CY-specialvogn (billedefterlysning)

af UTJ, 26/8 2011, 11:55 (4599 dage siden)

Kære forumdeltagere

Er der nogle som har gode billeder af en CY-specialvogn, gerne grå. Eneste betingelse er at der er billeder fra begge sider af vognen, da det ellers ikke er muligt at bygge en god model af den typiske "grå vogn" som skal henstå på ethvert stationsareal i perioden 1960-1985........

CY-specialvogn (billedefterlysning)

af Steff, 26/8 2011, 15:07 (4599 dage siden) @ UTJ

Hello Mr. U!

Her er et billede af Specialvogn nr. 58 i grå bemaling. Fotograferet den 6. maj 1983 i Struer.
[image]

Desværre fik jeg ikke taget den anden side, som du ønsker, men i de fleste fotobehandlingsprogrammer kan du spejlvende billedet:-D :-D

Have a nice day!!

Steff

CY-specialvogn (billedefterlysning)

af UTJ, 26/8 2011, 15:59 (4599 dage siden) @ Steff

Desværre fik jeg ikke taget den anden side, som du ønsker, men i de fleste fotobehandlingsprogrammer kan du spejlvende billedet:-D :-D

Dear Mr. S
Flab! Jeg spejlvender først når jeg har bygget en grå af slagsen jeg kan vise et billede af.
Din kommentar er af samme skuffe som Alkjær, som sagde at jeg blot kunne male modellerne i sort-hvid, hvis ikke jeg kendte farverne på forbilledet.......

Men det kan jo være at andre kan klare et foto af den anden side.

U

CY-specialvogn (billedefterlysning)

af Aleman, 27/8 2011, 11:52 (4598 dage siden) @ UTJ

Tja - med fare for at blive ugleset eller smidt af denne side vover jeg alligevel pelsen og viser mit eneste billede af sådan en vogn - og så er den endda hverken grå eller afslører ret meget andet om sin identitet, at den tilhører DSB.

[image]

Den er fotograferet i Fredericia i 1998, og jeg har naturligvis heller ikke billeder af den fra den modsatte side - DSB var ikke så glad for, at man rendte rundt på skinnerne for at fotografere tog.

Men vi modelbanefolk er fyldt med gode råd og idéer: Hvis du limer vognen fast til sporet, behøver du ikke at gøre så meget ud af bagsiden - og hvis den skal bortrangeres, kan du lade det ske om natten, hvor man for det første ikke kan se ret meget, og hvor de fleste for det andet i reglen ligger og sover. Hokus-pokus, keine Hexerei!

Venlig hilsen,

Aleman

CY-specialvogn (billedefterlysning)

af Ole M. Nielsen ⌂, 28/8 2011, 13:04 (4597 dage siden) @ Aleman

Tja - med fare for at blive ugleset eller smidt af denne side vover jeg alligevel pelsen og viser mit eneste billede af sådan en vogn - og så er den endda hverken grå eller afslører ret meget andet om sin identitet, at den tilhører DSB.

Det er Specialvogn 798.

--
Ole M. Nielsen
www.godsvogne.dk

CY-specialvogn (billedefterlysning)

af Aleman, 28/8 2011, 19:25 (4597 dage siden) @ Ole M. Nielsen

Det er Specialvogn 798.

Tak for det - så er det til at følge dens skæbne eller levnedsforløb.

Venlig hilsen,

Aleman

CY-specialvogn (billedefterlysning)

af Vagn Holstein @, 28/8 2011, 10:48 (4597 dage siden) @ UTJ

Hej Ulrik

Her har du det du ønsker: begge sider af Specialvogn 682 fotograferet på Aarhus havn okt 1963, jeg har scannet fra mit gamle fotoalbum men jeg har også scannet negativerne, men har problemer med at få med over i Jpeg format så jeg kan lægge dem ud.

Som du sikkert kan se så er det ene billede splejset, derfor ser vognen noget "træt" ud, men ideen med billederne var at de skulle kopieres så de viste vognen i 1:87, derfor var det vigtigt at de blev optaget vinkelret på vognen, men det var der ikke plads til på den ene side.

Mvh Vagn

CY-specialvogn (billedefterlysning)

af Vagn Holstein @, 28/8 2011, 10:52 (4597 dage siden) @ Vagn Holstein

[image]

Så lykkedes det, beklager jeg ikke kunne huske hvordan.

CY-vogn: hulkortet

af UTJ, 29/8 2011, 20:05 (4595 dage siden) @ UTJ

Kære forumdeltagere

Er der nogle som har gode billeder af en CY-specialvogn, gerne grå. Eneste betingelse er at der er billeder fra begge sider af vognen, da det ellers ikke er muligt at bygge en god model af den typiske "grå vogn" som skal henstå på ethvert stationsareal i perioden 1960-1985........

Tak for de få fotos det blev til. I ventetiden lagde jeg an til en model af en CY, fra tiden før centralværkstederne begyndte at hærge denne vogntype. Jeg har for en del år siden (18 - vist nok) bygget en pladebeklædt, så dennegang må det blive en træbeklædt.

Første runde i byggeriet er vognsiderne, som til denne vogn minder om et hulkort:
[image]
Udfordringen i en CY (udover tålmodigheden med at file vinduerne op) er at få hullerne til at blive så ens i størrelsen som muligt. Samt lige at huske at nogle få mellemrum og vinduer skal være uens på den rigtige måde. Hvis ikke det kan lade sig gøre, så er det en ommer og forsøget pryder bedst skraldespanden.

Jeg har ikke glemt specialvognen i grå udgave - kassen kommer senere, så undervognene kan kan bygges nogenlunde samtidigt.

CY-vogn: begyndelsen til vognkassen

af UTJ, 11/9 2011, 20:57 (4582 dage siden) @ UTJ
redigeret af UTJ, 11/9 2011, 21:08

De grå-specialvogne er ikke kommet så langt - jeg blev helt opslugt af muligheden for at fremstille en lakeret udgave af en CY. Den er nu så vidt fremskreden, men mon ikke der ligger mindst ti års arbejde forude, førend den måske bliver færdig:

[image]

[image]

[image]

"Plasticfærdigvare er godt men hjemmebyg er bedst"

Taget stammer fra en CP-vogn og delene til kassen er gjort af en 0,8 mm krydsfinérplade.

CY-vogn: begyndelsen til vognkassen

af Flemming, 11/9 2011, 22:23 (4582 dage siden) @ UTJ

men mon ikke der ligger mindst ti års arbejde forude, førend den måske bliver færdig>>

Hej Ulrik

Rart at møde en med samme byggehorizont, som en selv:-D

Venlige hilsner

Flemming

CY-vogn: mere vognkasse

af UTJ, 17/9 2011, 19:22 (4577 dage siden) @ UTJ

Lidt billeder fra samlearbejdet med vognkassen:

[image]

[image]


I baggrunden en vognkasse til en CV, der nu kun har været fem år undervejs. Mon Cy-projektet overhaler den?

CY-vogn: mere vognkasse

af Tommy Nilsson ⌂, Ringsted, 18/9 2011, 11:19 (4576 dage siden) @ UTJ

[image]

Rigtige trævogne - det ser godtnok godt ud. :-P

--
Tommy Nilsson
Webmaster
www.signalposten.dk

Jernbanebøger

Jernbanehistorisk årbog ´13

Jernbanehistorisk årbog ´13
Pris 166 kr.

Læs mere

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak