Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af Steff, 7/6 2018, 14:54 (2121 dage siden)

Kære Webmaster og moderator

Tilsyneladende er forum ikke selv istand til at forvalte og/eller forstå de retningslinjer der er på siden for indhold, kritik, svar og andet.
I dette tilfælde egen annoncering/salg af MJ produkter, der i dette tilfælde med ca. 15 stk. i løbet af meget, meget kort tid og om samme emne, i nogens øjne nærmer sig ”spam” eller som jeg og åbenbart flere andre, synes efterhånden upassende for dette forum i dette antal. Og trods flere bemærkninger/henstillinger fortsætter. Altså er den ene part fuldstændig ligeglad.

Da jeg så kan konstatere, at de kritiske indlæg der har været fra i alt 4 brugere, herunder jeg, alle er blevet fjernede (vi taler jo ikke om censur, for det gør man da ikke her på siden, vel?) må de jo så åbenbart jf. webmaster bemærkninger til brug af denne side, have været ikke passende i indhold, sprogbrug og valg. Det kunne man vel have meddelt de pågældende i en mail?

Derfor bliver jeg nødt til her og på denne måde, da jeg åbenbart som anstødssten, dels er årsagen til at bemærkninger er blevet fjernede og også en manglende viden om hvilke emner der er passende, herunder tæppebombning af salgsannoncer for eget overkomplet indkøb, gerne have en officiel og her på siden klare retningslinjer for annoncering. Det vil jo gøre det hele meget lettere for alle at vide pro eller contra.

Det nytter jo ikke i bedste (ikke nævne et tidligere østland) -stil, at bortfjerne eller censurer uden overhovedet nogen som helst stillingtagen til det emne der er anledningen, vel? For man har vel mod og mandshjerte til at skrive offentligt her hvilke retningslinjer der er til glæde for alle. At stikke hovedet i en busk, tie og lade som ingenting er noget vattet og absolut uventet, synes jeg.

Jeg går ud fra, at det IKKE er kommercielle interesse der er afgørende for sidens indhold, altså hits, men at det er – som webmaster selv skriver - ”stedet hvor modeljernbaneinteresserede diskuterer stort og småt, nyt og gammelt omkring det spændende emne Modeljernbaner!”. Jeg kan ikke se at salgsannoncer er medtaget!

Med venlig hilsen og i håb om et klart svar til glæde for alle.

Steffen Dresler

Avatar

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af Futfar, Kajerød, 7/6 2018, 17:55 (2121 dage siden) @ Steff

Hej Steff.

Det korte svar fra mig ville være: Godt brølt Løve! Men det er måske ikke alle læsere af forum, der kender dette udtryk, og forstår den dybere mening med dette :-P.

Derfor, lidt mere "lyd" på budskabet fra min side af bordet..
Salgsannoncer - i det sete omfang - finder jeg også må tilhøre andre fora end dette. Enkelte beskeder om at man har dette og hint til salg, finder jeg er helt OK, men alting med måde ;-).

Menings-/erfarings udvekslinger - helt uden nogensomhelst politiske budskaber - anser jeg for at burde nyde fremme i et forum som dette, så længe der anvendes et høvisk sprog, samt udvisning af almen dannelse i samme..

Jeg har ikke nogen smartphone, i-phone eller tilsvarende, og jeg færdes aldrig på fjæsbog, piphans eller andre - i mine øjne - obskure fora, men det er mig ikke ubekendt, at det åbenbart er helt normalt på visse fora, at tilsvine enhver der ikke lige har den samme mening som en selv. Og jeg har da også set masser af eksempler på sprogbrug der trodser enhver beskrivelse, hvis man ellers er i besiddelse af en vis dannelse, og ikke tror at PLI er en underafdeling af PLO. (PLO er på verdensplan vedtaget, en terror organisation, så min brug af betegnelsen må siges at være salonfæhig).

Naturligvis er webmaster og moderatorer suverænt bestemmende hvad der må skrives på forum, men efter min mening nærmer det sig censur at fjerne indlæg der ikke overtræder ovennævnte regler om sprog mv.

--
Med venlig hilsen
Futfar.

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af Morten Flindt Larsen, København K, 8/6 2018, 09:31 (2120 dage siden) @ Futfar

Hej Steff.

Det korte svar fra mig ville være: Godt brølt Løve! Men det er måske ikke alle læsere af forum, der kender dette udtryk, og forstår den dybere mening med dette :-P.

Derfor, lidt mere "lyd" på budskabet fra min side af bordet..
Salgsannoncer - i det sete omfang - finder jeg også må tilhøre andre fora end dette. Enkelte beskeder om at man har dette og hint til salg, finder jeg er helt OK, men alting med måde ;-).

Menings-/erfarings udvekslinger - helt uden nogensomhelst politiske budskaber - anser jeg for at burde nyde fremme i et forum som dette, så længe der anvendes et høvisk sprog, samt udvisning af almen dannelse i samme..

Jeg har ikke nogen smartphone, i-phone eller tilsvarende, og jeg færdes aldrig på fjæsbog, piphans eller andre - i mine øjne - obskure fora, men det er mig ikke ubekendt, at det åbenbart er helt normalt på visse fora, at tilsvine enhver der ikke lige har den samme mening som en selv. Og jeg har da også set masser af eksempler på sprogbrug der trodser enhver beskrivelse, hvis man ellers er i besiddelse af en vis dannelse, og ikke tror at PLI er en underafdeling af PLO. (PLO er på verdensplan vedtaget, en terror organisation, så min brug af betegnelsen må siges at være salonfæhig).

Naturligvis er webmaster og moderatorer suverænt bestemmende hvad der må skrives på forum, men efter min mening nærmer det sig censur at fjerne indlæg der ikke overtræder ovennævnte regler om sprog mv.


Hejsa

Det står sådan set klart og tydeligt i "Velkommen til Signalpostens forum", at Signalpostens forum er: "stedet hvor modeljernbaneinteresserede diskuterer stort og småt".

Hvis salgsopslag har noget som helst med diskussion af stort og småt at gøre, så må den ugentlig tilbudsavis fra det lokale supermarked jo også betegnes som en debatavis. Men bevares, hvis webmaster og moderatorer betragter den som en sådan, så er det jo en anden sag.

Betydningen af ordet 'forum' kan i øvrigt ses her.

Med venlig hilsen
M:-)rten

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af Bent Larsen, 7/6 2018, 18:48 (2121 dage siden) @ Steff

Hej
Hvis jeg skulle skrive et indlæg hver gang et af mine indlæg er blevet slettet, så vil jeg nok blive beskyldt for at fylde de 3 fora med klagemail. Tommy har styr på det.
vh
Bent Larsen

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af bygger01, Herning, 7/6 2018, 21:49 (2121 dage siden) @ Bent Larsen

Jeg følger dagligt med på Sporskiftet / Baneforum & Signalposten, og der er stor forskel på de tre efter min vurdering.

  • Sporskiftet på en måde lidt mere "ophøjet", for der er spørgsmål, der aldrig bliver besvaret på trods af, at der er flere brugere, der kan svare, men det undlader de ( ved ikke hvorfor )
  • Baneforum, er det sted, hvor hjælpen er nærmest, når der er tale om noget med digitale spørgsmål, og Søren & Moppe svarer hurtigt af bedste evne på alt !
  • Signalposten er anderledes, og jeg sammenligner det lidt som en vulkan, der pludselig går i udbrud over et eller andet.


Så er er Jimmy blevet "dumstædig" og vil absolut sælge nogle rundnæser på disse tre kanaler, og endte til sidst med Signalposten, som den sidste mulighed.

I mine øjne griber Du det helt forkert an - Du burde have opslået det på en af kanalerne og holdt det der for et par uger, men i stedet er Du endt på Signalposten, og her forsøger Du endnu en gang, at presse de rundnæsede ned i halsen på dem, der har samme på lager i alt for mange af samme slags ( og så ender han med at tabe penge ).

De to andre kanaler, har et afsnit til den slags, men de MY'er skal partout sælges her og nu, og det kan kun ende galt, for hvem vil købe af en, der ønsker at sælge noget, der er nok af.

Så Jimmy / Du burde have slået koldt vand i blodet på en kanal og ventet et par uger, og så kunne du have "indtaget" en anden kanal.

Nu forstyrrer du mange, og hvem vil handle med en, som holder fast på sin pris og som bliver ved med at presse ( håber ikke det skyldes, at du pludselig er kommet til et T kryds ..... )

--
Jørgen Steffensen

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af Claus E. Hansen, Silkeborg, 7/6 2018, 23:06 (2121 dage siden) @ bygger01
redigeret af Claus E. Hansen, 7/6 2018, 23:36

Så sandt som skrevet...….

Og lige så snart man køber modeltog fra nyt, så falder prisen, også selv om det kun har stået i vitrine eller på hylden. Med mindre der naturligvis er tale om nogen af de mere sjældne modeller. Men der er lavet væsentlig flere MY og MX end damplokomotiver.


Mvh
Claus

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af sorensen_dk, 8/6 2018, 19:39 (2120 dage siden) @ Steff

Endelig er der denne mulighed jvf. Velkommen-indlæg:

Svar gerne på dette indlæg, hvis du har spørgsmål til brugen af forummet.

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af Svend B J, 8/6 2018, 20:10 (2120 dage siden) @ sorensen_dk

Endelig er der denne mulighed jvf. Velkommen-indlæg:

Svar gerne på dette indlæg, hvis du har spørgsmål til brugen af forummet.

.
??

--
Svend
[image]

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annncer.

af sorensen_dk, 9/6 2018, 07:27 (2120 dage siden) @ Svend B J

Velkommen til Signalpostens forum, sidste sætning i indlægget.

Retningslinjer for brug af forum, private salgs annoncer.

af Søren Johannessen, Århus, 8/6 2018, 20:45 (2120 dage siden) @ Steff

Dejligt at nogen ta'r emnerne op!

Jeg er meget enig med de øvrige udsagn i denne tråd, m h t salgsannoncer.
Det er helt fint med en enkelt tråd, og med et enkelt indlæg eller to, i denne tråd. - Og jeg har selv haft glæde af at kunne købe, flere gange. Så der er jo heldigvis sælgere, der kan finde ud at begrænse sig.
Men mere er blot spam, og til irritation for øvrige brugere.

M h t sletning af indlæg, har jeg også, - til min store overraskelse, flere gange været ude for det. Der har ingen kommentarer, eller underretninger været fra moderator eller webmaster, og det har undret mig meget, for jeg har ikke med min bedste vilje kunnet se at indlæggene overtrådte hverken "almindelig pli", endsige de formulerede regler for forum'met.

Det er meget utilfredsstillende at få slettet sine omhyggeligt formulerede indlæg, uden et ord til forklaring. Det er jo heller ikke befordrende for vores forståelse for brugen af foraene.

Det ville også være rart at kunne se hvem der har slettet ? Det er omvendt den forventning til "pli" og almindelig god opførsel, jeg har til moderatorer.

Man kunne måske forestille sig at moderator blot slettede teksten i det enkelte indlæg, og erstattede den med en standardtekst a la: "Slettet af moderator X", og evt en begrundelse, hvis ikke det var selvindlysende hvorfor.
Så ville alle stadig kunne se at der havde været et indlæg, og hvem der oprindelig havde skerevet det slettede.
Mange andre fora fungerer i øvrigt på denne åbne og demokratiske måde.
Dette behøver selvfølgelig ikke ske for de rene spam-indlæg og annoncer for gummisko eller andet uvedkommende, der af og til dukker op. De kan selvfølgelig slettes fuldstændig og uden kommentarer.

De første gange sletning skete for mig, troede jeg simpelthen at der var en fejl i forums funktionalitet, eller at det kun var en lille "hård kerne", der fik lov at skrive, men nu, da jeg ser at mange andre har oplevet det samme, slutter jeg mig også til koret:

Vi vil gerne vide hvad det er for "uskrevne" regler, der gælder for indlæg på de tre fora, som medfører at man får slettet indlæg.

Alt dette skrevet i udpræget respekt for det store arbejde Tommy og moderatorer udfører med at køre de tre fora, samt ikke mindst, at vedligeholde den enestående database over dansk jernbanemateriel ! Tak for det.

Mvh
Søren

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak