PSR - selvtømmende kultransportvogn

af cm, 29/9 2014, 10:02 (3496 dage siden)

God formiddag!

Jeg har for nogen tid siden anskaffet ROCO 46532.1 som er en model af PSR 9799 - selvtømmende kultransportvogn Kun til transport af kul fra Enghave Brygge til færgerne i Frihavnen jvnf denne side på Jernbanen.dk og hvis anvendelse i 1941 "udvides" til Kun til transporter for 1. Distrikts Maskintjenestejvnf denne side

Vognen ses altså at være bygget af SCANDIA 1940 - og jeg antager, at den indtil 1941 - året efter - har været anvendt til bunkring af Øresundsfærgerne jvnf første link (?) Det er jo under krigen - og jeg ved ikke lige hvor frekvent sejladsen over Øresund har været på det tidspunkt (?) - eller om man i 1941 er gået over til dieseldrevne færger (hvilket igen ikke ville være helt i tråd med, at DSB hensatte mange diesel-lokomotiver grundet forsyningsproblemer under krigen - for i stedet at anvende damp lokomotiver) Jvnf 2det link anvendes vognen så som ovenfor nævnt: Kun til transporter for 1. Distrikts Maskintjeneste Måske til flytning af kul til kulgårdene ved diverse stationer og værksteder.

[image]

Ved nogen her, om vognen er bygget med tysk forbillede? (At ROCO "gider" lave vognen kunne tyde på at modellen er en "til-litreret / tilpasset tysker")
I givet fald - hvad var så benævnelsen på vognens tyske forbillede ?

mvh
Chr

--
[image]

PSR - selvtømmende kultransportvogn

af h087 ⌂, bagsværd, 29/9 2014, 11:21 (3496 dage siden) @ cm

Hej CM

PS og PSR vognene har været brugt ved flere færgesteder og ved maskindepoter, blandt andet kullæsninganlægget i Kbh. De har også kørt mellem Østerport - Hillerød Gasværk som UIC litreret Fdk, og de har kørt med grus mm.

og en PSR ser sådan ud

tegning Carsten B Thomsen
[image]

som PS
foto : DSB
[image]

og i LOKOMOTIVET nr 2 - 1993 er der en større artikel om disse vogne

og Rocos vogn kommer fra denne DRG Ot(m) Stuttgart og er lavet i flere beskriftninger, epoker og baneforvaltninger - og er en lidt anderledes vogn - men kniber man øjnene - jå så går det vel - men det er jo betingelserne - man køber den eller lader være - det bestemmer en selv.

her nogle tyske fra Roco ( Märklin har også udgivet den, men kun som tysk )

[image]

[image]

[image]

[image]

mvh
henning h087

--
med venlig hilsen
henning orlowicz h087 - h087@hotmail.dk

PSR - selvtømmende kultransportvogn

af cm, 29/9 2014, 16:54 (3496 dage siden) @ h087

Hej Henning!

Tak for fyldestgørende svar. Og da det nu er dig der byder ind - får du lige 5 smiley'er: :-) :-) :-) :-) ;-) Jeg var kommet en anelse videre på denne side: LINK, men ikke helt i mål...

Vognen erhvervede jeg ved opkøb i dødsbo. (Gad hvor meget af mit materiel, der skramler rundt på diverse modelbaner når jeg selv stiller sutterne?) Og først efter at have købt den sammen med en håndfuld andre vogne, bemærkede jeg dens "begrænsede anvendelighed".... jvnf -må kun bruges....etc

Vognen hører vel retteligen under kategorien "Tjenestegodsvogne" - eller hvad??

mvh
Chr

--
[image]

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak