Fjern transfer/litrering

af nb, 12/10 2018, 10:51 (1995 dage siden)

Hvorledes fjerner man transfer/litrering uden at fjerne maling også?

Fjern transfer/litrering

af Skott, 12/10 2018, 13:57 (1995 dage siden) @ nb

Isopropylalkohol på en vatpind og så gnide forsigtig på litreringen. Lidt maling kan godt komme af, men det fungerer fint, bare man tager sig tid til det.

Fjern transfer/litrering

af nb, 12/10 2018, 16:47 (1995 dage siden) @ Skott

Tak for svar. Det vil jeg ufortøvet forsøge. Virker det samme middel på Letraset-bogstaver.

Venlige hilsner
Niels

Fjern transfer/litrering

af Skott, 12/10 2018, 18:01 (1995 dage siden) @ nb

Der må jeg være dig svar skyldig.
Jeg kender ikke denne type bogstaver

Fjern transfer/litrering

af MO 568, 12/10 2018, 18:24 (1995 dage siden) @ nb

Når man bruger isopropylalkohol kommer man meget nemt til at fjerne noget af vognkassefarven - det sker lige pludseligt, og så er det for sent! Med dette produkt, som er en meget fint slibemiddel kan man fjerne en litrering uden at det går ud over bundfarven:

http://www.h0fine.com/shop/product_info.php?products_id=102

Vognkassefarven kan godt blive lidt blank, hvis det er nødvendigt at slibe længe på samme sted, men det kan hurtigt ordnes med en meget tynd klar matlak.

God weekend
Mo 568

Fjern transfer/litrering

af ptmadsen, Haderslev, 12/10 2018, 19:04 (1995 dage siden) @ nb

Hej
En oplysning om hvad det er man ønsker at fjerne transfers/litrering fra, vil være ønskværdig for der er forskel.
Eks. på en Heljan MX er en fedtet tommelfinger nok.
Venligst oplys emne.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Fjern transfer/litrering

af nb, 12/10 2018, 19:12 (1995 dage siden) @ ptmadsen

Det er en vognkasse, der i sin tid er malet med rød Humbrol, terpentinbasis. 25 år siden.

Fjern transfer/litrering

af ptmadsen, Haderslev, 12/10 2018, 19:38 (1995 dage siden) @ nb
redigeret af ptmadsen, 12/10 2018, 19:46

Hej
Er vognkassen af metal elle en eller anden form for plast. Er litrereingen du ønsker skiftet, fra et ældre gnubbeark, eller et nyere overføringsmærke fra KM tekst?.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Fjern transfer/litrering

af nb, 12/10 2018, 23:43 (1994 dage siden) @ ptmadsen

Vognkassen er af "Märklin-plast", og det er af overførings-typen - på Humbrol-maling. Men "kur" mod gnubbe-typen (Letraset) på Humbrol-maling/Märklin-plast er skam også ønskelig.

Fjern transfer/litrering

af ptmadsen, Haderslev, 13/10 2018, 20:36 (1994 dage siden) @ nb

Hej
Normalt når man maler modeltog der skal litreres starter man med en grundmaling. Typen af grundmaling skal selvfølgelig harmonerer med næste lag. Derefter males vognen i den ønskede farve.
Er litreringen af overførings typen / KM tekst bør man give vognen en blank maling i den ønskede farve, idet litreringens bærefilm normalt er blank. Når litreringen er monteret giver man vognen en gang lak over det hele for at beskytte vognen og litreringen mod våde og fedtede fingre samt dække over overgangen imellem den påførte litrering og den malede vognside. Lakken kan være mat eller halvmat / satin, alt efter hvor slidt man ønsker vognens udsende.
Er der tale om en ældre litrering af gnubbe ark / letrastet typen, behøver man ikke at male vognen med en blank maling først idet der er ikke nogen bærefilm at skjule. Letrastet litrering består af en voks der ligger på bagsiden af et overføringsark som man holder mod emnet i rigtig position og gnider / gnubber med en blød blyant spids eller andet tilsvarende og ved hjælp af trykket fra blyanten flyttes den voksagtige masse / litrering fra papiret over på modellen. Her bør man også afslutte med et lag lak, og alt efter temperament mat / satain.

Nu er det så at du ønsker at fjerne en tidligere påført litrering. Og så stiller du et spørgsmål der dømt til at mislykkes, måske. Nu skal du til at arbejde den modsatte vej som da vognen blev malet og litreringen påført.
Det var derfor jeg tidligere spurgte ind til vognkassens materiale. Havde den været af metal kunne du drukne den i bremsevæske i 24 timer for derefter give den en kogende afvaskning med lidt sulfo i vandet, så havde den været blitz blank og klar til ny maling og litrering.
Sådan er det imidlertid ikke. Jeg vil foreslå at du fjerner den eventuel dæklak, hvis der findes en sådan. Du vil få en fornemmelse ved at se på litreringen under lup og bedømmer klippekanterne rundt denne. Er kanterne svage, manglende eller usynlige er der nok påført lak. I så tilfælde skal lakken fjernes for at komme ind til litreringen, lakken fjernes med Humbrols egen fortynder eller almindelig terpentine. Påføre en enkelt lille dråbe midt på litreringen, det er vigtig at dråben ikke kommer uden for litrereringen eller tørrer ud, fjern dråben efter 5 min. for at se og mærke om lakken bliver opløst, evt. bliver grålig eller blød. Brug tandstik og vadtpind.
Bliver lakken blød skal du fjerne den over litreringen alene. En lille dråbe fortynder og vadtpinden og så igen indtil lakken er væk.
Når du så endelig kommer ned til litreringe skal du bruge Micro Set som blødgører din litrering så du kan fjerne den. https://www.google.dk/search?source=hp&ei=6jfCW5bFC4P4kwWtnLmIBg&q=microscale+s... Findes hos alle velassorterede forhandlere af modeltog.

Se det var en længere smøre, bor du i nærheden af Haderslev er du velkommen til at møde op. Jeg har ingredienserne.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Fjern transfer/litreringmM

af nb, 14/10 2018, 16:31 (1993 dage siden) @ ptmadsen

Mange tak for udførlig og grundig vejledning. Jeg vil ufortøvet gå i gang med opgaven, og der er ikke dæk-lak, så det burde jo være til at klare. Skal lige skaffe Micro Set, bor i Hornbæk, så det bliver nok en tur til København.
Hilsner
Niels

Fjern transfer/litreringmM

af nb, 14/10 2018, 23:44 (1992 dage siden) @ race

Ja, det er jo nærmest i baghaven. Handlede en del hos ham, bl.a. "skaller" til F og R maskiner. Men han lukkede jo ned for modeltog i "de små størrelser", nåede lige at købe en MT i 2010. Så der er vel ikke meget at komme efter?
Tak for svar
Niels

Fjern transfer/litreringmM

af Steff, 16/10 2018, 09:52 (1991 dage siden) @ nb

Kære Niels

Jeg synes nu alligevel du skal prøve Kim, det er jo kun højst 15 minutter fra hvor du bor, første hvide gård på venstre hånd når du kører ind i byen på Hornbækvej. Du skal om i gården. Men ring først, da han er brandmand også.
Kim har jo en masse ting, bl.a. maling, kan lave transfers og, og, og. Og det selvom han ikke bygger så meget i de "små størrelser" mere. Men han kan sikkert hjælpe.

Har Kim ikke de nødvendige ting, så skal du til "mesteren" af modelbyggesæt i Danmark, nemlig "Stoppel Hobby" på Frederiksberg (ved rådhuset). Der finder du alt til decaler og at fjerne dem igen, til at blødgøre og hvad ved jeg.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Fjern transfer/litreringmMKære Steffen.

af nb, 16/10 2018, 11:54 (1991 dage siden) @ Steff

Kære Steffen.

Selvfølgelig er det et forsøg værd - og i første hug er Kim jo ikke længere væk end telefonen. Og jeg forsøgte for få øjeblikke siden - desværre var de sidste rester væk - til gengæld fik jeg at vide, at der stadig var skaller til hans Q-maskine + div. stumper. Og hvorfor så interesse for sligt, i disse Q-maskine-tider? Joh, af bitter erfaring må jeg konstatere, at helt moderne HO-trækkraft ikke altid kører optimalt på Märklin-skinner, radius 42 cm+ tilhørende skifter og englændere, desværre. Så denne "sidegevinst" kan måske afstedkomme et besøg hos Kim (denne Q-randbemærkning har jo ikke noget med Micro-Set/-Sol at gøre, men noget kom der da ud af en snak med Kim).

Venlige hilsner - og tak for opfordringen :)
Niels

Fjern transfer/litreringmMKære Steffen.

af Steff, 16/10 2018, 13:47 (1991 dage siden) @ nb

Kære Niels

Jeg har købt mit Micro-Set/-Sol hos Stoppel, så han har det positivt (+ meget andet)

"Tjæk" lige åbningstiderne på hjemmesiden. Parkering kan være lidt svært, sikkert at prøve en sidevej eller alternativt i Frb. centeret.

Med venlig hilsen og god fornøjelse med både decaler og ikke mindst en Q.


Steffen Dresler

Fjern transfer/litreringmMKære Steffen.

af nb, 17/10 2018, 00:08 (1990 dage siden) @ Steff

Jeg var forbi Kystbanen på vej til øveaften (sækkepibe). Kystbanen havde væskerne, så nu prøver jeg, om det virker.

Tak for råd.
Niels

Fjern transfer/litreringmMKære Steffen.

af Steff, 17/10 2018, 09:58 (1990 dage siden) @ nb

Ja, selvfølgelig har Kystbanen da også dette, helt glemt. Det er jo blevet en også god forretning for selvbyg!!

Bagpipe:-| (hrmm!) blev vaccineret efter at have gået mange, mange, mange miles og dage bag en piper, "come on lads", men alligevel er "79th farewell to Gibraltar" alligelvel hørbar selv nu;-)

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

Fjern transfer/litrering

af nb, 17/10 2018, 17:52 (1990 dage siden) @ Steff

Bare til orientering - så er litreringen fjernet. Tak for råd.
Venlige hilsner
Niels

Fjern transfer/litrering

af ptmadsen, Haderslev, 17/10 2018, 20:05 (1990 dage siden) @ nb

Hej
Mange tak for tilbagemeldingen. Det er yderst sjældent at nogen gør sig den ulejlighed. Tak, med ønsket om forsat mange gode timer med modeltoget og sækkepiben.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Avatar

Fjern transfer/litreringmMKære Steffen.

af Schienenwolf, 17/10 2018, 12:32 (1990 dage siden) @ nb

Jeg var forbi Kystbanen på vej til øveaften (sækkepibe). Kystbanen havde væskerne, så nu prøver jeg, om det virker.

Tak for råd.
Niels

Prøv eventuelt at spil lidt sækkepibe for vognkassen. Så kan det være, at de gamle transfers glider af af sig selv. :-P ;-)

Fjern transfer/litreringmMKære Steffen.

af nb, 17/10 2018, 17:47 (1990 dage siden) @ Schienenwolf

Uden tvivl et probat middel - renser uden at ridse, og billigt, billigt :)

Avatar

Fjern transfer/litrering

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 14/10 2018, 20:30 (1993 dage siden) @ nb

Hvorledes fjerner man transfer/litrering uden at fjerne maling også?

Emnet har været oppe flere gange på bl.a. Sporskiftet.dk.

I øvrigt kan følgende artikler på disse to hjemmesider anbefales på det varmeste:
Railway.zone
www.tlarsen.dk

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Fjern transfer/litreringHej.har kigget på hensviningerne

af nb, 16/10 2018, 11:57 (1991 dage siden) @ Carsten B. Thomsen

Tak for henvisningerne. De er jo fint i tråd med de råd, jeg allerede har modtaget, og erfaringerne, som her gives videre, underbygger jo. Så, altså, tak :) .

Venlige hilsner
Niels

Tagcloud

Märklin Fleischmann Roco Peco Pico Heljan Hobbytrade Hobby trade Brekina Busch Epokemodeller ESU Evergreen Faller Lenz Togmodelle Viessmann modeljernbane Long modeltog modeltoge modeltogbane togbane DSB legetøjstog modeltogklub 1/87 1/45 spor H0 køreplanskørsel modeltogbilleder tog lokomotiv veterantog sporplaner station banegård godstog persontog Intercitytog remise modelbane

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak