WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Steff, 2/11 2014, 14:27 (3456 dage siden)

Var på besøg i Valby-hallen til tog (hobby) messe.

Det, der umiddelbart fangede min interesse, var det lille firma DEKAS, der bl.a. har fremstillet støbedele mv. til godsvogne.

Det lille firma, der har økonomisk støtte fra MCK, har udviklet en personvognstype, der absolut har manglet H0 folket, specielt overgangsperioden fra epoke III til epoke IV.

Det drejer sig om DSB litra Bg m. fl. serien, der var DSB´s forsøg på at modernisere den store værende vognpark af 1. og 2 klasses stål sidegangsvogne op til "B-vogns standard". Det vil sige i hovedtrækkene med "B-vognsender med gummivulst overgang og aptering af formicaplader".

På messen medbragtes vognkasser og undervogne samt ikke mindst aptering til litra Bg, Ag og BDg.

Undervogn af metal (god vægt) med masser af undervogndetaljer, flotte vognkasser med ægte GUMMI vulst overgang og ikke mindst aptering med korrekt antal sæder pr. kupe (forskellige former for nakkestøtter) SAMT bagagenet i ætset messing. Og da de indvendige dele bliver individuelt bemalet, forventes et super resultat. Bogierne bliver med rigtige skruefjedre og masser af hidtil ikke sete detaljer på 3 m stålbogietypen.

Vognprisen omkring 500,- til 575,- kr. pr. stk.!!

HVIS kvaliteten bliver som håbet og sammenlignet med prisen, skal man nok til at se at "oppe sig" gevaldigt både i Søndersø og Fredericia, hvis man ikke vil kobles af (undskyld udtrykket;-) ).

Men tænk på hvilke muligheder, der ligger i netop disse vognkasser, Bgc, Agn, og senere muligvis ABg, Bv m. fl. Og kan DEKAS fremstille en Ag, kan de også fremstille litra AC, spørgsmål om tid. Og SKAL der så leges, litra AD/AY, men lad os se.

Men altså - kender ikke tidshorisonten og fik ej heller taget billeder - MODELtogvogne af danske standard stålpersonvogne med detaljer som de gode gamle TYSKE ADE-vogne (men nu flere i ætset messing), men billigere.

Glæder mig.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Flemming, 2/11 2014, 14:42 (3456 dage siden) @ Steff

Da' Steffen

Du har aldeles ret, de vogne kommer til at sætte en ny standard for modeltog, især hvis priserne kan holde. Desværre (for mig) ligger Bg m.fl. langt uden for min epoke - dog glæder jeg mig på epoke IV. / V. tilhængernes vegne, måske bliver der også noget i epoke III en gang. Det er fantastiske modeller - intet mindre.

Gode hilsner

Flemming

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Bent Larsen, 2/11 2014, 17:37 (3456 dage siden) @ Flemming

Hej
Ja det er WHAU, hvor når forventes de i butikkerne.
VH
Bent Larsen

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Jan Bøgedal Slundt @, 2/11 2014, 18:49 (3456 dage siden) @ Bent Larsen

:-) Fedt med Bg, Ag med flere... jeg bliver sku' fattig :-)

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Michael Olsen lkf, 2/11 2014, 21:02 (3456 dage siden) @ Bent Larsen

Hej!
Jeg spurgte på standen hvornår disse herligheder regnes at ramme markedet, og jeg fik svaret at de håbede på at de kunne være på markedet om et års tid.

Mvh
Michael

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af bygger01, 2/11 2014, 21:39 (3456 dage siden) @ Michael Olsen lkf

Det er godt at vide det på forhånd, og så kan Du nå at spare op ........

Men det bliver spændende hvilke køreegenskaber, der kan forventes til AC & DC.

Og om det er et samlesæt, der bliver leveret.


Men om det hører vi sikkert nok om !!

Kendes længden på vognene, eller bliv de mon 99% korrekte med ca. 25 cm ?

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Denis Petersen, 3/11 2014, 12:33 (3455 dage siden) @ bygger01

Efter hvad jeg kunne forstå så kommer der

Ag i 2 udgaver vinrød og design
ABg i 2 udgaver
Bg i 2 udgaver
BDg i 2 udgaver
Bgc i 2 udgaver også

så der skal samles flasker fra NU af :-D

Denis Petersen

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/11 2014, 03:03 (3455 dage siden) @ Denis Petersen

Efter hvad jeg kunne forstå så kommer der

Ag i 2 udgaver vinrød og design
ABg i 2 udgaver
Bg i 2 udgaver
BDg i 2 udgaver
Bgc i 2 udgaver også

så der skal samles flasker fra NU af :-D

Denis Petersen

Ja for fanden :-) Jeg skal bruge Ag, ABg og Bg og ikke kun en af hver :-) - og tidspunktet passer også min tegnepung :-)

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Denis Petersen, 4/11 2014, 12:30 (3454 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Skal lige rette mig selv Ag kommer kun i designrød

Denis petersen

WHAU!!! Litra Bg, Ag, BDg fra DEKAS.

af Jan Bøgedal Slundt @, 4/11 2014, 13:15 (3454 dage siden) @ Denis Petersen

Skal lige rette mig selv Ag kommer kun i designrød

Denis petersen

Det er sku' bare i orden, skal også kun bruge den designrøde :-)

Litra Bg, Bgc, Ag, BDg fra McK + lidt Heljan nyt.

af f.ormstrup ⌂, 8/11 2014, 20:17 (3450 dage siden) @ Steff

Billeder samt lidt mere om McKs nye epoke IV vogne made by Decas. Samt Heljans længe ventede MO og tagrytter AF med varianter(CP).
[image]
[image]

--
Mvh
Flemming Ormstrup
SVJMJK

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak