Koblinger til McK's vogne...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 10/8 2018, 23:00 (2056 dage siden)

Hej :-)
Jeg har forsøgt at sætte kortkoblinger på McK's godsvogne, både Roco's universalkobling og Märklin's kortkobling... men de kobler alt for tæt, de ryger af sporet ved rangering gennem sporskiftere, pufferne filtre ind i hinanden... hvad bruger i A-koblinger....?
mvh.
Jan

Koblinger til McK's vogne...?

af Muncken, 11/8 2018, 00:35 (2056 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hej Jan.

Jeg og ret mange andre jeg kender korter kulissen op og monterer en Fleischmann 6511 bøjlekøbling så det passer med at vognene kobler tæt, det kører formidabelt!

Mvh Mincken

Koblinger til McK's vogne...?

af Nordexpress, 11/8 2018, 11:44 (2056 dage siden) @ Muncken

Det lyder spændende, men kan du skære ud i pap, hvad der præcis menes med "korter kulissen op"?

Tak

Koblinger til McK's vogne...?

af Muncken, 11/8 2018, 15:22 (2056 dage siden) @ Nordexpress

Hej Nordexpress.

Koblingsskakten skæres ca midt over, det yderste smides væk og den del der hænger tilbage er så det stykke kortere så koblingen kan skubbes længere ind...

Mvh

Koblinger til McK's vogne...?

af ptmadsen, Haderslev, 11/8 2018, 19:43 (2056 dage siden) @ Muncken

Hej Torben

Da jeg har beundret dine moduler sidst KMK havde udstilling på Landerupgård, ved jeg at du kører FREMO.
Bruger du også nævnte trick med at fjerne det halve af koblingsskakten i FREMO sammenhæng ?, kurverne ved FREMO er da normalt større som de normalt omtalte R1, R2, R3 og R4. Forstår ikke rigtig grunden til din fremgangsmåde med mindre du har et anlæg derhjemme med de nævnte radier.
Den nævnte Fleischmann kobling 6511 er A koblingen som er godkendt i FREMO sammenhæng, men et hvilken som helst andet fabrikat af A koblingen kunne vel også bruges.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Koblinger til McK's vogne...?

af Muncken, 12/8 2018, 09:10 (2055 dage siden) @ ptmadsen

Hej ptmadsen.

Det er rigtigt, jeg er en del af både Fremo og Kdmjk. Jeg bruger også mit materiel i disse foreninger. Mht 6511 så er den den der virker makanisk allerbedst, og nok også derfor at den er valgt blandt Fremo-foreningens medlemmer. Men den måde at kortkoble på bruges fx også i sdmjk efterhånden. Hvis man ser på alle kendte kortkoblinger, så når de er koblet låses de fast mere eller mindre så udsvinget skal klares i kulisserne, med en a-kobling hængsler den imellem kulisserne også... Så er det bare at korte det op så vognene kobler tættere, med stadig kan forcere ens ønskede radier!

Hvis man er usikker om det virker kan man prøve det på et par ældre vogne fx...

I øvrigt så har jeg opereret at mange af Mcks vogne slet ikke kobler ret tæt med en kortkobling, men det er ikke det der er problemet her. De fleste af de førende mærkers kortkoblinger fylder ret meget, deraf kan også komme nogle problemer. En 6511 fylder ret lidt. Et andet problem i kurver kan også være at vognene ikke er ret tunge, det kan faktisk også have indflydelse på køreegenskaberne, det kan man så klare ved at komme lidt vægt i vognene.

Håber Jan får løst sit problem.

Mvh Muncken

Avatar

Koblinger til McK's vogne...?

af Futfar, Kajerød, 14/8 2018, 17:17 (2053 dage siden) @ Muncken
redigeret af Futfar, 14/8 2018, 17:34

Der hvor jeg kommer fra, betyder det du beskriver, at vognene kobles endnu tættere, eller er der noget jeg har misforstået?
Som jeg lige læser JBS's indlæg, har han problemer med at hans vogne kobler for tæt... ?

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger til McK's vogne...?

af Muncken, 14/8 2018, 17:40 (2053 dage siden) @ Futfar

Hej futfar.

En 6511 er ikke en kortkobling, så når du tilpasser skakten i længden bestemmer du selv hvor tæt vognene kobler.

Mvh

Koblinger til McK's vogne...?

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 11/8 2018, 01:06 (2056 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Ren nysgerrighed, hvor skarpe kurver drejer det sig om at der sker afsporinger i?

Kan nemt forestille mig at R1-R3 vil kunne give problemer.

Mvh
Claus

Koblinger til McK's vogne...?

af Egon Hansen, 12/8 2018, 00:46 (2055 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Det kan da ikke passe at vogne med kortkoblingskulisse ikke kan bruges med kortkoblinger, kan det?
På den anden side så virker kortkoblinger ej heller i kortkoblingskulisserne på visse McK lokomotiver, så hvorfor ikke????

/Egon

Koblinger til McK's vogne...?

af Bent Larsen, 12/8 2018, 12:13 (2055 dage siden) @ Egon Hansen

Hej
Hvis man kan leve med et kompromis, kan Fleischmann kortkoblinger bruges på McK s ME. Der er sat 3 mm plastkart ind i koblingen, mindre kan måske være nok. Det er et mini sporanlæg med legetøjsspor jeg har kun R 360, ME og DD stamme kører gennem sporskifter og englænder uden problemer. Og så lidt teori, har ikke prøvet det, hvis der bliver bliver taget lidt af kulissen bagende og sat en lus i foran så en kortkobling kommer lidt længere ud. Der jo mange der bruger samme kobling på alt martriel.
Vh
Bent Larsen
[image][image]

Koblinger til McK's vogne...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 12/8 2018, 15:14 (2055 dage siden) @ Bent Larsen

Det er specielt ved rangering gennem sporskiftere, f.eks en S kurve gennem 2 sæt sporskiftere... problemet er også at de valgte koblinger skal kunne koble med alt materiel, jeg bruger for tiden Roco's universalkobling til personvogne og Märkling's kortkobling til godsvogne. En udskiftning af alle koblinger til noget helt 3. ville være en dyr omgang :-(
En mulighed kunne måske være en A-kobling mod en Märklin kortkobling..?

Avatar

Koblinger til McK's vogne...?

af Futfar, Kajerød, 12/8 2018, 16:19 (2055 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Hvis du læser mit indlæg - det næstsidste i tråden "CR 1001", vil du se, at jeg til alle mine personvogne bruger Fleischmann Profkoblinger, samt hvordan jeg justerer afstanden mellem vogne, som umiddelbart kobler for tæt. Men i denne tråd, har du så et tip til hvad jeg gør ved mine godsvogne.
Vores seneste indlæg må så ha' krydset hinanden undervejs.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger til McK's vogne...?

af ptmadsen, Haderslev, 12/8 2018, 17:37 (2055 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af ptmadsen, 12/8 2018, 17:42

Hej Jan
Har du prøvet ROCO højde justerbar universalkobling. Den vil give dig 1,5 til 2mm mere luft imellem vognene pr. kobling. ROCO nr. 40396 www.felderbanen.dk/Shop/List/Roco/6/5 . Du kunne jo måske montere disse på dine MCK vogne.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Avatar

Koblinger til McK's vogne...?

af Futfar, Kajerød, 14/8 2018, 16:02 (2053 dage siden) @ ptmadsen

Min erfaring med den kobling du linker til er, at den er justerbar i højden, men ikke i det vandrette plan. En justering i højden, er godt hvis man har nogle hængende kinematikker, men afstande justeres langt nemmere ved min tidligere beskrevne metode. Det kræver jo så, at man anskaffer sig en pose "blandede bolcher" fra Symoba, men der mange nyttige ting i sådan en pose.:-D.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger til McK's vogne...?

af ptmadsen, Haderslev, 14/8 2018, 19:33 (2053 dage siden) @ Futfar
redigeret af ptmadsen, 14/8 2018, 19:48

Din erfaring giver jeg ikke meget for i dette tilfælde. Hvis du nu læser og ikke mindst forstår hvad jeg skriver, vil du finde ud af at nævnte kobling ikke blot er justerbar i højden, men også er 1,5 – 2,0 mm længere i forhold til den ikke højde justerbar universal koblingen fra Roco. Ikke nok med det, Roco 40396 er også 1,5 - 2,0 mm længere som Maerklin kortkobling.
Ønsker man mere plads imellem vognene kunne man jo montere nævnte kobling på omtalte MCK vogne. De kobler udmærket sammen med Maerklin kortkobling.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Avatar

Koblinger til McK's vogne...?

af Carsten B. Thomsen, Frederikshavn, 16/8 2018, 00:36 (2051 dage siden) @ ptmadsen

Hej Jan
Har du prøvet ROCO højde justerbar universalkobling. Den vil give dig 1,5 til 2mm mere luft imellem vognene pr. kobling. ROCO nr. 40396 www.felderbanen.dk/Shop/List/Roco/6/5 . Du kunne jo måske montere disse på dine MCK vogne.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Hej Peter

Det var netop også hvad jeg ville foreslå, frem for at skulle til at skære og lime.
Vi havde fat i en tilsvarende problematik i denne tråd angående Heljans Triangel, hvor højdejusterbare koblinger var løsningen.

--
Med futlig hilsen
Carsten B. Thomsen

Fremo-medlem, H0 2-skinne DCC, dansk (incl. udenlandsk materiel, der kører/har kørt i Danmark), epoke III til VI - dog primært IV.

Avatar

Koblinger til McK's vogne...?

af Futfar, Kajerød, 12/8 2018, 15:28 (2055 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt

Nu har jeg ingen af McK's godsvogne, men mange andre fabrikaters do. Her er så et råd der virker helt fint på alle mine godsvogne, selv Electrotrens - somme tider meget lette tankvogne - der ligeledes kobler lidt for tæt. I den ene ende monteres en bøjlekobling, i den anden ende en Märklin kortkobling. Disse to typer kobler fint sammen, og giver en fin tæt sammenkobling. Bare man så lige husker at vende hver enkelt vogn rigtigt;-). Hvis man skal rangere meget - og derved ofte skal op- og nedformere sine togstammer, skal man lige huske hvordan vognene skal vende, men da jeg stort set kun kører med faste stammer, har jeg ingen problemer med det.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Koblinger til McK's vogne...?

af Jan Bøgedal Slundt @, 16/8 2018, 17:04 (2051 dage siden) @ Futfar

Har i dag bestilt 10 A-koblinger til en lille test. A-kobling mod Märklin's kortkobling :-)

Koblinger til McK's vogne...?

af ptmadsen, Haderslev, 16/8 2018, 20:50 (2051 dage siden) @ Jan Bøgedal Slundt
redigeret af ptmadsen, 16/8 2018, 20:55

Hej
Ved brug af nævnte koblinger får du en slasket / løs sammenkobling og kinnematiken vil ikke virke efter hensigten når du rangerer / skubber med vognene igennem kurver og sporskifter.

Venlig hilsen
Peter Madsen

Avatar

Koblinger til McK's vogne...?

af Futfar, Kajerød, 19/8 2018, 15:06 (2048 dage siden) @ ptmadsen

Selv om du tilkendegiver, at du ikke giver meget for mine erfaringer, kan jeg oplyse at jeg har anvendt lige den koblings sammensætning i årevis, helt uden problemer. Og KKK virker helt perfekt! Såhh..

--
Med venlig hilsen
Futfar.


Jernbanebøger

Fra Portør Til Stationsleder

Fra Portør Til Stationsleder
Pris 228 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak