Privatbanelok

af Begynder, 20/10 2014, 14:13 (3447 dage siden)

Hvor finder man et dansk privatbanelok (damp eller diesel) epoke III eller IVa uden at det er en småserieproduktion til 8-10.000 kroner? (H0, jævnstrøm, DCC)

Privatbanelok

af cm, 20/10 2014, 14:23 (3447 dage siden) @ Begynder

Hvor finder man et dansk privatbanelok (damp eller diesel) epoke III eller IVa uden at det er en småserieproduktion til 8-10.000 kroner? (H0, jævnstrøm, DCC)


BRAWA VLTJ

mvh
Chr

--
[image]

Privatbanelok

af Begynder, 20/10 2014, 14:29 (3447 dage siden) @ cm

Hvor finder man et dansk privatbanelok (damp eller diesel) epoke III eller IVa uden at det er en småserieproduktion til 8-10.000 kroner? (H0, jævnstrøm, DCC)

BRAWA VLTJ

Jo, tak - maskinen er vel epo III, men dens indsats i Danmark er vel hverken III eller IVa? 1989...?

Privatbanelok

af Svend B J, 20/10 2014, 15:06 (3447 dage siden) @ Begynder

Hvor finder man et dansk privatbanelok (damp eller diesel) epoke III eller IVa uden at det er en småserieproduktion til 8-10.000 kroner? (H0, jævnstrøm, DCC)

BRAWA VLTJ


Jo, tak - maskinen er vel epo III, men dens indsats i Danmark er vel hverken III eller IVa? 1989...?

Du - og andre - kan finde informationer om lokomotivet her:
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=125&lokid=203
http://www.jernbanen.dk/motor_solo.php?s=125&lokid=210&n=vltj-ml-25

Det er lidt for nyt for dig (som du selv anfører).

--
Svend
[image]

Privatbanelok

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/10 2014, 18:48 (3447 dage siden) @ cm
redigeret af Morten Flindt Larsen, 20/10 2014, 19:29

Hejsa,

Brawas VLTJ-loko ML 25 (1990-2001) er epoke IVb-IVc, alt efter hvor man skiller de to epoker. Ikke IVa.

Der findes stort set ingen anvendelige industriprodukter til danske privatbanelokomotiver til epoke III-IVa, og i hvert fald ingen, hvor man ikke selv skal ændre påskrifter m.m.

F2010's F-maskine (versionen uden 'rygsæk') kan omlitreres til Amagerbanens AB 8, der kørte godstog 1964-1969 (skal have nyt skorstensbånd og litrering, som man selv må bikse sammen eller få 'Skilteskoven' til at lave).

Fleischmann BR 89.70 har stærke mindelser om Aalborg Privatbaners APB 39 (1923-1966), men dels er kedlen på APB 39 mindre (lavere) end på modellen, og domens placering er forkert. Også i en række mindre detaljer afviger model og forbillede fra hinanden, så her skal man selv i gang med en ikke uvæsentlig ombygning, hvis man vil frembringe et lokomotiv, der ligner forbilledet nogenlunde præcist. Og så blev APB 39 kun brugt til rangering på privatbanernes godsstation i Ålborg, ikke til strækningskørsel, så dens anvendelighed på modeljernbanen er diskutabel.

Liliputs SBB E 3/3 "Tigerli" kan godt simulere et dansk privatbane-damplokomotiv, men kan dog ikke knyttes direkte til noget konkret dansk forbillede. Modellen er pt. ikke i Liliputs program, så den må opstøves brugt. Tikøb Hobby og Støberi producerede i sin tid et ombygningssæt i resinplast og hvidmetal til montering på Liliput-undervognen, hvorved der fremkom en ganske hæderlig model af Amagerbanens lokomotiv AB 5.

Hvad angår diesellokomotiver, svarer Rocos V 65 til Gribskovbanens GDS L 1 fra 1958, men V 65 adskiller sig dog fra GDS-maskinen ved, at lågerne ind til motorrummet er "udanske". Mange vil mene, at "det ser man ikke, når musikken spiller". Desværre kræver den tyske grundmodel en ommaling, som qua GDS L 1's design bestemt ikke er noget for begyndere udi denne ædle kunst at kaste sig ud i. Af øjensynlig samme grund (sic!) er modellen endnu ikke kommet i GDS-bemaling fra Roco, som åbenbart hellere på basis af sin V 36 rangertraktor - i ædel kappestrid med Märklin - har villet lave en model af den obskure københavnske DSB rangertraktor 1, der primært kørte på hovedstadens havnebaner og rangerbanegårde. Og så endda i den grønne bemaling, som lokomotivet kun havde i ca. 2 år, mens Lima i sin tid producerede en model af traktoren i dens tidsmæssigt langt mere anvendelige sorte udgave.

Rocos (og Limas) grundmodel til V 36 er principielt lig TKVJ's strækningslokomotiv M 2 (1963-1968), der dog blandt andet havde en helt anden frontkøler end V 36-modellens. Så også her skal man selv i gang med en ombygning, hvis man vil frembringe et lokomotiv, der ligner.

Hvad angår Märklin-produkter, er der ikke andet til rådighed end dette firmas udgave af V 36, hvis nogen tør gå i gang med en ombygning af denne til TKVJ-loko.


Med venlig hilsen

M:-)rten

Privatbanelok

af bl, 20/10 2014, 19:41 (3447 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Og en tysk BR 91/T9 kan vel også gå for et dansk privatbanelokomotiv.

Bjarne

Privatbanelok

af Morten Flindt Larsen, København K, 20/10 2014, 20:04 (3447 dage siden) @ bl
redigeret af Morten Flindt Larsen, 20/10 2014, 20:21

Joeh, BR 91 typen kan måske lige slæbe an, selv om jeg personligt synes, at maskinen er lidt vel stor sammenlignet med sin danske modpart, om end hjulstillingen er den samme.

Venlig hilsen

M:-)rten

Privatbanelok

af Svend B J, 20/10 2014, 23:19 (3446 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 20/10 2014, 23:23

Mange privatbaner kunne nøjes med mindre i den daglige drift:

2-3 skinnebusser og et par Triangelmotorvogne (ME/MC købt godt brugte hos DSB). Eventuelt kan man supplere med en Maybach-motorvogn og/eller et Jung diesellokomotiv (som TKVJ M2).

--
Svend
[image]

Privatbanelok MaK D800

af Svend B J, 22/10 2014, 21:01 (3445 dage siden) @ Svend B J

HELJAN MaK D800, i svensk udgave (T21):
Den underste del af lokomotivet er korrekt som et dansk privatbanediesellokomotiv - f eks LJ M33 og HFHJ M9 - men vognkassen er desværre meget svensk

[image]

--
Svend
[image]

Privatbanelok MaK D800

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2014, 21:46 (3445 dage siden) @ Svend B J

Der har formentlig ligget "en tanke" bag den model også i dansk og tysk retning. Gad vide, hvorfor det ikke er blevet til mere.

M:-|rten

Privatbanelok MaK D800

af Svend B J, 22/10 2014, 21:54 (3445 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Svend B J, 22/10 2014, 22:01

Der har formentlig ligget "en tanke" bag den model også i dansk og tysk retning. Gad vide, hvorfor det ikke er blevet til mere

Man kan få den tanke, at Heljan ikke har været klar over, hvor mange modeller af denne type lokomotiv (standardtypen vel at mærke) man kunne have solgt i Tyskland, Danmark osv.

Tyske privatbane MaK-diesellokomotiver (OHE) i lange baner .....
https://www.youtube.com/watch?v=hultEzJ3IMs

--
Svend
[image]

Privatbanelok MaK D800

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2014, 22:30 (3445 dage siden) @ Svend B J

Underligt. Men måske har Heljan ikke haft ressourcerne til at igangsætte et sådant projekt med mange bemalings- og andre varianter, der vil skulle produceres. Vi må så håbe på, at f.eks. Brawa finder på at komme med en MaK D800. Det kunne være godt i tråd med den filosofi, der afspejler sig i deres produktsortiment i øvrigt. Denmark behøver jo ikke at være et eksportland for enhver pris. ;-)


Bedste hilsner

M:-)rten

Privatbanelok MaK 800D

af Svend B J, 22/10 2014, 22:47 (3444 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Det kan måske også hænge sammen med, at Heljan er meget tilbageholdende med at fremstille dansk privatbanemateriel (og sikkert dermed også tysk). Se bare Triangel-motorvognene, som de fleste erindrer fra deres indsats på privatbanerne (vi taler om litra ME og MC) men som kun udsendes i DSB-udgaver. Men OK, Heljan har vist ikke haft den helt store succes med deres skinnebusser.

--
Svend
[image]

Privatbanelok MaK 800D

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2014, 23:34 (3444 dage siden) @ Svend B J

Se bare Triangel-motorvognene, som de fleste erindrer fra deres indsats på privatbanerne (vi taler om litra ME og MC) men som kun udsendes i DSB-udgaver.

De mulige privatbaneudgaver på basis af ME/MF og MC er vist VaGJ, RØHJ, RGGJ, KRB, AHTJ, NPMB, ETJ, RHJ, LNJ og ØSJS. Jeg tror, at det er meget svært at tilrettelægge en produktion af en sådan stribe vogne, uden ved en bindende forudbestillingsaftale med de enkelte liebhavere. En del af banerne vil der formentlig slet ikke være nogen efterspørgsel på overhovedet, i og med at der hverken er "kult" omkring eller findes andet materiel på markedet fra de pågældende baner. De få interesserede, der måtte være, kan godt finde ud af at få modificeret en DSB-Triangel til lige netop deres personlige behov. Så i mine øjne, har Heljan ikke handlet urimeligt ved at undlade "rallet".


"Men OK, Heljan har vist ikke haft den helt store succes med deres skinnebusser."

Næh, det er jo det, der sker ved dobbeltproduktioner; ingen af parterne opnår den helt store succes. Omvendt må modeljernbanefolket være begejstrede over, at både Serie 1 og Serie 2 skinnebusserne nu fås i model.

Privatbanelok

af mr-data, 23/10 2014, 23:08 (3443 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Rocos (og Limas) grundmodel til V 36 er principielt lig TKVJ's strækningslokomotiv M 2 (1963-1968), der dog blandt andet havde en helt anden frontkøler end V 36-modellens. Så også her skal man selv i gang med en ombygning, hvis man vil frembringe et lokomotiv, der ligner.

Samme model/type kan også anvendes som LJ M14, da denne havde en fortid hos TKVJ før denne lukkede.

Privatbanelok

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/10 2014, 03:07 (3443 dage siden) @ mr-data

UPS ja! Det havde jeg glemt. Godt at få dataerne på plads, tak! ;-) :-D

Med venlig hilsen

M:-)rten

Privatbanelok

af Lustrup, 21/10 2014, 16:14 (3446 dage siden) @ Begynder

Man kan hos Togdillen i København købe "marcipanbrød" til rimelige penge. Kig evt.på hjemmesiden www.togdillen.dk

Privatbanelok

af Begynder, 21/10 2014, 16:41 (3446 dage siden) @ Lustrup

Man kan hos Togdillen i København købe "marcipanbrød" til rimelige penge. Kig evt.på hjemmesiden www.togdillen.dk

...men kun AC, så vidt jeg kan se. Og det var jo jævnstrøm, jeg efterlyste.... :-)

Privatbanelok

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/10 2014, 17:52 (3446 dage siden) @ Begynder
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/10 2014, 17:58

"...men kun AC, så vidt jeg kan se. Og det var jo jævnstrøm, jeg efterlyste.... "

Jaaah, helt (ny)Begynder er du ikke. ;-) :-P

Her er linket til det lukkede Tikøb Hobby, hvor du kan se, hvad der engang var gang i. Nogle af byggesættene er ret lette at "gå til", når blot man har lidt fingersnilde. Det kan hænde, at man er heldig, at de dukker op på brugttogmarkeder.


Venlig hilsen

M;-)rten

Privatbanelok

af Begynder, 21/10 2014, 20:32 (3446 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"...men kun AC, så vidt jeg kan se. Og det var jo jævnstrøm, jeg efterlyste.... "

Jaaah, helt (ny)Begynder er du ikke. ;-) :-P

Måske snarere (gen)begynder, så :-)

Privatbanelok

af Jens V, 21/10 2014, 20:45 (3446 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

"...men kun AC, så vidt jeg kan se. Og det var jo jævnstrøm, jeg efterlyste.... "

Jaaah, helt (ny)Begynder er du ikke. ;-) :-P

Her er linket til det lukkede Tikøb Hobby, hvor du kan se, hvad der engang var gang i. Nogle af byggesættene er ret lette at "gå til", når blot man har lidt fingersnilde. Det kan hænde, at man er heldig, at de dukker op på brugttogmarkeder.

For snart mange år siden "brokkede" jeg mig i dk.fritid.jernbaner.model (hvis nogen stadig husker den form for kommunikation) over manglen på "småt", dansk materiel... udfra den betragtning, at de færreste private modelbaner reelt har plads til de tog, der hører til en E-maskine, en N-maskine eller for den sags skyld de 10-15 A- og B-vogne, der skal på krogen af en MY/MZ.

Nu har vi så fået skinnebusserne (Tak!), vi har fået Triangler (Tak!), CU, FE og CR (Tak!) og en række "små" godsvogne (Tak!)

Jeg er næsten tilfreds, men mangler lidt ligesom vores Begynder-ven noget serieproduceret (læs: billig) privatbane-trækkraft. Og ligesom Begynder er jeg fortaler for epoke III, mens privatbanerne stadig var "rigtige privatbaner", så på ønskelisten står f.eks. Marcipanbrød eller Frichs firkantede - og Triangler i privatbaneversioner. Jeg er på det rene med, at privatbane-damp er vanskeligt, eftersom der knap var to maskiner, der var ens... :-)

Men til Begynder: Mon ikke fabrikanterne snart kommer til fornuft...? De er jo som nævnt på den rigtige vej... :-) :-)

Privatbanelok

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2014, 04:15 (3445 dage siden) @ Jens V

"For snart mange år siden "brokkede" jeg mig i dk.fritid.jernbaner.model (hvis nogen stadig husker den form for kommunikation)"

Ja, det må godt nok være mange år siden, for i dag findes den form for kommunikation jo stort set ikke længere. ;-)

Jeg tilslutter mig din tak til de producenter, der har "vovet et øje", og håber samtidig, at epoke IV-V-folkene vil bakke op omkring vore venner hos Brawas ret utraditionelle satsning på VLTJ ML 25, der er en prægtig og meget anvendelig godstogsmaskine, som ikke mindst er kendt for at have kørt "gift-togene" til Cheminova på Rønland. Suppleret med et passende antal VTG- og Eva-tankvogne har man med ML 25 et for sin tid meget karakteristisk og forbilledetro privatbanegodstog at køre med, også selv om det kun er de færreste, der har plads til at bygge hele Cheminova-fabrikken i 1:87. Men mindre kan også gøre det i form af et stikspor og et aftapningsanlæg på den hjemlige bane, og sprayer man modelbanerummet med diverse ildelugtende husholdningskemikalier, vil illusionen næsten være perfekt. :-P

Det er mit indtryk, at Brawa tænker utraditionelt også hvad angår "små" tyske materielenheder, som har eksisteret i danske varianter, men som ikke produceres af de øvrige tyske producenter. Det kunne f.eks. være en fiskevogn med tyske aner og nogle gamle preussiske tankvognstyper. Vi får se.

Om der er basis for noget serieproduceret (læs: billig) privatbane-trækkraft står jeg lidt skeptisk over for. Køkkenbords-producenterne har jo været på banen i mange år og udsendt byggesæt og småserier af de mest almindelige motortrækkraftenheder såsom Marcipanbrød og Frichs-firkanter. Lige som privatbane-damp er både Frichs-firkanter og privatbanernes Triangel-vogne imidlertid vanskelige, eftersom der desværre heller ikke her var ret mange maskiner, som var ens. Frichs-rulleskøjterne og de store MaK-lokomotiver burde dog være gode emner for "storserie-producenterne" at kaste sig over, og man kan muligvis også finde nogle toakslede Scandia-personvogne, som ikke er alt for individuelt forskellige og som har kørt hos mere end én baneforvaltning. Små lukkede privatbanegodsvogne af svensk type vil det også være oplagt for en dansk producent at kaste sig over, dels med henblik på et salg i Sverige, men først og fremmest som et kærkomment supplement til de mange små Q-vogne (produktionen af de store DSB Q-vogne er jo øjensynligt "gået i sig selv igen", selvom om markedet for disse vogne på sigt næppe er mættet). Ønsker man at "dyrke" ét bestemt privatbaneselskab, vil storserie-produkter dog generelt altid kun være et supplement til småserieproduktioner og hjemmebyg. Desværre. Så ser det nok lidt lysere ud med hensyn til at få nogle flere kvalitetsmodeller af "små" statsbanelokomotiver og -vogne, da DSB's materiel i langt højere grad end privatbanernes do. var standardiseret.

Endelig må man huske på, at langt fra alt materiel, der har rullet på de danske skinner, har været dansk, så prøver man som modeljernbanemand (m/k) at tage udenlandske vogntyper med dansk relevans i betragtning, når man planlægger sin banes trafik, skal man nok kunne finde noget at bruge sine penge på, som samtidig kan øge realismen på de små hjemlige skinner. :-)


Med venlig hilsen

M:-)rten

Privatbanelok

af Jens V, 22/10 2014, 20:16 (3445 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

og håber samtidig, at epoke IV-V-folkene vil bakke op omkring vore venner hos Brawas ret utraditionelle satsning på VLTJ ML 25,

Enig!

Om der er basis for noget serieproduceret (læs: billig) privatbane-trækkraft står jeg lidt skeptisk over for. Køkkenbords-producenterne har jo været på banen i mange år og udsendt byggesæt og småserier af de mest almindelige motortrækkraftenheder såsom Marcipanbrød og Frichs-firkanter.

Jow, men vi er altså nogle, for hvem selvbyg ikke er aktuelt, fordi fingrene er skruet forkert på, eller fordi det simpelthen ikke er sjovt - og personligt har det ingen tiltrækning heller at "lære" det...

Lige som privatbane-damp er både Frichs-firkanter og privatbanernes Triangel-vogne imidlertid vanskelige, eftersom der desværre heller ikke her var ret mange maskiner, som var ens.

Næe, men vi fik dog f.eks. CPS, som kun fandtes i få eksemplarer

Frichs-rulleskøjterne og de store MaK-lokomotiver burde dog være gode emner for "storserie-producenterne" at kaste sig over, og man kan muligvis også finde nogle toakslede Scandia-personvogne, som ikke er alt for individuelt forskellige og som har kørt hos mere end én baneforvaltning.

Bingo!

Så ser det nok lidt lysere ud med hensyn til at få nogle flere kvalitetsmodeller af "små" statsbanelokomotiver og -vogne, da DSB's materiel i langt højere grad end privatbanernes do. var standardiseret.

Det er også OK - små tog på små modelbaner!

Endelig må man huske på, at langt fra alt materiel, der har rullet på de danske skinner, har været dansk, så prøver man som modeljernbanemand (m/k) at tage udenlandske vogntyper med dansk relevans i betragtning, når man planlægger sin banes trafik, skal man nok kunne finde noget at bruge sine penge på, som samtidig kan øge realismen på de små hjemlige skinner. :-)

Jep, men det er ikke så aktuelt for trækkraftens vedkommende

Men det er ikke ment som en klagesang. Jeg synes, at vi har fået rigtigt meget flot dansk materiel i de seneste år - meget mere end man nogensinde kunne forestille sig for et par årtier siden... Og jeg kan sagtens oprangere små korte - og korrekte - tog, der i størrelse passer til min bane og dens små stationer. Men et Marcipanbrød, en Frichs firkantet eller en rulleskøjte ville unægteligt lige sætte prikken over i'et! :-)

Og det var vel egentlig også Begynders budskab i starten af tråden...?

Privatbanelok

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/10 2014, 21:43 (3445 dage siden) @ Jens V

"Om der er basis for noget serieproduceret (læs: billig) privatbane-trækkraft står jeg lidt skeptisk over for. Køkkenbords-producenterne har jo været på banen i mange år og udsendt byggesæt og småserier af de mest almindelige motortrækkraftenheder såsom Marcipanbrød og Frichs-firkanter."

"Jow, men vi er altså nogle, for hvem selvbyg ikke er aktuelt, fordi fingrene er skruet forkert på, eller fordi det simpelthen ikke er sjovt - og personligt har det ingen tiltrækning heller at "lære" det..."

Det var netop det, som jeg mente med "basis". De der (som jeg selv) ikke har fingrene helt i orden, er ikke nødvendigvis tilstrækkeligt mange til at understøtte en serieproduktion af noget, som dem med fingrene i orden har dyrket og bygget i årevis. Skal en "storproducent" f.eks. lave en serie Frichs-firkanter, kan producenten formentlig se bort fra alle dem, der tidligere har investeret tusinder af kroner i de samme enheder fra Dan-Train, FREJA HO-Modeltog og REAL Modell. Man må så vælge en type "firkant", der ikke allerede er køkkenbordsproduceret, og da det så uundgåeligt vil reducere antallet af bemalingsvarianter, forsvinder økonomien i et sådant produkt rimeligvis som dug for solen.


Næe, men vi fik dog f.eks. CPS, som kun fandtes i få eksemplarer

Det er heller ikke sikkert, at CPS'erne isoleret set har været nogen særlig god forretning. Den har nok økonomisk været en del af CP-projektet, som man kunne genanvende dele fra. Dog har jeg ingen indsigt i økonomien i de vogne. Det er kun et gæt.


"Det er også OK - små tog på små modelbaner! "

Nemlig! Så kan det også være, at der ikke kommer så mange klager over E-maskiner, der ikke kan køre på 30 cm radier. ;-)


Men det er ikke ment som en klagesang. Jeg synes, at vi har fået rigtigt meget flot dansk materiel i de seneste år - meget mere end man nogensinde kunne forestille sig for et par årtier siden...

Så er der håb om, at der - sikkert i et lidt langsommere tempo - også kommer flot dansk materiel i de kommende år. Og jeg opfatter på ingen måde dine seriøse anskuelser som en klagesang. For epoke III's vedkommende synes jeg, at epoke IIIa er kommet meget mere "i vælten", end den var tidligere, f.eks. med stafferede personvogne og DSB Triangel'er. Dermed er der måske også lukket op for en bredere interesse for de mindre DSB lokomotiver og motorvogne, som blev udrangeret frem til midten af 1950'erne.


"Men et Marcipanbrød, en Frichs firkantet eller en rulleskøjte ville unægteligt lige sætte prikken over i'et! Og det var vel egentlig også Begynders budskab i starten af tråden...?"

Jeps! Men jeg vil nu godt også have en G, J, O, MQ, MR, MV og MP! :-D (savle, savle,drømme) :-P


Med venlig hilsen

M:-)rten

Privatbanelok

af Thomas Jespersen @, Danmark, 22/10 2014, 22:36 (3445 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Problemet med privatbanemateriel er at det er så forskelligt. Så selvom alle de firkantede fra Frichs ligner så er der ikke ret mange der er ens.

Det mest indlysende at producere mener jeg er et Marcpanbrød, de er godtnok også blevet bygget en del om i løbet af tiden, især med ekstra og andre lanterner, men de var da ens da de blev bygget.

Ellers kunne det være MAK lok 650D, 800D og 1000D. Heljan har en undervogn og der kan laves mange varianter.

Endelig MAK V100PA, eller OHJ 45/46, der findes i Tyskland.

Thomas

Privatbanelok

af Bent Larsen, 24/10 2014, 16:39 (3443 dage siden) @ Thomas Jespersen

Hej
Er der nogen i dette forum kender til hvad det vil koste at printe en marster i 3D af en dansk MAK lok. som passer til HELJANs svensker, og støbe den i resin plast i en vakuum støbemaskine. Den er lidt svær at håndstøbe hjemme ved køkkenboret, det er nemmere med en lige vognkasse op til 30 cm.
vh
Bent Lasen

Avatar

Privatbanelok og 3D print

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/10 2014, 10:27 (3442 dage siden) @ Bent Larsen

Hej
Er der nogen i dette forum kender til hvad det vil koste at printe en marster i 3D af en dansk MAK lok. som passer til HELJANs svensker, og støbe den i resin plast i en vakuum støbemaskine. Den er lidt svær at håndstøbe hjemme ved køkkenboret, det er nemmere med en lige vognkasse op til 30 cm.
vh
Bent Lasen

Hej Bent

Vi diskuterede 3D print i denne tråd - og konklusionen på stort set alle diskussioner om 3D print og modeltog har været, at det er en noget grynet affære, hvor der enten skal vælges noget meget dyrt materiale, eller hvor overfladen skal slibes/poleres bagefter.

Men-men-men, med lidt tålmodighed, så skulle der være forbedringer indenfor 3D print teknologien på vej inden længe.
HP har i et stykke tid arbejdet med en helt ny teknologi og (især) også nye plasticmaterialer til 3D print - og hvis vi er heldige, så er det hvad de har tænkt sig at løfte sløret for i næste uge.

HP har i et stykke tid arbejdet på at udvikle 3D printere, som os alm. dødelige har råd til, og som kan lave pæne glatte overflader, der kommer meget tæt på "the real thing", dvs. sprøjtestøbt plastic.
HP tror så meget på det, at de har skabt et selvstændigt firma til at varetage udvikling og produktion.
Hvis teknologien er god nok til os modeltogsfolk, så er den vist god nok til alt andet også ;-)

Så det bliver spændende at se, om HP lever op til forventningerne - hvis det bliver tilfældet, så skulle der være gode chancer for, at HP bliver førende indenfor 3D print både mht. volumen og kvalitet - især når man sammenligner med det nuværende udbud af maskineri, som vist stadig må siges at være småserie beta-versioner - og meget dyre!.
Men vi får se i næste uge...

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Privatbanelok og 3D print

af Bent Larsen, 25/10 2014, 13:57 (3442 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej
Ja nu jeg ser tråden igen, men jeg var lige inspireret af 1:87 Byggerne havde nogle småting ting med i Tømmeruphallen i 3D print, f.eks. Palletanke hoffmann klodser i 1:87 og 1:50 som så fine ud. Det var vist lavet på en printer til over 20 000 kr.
vh
Bent Larsen

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak