tilbehør til BL

af h087 ⌂, bagsværd, 31/10 2014, 04:03 (3463 dage siden)
redigeret af h087, 31/10 2014, 04:56

:-)

dette må så siges at være tilbehør til BL vognen

[image]

[image]

[image]

[image]

sammen med en 1800 MO og en AC/Ah vogn ( ikke strøm - men litra fornstås

såfremt en skal lave en SORT ved navn SØNDERJYDEN - og det skal vel mange :-D :-D :-D :-D :-D ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)

mvh
Sønderjyden MOACBLMOK
foreningen til påvirkning af en AC/Ah fra Heljan :-) :-)

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

tilbehør til BL

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/10 2014, 06:23 (3463 dage siden) @ h087

Ja, det er det nye sort! ;-) Med stafferinger og det hele. :-D :-D :-D Ikke noget med BL her.

Med vanlig venlig hilsen

M:-)rten

tilbehør til BL

af cm, 31/10 2014, 09:12 (3462 dage siden) @ h087

:-)

dette må så siges at være tilbehør til BL vognen

[image]

[image]

[image]

[image]

sammen med en 1800 MO og en AC/Ah vogn ( ikke strøm - men litra fornstås

såfremt en skal lave en SORT ved navn SØNDERJYDEN - og det skal vel mange :-D :-D :-D :-D :-D ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)

mvh
Sønderjyden MOACBLMOK
foreningen til påvirkning af en AC/Ah fra Heljan :-) :-)

Den "Sønderjyden" du oprangerer dér, Henning... blev den delt i Tinglev, eller var det EFTER at Sønderjyden ophørte med at frekventere hhv Sønderborg og Tønder med "et halvt lyntog" -? Og hvis ikke: Var det så BL vognen der kørte til Tønder - eller var det AC vognen?

Det er næsten besynderligt, at en sikker "sællert" som AC (Ah) vognen ikke er lavet endnu...Den er jo uundværlig i mange epIII tog.
Eller AD/AY.
Selvom AD/AY kun eksisterede i 3 sæt, så er vognen(e) så spektakulære, at også et sådant sæt nok skulle blive smidt over disken i stort tal...
Men de der har indsigt i det danske markeds potentiale / produktionsomkostninger / fortjenestemuligheder ved nok meget jeg ikke ved...
Måske er epIII fans og epIV fans ved at "tabe tærræn" for epV(+) tilhængere? (ved naturlig afgang)... :-|

mvh
Chr

--
[image]

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af h087 ⌂, bagsværd, 31/10 2014, 11:39 (3462 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 31/10 2014, 11:49

:-)

Sønderjydeoprangering

1956
[image]
** : kun søn-og helligdage

1957
[image]


1960
[image]


1961
[image]

MO : 500 serie
MOK : 1800 serie

( K bruges internt i oprangerings - og maskinplaner for at vise at det er en MO med varmekedel til togopvarmning, hvilket MO 500 serie ikke havde ( de havde egenvarme )- før de blev bygget om til 1900 serie, bortset fra 591 der nåede at køre med dette nr og varmekedel )

og der kan nok findes mere i den af Jernbanebøger/John Poulsen udgivne bog om lyntog

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af cm, 31/10 2014, 11:54 (3462 dage siden) @ h087

:-)

Sønderjydeoprangering

1956
[image]
** : kun søn-og helligdage

1957
[image]


1960
[image]


1961
[image]

MO : 500 serie
MOK : 1800 serie

( K bruges internt i oprangerings - og maskinplaner for at vise at det er en MO med varmekedel til togopvarmning, hvilket MO 500 serie ikke havde ( de havde egenvarme )- før de blev bygget om til 1900 serie, bortset fra 591 der nåede at køre med dette nr og varmekedel )

og der kan nok findes mere i den af Jernbanebøger/John Poulsen udgivne bog om lyntog

mvh
henning h087

Jamn... tak for det - Henning. Kan jeg så heraf slutte - at en lyntogspassagér IKKE kan rejse på 1ste kl. hele vejen fra København-Tønder (hhv Sønderborg)?

mvh
Chr

--
[image]

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af h087 ⌂, bagsværd, 31/10 2014, 12:10 (3462 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 31/10 2014, 12:16

:-)

"fint skal det være"

Fru Hyacinth :-D kan rejse 1 kl til Tinglev/Sønderborg - men ikke til Tønder - hvor nok Onslow hellere vil hen (festival) - det bliver så på 2 kl Tinglev - Tønder

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af cm, 31/10 2014, 12:25 (3462 dage siden) @ h087

:-)

Fru Hyacinth :-D kan rejse 1 kl til Tinglev/Sønderborg - men ikke til Tønder - hvor nok Onslow hellere vil hen (festival) - det bliver så på 2 kl Tinglev - Tønder

mvh
henning h087

:-D

Det må alligevel have været en torn i øjet på den Stationsmester-prøvede Overportør Alfred Kristensen fra Bylderup-Bov - at den lyntogsforbindelse til Tønder, han selv (som landstingsmedlem for Socialdemokratiet) i 1948 fik "bosset igennem" - IKKE kunne tilbyde 1. klasse. Såvel "overklassen" i Tønder som i Bylderup-Bov har måttet lide den tort, at skulle rejse på 2den kl. Gad vide om emnet har været gjort til genstand for debat i disse to steders afdelinger af Rotary, Frimurerlogen og Handelsstandsforeningen.
Indtil vi får den AC-vogn vil jeg oprangére lyntoget med MO+AV+AV+MO+MO - så MO+AV kan fortsætte mod Tønder. Dermed - på modelbanen - en lille indrømmelse til beboerne i Bylderup-Bov og Tønder.;-)
mvh
Chr

--
[image]

Avatar

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af Futfar, Kajerød, 31/10 2014, 15:40 (3462 dage siden) @ cm

Det vil sige, at du vil køre Tinglev-Sønderborg med 2 x MO og en Av. Hvorfor det? Altså de 2 MO?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af cm, 31/10 2014, 18:10 (3462 dage siden) @ Futfar

Det vil sige, at du vil køre Tinglev-Sønderborg med 2 x MO og en Av. Hvorfor det? Altså de 2 MO?

Jamn ... Henning KRÆVER jo med sin oprangeringsplan, at der er 3 MO'ere... eller læser jeg den forkert? Desuden har jeg "kun" 2 stks MO-1800 (HELJAN) + 1 MO 1800 (dummy)(TOGDILLEN). Og dummyen skal jo ikke til Tønder alene med BL (eller CC) - så kommer den ingen steder. Indser nu, at jeg må anskaffe 2 stks MO 500 (1900) når de kommer.

Det bliver min togpusher glad for eftersom jeg allerede har besluttet at jeg også skal køre Rødekro-Bredebro (epII) når HOBBYTRADE udgiver MT(1) samt ARDELT traktoren (ep III) - så jeg for himlens skyld ikke glemmer HØJER-TØNDER... Der er sgu nok at se til! ;-) ;-) ;-)
mvh
Chr

--
[image]

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af Lars Møller Jensen @, 31/10 2014, 22:45 (3462 dage siden) @ cm

Hej,

læs også fodnoter ang løbsdage

Med venlig hilsen
Lars Møller Jensen

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af h087 ⌂, bagsværd, 1/11 2014, 01:37 (3462 dage siden) @ cm
redigeret af h087, 1/11 2014, 02:06

Hej

ja du har ikke tydet den helt rigtigt - men det er nu heller ikke altid lige let at læse oprangeringsplanerne - uden en indføring i det - min fejl.

men vi tager lige 1956 oprangeringen

[image]

63 : tognummer
(Sønderjyden ): Tognavn

Ng - Sbd : strækningen fra Nyborg (Ng) til Sønderborg (Sdb)

så kommer oprangeringen :

de øverste Kh, Ng og Kh over stregen :
udgår (kommer fra) fra København (Kh)
udgår (kommer fra)fra Nyborg (Ng)

lidt specielt, da toget starter i Kh og der ser det sådan ud - idet toget er vendt over storebælt ( færgen anløber KOrsør og Nyborg med stævnen )
så:
Kh > Ko(Korsør) MO = AVM = MOK2 = MO3
= betyder at styreledninger er samlet

da toget vender på storebælt ser oprangeringen således ud fra
Ng > Fa (Fredericia )
MO3 = MOK2 = CC (kun søn- og Helligdage og fra Nyborg ) = AVM = MO

** + tallene ved MO og CC betyder
** : Søn- og Helligdage
1 : at CC vognen er en fra serien 1145 - 1148 idet disse CC numre var udstyret med A+B styreledninger ( dvs at der kan styres/samkørers motorvogne i begge ender - men ikke fra styrevogn, det kræver en C styreledning - altså A+B+C ledninger/signatur )
2 : kører i perioden fra 30 september 1956 og året ud
3 : kører i perioden 3 juni 1956 til 29 september 1956
pil > : køreretning

så i perioden 3 juni - 29 september 1956 ser tog 63 Sønderjyden således ud
fra Nyborg > Fredericia :
Nyborg : > MO3 = CC (Søn- og Helligdage) = AVM = MO > Fredericia

og i perioden 30 september 1956 og året ud :
Nyborg > MOK2 = CC (søn-og helligdage) = AVM = MO > Fredericia

nu vender (rebrouserer) toget igen i Fredericia (Fa)
og ser således ud til Tinglev (Te)
Fa > Te :
MO = AVM = CC** = MOK2 henholdsvis MO3, alt efter periode

og nu går den helt gal ( min bemærkning ) så tegner lige pricipskitse af Tinglev

[image]

og sådan fremdeles

håber det gav en lidt bedre forståelse og indsigt i oprangering mv.

eller må du lige .....:-) ;-)

mvh
henning h087

mere kan læses her
http://www.jernbanen.dk/forum2/index.php?id=13779

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

tilbehør til BL (Sønderjyden)

af John Poulsen, 31/10 2014, 16:35 (3462 dage siden) @ cm

"Det må alligevel have været en torn i øjet på den Stationsmester-prøvede Overportør Alfred Kristensen fra Bylderup-Bov - at den lyntogsforbindelse til Tønder, han selv (som landstingsmedlem for Socialdemokratiet) i 1948 fik "bosset igennem" - IKKE kunne tilbyde 1. klasse."

Det gjorde den nu også fra sommerkøreplanen 1948 (hvor lyntoget "Sønderjyden" etableredes), hvor toget bestod af MO-AVM (Sønderborg)-AVM-MO (Tønder). Fra sommerkøreplanen 1950 mistede Tønder helt lyntogsforbindelsen, idet Sønderjyden mellem Fredericia og København kørte sammen med det nye lyntog "Uldjyden", og hver del kun bestod af MO-AVM! Først i 1955 fik Tønder atter lyntog, nu kun i form af en solo MO fra "Sønderjyden - og aldrig mere 1. klasse!
Læs mere i bogen Fra lyntog til InterCity (Banebøger 2010, desværre udsolgt).

Mvh
John poulsen

"tilbehør til BL

af Morten Flindt Larsen, København K, 31/10 2014, 17:33 (3462 dage siden) @ cm

"Men de der har indsigt i det danske markeds potentiale / produktionsomkostninger / fortjenestemuligheder ved nok meget jeg ikke ved... "

Spørgsmålet er, om de ved, at de ved at producere alle de forskellige danske stålvogne, som de indtil nu har produceret, egentlig selv har lagt op til - og mellem linjerne indirekte overfor forbrugerne antydet - at de vogne, der er nødvendige for at oprangere forbilledetro danske tog, nok skal blive produceret "hen ad vejen". Modeller kan jo være nok så flotte og realistiske i sig selv, men hvis togene ikke også kan sammensættes realistisk, så er det egentlig ikke så megen nytte til. Måske stopper man med at producere de nødvendige modeller "på halvvejen", fordi de ikke er rentable at lave, men så taber man samtidig gevaldigt i image hos de skuffede forbrugere. Vi får se.....

Med venlig hilsen

M:-)rten

tilbehør til BL

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 31/10 2014, 09:18 (3462 dage siden) @ h087

Det er guf, rigtig modelbaneguf, sikke detaljer..........:-)

Mvh
Claus

Jernbanebøger

Asaabanen 1914-1968

Asaabanen 1914-1968
Pris 180 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak