den rigtige kunne klare."

Okay så....! ;-) :-P :-D

duk og væk!

M:-)rten

Meget kan man forlange, men nok ikke lige at en Heljan MO skal kunne trække over 185 tons, selv ikke i tilfælde af forspandskørsel :-D :-D

Prøvebanen hos Fyns Modeltog har skam også et par korte sporskifter. Jeg har også set noget lignende hos fx Kystbanen. En god måde at få prøvekørt noget materiel på inden et køb.

Mvh
Claus

Så kom den, MO 5xx

af Morten Flindt Larsen, København K, 29/1 2015, 14:07 (3372 dage siden) @ Claus E. Hansen

"Meget kan man forlange, men nok ikke lige at en Heljan MO skal kunne trække over 185 tons, selv ikke i tilfælde af forspandskørsel"

Tjooooh, det kommer vel an på, om den kører på M-skinner eller "Mein Gleis".... ;-) :-p

du og væk igen.....

M:-Prten

Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 31/1 2015, 17:26 (3370 dage siden) @ Claus E. Hansen

Jeg er HELT uenig med dig, det har INTET med en prøvebane at gøre. Jeg vil nærmere kalde det for et programmeringsspor, hvor du ved køb af en enhed, kan konstatere, at enheden fungerer, samt at du kan få den indstillet til den ønskede adresse/CV-progammering. Enhedens køreegenskaber, kan du kun få afprøvet, som beskrevet, i et senere indlæg.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den, MO 5xx

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 1/2 2015, 00:35 (3370 dage siden) @ Futfar

Kan i hvert fald konstatere at jeg heller ikke har problemer med mit Heljan, hverken 1800 MO eller damp. Kører K-skinner med mindst R 4 og lige slanke skifter (ikke kurve-skifter). Det kræver lidt mere plads ja, men giver nogen flere muligheder for andet materiel end Märklins.

Mvh
Claus

Så kom den, MO 5xx

af nb, 2/2 2015, 16:49 (3368 dage siden) @ Futfar

Har nu læst alle indlæg om den nye MO. Og modellen har jo ikke været "på gaden" så længe, så måske skyldes de få erfaringer med 500-serien og 3-lederkørsel dette faktum, samt at en del forhandlere har lukket p.g.a. Nürnbergmessen. Men på den anden side kan få kommentarer også skyldes, at 3-lederkørere sidder i venteposition, som jeg gør. Jeg har haft lyntoget, MX, MO, PR, og det var ikke noget heldigt bekendtskab. Og et indkøb af en ny MO af 1800-serien (december 2014) af seneste modelserie, blev frarådet af forhandleren, der demonstrerede, at den ikke kunne køre gennem C-sporskifter. Så jeg venter - sikkert ligesom mange andre 3-lederkørere... måske lidt fejt, men jeg ihukommer det gamle ordsprog: "Brændt barn skyer ilden". Måske bringes en omtale i Spor og Baner og/eller Lokomotivet?

Avatar

Så kom den, MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 2/2 2015, 17:56 (3368 dage siden) @ nb

Har nu læst alle indlæg om den nye MO. Og modellen har jo ikke været "på gaden" så længe, så måske skyldes de få erfaringer med 500-serien og 3-lederkørsel dette faktum, samt at en del forhandlere har lukket p.g.a. Nürnbergmessen. Men på den anden side kan få kommentarer også skyldes, at 3-lederkørere sidder i venteposition, som jeg gør. Jeg har haft lyntoget, MX, MO, PR, og det var ikke noget heldigt bekendtskab. Og et indkøb af en ny MO af 1800-serien (december 2014) af seneste modelserie, blev frarådet af forhandleren, der demonstrerede, at den ikke kunne køre gennem C-sporskifter. Så jeg venter - sikkert ligesom mange andre 3-lederkørere... måske lidt fejt, men jeg ihukommer det gamle ordsprog: "Brændt barn skyer ilden". Måske bringes en omtale i Spor og Baner og/eller Lokomotivet?

Tak for dit indlæg, som jeg tillader mig at opfatte som et svar på min trådstart. Og helt klart ja, messen i det sydtyske, er lidt forsinkende hvad butikkernes åbningstider angår. Og igen ja, vi er flere 3-lederkørere, der lige holder vejret;-).
Du har en klog forhandler! Og jeg synes på ingen måde at det er "fejt" at se tiden lidt an! Hvorfor skulle vi som kunder, være "prøveklude" for et produkt, som Heljan udmærket ved, ikke fungerer tilfredsstillende i 3-leder udgaven?
Du skriver at du har haft nogle kedelige oplevelser med lyntog, jeg går ud fra at det drejer sig om Heljans MS-lyntog. Jeg har ikke anskaffet mig den - selvom den er pæn - af samme årsag.
Hvad angår Heljans MX og MY, har jeg ikke haft problemer af nogen art; når man lige ser bort fra deres, ikke imponerende, trækkraft. Det har jeg fået stærkt forbedret, ved montering af een hæftering på hver af de to yderste trækaksler.
Damplokomotiver fra Heljan, er kapitel for sig. Det være sig litra P, PR, og E .De er fremstillet efter hvor fine de er at se på, og det er de, om de så kan køre ordentligt, er for Heljan irrelevant. De nægter kategorisk, at de er fejlkonstrueret helt fra starten. Og så kommer vi jo ikke videre! Til 3-leder forstås.
Jeg er temmelig sikker på, at Spor&Baner i en kommende udgave, vil behandle problematikken omkring de nye MO, helt ned i de små, men væsentlige detaljer, i sær for os, mange, 3-lederkørere:-P.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den, MO 5xx

af Morten Flindt Larsen, København K, 2/2 2015, 18:41 (3368 dage siden) @ Futfar

Heljan burde helt indstille produktionen af 3-leder-trækkraft og nøjes med 2-leder. Så dårlige, som fabrikkens 3-lederprodukter er og historisk set har været, kan de alligevel ikke sælge i ret mange eksemplarer, og indtægterne af det ringe salg opvejer formentlig ikke det dårlige image og reklamationsbesvær, 3-leder-produkterne giver virksomheden.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Så kom den, MO 5xx

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 3/2 2015, 09:27 (3367 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Heljan burde helt indstille produktionen af 3-leder-trækkraft og nøjes med 2-leder. Så dårlige, som fabrikkens 3-lederprodukter er og historisk set har været, kan de alligevel ikke sælge i ret mange eksemplarer, og indtægterne af det ringe salg opvejer formentlig ikke det dårlige image og reklamationsbesvær, 3-leder-produkterne giver virksomheden.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Dette er jeg så ikke helt enig i. Mht. fx E-maskinen, så kræver den minimum 42 cm kurveradius (også i DC). Der hvor det typisk går galt i AC, er i de korte sporskifter og i kurvesporskifterne (som der er rigtig mange der har), hvor afgreningerne er mindre end de krævede 42 cm i radius.

Mvh
Claus

Så kom den, MO 5xx

af henho, Ringkøbing, 3/2 2015, 10:06 (3367 dage siden) @ Claus E. Hansen


Dette er jeg så ikke helt enig i. Mht. fx E-maskinen, så kræver den minimum 42 cm kurveradius (også i DC). Der hvor det typisk går galt i AC, er i de korte sporskifter og i kurvesporskifterne (som der er rigtig mange der har), hvor afgreningerne er mindre end de krævede 42 cm i radius.

Mvh
Claus

Hejsa

Ovenstående citat har ganske ret mht E-maskinen; men hvis den partout skal køre på Mäeklin-skinner, skulle den laves mindre naturtro ved drivhjulene bl.a. - og det, synes jeg, vil da være uretfærdigt, for dem, der ikke bruger Märklin / Trix.

Jeg synes, det er forkert, at skulle gå efter laveste fællesnævner.

Og så synes jeg nu også, at jeg sporede en anelse ironi i Mortens indlæg ;-)

--
Med venlig hilsen

Henrik

Så kom den, MO 5xx - edit

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2015, 19:11 (3367 dage siden) @ henho

"Jeg synes, det er forkert, at skulle gå efter laveste fællesnævner."

Ganske og aldeles enig, Henrik. :-) Märklin-spor er dog stadig ikke godt til Heljans E-maskine, og det er ikke rimeligt at kræve, at folk skal konvertere til 3-lederspor med min. 42 cm kurveradius, for at de kan køre med Heljan E-maskinen. Det kan ikke være meningen, at folk skal bygge deres forældede spor/bane om, for at man skal kunne sælge et produkt. Hvordan i øvrigt med Brimalms do.; blev den i sin tid leveret i en 3-lederversion, eller afstod svenskerne klogeligt herfra?

"Og så synes jeg nu også, at jeg sporede en anelse ironi i Mortens indlæg"

Tjah, ironi var det nu ikke, måske snarere....
[image]

Men alt andet lige har Heljan dog et problem med sin 3-ledertrækkraft, så der er - som der af og til er i ironi - en sandhed bag min ironi. Beslutningen om at afstå fra at producere 3-ledertrækkraft, fordi en sådan produktion åbenbart er uforenelig med de høje visuelle kvalitetskrav, Heljan stiller til sine modeller, vil dog naturligvis altid være Heljans. Jeg undrer mig blot over, at det dårlige image, som fabrikken har fået, er produktionsomkostningerne værd.

Med venlig hilsen

M:-)rten

Så kom den - MO - men uden en produktbeskrivelse

af bygger01, 3/2 2015, 20:20 (3367 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Alt ville være løst med produktbeskrivelse både for 3 & 2 skinnet drift.

Jeg ved, det er svært at lave en prøvebane, der kunne leve op til, hvad en kørende enhed kunne komme ud for, men det ville da være et fremskridt f. eks. at skrive min. radius 450 mm ved C/K skinner i en S kurve ......

Det ville give lidt fremdrift i at prøve et Heljan produkt igen for os, der kører 3 skinnet, for nu sker det ikke for mig.

Men på den anden måde er det med Heljan produkter bedre at købe det i en forretning for så er en evt. returnering lettere ( om det er køreegenskaber på AC skinner eller løse hjul ) end fra en netbutik, så det er "godt" for forretningerne.

På en måde var det mere reelt - som MFL skriver - denne model kører ikke godt på 3 skinnet !

"Så kom den - MO - men uden en produktbeskrivelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 3/2 2015, 21:27 (3367 dage siden) @ bygger01

"det ville da være et fremskridt f. eks. at skrive min. radius 450 mm ved C/K skinner i en S kurve "

Enig! Det ville ikke kun være et fremskridt, det ville være almindelig god og moderne forbrugervejledning.


Med venlig hilsen

M:-)rten

"Så kom den - MO - men uden en produktbeskrivelse

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 4/2 2015, 10:03 (3366 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

På min æske til E-maskinen, står der mindst 42 cm kurveradius.

Underforstået, så skal man nok heller ikke bruge de korte sporskifter/kurvesporskifter. Og det er der, det går galt mange gange tror jeg. Men det kunne måske godt fremgå mere tydeligt.

Det sætter naturligvis nogen begrænsninger med Märklins skinner, hvor udvalget ikke er så stort og hvor udvalget som bekendt er noget større i to-skinne.

Men det kan altså godt lade sig gøre.

Mvh
Claus

Avatar

Så kom den - MO 5xx, og så lidt Litra E.

af Futfar, Kajerød, 4/2 2015, 16:30 (3366 dage siden) @ Claus E. Hansen

På min æske til E-maskinen, står der mindst 42 cm kurveradius.

Underforstået, så skal man nok heller ikke bruge de korte sporskifter/kurvesporskifter. Og det er der, det går galt mange gange tror jeg. Men det kunne måske godt fremgå mere tydeligt.

Det sætter naturligvis nogen begrænsninger med Märklins skinner, hvor udvalget ikke er så stort og hvor udvalget som bekendt er noget større i to-skinne.

Men det kan altså godt lade sig gøre.

Mvh
Claus

Det står der så ikke på min æske. Det med radius 42 cm. På Märklins R1, kan de slet ikke køre, det lærer man hurtigt, på den hårde måde:-( Og det er da heller ikke kun der, det går galt, i mine tilfælde. Det er faktisk på de lange sporskifter/-kryds, hvor punktkontakterne på C-sporene synes at være en brøkdel mm. højere end på de øvrige skift/kryds.
Fra hestens mule - i dette tilfælde den arbejdsgruppe som Heljan nedsatte ifb med konstruktionen af E-maskinen - forlyder det, at Heljan totalt overhørte de udsagn der kom fra sagkyndige ud i lokomotivbygningens ædle kunst; en ivrig CAD/CAM ingeniør "vidste hvordan man, ud fra tegninger, skulle bygge et lokomotiv". Til 2-lederdrift forstås! "Og så er det blot at montere en slæbesko, og i øvrigt sørge for et ordentligt strømop-/nedtag":-|.
Resultatet af denne forkvaklede holdning, kender vi jo alt for godt. Både på litra E og MO, kan slæbeskoen ikke bevæge sig tilstrækkeligt op ned. Og det er et af de væsentligste problemer på de nævnte modeller. Hvad angår litra E, angiver "hestens mule", at der er grundliggende fejl i maskinens balancepunkter, på bekostning af maskinens nydelige udseende; et udsagn jeg ikke skal kunne kommentere, det ved jeg ikke tilstrækkeligt om.
OG så endnu en gang!!!:-( :-( :-(. Hvorfor VIL Heljan ikke levere hjul til 3-lederdrift??? Man kan ikke en gang købe dem hos Heljan! Jvf tidligere indlæg i denne tråd, har Heljan da ikke følt sig for fine til at få et "mersalg" med deres harmonikaer, så hvorfor ikke med hjul? Til alt deres rullende materiel!!! Selvom fabriksleverede korrekte hjul, burde være standart;-). Det kan andre fabrikanter fint levere.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den - MO - men uden en produktbeskrivelse

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 4/2 2015, 13:48 (3366 dage siden) @ bygger01

Jeg ved, det er svært at lave en prøvebane, der kunne leve op til, hvad en kørende enhed kunne komme ud for, men det ville da være et fremskridt f. eks. at skrive min. radius 450 mm ved C/K skinner i en S kurve ......

Man bør aldrig udføre S-kurver uden et mellemliggende ret sporstykke mellem de modvendte kurver. Det kan lade sig gøre selv med Märklin-spor.

Avatar

Så kom den - MO - men uden en produktbeskrivelse

af Futfar, Kajerød, 4/2 2015, 15:19 (3366 dage siden) @ Erik Olsen

Hvordan bærer man sig så ad med det??? Her tænkes der på oprettelse af transversaler mellem parallelle spor, med opretholdelse af normal afstand mellem disse. Det ser jeg frem til at lære noget om:-P. Ingen ironi her, men ren nysgerrighed:-).
Jeg bekender mig til Märklin C-spor.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Så kom den - MO - men uden en produktbeskrivelse

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 5/2 2015, 20:58 (3365 dage siden) @ Futfar

Hvordan bærer man sig så ad med det??? Her tænkes der på oprettelse af transversaler mellem parallelle spor, med opretholdelse af normal afstand mellem disse. Det ser jeg frem til at lære noget om:-P. Ingen ironi her, men ren nysgerrighed

Virkelighedens sporskifter (dvs. i målforhold 1:1) bygges altid på en sådan måde at der i transversaler opstår et tilstrækkeligt langt ret sporstykke mellem de modsat rettede sporskiftekurver. For de fleste modelsporsystemer vil det samme uden videre være muligt.

Jeg bekender mig til Märklin C-spor.

Tja, så har vi fjernet os så meget fra 1:1-geometrien at man ikke længere kan tale om modelspor. Det kan man næppe klandre 1:1-infrastrukturforvalterne for. I almindelighed har jeg ikke noget imod modeljernbaner med midterleder, men netop på dette område er afvigelserne fra 1:1-geometrien generende stor hvilket mange ejere af Heljans E-maskine til bemeldte sporsystem nok kan bevidne.

Så kom den, MO 5xx

af Søeborg, 4/2 2015, 23:32 (3366 dage siden) @ Futfar

Det stemmer, der kommer en meget fyldestgørende prøvekørsel/beretning og eksempler på 'fejlretning' af Mo'en i nr. 19 af Spor og baner (udkommer 26. februar). Bedømmelsen er generelt positiv, men hjulene skal have en særdeles kraftig rengøring med glasfiberpen, således at strømoptaget virkelig kommer til at leve op til sit navn, nemlig strømoptag. Sjovt nok synes trelederversionen at køre bedre end tolederudgaven (hvor jeg ikke er tilfreds med de konstante udfald). Man kan også undre sig over, at en Mo skal have hæfteringe - den skal jo kuns trække et par vogne.

Märklin var 50 år om at lave en My i korrekt længde - så Heljan har jo stadig nogle årtier at øve sig i for at lave det perfekte lokomotiv! :-)

Med venlig hilsen,

Søeborg

HELJAN er okæj ... NÅ!

af cm, 4/2 2015, 19:49 (3366 dage siden) @ Futfar

[image]
Foto: L. Frydendall/C.F. Møller.

Flot ser den jo ud, og jeg tvivler på at det kan gøres flottere. Heljan bliver bedre og bedre til at lave særdeles flotte ting. Men kan den køre?
Mit spørgsmål går på om den som 3-leder, kan køre perfekt, for som 2-leder er der sikkert intet i vejen. Jeg spørger om der er nogen som har erfaring - omend kortvarig - med den, for de problemer jeg har haft med 1800- modellerne, skal jeg ikke ha' gentaget.

For lige at være sikker på at vi ikke har tabt tråden - i denne tråd...

NU har jeg lavet en kort test med min indkøbte HELJAN MO 585 produktnummer 45222 AC (3-leder) på Märklin C-skinner.

Banen (undskyld, men jeg er under ombygning) er "SPORradisk" sat op med 2 x slanke sporskifter - 1 højre og 1 venstre samt 2 x korte sporskifter - ligeledes 1 x højre og 1 x venstre. MO 585 er nu prøvekørt med "varme ende" (slæbesko forrest) og "kolde ende" (Slæbesko bagerst)

Tro det eller ej: DER VAR INGEN PROBLEMER AF NOGEN ART!
Prøvekørslen udførtes af indlysende årsager UDEN tilkørsel af lokomotivet.

Jeg vedlægger et foto af den hastigt opstillede prøvebane.
RET skal være RET og modellen kører lydløst og yderst nydeligt. HVIS jeg SKAL smide malurt i bægeret, så er det at kabinebelysningen blinker under retningsskift. Det kan jeg leve med!

Og jeg kan bekræfte at Futfar er min gode ven - og vi deler heldigvis MANGE gode erfaringer, ferier, modelbanekørsler,gensidige besøg, jernbanearkæologiske køreture og andre dejlige oplevelser af både alkoholisk og gastronomisk art. Og det bliver vi ved med.
Men i denne tråd må jeg efter at jeg nu er kommet hjem fra udlandet - til min AC-version af MO 585 - konstatere at produktet lever HELT op til mine positive forventninger.

Hvis nogen mener at grundlaget for min "anmeldelse" er for tyndt - så kom igen... Information er til nytte for alle!


[image]

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN er okæj ... NÅ!

af Morten Flindt Larsen, København K, 4/2 2015, 20:53 (3366 dage siden) @ cm

Du må have fået et eksemplar med produktionsfejl, eller også er det din bane, der er noget galt med. Hvis du henvender dig til din forhandler, kan du sikkert få MO'en byttet. ;-)

duk og lynhurtigt væk

M:-)rten

HELJAN er okæj ... NÅ!

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 4/2 2015, 21:27 (3366 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Ja pas på der ikke kommer en lavine af indlæg med utilfredshed over det fungerer som det skal :-D :-D

Mvh
Claus

HELJAN er okæj ... NÅ!

af Niels Braunstein @, 4/2 2015, 23:44 (3366 dage siden) @ cm

Det var godt, du kom hjem og fik afprøvet, så er der jo håb forude, og måske er det endda lysegrønt.

HELJAN er okæj ... NÅ!

af h087 ⌂, bagsværd, 5/2 2015, 04:50 (3366 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 5/2 2015, 05:04

:-)

hej CM

Velkommen hjem fra det høje nord - og Ålesund og Ulsteinvik står vel stadig

rart at høre om MO en.

en af mine bekendte har også fået prøvekørt sin 3 leder MO fra Heljan - og den kørte også upåklageligt. - det skal så lige nævnes at det var solo.

og her nogle foto af banen - dog før MO en kom hjem - men der kommer noget mere - når jeg igen har besøgt Daniel og fået noget mere fra hans bane, tanker og ideer osv.

foto : Niels "fessor" Høeg & Daniel Zøllner
bane : Daniel Zøllner

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

og færgen på sidste billede står så nu i Ølby - tak til Daniel

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

HELJAN Mo - -lys/ikke lys i kabinen (DC udgave)

af Lustrup, 5/2 2015, 11:35 (3365 dage siden) @ h087

Er der nogle af jer testkørere der har fundet ud af, hvordan man slukker lyset i kuperne, men ikke frontlanternerne ???. Der skulle da være en F-taste eller ???

Langt om længe fandt jeg rangerhastigheden på F6, det lå ellers i fingrerne at det skulle være F3.

Har nogen monteret trinene på dørene over boggierne, og du'r det ???

hilsen Lustrup

HELJAN Mo - -lys/ikke lys i kabinen (DC udgave)

af cm, 5/2 2015, 12:25 (3365 dage siden) @ Lustrup

Er der nogle af jer testkørere der har fundet ud af, hvordan man slukker lyset i kuperne, men ikke frontlanternerne ???. Der skulle da være en F-taste eller ???

Langt om længe fandt jeg rangerhastigheden på F6, det lå ellers i fingrerne at det skulle være F3.

Har nogen monteret trinene på dørene over boggierne, og du'r det ???

hilsen Lustrup

Nemlig!

Jeg kan heller ikke slukke kabinebelysningen - uden også at slukke for lanternerne. Og med rangérhastighed på f6 er du allerede mere inde i det end jeg. (Nu bruger jeg sjældent "rangérhastighed" på mine lok's - medmindre det er kombineret med skift fra "trekantlys" til 2x2 hvidt lys - man kan jo bare køre ordentligt...)

På 1800 mo-erne skar jeg noget over på printet - og lusede derefter en ledning på (husker ikke længere præcist hvorledes) - men det var for ikke at dimme op og ned på kabinebelysningen under kørsel. Måske skal MO 500'erne modificeres. Én der er mere "nørded" end jeg kan nok finde ud af det - og forhåbentlig dele det med os alle...

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN Mo - -lys/ikke lys i kabinen (DC udgave)

af Lars Møller Jensen, 5/2 2015, 20:19 (3365 dage siden) @ cm

Hej

Det er vel klart at lys i frontlanterner og kupé tændes og slukkes samtidigt, det fulgte jo på den tid mørkets frembrud.
Man kørte ikke med tændte frontlanterner om dagen dengang der kørte 500-MO!!! ,
Altså fuldstændig korrekt.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

HELJAN Mo - -lys/ikke lys i kabinen (DC udgave)

af cm, 5/2 2015, 22:21 (3365 dage siden) @ Lars Møller Jensen

Hej

Det er vel klart at lys i frontlanterner og kupé tændes og slukkes samtidigt, det fulgte jo på den tid mørkets frembrud.
Man kørte ikke med tændte frontlanterner om dagen dengang der kørte 500-MO!!! ,
Altså fuldstændig korrekt.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen


Hvad så hvis vejret var tåget... (Jeg ryger i mit MJ-rum) ??;-)

mvh
Chr

--
[image]

HELJAN Mo - -lys/ikke lys i kabinen (DC udgave)

af Morten Flindt Larsen, København K, 5/2 2015, 22:33 (3365 dage siden) @ cm

"Hvad så hvis vejret var tåget... (Jeg ryger i mit MJ-rum) ?? "

Der er forskel på tåge og smog. Nedskaleret til 1:87 vil alle de små figurer - mennesker såvel som dyr - på din bane formentlig være døde af smog'en (tjek dem selv; rigor mortis har sat ind), og så kan det være lige meget, om der er lys i køretøjerne eller ej. :-D :-P :-D

Med van vnelig hilsen

M:-)rten

HELJAN Mo - -lys/ikke lys i kabinen (DC udgave)

af Lars Møller Jensen, 5/2 2015, 23:03 (3365 dage siden) @ cm

Hvad så hvis vejret var tåget... (Jeg ryger i mit MJ-rum) ??;-)

mvh
Chr

Hej

I dit tilfælde skal både kupébelysning og én frontlanterne (den øverste) være tændt,
husk at tage plads i rygerkupeen.

Jeg er forresten kommet til at tænke på at man skal kunne tænde kupélys uden at en frontlanterne er tændt, hvis man kører mellem Østerport og København H eller holder under perrontaget på Århus H eller København H.

Det ville også være på sin plads at man kan tænde øverste eller undgå at blænde kollegaen ved i stedet at tænde nederste lanterne når man mødes - forhåbentlig på hvert sit spor.

På rundremisen.dk findes i togplanafsnittet regler for belysningen i kupéerne.

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen.

HELJAN Mo - -lys/ikke lys i kabinen (DC udgave)

af Lars Møller Jensen, 5/2 2015, 23:06 (3365 dage siden) @ Lars Møller Jensen


Jeg er forresten kommet til at tænke på at man skal kunne tænde kupélys uden at en frontlanterne er tændt, hvis man kører mellem Østerport og København H eller holder under perrontaget på Århus H eller København H.


Nej lidt forkert blev det, der skal selvfølgelig også være frontlanterne tændt under kørslen "i røret".

Med flere venlige hilsner
Lars Møller Jensen.

Fremragende med billeder af prøvestrækning

af UTJ, 5/2 2015, 10:57 (3365 dage siden) @ cm

Kære alle

Diskussionen omkring køreegenskaber og problemer med produkter bliver 1000 gange bedre hvis der følger billeder med af de problematiske punkter hvor køretøjet ikke fungerer efter hensigten. Det giver mulighed for ordentlig diskussion og fejlafhjælpning.

cm's indlæg er således meget illustrativt, og hvis det havde vist sig at der havde problemer.

Ofte er problemer med afsporinger meget specifikke og som alle ved kan det enten skyldes materiellet eller sporet (altid en kombination heraf, men ofte kun noget som afhjælpes på den ene af delene).

Derfor vil jeg opfordre andre med problemer eller blot prøvekørsler til at vise billeder af den prøvestrækning man har forceret, således at det kan danne grundlag for bedre evaluering/efterprøvning af situationen.

Vh
U

Fremragende med billeder af prøvestrækning

af cm, 10/2 2015, 10:59 (3360 dage siden) @ UTJ

Kære alle

Diskussionen omkring køreegenskaber og problemer med produkter bliver 1000 gange bedre hvis der følger billeder med af de problematiske punkter hvor køretøjet ikke fungerer efter hensigten. Det giver mulighed for ordentlig diskussion og fejlafhjælpning.

cm's indlæg er således meget illustrativt, og hvis det havde vist sig at der havde problemer.

Ofte er problemer med afsporinger meget specifikke og som alle ved kan det enten skyldes materiellet eller sporet (altid en kombination heraf, men ofte kun noget som afhjælpes på den ene af delene).

Derfor vil jeg opfordre andre med problemer eller blot prøvekørsler til at vise billeder af den prøvestrækning man har forceret, således at det kan danne grundlag for bedre evaluering/efterprøvning af situationen.

Vh
U

Her er så et lille klip med kørsel af HELJAN MO 585 AC på C-skinner: LINK TIL YOUTUBE
Undskyld lyden - hunden nyser og gulvet knager... ;-)

mvh
Chr

--
[image]

Fremragende med billeder af prøvestrækning

af henho, Ringkøbing, 10/2 2015, 13:14 (3360 dage siden) @ cm

Fin film med uproblematisk kørsel :-P

Mht. lydene, så husk lige, at tilføje lyden af opskårne sporskifter på listen :-D

Duk og væk

--
Med venlig hilsen

Henrik

Avatar

Fremragende med billeder af prøvestrækning

af Futfar, Kajerød, 12/2 2015, 20:34 (3358 dage siden) @ cm

Ja, det var dog en forfærdelig larm:-D. Bare mine 1800 MO'ere var lige så tyste og velkørende. Men det er da glædeligt hvis Heljan omsider har produceret en velkørende MO:-P. Jeg tøver dog stadig med at anskaffe en af dem, for der er åbenbart forskel på hvordan de kører, ikke kun om det er 2-, eller 3-leder.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Fremragende med billeder af prøvestrækning

af Daniel Z @, Amager Strand, 13/2 2015, 20:50 (3357 dage siden) @ Futfar

Godaften Futfar :-)

Nu ved jeg ikke lige hvor Kajerød ligger, dog må jeg tilføje at hvis du er/var i nærheden af Amager på et tidspunkt måtte du være yderst velkommen til en kop kaffe og test af den nye MO, da jeg har en AC m lyd og jeg kan nu også kun tale godt om den MO jeg har købt, den kører en del bedre end 1800 serien synes jeg ;-) men hvis du er tilhænger af lyd i dine toge kan jeg kun anbefale dig at købe din MO hos Fyns-Modeltog og Danske-Loksounds da de tester de MO de sælger inden udlevering
I øvrigt til Henning h087. Det var så lidt med færgen det vigtigste er at du kan bruge den :-)

Hilsen Daniel

Avatar

Fremragende med billeder af prøvestrækning

af Futfar, Kajerød, 14/2 2015, 15:34 (3356 dage siden) @ Daniel Z

Kajerød er en bydel i Birkerød by's nordøstlige del, i Rudersdal Kommune.
Jeg takker for invitationen, og forlægger videre korrespondance til din private e-mail.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Fremragende med billeder af prøvestrækning - Kajerød den vej

af h087 ⌂, bagsværd, 14/2 2015, 22:49 (3356 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 14/2 2015, 23:01

:-)

og i 1973 stod dette skilt og viste i hvilken retning Kajerød lå - såfremt man var kommet til rette station og rette Is-& pølse mm bod.

om det står der endnu - ved jeg ikke - men det kan futfar jo be eller afkræfte

foto JFØ, arkiv h087

[image]

[image]

fotoet var tænkt brugt til "hvor er dette" i "voksen" og eller "gammelmandsforumet"

:-D :-D

men nu kommer det her og så kan man jo gætte hvilken station ;-) :-D

måske også navnet på den "lårkorte" til højre i billedet - og helt godt - hvis purken/purkindens navn også :-D :-D :-D

præmie : 1 - 3 poser ballast :-D :-D :-D

mvh
henning h087

kan foriøvrigt anbefale Daniels kaffe !! :-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Fremragende med billeder af prøvestrækning - Kajerød den vej

af re20000 @, LynDby, 15/2 2015, 09:33 (3355 dage siden) @ h087

fotoet var tænkt brugt til "hvor er dette" i "voksen" og eller "gammelmandsforumet"

:-D :-D

men nu kommer det her og så kan man jo gætte hvilken station ;-) :-D

måske også navnet på den "lårkorte" til højre i billedet - og helt godt - hvis purken/purkindens navn også :-D :-D :-D

Jamen det er jo Carina ude fra Carinaparken og så hendes mor. Pøller og skilt var der i hvert fald indtil 1980. De står kun et par km syd for den S-togsstation hvor togene kun stopper når de kører den ene vej...

God søndag

Nold

(en af de voksne kom lige forbi og ville lege med...)

Avatar

Kajerød den vej...

af Futfar, Kajerød, 15/2 2015, 18:50 (3355 dage siden) @ re20000

Hej Nold.
Jamen jeg skal da ikke være den der afslører hvilken station og efterfølgende trinbrædt, det her omhandler:-P.
Men som jeg lige husker det, var det moderen der hed Carina, og datteren der hed Carolina. Hun gik i klasse med en af mine to sønner:-). Men korrekt, de boede i Carinaparken, jeg husker ikke nummeret.

Hvis vi lige skal gå lidt tilbage i dit indlæg, hvor du angiver en "S-togsstation" som værende et sted hvor togene "kun stopper når de kører den ene vej". Hvorfor det? :-P

Med et stort glimt i øjet...og hilsen til en "voksen", som vil lege med....

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Kajerød den vej... slutbemærkning

af re20000 @, 16/2 2015, 00:26 (3355 dage siden) @ Futfar

Hej Nold.
Jamen jeg skal da ikke være den der afslører hvilken station og efterfølgende trinbrædt, det her omhandler:-P.
Men som jeg lige husker det, var det moderen der hed Carina, og datteren der hed Carolina. Hun gik i klasse med en af mine to sønner:-). Men korrekt, de boede i Carinaparken, jeg husker ikke nummeret.

Godt ramt af et gæt ikk'?
Min arbejdskammerat bagte kraftigt på pølsedamen dengang, så der blev drukket en del fyraftensbajere på restaurant fodkold, vi arbejdede i Bregnerød. Fotodokumentation af pølsedamen haves i kælderen, dog ikke af skiltet desværre...


Hvis vi lige skal gå lidt tilbage i dit indlæg, hvor du angiver en "S-togsstation" som værende et sted hvor togene "kun stopper når de kører den ene vej". Hvorfor det? :-P

Okay, ret skal være ret: ikke station, trinbrædt. Der er kun perron ved det nordgående spor, så de Kan ikke stoppe den anden vej.


Med et stort glimt i øjet...og hilsen til en "voksen", som vil lege med....

Og et glimt herfra også!

Nold

Avatar

Fremragende med billeder af prøvestrækning - Kajerød den vej

af Futfar, Kajerød, 15/2 2015, 18:15 (3355 dage siden) @ h087

Ja, ja Henning, der lå Kajerød i 1973, og det gør det da stadig, i bedste velgående, kan jeg tilføje. Og i denne idylliske bydel, har Kajerød Model Jernbane til huse. I 1973 var min arbejdsgiver Forsvaret, og med de ganske mange brændpunkter i Mellemøsten, mente Forsvaret, at jeg med mine specielle kvalifikationer,:-P kunne gøre fyldest i FN-regi. Som bekendt er det jo endnu ikke lykkedes, tvært imod.
Om skiltet står der endnu, kan jeg helt klart svare, at det gør det ikke! Et senere indlæg i tråden, vil vide, at det stadig stod der i 1980, men uden at have dokumentation, tror jeg ikke, at det er korrekt.
Den pgl. station, og dens omgivelser, er ombygget adskillige gange gennem de seneste ca. 40 år, men da jeg ikke benytter mig af offentlige transportmidler, har jeg ikke, trin for trin, fulgt med i "udviklingen".
I den gamle stationsbygning, er der, vist nok en 7-11 kiosk, og muligvis billetsalg, jeg ved det ikke.
Og ja, jeg glæder mig til Daniels kaffe:-).

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Fremragende med billeder af prøvestrækning - Kajerød den vej

af h087 ⌂, bagsværd, 15/2 2015, 21:23 (3355 dage siden) @ Futfar
redigeret af h087, 15/2 2015, 21:27

:-)

hej

tak

det var S..... - må en jo nok udbryde ;-) - godt gået - der skyldes et par poser ballast der kan omsættes til noget drikkeligt/spiseligt - såfremt vi ses i Valby og/eller Køge !! :-D

og jeg har faktisk en RGB mappe på Birkerød station ( ja nu er det afsløret )

den omhandler stationen, desværre må jeg skuffe med at Carina og Carolina ikke er omtalt - men nok pølseboden.

den ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1319.0

[image]

mvh
henning h087

og så må vi vist hellere vende tilbage til MO igen !!

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

Avatar

MO 5xx

af Futfar, Kajerød, 16/2 2015, 18:58 (3354 dage siden) @ h087

:-)

hej

tak

det var S..... - må en jo nok udbryde ;-) - godt gået - der skyldes et par poser ballast der kan omsættes til noget drikkeligt/spiseligt - såfremt vi ses i Valby og/eller Køge !! :-D

og jeg har faktisk en RGB mappe på Birkerød station ( ja nu er det afsløret )

den omhandler stationen, desværre må jeg skuffe med at Carina og Carolina ikke er omtalt - men nok pølseboden.

den ligger her
http://rundremisen.dk/forum/index.php?topic=1319.0

[image]

mvh
henning h087

og så må vi vist hellere vende tilbage til MO igen !!

Ja, lad os komme tilbage til starten af min tråd omkring erfaringer med 3-leder kørsel med MO 5xx, selvom de mange indlæg, både har været lærerige og underholdene, og sådan skal en sådan tråd bestemt være, efter min mening. Ja, jeg har planer om at frekventere både Valby-messen og Køge udstillingen, så du får rige muligheder for at din gæld kan indfries, Henning:-D.
Jeg vil gerne sige tak til alle Jer, der har været med til at give mig et, foreløbigt, indblik i den nye MO's, tilsyneladende, fortræffeligheder. "I'll rest my case", og gå i overvejelsesfasen, før jeg foretager et køb. Værende i besiddelse af ca. 60 stykker digital trækkraft, er det ikke et "must" at anskaffe nogle af dem, men så kan jeg måske få et antal MO'ere, der kan opfylde mit behov for at se en Heljan MO, der kan køre ordentligt!
Vogne til at spænde efter den/dem, mangler jeg ikke:-P

Lidt skilderier af min "prøvebane", kommer snart!

--
Med venlig hilsen
Futfar.

MO 5xx

af UTJ, 16/2 2015, 21:58 (3354 dage siden) @ Futfar

Når du viser billeder af prøvebane vil det også være rart med beskrivelse af hvor du har dårlige oplevelser med 1800-MO'ere på den. For ved at vise problemstederne frem kan det jo være at der findes hjælp til mulige forklaringer på hvorfor det muligvis går mindre godt disse steder.

Så kom den, MO 5xx

af Lennart H, 17/2 2015, 17:30 (3353 dage siden) @ Futfar

Hej jeg er ny i dette forum, men vil gerne lige give mine erfaringer videre fra min nyindkøbte Mo 585. Den kører simpelthen helt uden problemer. Lydløs i begge retninger, hvor min 1839 brummer når den kører den ene vej. Jeg har en krævende bane, med mange stigninger sporskifter og sving, og der er ingen problemer overhovedet. Det eneste jeg savner er de brune sæder, der er i 1839. Tilføjer lige at der er tale om 3 leder.

Så kom den, MO 5xx

af UTJ, 17/2 2015, 17:41 (3353 dage siden) @ Lennart H

Hej jeg er ny i dette forum, men vil gerne lige give mine erfaringer videre fra min nyindkøbte Mo 585. Den kører simpelthen helt uden problemer. Lydløs i begge retninger, hvor min 1839 brummer når den kører den ene vej. Jeg har en krævende bane, med mange stigninger sporskifter og sving, og der er ingen problemer overhovedet. Det eneste jeg savner er de brune sæder, der er i 1839. Tilføjer lige at der er tale om 3 leder.

Mht de brune sæder, tror jeg at vi skal foreslå Heljan at bund med sæder bliver i brun, da gulvet strengt taget også skal være linoleumsbrunt ;-)

Så kom den, MO 5xx

af Niels Braunstein @, 28/3 2015, 17:55 (3314 dage siden) @ Lennart H

Så har jeg kørt en del med MO 597, AC analog, monteret med lyd. Den kører fint, og det er på M-skinner, radius 42 cm. Klarer alle sporskifter og englændere. Modellen er med lyd, fungere fint. Eneste lille minus er, når der standses langsomt,så opstår der en del "knasen", dårlig lyd, hvilket måske skyldes dårlig strømoptag ved lav spænding,langsom kørsel. Hjulfladerne er polerede med glaspensel, men siderne af hjulene, der jo også er brunerede, er ikke polerede. Skal der poleres her, så skal hjulene af, og hvordan gøres så det,uden af ødelægge noget?

Så kom den, MO 5xx

af UTJ, 28/3 2015, 18:14 (3314 dage siden) @ Niels Braunstein

Så har jeg kørt en del med MO 597, AC analog, monteret med lyd. Den kører fint, og det er på M-skinner, radius 42 cm. Klarer alle sporskifter og englændere. Modellen er med lyd, fungere fint. Eneste lille minus er, når der standses langsomt,så opstår der en del "knasen", dårlig lyd, hvilket måske skyldes dårlig strømoptag ved lav spænding,langsom kørsel. Hjulfladerne er polerede med glaspensel, men siderne af hjulene, der jo også er brunerede, er ikke polerede. Skal der poleres her, så skal hjulene af, og hvordan gøres så det,uden af ødelægge noget?

Det er ret let at tage bogiesiderne af. Du skal blot være opmærksom på at bogiesiderne også holder strømoptaget i position.

[image]

Så kom den, MO 5xx

af bygger01, 28/3 2015, 20:37 (3314 dage siden) @ UTJ

Sidder bogierne på samme måde på de ældre udgaver ?

Det vil gøre det lettere, når min "gamle" MO 1821 evt. skal have justeret hjulafstanden.

Så kom den, MO 5xx

af UTJ, 28/3 2015, 20:38 (3314 dage siden) @ bygger01

Sidder bogierne på samme måde på de ældre udgaver ?

Det vil gøre det lettere, når min "gamle" MO 1821 evt. skal have justeret hjulafstanden.

Ja - det er samme konstruktion

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak