Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Jan Bøgedal Slundt @, 17/6 2014, 20:29 (3594 dage siden)

Hej..

Jeg kunne godt tænke mig at gøre MZ 1461 stærkere, men hvordan..?
Jeg har 2 gummi ringe, een på hver boggie, men kunne man evt. øge vægten med fordel, og hvor meget..?

Den skal helst kunne trække et Dan-Link træk på ca. 6½ meter på en 2 % stigning..!

Forslag gerne og på forhånd tak..!

mvh.

Jan

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af George, 17/6 2014, 21:11 (3594 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hvis den indlagte motor kan trække, så kan du passende tilføje vægtklodser i modellen!

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Jan Bøgedal Slundt @, 17/6 2014, 22:09 (3594 dage siden) @ George

Hvis den indlagte motor kan trække, så kan du passende tilføje vægtklodser i modellen!

Hej George :-)

Ja, det ville jeg nok også prøve, men hvor mange gram bly, tror du jeg skal lægge i..?

mvh.

Jan

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af George, 17/6 2014, 23:06 (3594 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan

Jeg er nu mere bekymret for, at din stamme "knækker" på midten i en kurve - lette vogne kan hoppe af sporet "ind" i en kurve pga. trækket. Så måske der skal lægges lidt klodser i nogle af dine vogne også?

Hilsen George

Avatar

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Futfar, Kajerød, 18/6 2014, 11:11 (3594 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

At montere vægtklodser i 1461 vil nok blive vanskeligt. Jeg har selv sådan en med ESU-loksound, og jeg kan ikke se hvor der skulle være plads til vægtklodser. De loks jeg har, og som ikke havde hæfteringe, eller havde for få, har jeg hos forhandleren fået fræset plads til een hæftering pr. trækkende aksel; 2 pr. aksel kan ikke anbefales bl.a. pga. strømop/-nedtag. Husk at montere dem diagonalt for maks. effekt.
En anden ting: Blyklodser er af gode grunde svære at få fat i, men går du til din dækforhandler, kan du købe klodser af zink som bruges til afbalancering af alufælge. Dem har jeg brugt en del af til mine 4-akslede tankvogne, som for en dels vedkommende var for lette. Herved nedsættes også risiko for "indfald" i kurver, med mindre du sætter de tungeste vogne bagest:-D
En så lang stamme er da noget ambitiøst at køre med, og med en 2% stigning skal du nok undgå stigning i kurven, da kurven godt kan gøre det yderligere tungt at trække. Men god fornøjelse:-P

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Thomas Jespersen @, Danmark, 18/6 2014, 12:25 (3594 dage siden) @ Futfar

Et større problem med så lange stammer er faktisk at få koblingerne til at blive siddende i skakterne, de plejer at blive revet ud og så har man to togstammer...

Thomas

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Muncken, 18/6 2014, 12:41 (3594 dage siden) @ Thomas Jespersen

Så limer man koblingerne fast og fikserer kulisserne med lim, kulissernerne er også kun til dem der ønsker at lege med togbanen på en rundbane med skiftepor og futtog, og de der takker midt i sporet... Og i øvrigt så er hagl beregnet til at fiske med også gode til at lime under en vogn for veje den op...

Muncken - fremo inkvissisator

Avatar

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Futfar, Kajerød, 18/6 2014, 14:48 (3593 dage siden) @ Muncken

Nu lever vi jo i et forholdsvis frit land, så enhver er jo sin egen MJ-lykkes smed;-) . Det med at lime og fiksere sine koblinger og kulisser, har jeg aldrig hørt om før, så med mindre man er "vitrinekører", finder jeg ikke ideen særlig anvendelig; heller ikke selvom man ikke kører på rundbane med de der underlige takker midt i sporet på sin modeljernbane.:-P Nu oplyser Jan jo netop at han ønsker at køre med et meget langt træk, så mon ikke der her i indgår en del rangering, og det skulle da ikke undre mig om ikke der i den forbindelse skal bruges en del sporskifter mv. Og hvad er der galt med en rundbane? Dem har jeg da nogle stykker af, hvor sporlængden er på over 40m. Så helt kedeligt og amatøragtigt behøver det jo ikke at være. Hvad angår fiskeri og hagl, er vi inde på noget jeg overhovedet ikke har kendskab til. Jeg har altid været af den opfattelse, at hagl var frossen regn, og som i yderst forskellige størrelser - afhængig af hvor på kloden man befinder sig - faldt ned fra en sky. Mener også at betegnelsen kan benyttes om en beklædningsgenstand, som præsten ifører sig når han skal på messe. Måske hobbymesse?:-D

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 18/6 2014, 17:42 (3593 dage siden) @ Futfar

Mener også at betegnelsen kan benyttes om en beklædningsgenstand, som præsten ifører sig når han skal på messe.

Det hedder et messehagel
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=messehagel

Avatar

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Futfar, Kajerød, 18/6 2014, 15:12 (3593 dage siden) @ Thomas Jespersen

Det har du ret i. Men der er meget stor forskel på både koblinger og kulisser, så et entydigt råd om hvad man gør, er svært at give. Ud over at koblingerne naturligvis kan skiftes efter behag/behov, kan man ofte, uden de helt store armbevægelser, ligeledes skifte Kulisse og evt. kinematik. I nogle tilfælde er kulissen ikke helt lukket - her ser jeg bort fra de altid åbne ender - og så er der mulighed for at lave en lille kile af, f.eks. spidsen af en tandstikker, og så skal der meget til for at trække koblingen ud. Som nævnt i et andet indlæg her i tråden, kan man jo også bare lime tingene sammen, men så bliver udskiftning af koblingen ikke mulig, det hedder ny kulisse/kinematik.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/6 2014, 15:34 (3593 dage siden) @ Futfar

Hej igen :-)

Jeg har bestilt en ny og forbedret 5 polet motor, som skulle være både stærkere og hurtigere, end den som sidder i maskinen som standard.

Jeg tænkte jo nok man ikke kunne få bly klodser sådan uden videre, man man kan vel lave et "bad" af lim i bunden og så komme blyhagl i eller hva'..? men hvor meget skal den vejes op..?

Det at lime koblingerne til skakten er ingen dårlig idé, haps..! og jeg har tænkt på at vognene også skal vejes lidt op...

mvh.

Jan

Avatar

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Futfar, Kajerød, 18/6 2014, 16:03 (3593 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af Futfar, 18/6 2014, 16:10

Den 1461 jeg har, er 5-polet fra fabrikken og har formidabel trækkraft??? Den, og de 5 andre HT MZ'ere, trækker snildt 80 aksler, med 4 hæfteringe, så prøv dig lige frem ;-)Husk at det ikke kun er maskinens vægt, men i høj grad adhæsionsværdien der skal gi' den maksimale trækkraft.

Bly er et fyord, og jeg tvivler på at du kan købe dem nogen steder!

Held og lykke med limen, men tænk dig godt om før du gør det;-)

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Jan Bøgedal Slundt @, 18/6 2014, 17:21 (3593 dage siden) @ Futfar

Den 1461 jeg har, er 5-polet fra fabrikken og har formidabel trækkraft??? Den, og de 5 andre HT MZ'ere, trækker snildt 80 aksler, med 4 hæfteringe, så prøv dig lige frem ;-)Husk at det ikke kun er maskinens vægt, men i høj grad adhæsionsværdien der skal gi' den maksimale trækkraft.

Bly er et fyord, og jeg tvivler på at du kan købe dem nogen steder!

Held og lykke med limen, men tænk dig godt om før du gør det;-)

Hej Futfar :-)

Jeg kan ikke huske om du kører 2 eller 3 skinne.. ? hvordan sidder dine hæfteringe..? Jeg har kun een på hver boggie, som sidder på de 2 yderste aksler, en i hver side..

mvh.

Jan

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk OT

af Sydbanen, 18/6 2014, 16:11 (3593 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej igen :-)

Jeg har bestilt en ny og forbedret 5 polet motor, som skulle være både stærkere og hurtigere, end den som sidder i maskinen som standard.

Jeg tænkte jo nok man ikke kunne få bly klodser sådan uden videre, man man kan vel lave et "bad" af lim i bunden og så komme blyhagl i eller hva'..? men hvor meget skal den vejes op..?

Det at lime koblingerne til skakten er ingen dårlig idé, haps..! og jeg har tænkt på at vognene også skal vejes lidt op...

mvh.

Jan

Hej Jan,

Hvilken motor og hvor har du bestilt den.
Jeg har to MCK MZ III der godt kunne bruge en ny! ;-)

--
Mvh Sydbanen
[image][image]

Avatar

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk OT

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 18/6 2014, 22:10 (3593 dage siden) @ Sydbanen

Hej Jan,

Hvilken motor og hvor har du bestilt den.
Jeg har to MCK MZ III der godt kunne bruge en ny! ;-)

Hej Mikkel

Du kunne eventuelt studere denne tråd.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk OT

af Sydbanen, 18/6 2014, 22:46 (3593 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

hmm, ja så må jeg til at investere i to Mashima MH1830,
Jeg syntes bare at have læst at MZ'er der kom i MCK's egen indpakning var med nye og forbedret motorer.?!
Min 1445 er nemlig i MCK's sorte indpakning og den larmer og kører ligeså dårligt, som min 1438 der er i hobbytrade indpakning. :-|

--
Mvh Sydbanen
[image][image]

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk OT

af Thomas Jespersen @, Danmark, 18/6 2014, 23:48 (3593 dage siden) @ Sydbanen

Jeg har prøvet at skifte motoren i en 1461 ud med en Mashima fra en 1459. Den kommer ganske vist til at køre langt bedre men også temmelig langsomt.
Hobbytrade har ændret gearingen.
Så det er altså en motor med samme omdrejningstal som Mabuchien vi skal have fat i.

Thomas

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Larsen @, 19/6 2014, 00:59 (3593 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det at lime koblingerne til skakten er ingen dårlig idé, haps..! og jeg har tænkt på at vognene også skal vejes lidt op...

mvh.

Jan


Jeg læste engang om nogle, som stikkede en lille kile ind fra bagsiden af koblingen (spidsen af en tandstikker er fortrindelig til formålet) Dermed holdes de fjedrende "ben" på plads i skakten, OG det er fuldt reversibelt (for det tilfældes skyld, at man senere vil skifte)

Selv har jeg med fordel udført kunsten. Jeg har brugt de kantede træ-tandstikkere til formålet, de passer som fod i handske ;-) I mit tilfælde, et de stukket ind i fuld længde - så er der noget at holde på - for dernæst at blive brækket, skåret eller klippet af i længden.

- Larsen

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Jan Bøgedal Slundt @, 19/6 2014, 01:32 (3593 dage siden) @ Larsen

Det at lime koblingerne til skakten er ingen dårlig idé, haps..! og jeg har tænkt på at vognene også skal vejes lidt op...

mvh.

Jan

Jeg læste engang om nogle, som stikkede en lille kile ind fra bagsiden af koblingen (spidsen af en tandstikker er fortrindelig til formålet) Dermed holdes de fjedrende "ben" på plads i skakten, OG det er fuldt reversibelt (for det tilfældes skyld, at man senere vil skifte)

Selv har jeg med fordel udført kunsten. Jeg har brugt de kantede træ-tandstikkere til formålet, de passer som fod i handske ;-) I mit tilfælde, et de stukket ind i fuld længde - så er der noget at holde på - for dernæst at blive brækket, skåret eller klippet af i længden.

- Larsen

Heller ikke nogen dårlig idé, bliver den virkelig siddende..? Nu bruger jeg Märklin's kortkobling til mine vogne, med få undtagelser :-) jeg kan ikke rigtig forestille mig at skifte til en anden type på mine godsvogne, så måske jeg hellere vil lime dem... på mine personvogne er der ikke noget problem, da trækket ikke bliver så tungt.

mvh.

Jan

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af jhcn, Lystrup/Århus, 19/6 2014, 07:32 (3593 dage siden) @ Larsen

Jeg læste engang om nogle, som stikkede en lille kile ind fra bagsiden af koblingen (spidsen af en tandstikker er fortrindelig til formålet) Dermed holdes de fjedrende "ben" på plads i skakten, OG det er fuldt reversibelt (for det tilfældes skyld, at man senere vil skifte)

Selv har jeg med fordel udført kunsten. Jeg har brugt de kantede træ-tandstikkere til formålet, de passer som fod i handske ;-) I mit tilfælde, et de stukket ind i fuld længde - så er der noget at holde på - for dernæst at blive brækket, skåret eller klippet af i længden.

Det var da rigtig smart! Tak for den ide!!

--
Henrik

Avatar

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Futfar, Kajerød, 19/6 2014, 16:23 (3592 dage siden) @ Larsen
redigeret af Futfar, 19/6 2014, 16:29

Fremragende ide. ;-) hvor fik du dog den fra ? Prøv at læse et af mine indlæg længere oppe i tråden:-P .Det er de sorte der er bogstaverne;-) .

Sarkasme kan forekomme:-D .

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af jhcn, Lystrup/Århus, 19/6 2014, 16:50 (3592 dage siden) @ Futfar

Fremragende ide. ;-) hvor fik du dog den fra ? Prøv at læse et af mine indlæg længere oppe i tråden:-P .Det er de sorte der er bogstaverne;-) .

Sarkasme kan forekomme:-D .

Undskyld! Det havde jeg overset!
Men det er stadig en god ide, så også thumps up til dig!

--
Henrik

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Larsen @, 19/6 2014, 21:16 (3592 dage siden) @ Futfar

Fremragende ide. ;-) hvor fik du dog den fra ? Prøv at læse et af mine indlæg længere oppe i tråden:-P .Det er de sorte der er bogstaverne;-) .

Sarkasme kan forekomme:-D .

Årh for den da også....

Sjældent har jeg været så pinlig berørt...

Al ære og kredit til dig :-D

- Larsen

Hobbytrade's MZ 1461 med laangt Dan-Link træk

af Emil, 4/7 2014, 14:55 (3577 dage siden) @ Larsen
redigeret af Emil, 4/7 2014, 14:58

Hej Allesammen!

"-Jeg kunne godt tænke mig at gøre MZ 1461 stærkere, men hvordan..?
Jeg har 2 gummi ringe, een på hver boggie, men kunne man evt. øge vægten med fordel, og hvor meget..?"

En mulighed kunne være at på den ene boggie kun ha hjul med hæfteringe på og så koble kondensatore til dekoderen for at sikre strømforsyningen til lokomotivet bliver konstant med strømoptag på kun den ene boggie.

Jeg så på en tysk forum en der havde hæfteringe på alle hjul på et gammelt märklin lokomotiv og så en vogn konstant tilkoblet der tog sig af strømoptaget. Det loko var noget af et monster når der kom til trækkraft.

Når det kommer til Mashima motorer vil jeg korrigere meg selv fra tråden over på Sporskiftet. Motoren i vores MZ hedder altså MH 1833.
MH 1830 er 3mm for kort. (Spørg meg ikke hvordan jeg ved det :-) ) Det gør ikke den helt store forskel men hvis man vil bruge den sorte plastikholder så trænger man de tre millimeter.

Se forskellen mellem de to motorer på siden her: http://www.hollywoodfoundry.com/mashima.htm

Mvh!

Emil

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak