Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/1 2014, 08:46 (3751 dage siden)

Jeg mangler skifertag til mine modelbyggerier, så derfor søger jeg Heljan-huse med skifertag (måske især remiser, kat. nr. #1761).
Husenes stand er underordnet.
Pris: Billigt.

Jeg kan kontaktes via Signalpostens mailsystem (klik på kuverten ved siden af mit brugernavn).

På forhånd tusind tak.

[image]

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Jan-Eddie, 17/1 2014, 13:00 (3751 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Carsten.
Jeg savner også stærkt et typisk dansk skifertag til hjemmebygning i H0. Jeg har foreslået Heljan at lave en plastplade med korrekt skifertag - men der er desværre ikke kommet noget endnu.
Jeg har fundet disse to muligheder SELVKLÆBENDEog PLASTPLADE. Jeg har IKKE prøvet at bestille noget hjem endnu, så jeg ved ikke om de er brugbare.
Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Tonny, 17/1 2014, 16:09 (3751 dage siden) @ Jan-Eddie

Jeg har også spurgt Heljan om nogle ting.
For eksempel om deres Triangel kom i nogle lokalbane udgaver. Svaret var: Heljan laver ikke noget dansk modeltog, som der ikke står DSB på. Det er kun DSB der sælger.
Samtidig fik jeg at vide, at den røde EG kun blev lavet fordi den blev bestilt udefra. Dette blev efterfulgt af: Vi laver ikke noget, som vi ikke forventer giver overskud. Markedet for byggesæt af danske huse, er så lille, at det skal man ikke regne med at der kommer mere af.
Jeg tror ikke vi skal forvente os noget som helst fra Heljan.

Triangel i privatbaneudgave

af UTJ, 17/1 2014, 17:40 (3751 dage siden) @ Tonny

For eksempel om deres Triangel kom i nogle lokalbane udgaver.

Det er mig som er skurken. Jeg har anvist Heljan at lave en DSB-triangel. Gode privatbaneudgaver kan man selv lave ved hjælp af omlitereinger eller lettere ombygninger. Desværre er der lige så mange ønsker om privatbaneudgaver og ønskerne peger i lige så mange retninger som der er privatbaner.

Men fx en MC-vogn kan meget let omlitreres til en privatbane-triangel, eks. VaGJ Mc 651, RØHJ M 4, RØHJ Mc 652, KRB M 4 eller ØSJS M 2, for blot at nævne nogle tilfældige.

Triangel i privatbaneudgave

af Svend B J, 17/1 2014, 20:32 (3751 dage siden) @ UTJ
redigeret af Svend B J, 17/1 2014, 20:49

Gode privatbaneudgaver kan man selv lave ved hjælp af omlitereinger eller lettere ombygninger.

Det kan godt være, men jeg køber nu ikke flere Heljan Triangel-vogne, før der kommer en færdig privatbaneudgave (eller i det mindste at Heljan kommer med en model uden DSB-påskrifter).
Er der i øvrigt gode råd og ideer til, hvordan man får messingbogstaver og -tal omsat til 1:87, hvis man - bare et eksempel - ønsker at omsætte denne Triangel-motorvogn til model: http://jernbanen.dk/motor_solo.php?s=121&lokid=143

Mange husker privatbaneudgaver af tidligere DSB Triangel-motorvogne, nok flere end der husker DSB-udgaverne. Privatbaneudgaverne passer nok også bedre (bedst) til de fleste modelbaneanlæg.

--
Svend
[image]

Triangel i privatbaneudgave

af Tonny, 20/1 2014, 17:35 (3748 dage siden) @ UTJ

Nej, den skal du ikke tage på dig. Jeg var hos RC Kongen og mødte Kim. Jeg foreslog ham at lave en Triangel uden litreringer, og så vedlægge x antal litreringsark, så man selv kunne lave en lokalbane variant.
Kim sagde meget meget klart, at der IKKE kommer lokalbanevarianter af Triangel, og at de IKKE laver en uden litrering. Han sagde, at de havde gjort det i forbindelse med MX, og ALDRIG ville lave noget til lokalbanerne. Ifølge Kim er det kun DSB der sælger.

Triangel i privatbaneudgave

af UTJ, 20/1 2014, 18:23 (3748 dage siden) @ Tonny

Nej, den skal du ikke tage på dig. Jeg var hos RC Kongen og mødte Kim. Jeg foreslog ham at lave en Triangel uden litreringer, og så vedlægge x antal litreringsark, så man selv kunne lave en lokalbane variant.
Kim sagde meget meget klart, at der IKKE kommer lokalbanevarianter af Triangel, og at de IKKE laver en uden litrering. Han sagde, at de havde gjort det i forbindelse med MX, og ALDRIG ville lave noget til lokalbanerne. Ifølge Kim er det kun DSB der sælger.

Måske har jeg alligevel en finger med i spillet ;-)

Det er meget let at lave en privatbaneudgave ud af en DSB-triangel. Man skal sådan set blot fjerne litreringen med en vatpind og noget isopropanol eller lignende. En ME i privatbaneudgave har normalt ikke tagkøler og heller ikke stige til taget. MC i privatbaneudgave har ofte en tagkøler fjernet. I nogle tilfælde er der kofanger foran og længere trin ved førerrummet.

Triangel i privatbaneudgave

af Tonny, 21/1 2014, 15:43 (3747 dage siden) @ UTJ

ok, jeg har allerede købet en der skal laves om til ØSJS M2 ;-)

Triangel i privatbaneudgave

af Steen Nielsen, 30/9 2022, 23:01 (573 dage siden) @ Tonny

ok, jeg har allerede købet en der skal laves om til ØSJS M2 ;-)

Jeres skriverier tilbage i 2014 foranlediger mig til at spørge på vegne af en ven i Frankrig som søger netop en
Triangel, der ikke længere kan fåes hos Heljan. Der skulle vel ikke findes et eksemplar i DK han evt. kan købe,
da barndommen blev brugt ved VLTJ og han nåede at køre flere ture med VLTJ M2

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Bent Larsen, 17/1 2014, 18:36 (3751 dage siden) @ Tonny

Hej
Hvis Heljan ikke gider lave en Bf i OHJ, så vil jeg da på alle OHJ fans vegne opfordre dem til at udsende et umalet byggesæt, så er det da nemmere at lave en OHJ vogn, i stil med På Sporets svensker.
VH
Bent Larsen

BL-vogn i OHJ-bemaling

af UTJ, 17/1 2014, 19:04 (3751 dage siden) @ Bent Larsen

De er skemalagt, men ikke i første hold.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af UTJ, 17/1 2014, 19:19 (3751 dage siden) @ Jan-Eddie

Hej Carsten.
Jeg savner også stærkt et typisk dansk skifertag til hjemmebygning i H0. Jeg har foreslået Heljan at lave en plastplade med korrekt skifertag - men der er desværre ikke kommet noget endnu.
Jeg har fundet disse to muligheder SELVKLÆBENDEog PLASTPLADE. Jeg har IKKE prøvet at bestille noget hjem endnu, så jeg ved ikke om de er brugbare.
Med venlig hilsen

Jeg tager en 1 mm plastplade og ridser 3x4 mm firkanter i skifermønster. Ganske vist ikke niveauforskel når det er ridset ind, men forskellen er nok også nærmere nul end det som prægede plastplader har i forskel:
Stenlille station i model

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/1 2014, 23:19 (3751 dage siden) @ UTJ
redigeret af Carsten B. Thomsen, 17/1 2014, 23:37

Hej Carsten.
Jeg savner også stærkt et typisk dansk skifertag til hjemmebygning i H0. Jeg har foreslået Heljan at lave en plastplade med korrekt skifertag - men der er desværre ikke kommet noget endnu.
Jeg har fundet disse to muligheder SELVKLÆBENDEog PLASTPLADE. Jeg har IKKE prøvet at bestille noget hjem endnu, så jeg ved ikke om de er brugbare.
Med venlig hilsen

Jeg tager en 1 mm plastplade og ridser 3x4 mm firkanter i skifermønster. Ganske vist ikke niveauforskel når det er ridset ind, men forskellen er nok også nærmere nul end det som prægede plastplader har i forskel:
Stenlille station i model

Hej Ulrik

Tusind tak for tipset.
Jeg har gennem tiden luret på din superflotte Stenlille Station mindst et par gange - her er der virkelig noget at leve op til.

Min tålmodighed, evner og præcision rækker desværre nok ikke til at ridse skifertagplader selv - ialt skal der bruges et sted mellem en halv og en hel kvadratmeter - alene remisen er cirka 600 x 600 mm i grundplan.

Jeg købte nogle Slates #0427 (4 mm) Slating, White (0,015" thick), for at se om det var noget, der kunne bruges - men her gælder igen (som nævnt her) at jeg nok ikke vil kunne lægge dem præcist nok.

Endnu en gang tusind tak for tipset.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af UTJ, 18/1 2014, 00:09 (3751 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Hej Ulrik

Tusind tak for tipset.
Jeg har gennem tiden luret på din superflotte Stenlille Station mindst et par gange - her er der virkelig noget at leve op til.

Min tålmodighed, evner og præcision rækker desværre nok ikke til at ridse skifertagplader selv - ialt skal der bruges et sted mellem en halv og en hel kvadratmeter - alene remisen er cirka 600 x 600 mm i grundplan.

Jeg købte nogle Slates #0427 (4 mm) Slating, White (0,015" thick), for at se om det var noget, der kunne bruges - men her gælder igen (som nævnt her) at jeg nok ikke vil kunne lægge dem præcist nok.

Endnu en gang tusind tak for tipset.

Lav nu først bygningerne, så forsyner vi dem med skifertag bagefter. Det tager nemlig ikke så lang tid at ridse et skifertag med en skalpel i en 1 mm styrenplade....heller ikke til remisen. Det vigtige er at det bliver gjort i en omgang, da det skal være ensartet.

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/1 2014, 15:35 (3747 dage siden) @ UTJ
redigeret af Carsten B. Thomsen, 25/1 2015, 18:34

Hej Ulrik

Tusind tak for tipset.
Jeg har gennem tiden luret på din superflotte Stenlille Station mindst et par gange - her er der virkelig noget at leve op til.

Min tålmodighed, evner og præcision rækker desværre nok ikke til at ridse skifertagplader selv - ialt skal der bruges et sted mellem en halv og en hel kvadratmeter - alene remisen er cirka 600 x 600 mm i grundplan.

Jeg købte nogle Slates #0427 (4 mm) Slating, White (0,015" thick), for at se om det var noget, der kunne bruges - men her gælder igen (som nævnt her) at jeg nok ikke vil kunne lægge dem præcist nok.

Endnu en gang tusind tak for tipset.


Lav nu først bygningerne, så forsyner vi dem med skifertag bagefter. Det tager nemlig ikke så lang tid at ridse et skifertag med en skalpel i en 1 mm styrenplade....heller ikke til remisen. Det vigtige er at det bliver gjort i en omgang, da det skal være ensartet.


Hej Ulrik

Hovedbygningen er faktisk snart klar til at få "hat" på - den skal lige forsynes med paptag på vestibulen og med tagrender "hele vejen rundt" først:


[image]

Mit modelbyggeri kan på ingen måde måle sig med din Stenlille Station, så for mig kan Heljan's skifertag som nævnt her lige gå an.
Desuden ligger hovedbygningen og toiletbygningen ved siden af hinanden, så tagene skulle også gerne helst ligne hinanden.
Desuden er fordelen ved den noget overdrevne struktur i Heljan's skifertag, at man ikke behøves at skulle helt tæt på, for at kunne se, at det drejer sig om skifertag - det kan jo vise sig som en fordel, når synet engang med årene begynder at svigte :-D

Endnu en gang tusind tak for input - jeg vil med tiden lægge billeder ud af de færdige modeller i denne tråd.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/1 2014, 22:09 (3747 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

WAUW! Det ser godt ud! :-) :-) :-)

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/1 2014, 18:09 (3744 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

WAUW! Det ser godt ud! :-) :-) :-)

Hej Morten

Tusind tak - omend mine modelbyggeevner på ingen måde kan måle sig med Ulriks :-)

Foreløbigt skal der lyde en stor tak til Thyge, der har sendt en god dynge Heljan skifertag til mig - de vil blive brugt til hovedbygningen :-)

Jeg er fortsat interesseret i at købe mere Heljan skifertag, så alle henvendelser er yderst velkomne.
Et udvalg af Heljan-huse, der er udstyret med skifertag, kan ses i denne tråd.
På forhånd tusind tak :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Erik Olsen ⌂, Ishøj, 24/1 2014, 19:51 (3744 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Erik Olsen, 24/1 2014, 19:59

Foreløbigt skal der lyde en stor tak til Thyge, der har sendt en god dynge Heljan skifertag til mig - de vil blive brugt til hovedbygningen :-)

Jeg er fortsat interesseret i at købe mere Heljan skifertag, så alle henvendelser er yderst velkomne.

Det er nu ikke så svært endda at lægge sådan et skifertag i model selv.

Skær stykker af 0,12 mm polystyrenplastplade svarende til en skiferplades mål (husk at hele pladens højde er ca. 2,5 gange den synlige del) og lim dem på en basisplade f. eks af 1 mm polystyrenplade efter opstribning med en spids blyant.

Tykkelsen svarer til ca. 10 mm i 1:87, det er godt nok en smule for tykt, men tyndt i forhold til Heljans plader.

Jeg har desværre ikke skiferpladernes mål ved hånden. Her et et link til en video som viser hvordan et typisk skifertag lægges http://www.youtube.com/watch?v=FMAzF3RvL74

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/2 2014, 12:32 (3716 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 25/1 2015, 18:37

[image]


Hermed en lille update på bygningen af hovedbygningen til Frederikshavn Gl. Station...


[image]

... der nu har fået "hat" på, men hvor samlingerne i tagfladerne dog endnu ikke er blevet spartlet.
"Stumperne" foran hovedbygningen er dele til skorstenene - de skal alle files i smig og samles.


Jeg søger stadig yderligere Heljan skifertag, idet jeg fortsat glad og gerne køber noget af slagsen, sådan at jeg kan skrabe nok sammen til det efterfølgende byggeprojekt, nemlig posthuset til Frederikshavn Gl. Station.

Så hvis du har noget af slagsen - eller evt. nogle ramponerede Heljan-huse med skifertag - som du gerne vil sælge, så kan jeg kontaktes via Signalpostens mail-system (klik på kuverten ved siden af mit brugernavn).

På forhånd tusind tak - og endnu en gang tak til PED og Thyge for de tilsendte Heljan skifertag, der nu indgår i taget på modellen af hovedbygningen :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Gert, 21/2 2014, 12:49 (3716 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Det ser flot ud Carsten! Imponerende.

Gert

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Morten Flindt Larsen, København K, 24/2 2014, 08:05 (3713 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Rigtig rigtig superflot, Carsten! :-) Jeg glæder mig til, at du forhåbentlig delagtiggør os i det færdige malede og patinerede resultat. :-) :-) :-)

Vh
Morten

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 25/2 2014, 20:21 (3712 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Rigtig rigtig superflot, Carsten! :-) Jeg glæder mig til, at du forhåbentlig delagtiggør os i det færdige malede og patinerede resultat. :-) :-) :-)

Vh
Morten

Hej Morten

Tusind tak - jeg viser med glæde resultatet frem, når modellen af hovedbygningen har fået en omgang spartel, maling og "hele svineriet" :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 17/1 2014, 22:49 (3751 dage siden) @ Jan-Eddie
redigeret af Carsten B. Thomsen, 17/1 2014, 22:58

Hej Carsten.
Jeg savner også stærkt et typisk dansk skifertag til hjemmebygning i H0. Jeg har foreslået Heljan at lave en plastplade med korrekt skifertag - men der er desværre ikke kommet noget endnu.
Jeg har fundet disse to muligheder SELVKLÆBENDEog PLASTPLADE. Jeg har IKKE prøvet at bestille noget hjem endnu, så jeg ved ikke om de er brugbare.
Med venlig hilsen
Jan-Eddie

Hej Jan-Eddie

Tusind tak for henvisningerne - jeg kender begge produkter, men har dog ikke haft mulighed for hands-on (som det hedder på swahili - befamling på godt dansk).
Plastpladen forestiller den uregelmæssige type skifertag, som (især) ses på engelske bygninger - prisen må ellers siges at være i orden.
Hvad angår den selvklæbende type, så overstiger lægningen af den nok mine evner mht. præcision - her vil selv et par 1/10 mm skævhed i lægningen tydeligt kunne ses.

Min afsøgningen af markedet har forlængst ført mig frem til den konklusion, at selvom Heljan's efterhånden aldrende skifertag ikke er så overvældende kønt (men dog nogenlunde brugbart), så er det p.t. nok den eneste mulighed, eftersom jeg jo udelukkende bygger af plastic.
Og eftersom det har været i produktion sådan cirka siden farmor var dreng, så var der måske og muligvis en mulighed for, at der lå noget i en skrotdynge et sted i Kongeriget :-)
Det ville på den måde kunne få nyt liv ved at blive anvendt i forbindelse med mit Frederikshavn Gl. Station Fremo-projekt - her har næsten alle bygningerne skifertag, så der skal bruges en pæn slat, især også eftersom alle modellerne er i exact 1:87.

Endnu en gang tak for henvisningen.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Morten Flindt Larsen, København K, 18/1 2014, 08:42 (3750 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 18/1 2014, 08:45

Øh, undskyld, men er Heljans skifertage overhovedet ens i strukturen og i præcis skala? :-|

Heljan 157 jf. ovenfor har i øvrigt ikke skifertag, så den kan ikke bruges.

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/1 2014, 15:19 (3747 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 25/1 2015, 18:38

Øh, undskyld, men er Heljans skifertage overhovedet ens i strukturen og i præcis skala? :-|

Heljan 157 jf. ovenfor har i øvrigt ikke skifertag, så den kan ikke bruges.

Hej Morten :-)

Heljan's skifertag ser sån't så nogenlunde ud, synes jeg (i mangel af bedre) - og med mine begrænsede evner udi i præcision, så er det givetvis bedre end hvad jeg selv ville kunne fremstille, selv ud fra noget "halvfabrikata".

Toiletbygningen til Frederikshavn Gl. Station er p.t. færdigbygget, men endnu umalet - her har jeg brugt Heljan skifertag:

[image]

- og her ser Heljan's skifertag ikke alt-for klejnt ud på sådan en bygning, der er i exact 1:87 - det kan lige gå an, synes jeg.
Strukturen er dog noget overdrevet i forhold til virkeligheden, men så behøves man ikke at skulle se det tæt på, for at kunne se, at det vitterligt drejer sig om et skifertag - og så er der bedre "plads" til et lag maling og mulighed for eventuel patinering og mos-/algebegroning, sammenlignet med et skifertag printet på papir eller polyesterfilm.

Sådan set mangler jeg bare noget mere af det, så både hovedbygningen, Godsekspeditionen, Posthuset, Kedelhuset, remisen, velfærdsbygningen, Lokomotivmesterboligen, kolonnehuset, samt det gamle elværk i Skolegade kan udstyres med den korrekte type tag.

Tak for oplysningen om taget på modellen af Holme-Olstrup Station - ved nærmere granskning kan jeg da godt se, at Heljan har valgt at udstyre deres model med eternittag, ligesom forbilledet.
(Til gengæld ville dette eternittag passe perfekt til den gamle præstegård ved overkørslen i Vestergade).

Jeg retter fluks billedet og min forespørgsel - endnu en gang tak for input :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af UTJ, 21/1 2014, 16:36 (3747 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Du må da maget gerne vise billeder i noget der er mere normalperspektiv - mon ikke murværket er for pænt til den slags tag?

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/1 2014, 22:08 (3747 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/1 2014, 22:59

Selv hej Carsten, :-D

Tak for billedet! Det ser rigtig godt ud, synes jeg, selv om vinduesrammerne rager lidt højt op. De må kunne slibes ned i højden. Det er en spændende lille bygning og jeg deler bestemt dine gode tanker omkring skifertaget. Der er jo flere forskellige indgangsvinkler til det at bygge huse til modeljernbanen, og kun de færreste har tid og overskud til at bygge på Pendon-niveau, når det drejer sig om et bare lidt større anlæg.

Ja, taget på Heljans Holme-Olstrup er imiteret eternit (og ikke særlig vellykket), men stationen havde skifertag til langt op i tiden, så vil man bruge stationen på et ældre epokeanlæg kunne man godt bruge noget ordentlig skiferplade af en vis størrelse. Jeg ved ikke, hvorfra Danmark har importeret skiferplader til tagdækning før i tiden (England?), men jeg tror ikke, at der er tale om en speciel dansk udformning af pladerne. Hvis den samme type skifersten er anvendt i Tyskland, kunne det måske være muligt at formå Auhagen til at producere en plade til deres i øvrigt udmærkede sortiment.

Har du i øvrigt tjekket, om Heljan-klonerne Piko kat. nr. 61813 og 61823 er forsynet med "dansk" skifer?

Og hvilke muligheder byder Slaters på?:
Slaters Embossed Plastikard No. 0443 "3mm Scale Roof Tile" er i skala 1:101,6, mens No. 0425 og 0426 "4mm Roof Tile" er i skala 1:76,2. Det er skifer af den "aflange" type, som dog også er udbredt i Danmark herunder på banebygninger. Hvilken af de to ser bedst ud på en 1:87-bygning: 'overstørrelsen' eller 'understørrelsen'?

Vh :-)
Morten

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/1 2014, 00:03 (3747 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 22/1 2014, 00:15

Selv hej Carsten, :-D

Tak for billedet! Det ser rigtig godt ud, synes jeg, selv om vinduesrammerne rager lidt højt op. De må kunne slibes ned i højden. Det er en spændende lille bygning og jeg deler bestemt dine gode tanker omkring skifertaget. Der er jo flere forskellige indgangsvinkler til det at bygge huse til modeljernbanen, og kun de færreste har tid og overskud til at bygge på Pendon-niveau, når det drejer sig om et bare lidt større anlæg.


Hej Morten

Tusind tak for input.
Det er jo endnu kun en "rå" (toilet-)bygning - vinduer og døre er ligeledes færdige, men er ikke med på billedet.
For en gangs skyld maler jeg døre og vinduer (og bygningen) inden isætningen.

Tagvinduerne (lidt á la Velux) rager ganske vist lidt op (ligesom på forbilledet), og en af grundene er, at de er forsynet med en slids, som vinduesglasset kan sættes i efter bemalingen.
Vinduesglasset sættes i ovenfra - og består af "afklip" af et stykke klar plast fra "vinduet" i en Roco startsætsæske - det er genialt til vinduesglas i modeller.

Jow, man må jo "økonomisere" med kræfterne - jeg deler hedengangne Guldbæk's tanker om, at jo flere færdigkøbte dele, des flere modeller får man bygget færdig.
Og rigtignok skal der bruges store mængder skifertag til dette projekt (og gid det var tegltag, for så var Auhagen som nævnt leveringdygtig i superflot tegltag til yderst fornuftig penge).

Ja, taget på Heljans Holme-Olstrup er imiteret eternit (og ikke særlig vellykket), men stationen havde skifertag til langt op i tiden, så vil man bruge stationen på et ældre epokeanlæg kunne man godt bruge noget ordentlig skiferplade af en vis størrelse. Jeg ved ikke, hvorfra Danmark har importeret skiferplader til tagdækning før i tiden (England?), men jeg tror ikke, at der er tale om en speciel dansk udformning af pladerne. Hvis den samme type skifersten er anvendt i Tyskland, kunne det måske være muligt at formå Auhagen til at producere en plade til deres i øvrigt udmærkede sortiment.

Jo, der blev importeret rigtig meget tagskifer fra England i tiden med de store banebyggerier.
Så måske er det ikke så underligt, at mange af de skifertagsløsninger, der findes til H0/00, netop kommer fra England.

Har du i øvrigt tjekket, om Heljan-klonerne Piko kat. nr. 61813 og 61823 er forsynet med "dansk" skifer?

Ja, som nævnt har jeg været "hele runden" omkring - på Piko's købmand #61831 (som ikke hedder #61813) er der dobbelt vingetegl (måske af beton ?), og på Piko's remise #61823 er der skifertag med afrundede shingels, sådan som det ses her og her.
(Forresten - off-topic - hvis man søger på katalognummeret #61813, så dukker denne model op - som jeg ikke har set i Piko's katalog eller prisliste endnu ? :-D ).

Og hvilke muligheder byder Slaters på?:
Slaters Embossed Plastikard No. 0443 "3mm Scale Roof Tile" er i skala 1:101,6, mens No. 0425 og 0426 "4mm Roof Tile" er i skala 1:76,2. Det er skifer af den "aflange" type, som dog også er udbredt i Danmark herunder på banebygninger. Hvilken af de to ser bedst ud på en 1:87-bygning: 'overstørrelsen' eller 'understørrelsen'?

Hmmm, her har jeg også været - som nævnt i denne tråd har jeg købt nogle af disse Slaters-plader i 4 mm skala, men her går min "bekymring" på, om jeg vil kunne lægge dem med en nøjagtighed, som svarer til Heljan's skifertag - for hvis en hel række skiferplader ligger kun et par tiendedele millimeter skævt, så kan det tydeligt ses.
Så mine Slaters skifertagplader skal nok blive brugt engang - men det bliver ikke til Frederikshavn Gl. Station - det rækker mit håndelag vist ikke til (endnu).

Endnu en gang tusind tak for input :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2014, 07:45 (3746 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 22/1 2014, 08:12

Min bekymring på Heljan-tagene går på, at i og med at de enkelte sten ligger forskudt for hinanden, så kan man ikke lave pæne samlinger af pladerne, når store tagflader som f.eks. taget på Frederikshavn station (og endnu værre; remisen) skal bedækkes. På hver anden række tagsten vil to halve sten jo skulle sammenføjes "usynligt", men det kan måske lade sig gøre at spartle og efterslibe? Jeg har ikke selv prøvet det. Det, er jeg bange for, vil blive ret bøvlet og tidkrævende, hvis man vil have et pænt tag, og tagene er jo desværre ofte det, som beskueren lægger meget mærke til på en modeljernbane.

Vh
Morten

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/1 2014, 10:29 (3746 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 25/1 2015, 18:39

Min bekymring på Heljan-tagene går på, at i og med at de enkelte sten ligger forskudt for hinanden, så kan man ikke lave pæne samlinger af pladerne, når store tagflader som f.eks. taget på Frederikshavn station (og endnu værre; remisen) skal bedækkes. På hver anden række tagsten vil to halve sten jo skulle sammenføjes "usynligt", men det kan måske lade sig gøre at spartle og efterslibe? Jeg har ikke selv prøvet det. Det, er jeg bange for, vil blive ret bøvlet og tidkrævende, hvis man vil have et pænt tag, og tagene er jo desværre ofte det, som beskueren lægger meget mærke til på en modeljernbane.

Vh
Morten

Hej Morten

Jow, der skal da files lidt, for at få samlingerne til at passe - i det hele taget skal der files meget ved selvbyg, både faceadestykker efter udsavning/udskæring, vindueshuller, hjørnesamlinger, detaljer, etc.

For det meste sammenføjer jeg tagstumperne i "zig-zag" form, så jeg undgår halve shingels i sammenføjningen (hvis du forstår hvad jeg mener med zig-zag ?).
Taget på toiletbygningen består af et utal af småstumper, sammenføjet både i "zig-zag" form, og også hvor der er halve shingels i samlingen (her lykkes det mig at file dem til, så de halve shingels knapt kan ses).


[image]


Ovenover det store tagvindue (som ses på dette billede) er der dog en lidt "uregelmæssig" samling, men her bliver revnen fyldt ud med maling, når bygningen (forhåbentlig inden længe) skal have sine rigtige farver.

På billedet ovenfor ses, at jeg kom til at fræse lidt forkert, da jeg fræsede vindueshullerne på perronsiden ud.
Men så er plastic jo heldigvis et taknemmeligt materiale at arbejde med - i med en stump plastic og så smøre noget Humbrol spartelmasse på, til at dække over sin fejltagelse :-)
Tilsvarende gælder, hvis man har fået filet for meget af - så limer man en strimmel plastic på og filer til igen.

Som det ses er der en smule "afvigelse" i en af samlingerne mellem tagstumperne - det ses på tagfladen over perronsiden.
Men hvis jeg selv skulle lægge rækkerne, ud fra "halvfabrikata", eller hvis jeg skulle ridse dem selv, så går min "bekymring" mest på, om rækkerne så ville blive helt parallelle - for vores syn (og perception) er sådan indrettet, at når to ikke-helt-parallelle linier er blot en lillebitte smule ude af "sync", så ses det meget-meget tydeligt.
Men rækkerne på Heljan's skifertagplader må siges at være meget mere regelmæssige og parallelle, end hvad jeg selv ville kunne præstere, også ud fra noget halvfabrikata - så Heljan er fortsat det bedste kompromis.


Endnu en gang tak for input :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Noch tage, der er værd at overveje i stedet for Heljan tage

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2014, 08:58 (3746 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Morten Flindt Larsen, 22/1 2014, 09:03

Indbefatter dit "hele runden" omkring også Noch 57329? (ja, det gør det vel).

Det ser ganske vist ud til at være et komposterbart materiale, men det har 3D-struktur og så er det selvklæbende, dvs. til at montere på en fugt- og temeperaturstabil plastplade. Pæne sammenføjninger af pladerne synes enklere at lave, idet det - så vidt jeg kan se - er et tyndt materiale, der kan bearbejdes med en skalpel og ikke som et gammelt Heljan-pladetag nærmest kræver brug af løvsav. Måske kan materialet også efterbehandles med en ikke-vandbaseret maling.

Det eneste er så, om skifertaget på bygningerne i Frederikshavn havde de samme dimensioner som Nochs produkt.

[image]

Avatar

Noch tage, der er værd at overveje i stedet for Heljan tage

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 22/1 2014, 10:56 (3746 dage siden) @ Morten Flindt Larsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 22/1 2014, 11:14

Indbefatter dit "hele runden" omkring også Noch 57329? (ja, det gør det vel).

Det ser ganske vist ud til at være et komposterbart materiale, men det har 3D-struktur og så er det selvklæbende, dvs. til at montere på en fugt- og temeperaturstabil plastplade. Pæne sammenføjninger af pladerne synes enklere at lave, idet det - så vidt jeg kan se - er et tyndt materiale, der kan bearbejdes med en skalpel og ikke som et gammelt Heljan-pladetag nærmest kræver brug af løvsav. Måske kan materialet også efterbehandles med en ikke-vandbaseret maling.

Det eneste er så, om skifertaget på bygningerne i Frederikshavn havde de samme dimensioner som Nochs produkt.

[image]

Hej Morten

Tusind tak for input.

Jow, som nævnt her har Noch's lasergraverede skifertag også været omfattet af "runden".
At de er superflotte taler så afgjort for - men imod taler, at det er pap, at det ikke tåler temperaturer under 12 grader, og at et stykke på 110 x 198 mm koster omkring 80 kr (kan bl.a. købes hos Hobbykæden, der har et ommertrent komplet Noch sortiment).

Jeg har lidt uheldige erfaringer med at kombinere pap og plastic på så store flader - pap "arbejder" meget, alt afhængigt af fugt og temperatur, mens plastic i sammenligning hermed er så godt som upåvirket. Og det gjorde tagene på nogle af mine hjemmesnedkererede husmodeller fra min glade ungdom noget "svajryggede" efter ganske kort tid.

Desuden vil en papplade være mere "modtagelig" for trykmærker ved "uheldig" håndtering af modellen, og bygningen vil heller ikke kunne få sig et brusebad eller blive rengjort med en fugtig klud, når den engang bliver "nusset" og støvet.
Mine modeller skal som nævnt her forhåbentlig engang med ud at "lege" i Fremo-regi, så derfor vægter jeg robustheden højt.
Så indtil videre er Heljan's skifertag stadig det bedste kompromis, selvom det måske udseendemæssigt ikke er helt up-to-date (mildest talt).

Endnu en gang tusind tak for input, Morten :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Noch tage, der er værd at overveje i stedet for Heljan tage

af Morten Flindt Larsen, København K, 22/1 2014, 12:51 (3746 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Okay så, Carsten, jeg så godt din henvisning til Noch #56008, der ganske rigtigt er et stykke lasergraveret karton på 110 x 198 mm (flot men pebret), men det, som jeg sigtede til, og som du vist ikke har nævnt nogetsteds, var nu Nochs "3D texture", der ikke er en papplade, men en selvklæbende fleksibel "strukturfolie": http://www.noch.de/blaetterkatalog/Katalog-2014-de/index.html#54/z

Det er et skumprodukt (papskum?) og "slår" sig derfor næppe på grund af temperatur og fugt. Med hensyn til håndteringen står der i kataloget, at man skal undgå at folde folien ved temperaturer under 13º C, da der så er risiko for brud. Der står intet om, at folie, som er foldet ved normal stuetemperatur (i.e. over 13º C) knækker, hvis temperaturen sænkes. Folien kan males med acrylfarver og patineres, hvilket ikke er så let med det lasergarverede karton.

Noch #57329 (se fotoet ovenfor) og 57328 synes relevante for DK og måler 37 x 12,6 x 0,6 cm. Pladerne er altså ret tykke, men de må kunne skråslibes tynde på de kanter, hvor det er nødvendigt.

Jeg har ikke prøvet produktet, kun set katalogomtalen.

Vh
M:-)rten

Avatar

Real-Modell skifertage

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/1 2014, 17:59 (3744 dage siden) @ Gert

Hej Carsten

Har du set de plader Real-Modell har? Det kunne være løsningen for dig:

http://www.nord-licht.com/realshop/product_info.php?cPath=7_9&products_id=83&os...

Gert

Hej Gert

Tusind tak for henvisningen til Real Modell's skiferplader.
2 stk. Scheiferplatten (Z 141) á 196 x 106 mm til 16,40 EUR... ja, prisen kunne da have værre - og så er de (heldigvis) ikke af pap.
Det vil jeg da undersøge nærmere - og som nævnt her, så vil jeg også granske Noch's skifertag endnu en gang, når jeg i næste uge skal til Nørresundby (og så kunne jeg evt. kigge forbi deromme syd for fjorden :-) ).

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

Tage, der Noch er værd at overveje i stedet for Heljan tage

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 24/1 2014, 17:55 (3744 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Okay så, Carsten, jeg så godt din henvisning til Noch #56008, der ganske rigtigt er et stykke lasergraveret karton på 110 x 198 mm (flot men pebret), men det, som jeg sigtede til, og som du vist ikke har nævnt nogetsteds, var nu Nochs "3D texture", der ikke er en papplade, men en selvklæbende fleksibel "strukturfolie": http://www.noch.de/blaetterkatalog/Katalog-2014-de/index.html#54/z

Det er et skumprodukt (papskum?) og "slår" sig derfor næppe på grund af temperatur og fugt. Med hensyn til håndteringen står der i kataloget, at man skal undgå at folde folien ved temperaturer under 13º C, da der så er risiko for brud. Der står intet om, at folie, som er foldet ved normal stuetemperatur (i.e. over 13º C) knækker, hvis temperaturen sænkes. Folien kan males med acrylfarver og patineres, hvilket ikke er så let med det lasergarverede karton.

Noch #57329 (se fotoet ovenfor) og 57328 synes relevante for DK og måler 37 x 12,6 x 0,6 cm. Pladerne er altså ret tykke, men de må kunne skråslibes tynde på de kanter, hvor det er nødvendigt.

Jeg har ikke prøvet produktet, kun set katalogomtalen.

Vh
M:-)rten

Hej Morten

Jeg har heller ikke haft de to Noch-plader hænderne, men har ligeledes også kun ses dem i kataloget.
Men f.eks. Noch #57329 kaldes hos Reynaulds og hos Modellbahnshop Lippe for Roofing Paper.
Man kunne jo selvfølgelig betale de $17.00 + porto for at finde ud af, hvad det er lavet af.
Når jeg skal til Nørresundby i næste uge vil jeg kigge endnu en gang på, om det er netop denne type (eller #56008), som Hobbykæden er lagerførende med - og granske det nøjere, for at se om det ligeledes drejer sig om pap, eller om det er PS-skum, eller noget helt tredie.

Endnu en gang tusind tak for input :-)

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

Købes: Heljan-huse med skifertag - rettelse

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 21/1 2014, 15:38 (3747 dage siden) @ Carsten B. Thomsen
redigeret af Carsten B. Thomsen, 21/1 2014, 16:01

Jeg mangler skifertag til mine modelbyggerier, så derfor søger jeg Heljan-huse med skifertag (måske især remiser, kat. nr. #1761).
Husenes stand er underordnet.
Pris: Billigt.

Jeg kan kontaktes via Signalpostens mailsystem (klik på kuverten ved siden af mit brugernavn).

På forhånd tusind tak.

[image]


Som Morten gør opmærksom på her, så er der ikke skifertag på Heljan #157 Holme-Olstrup Station, så jeg retter hermed min forespørgsel til at omfatte disse modeller:


[image]


Endnu en gang tak for forhånd - og tusind tak for alle henvendelser via mail og for alle input og råd i denne tråd.

Jeg lægger billeder ud af modellerne i denne tråd, når de engang med tiden bliver færdige - foreløbigt kan ses en umalet model af toiletbygningen til Frederikshavn Gl. Station her, og en halvfærdig model af hovedbygningen her.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Købes: Heljan-huse med skifertag - rettelse

af Aleman, 21/1 2014, 21:17 (3747 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Der er skifertag på toiletbygningen til Heljans model af Holme-Olstrup.

Vnelig hilsen,

Aleman

Købes: Heljan-huse med skifertag - rettelse

af Morten Flindt Larsen, København K, 21/1 2014, 22:15 (3747 dage siden) @ Aleman
redigeret af Morten Flindt Larsen, 21/1 2014, 22:24

Mnjaa, du har helt ret, Aleman, men det er vist en lidt stor bygning at købe blot for at kannibalisere den for det lille skifertag, også selv om man køber den brugt. :-)

Købes: Heljan-huse med skifertag

af Morten Flindt Larsen, København K, 28/2 2014, 09:03 (3709 dage siden) @ sorensen_dk

Hej Tom,

Det er "deutscher Schieferdeckung", dvs. rhombeformede skifer, der ikke er særligt udbredte i Danmark og ikke anvendelige på taget af Frederikshavn station.

Vh
Morten

Købes: Heljan-huse med skifertag

af sorensen_dk, 28/2 2014, 12:13 (3709 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Hej Morten

Takker, er noteret ;-)

Mvh
Tom

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak